Saker du irriterar dig på i spel

Medlem

Irriterar mig över när samma knapp används till flera olika saker. Sen går det inte att mappa om för då är fortfarande den nya knappen det som gör allt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Gömda val, där vikten av valet inte kommuniceras tillräckligt väl. Framförallt Witcher 3 kommer till tankarna, var tvungen att spela om flera timmar i slutet på spelet för att jag hade gjort fel val i vad som för mig verkade vara situationer som inte betydde så mycket. Fel fick jag och irriterande var det.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Gömda val, där vikten av valet inte kommuniceras tillräckligt väl. Framförallt Witcher 3 kommer till tankarna, var tvungen att spela om flera timmar i slutet på spelet för att jag hade gjort fel val i vad som för mig verkade vara situationer som inte betydde så mycket. Fel fick jag och irriterande var det.

Jag tycker faktiskt om att det inte telegraferas så tydligt. Om det gör det får jag svår beslutsångest och känner att jag måste veta vilka konsekvenser de olika valen får innan jag bestämmer mig, och det tar mig ur upplevelsen helt och hållet

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Gömda val, där vikten av valet inte kommuniceras tillräckligt väl. Framförallt Witcher 3 kommer till tankarna, var tvungen att spela om flera timmar i slutet på spelet för att jag hade gjort fel val i vad som för mig verkade vara situationer som inte betydde så mycket. Fel fick jag och irriterande var det.

Är ju ditt eget fel för att du har suttit och googlat istället för att bara spela klart spelet. De har väl till och med en kort tutorial om dessa beslut? Plus att de skiljer sig från vanlig dialog i UI:t.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Maybe I should scan here, maybe I could pull on those". Maybe you could hålla klaffen så att jag får spela själv, tack?

Hahahaha, dagens garv


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

1. Loading-screen när man sparar. Det är än värre när det är quick-save och en jä*** "loading-bar" kommer upp.
2. Cutscenes som inte nyttjas för att ladda in spelet bakom, och sedan när sekvensen är över, då börjar spelet ladda in resten.
3. I menyer där man INTE klickar sig framåt med vänster musknapp och sedan bakåt med höger musknapp.
4. Button-mashing.
5. Quicktime-event. Jag har svårt att fokusera på vad som spelas upp och samtidigt vara fokuserad på vilken knapp som kommer upp. Låt mig spela ut händelsen själv; det har fungerat bra till denna stund, eller gör en enkel cut-scene; det är normen med filmsekvenser och helt acceptabelt.

Medlem

Utan tvekan "weight limits". Att behöva sitta en kvart i menyn för att hitta de föremål du minst vill ha med dig på din fortsatta resa för att kunna frigöra 0,5 kg för den där nya balla pilbågen med ett ormhuvud upptill.

Skyrim är det värsta exemplet som jag känner till på rak arm. Mest eftersom det är så fruktansvärt många olika rustningsdetaljer som väger för lite för att man ska orka göra sig av med det men ändå tillräckligt mycket för att man måste slänga 20 av dem på tundran (nej, jag kommer aldrig att komma ihåg att lägga saker jag inte behöver i olika kistor innan jag ger mig ut på äventyr)

Jag AVSKYR spel som inte låter mig trycka bort cutscenes och dialoger utan istället tvingar mig att se skiten trots att jag inte vill.

Medlem

Ett mindre problem som kanske inte påverkar allt för mång spelare men som jag stöter på allt för ofta i RPG spel, är när folk som mig själv som gillar att utforska varenda litet hörn, gärna plocka upp allt man ser, göra varenda liten sidequest och uppleva allt som världen har att erbjuda. Så är det ganska enkelt att man blir ekonomiskt oberoende i spelet och att spelet bli lite för enkelt för man blir rätt stark jämfört med fienderna även på högre svårighetsgrader.

Svårighetsgraden stör mig inte lika mycket för det är alltid roligt att ha en stark karaktär men jag blir lite less ibland på att den ekonomiska delen av ett RPG ibland blir som 0 och ingenting för mig då jag badar i pengar och kan alltid köpa vad jag vill i alla stores och sånt.

Mindre problem som sagt och säkert omöjligt att balansera men roligt att skriva av sig lite

Inaktiv

När kameran suger ånsa i spel som i t ex Zelda: OoT och Mario 64. Även i Elden Ring var det mer än en gång kameran och enemy lock ställde till det (spelade med dosa)

Gnällkuk

Första ladder-säsongen i D2R började i helgen och då blev man snabbt påmind om ett av de sämre spelmekanikerna någonsin, stamina bar. Tillför absolut ingentind och är dessutom bara ett "problem" tidigt i spelet.

Ett annat problem som jag stött på i en del spel, om än få, är det otroligt irriterande sättet att hantera menyer där Esc inte går att backa med utan du måste trycka på samma knapp igen, t ex I för inventory för att stänga det, eller klicka på en ikon med musen. Saker som att backa/stänga ned fönster med Esc sitter liksom i ryggmärgen då det fungerar i 98% av alla spelen, begriper mig inte på varför man tagit beslutet att göra annorlunda.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

1. Spel som efter tio sekunder vill hjälpa mig genom att berätta vart jag ska gå. Låt mig utforska i lugn och ro!

2. Spel som markerar vart man ska gå med färger. "Jaha, den klippformationen var vit, där ska jag tydligen gå armgång"

3. Att fiska! Jag hatar att fiska i spel, så jä**a tråkigt och frustrerande.

Medlem

Spel där huvudkaraktären storybundet har någon form av åkomma som gör att den måste trilla ihop och krampa eller spy slumpmässigt utan att det går att trycka bort.

Medlem
Skrivet av Blodshunden:

Spel där huvudkaraktären storybundet har någon form av åkomma som gör att den måste trilla ihop och krampa eller spy slumpmässigt utan att det går att trycka bort.

Hehe, RDR2 comes to mind

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Första ladder-säsongen i D2R började i helgen och då blev man snabbt påmind om ett av de sämre spelmekanikerna någonsin, stamina bar. Tillför absolut ingentind och är dessutom bara ett "problem" tidigt i spelet.

Håller med. Vad är kul med att inte kunna springa snabbt hela tiden? Bara fruktansvärt onödigt och svårförståeligt att de envisas med att ha det i så många spel. Har aldrig känt att "oj den här stamina-baren höjer verkligen spelupplevelsen", snarare tvärtom.

Medlem
Skrivet av Quarie:

Ett mindre problem som kanske inte påverkar allt för mång spelare men som jag stöter på allt för ofta i RPG spel, är när folk som mig själv som gillar att utforska varenda litet hörn, gärna plocka upp allt man ser, göra varenda liten sidequest och uppleva allt som världen har att erbjuda. Så är det ganska enkelt att man blir ekonomiskt oberoende i spelet och att spelet bli lite för enkelt för man blir rätt stark jämfört med fienderna även på högre svårighetsgrader.

Svårighetsgraden stör mig inte lika mycket för det är alltid roligt att ha en stark karaktär men jag blir lite less ibland på att den ekonomiska delen av ett RPG ibland blir som 0 och ingenting för mig då jag badar i pengar och kan alltid köpa vad jag vill i alla stores och sånt.

Mindre problem som sagt och säkert omöjligt att balansera men roligt att skriva av sig lite

Ett problem till när man är på det sättet är att man ofta hamnar i ett läge där man har hundra aktiva quests och inte har någon aning om vad de handlar om. Vet inte hur man skulle lösa sånt i öppna spel dock..

Gnällkuk
Skrivet av Kalliban:

Ett problem till när man är på det sättet är att man ofta hamnar i ett läge där man har hundra aktiva quests och inte har någon aning om vad de handlar om. Vet inte hur man skulle lösa sånt i öppna spel dock..

Det blir ju inte bättre när man som jag slaviskt måste slutföra sidequests innan man får gå vidare med main...
Kan uppskatta spel som erbjuder stor variation som har rekommenderad lvl på dem, har man någon slags struktur att följa i vilken ordning man ska beta av saker.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag stör mig på att utvecklarnas tanke på "hardcore" i spel som Battlefield, COD och andra FPS är att de ska gömma huden i första hand.
Varför kan vi inte ha tillgång till karta och kompass i hardcore? Varför tycker de bestämt att hardcore måste ha avsaknad av hud?
Ge oss åtminstone en funktion så vi kan hålla upp vänster arm där vi har en karta fastklistrad så vi vet på ett ungefär var tusan vi är, och kompass i klockan så vi ser vilket håll vi tittar åt. Och om avsaknaden av att veta hur mycket ammo du har gör dig upphetsad, men låt då oss som tycker det är störtlamt ändå kunna ta ur magget ur vapnet för att på så sätt se hur mycket ammo vi har kvar i maget.
"Hardcore" läget har sett ut detsamma alldelse för länge, bara för att några muppar protesterar så de blir hesa så fort någon vill ha lite ändring.

Håller med.
Vill minnas att i... Red Orchestra 2, tror jag, så kunde man hålla in omladdningsknappen för att få ett hum om hur mycket ammunition som var kvar i stil med fullt/halvfullt/snart tomt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Är ju ditt eget fel för att du har suttit och googlat istället för att bara spela klart spelet. De har väl till och med en kort tutorial om dessa beslut? Plus att de skiljer sig från vanlig dialog i UI:t.

Jag spelade klart spelet, naturligtvis, men jag fick det dåliga slutet vilket fick mig att klia mig i huvudet för att jag inte visste vad jag hade gjort fel. Så jag fick starta en sparfil från flera timmar tidigare för att göra "rätt" val för att komma till ett slut som var någorlunda tillfredställande. Vet inte vad du pratar om när det kommer till UI-skillnader, kollade till och med upp bilder för att se om de faktiskt var olika från andra, mindre betydande beslut i spelet och det var de inte.

Om du har spelat Witcher 3 och inte vet vad jag refererar till, så kan du kolla upp vilka beslut som faktiskt bestämmer slutet i det spelet. De jag pratar om målas upp som rena karaktärsbyggnadsbeslut, alltså inte som val som har ett rätt och ett fel svar, men är ändå avgörande för vilket slut man får. Vilket är orsaken till att jag kallar dem "gömda" val, för att deras betydelse är otroligt diffus.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Jag spelade klart spelet, naturligtvis, men jag fick det dåliga slutet vilket fick mig att klia mig i huvudet för att jag inte visste vad jag hade gjort fel. Så jag fick starta en sparfil från flera timmar tidigare för att göra "rätt" val för att komma till ett slut som var någorlunda tillfredställande. Vet inte vad du pratar om när det kommer till UI-skillnader, kollade till och med upp bilder för att se om de faktiskt var olika från andra, mindre betydande beslut i spelet och det var de inte.

Om du har spelat Witcher 3 och inte vet vad jag refererar till, så kan du kolla upp vilka beslut som faktiskt bestämmer slutet i det spelet. De jag pratar om målas upp som rena karaktärsbyggnadsbeslut, alltså inte som val som har ett rätt och ett fel svar, men är ändå avgörande för vilket slut man får. Vilket är orsaken till att jag kallar dem "gömda" val, för att deras betydelse är otroligt diffus.

Många av de val som påverkar story osv går på en timer ovanför dialogvalet. Så jo, viss skillnad i UI finns.

Medlem

Menyer som fryser fast med objekt som exempelvis karaktärer som tar flera sekunder att ladda in - Jag tittar på dig CoD MW.

Sen också att bli utslängd av att spelet av någon anledning startas om. Jag tittar på dig igen CoD MW!

Det tar mycket från känslan i ett spel när det mest fundamentala känns ostabilt...

Medlem
Skrivet av loerk:

Många av de val som påverkar story osv går på en timer ovanför dialogvalet. Så jo, viss skillnad i UI finns.

Jaha, jovisst, det finns på vissa val som påverkar story, men långt ifrån alla. Jag vet att minst ett av valen jag pratar om inte har en timer. Poängen är också att de viktiga valen inte känns som att de borde ha den effekt de har på handlingen och att alternativen kan vara vilseledande.

Ta valet som leder till snöbollskriget. Valet är mellan:

1. Relax. You don't have to be good at everything.
2. Think I know what might lift your spirits.

Vilket av de här valen är positivt? Vilket är det "rätta" valet? För ett av dem är rätt, det andra är fel, då det här är ett av valen som bestämmer om man får ett bra eller dåligt slut. Jag valde fel för att jag trodde att Geralt skulle föreslå att dricka bort problemen om jag valde alternativ 2. Hur i helsike skulle jag veta att det var "rätt" val enligt utvecklarna, och att det skulle bidra till inte bara ett snöbollskrig utan också ett lyckligt slut? Då spelar det mindre roll att valet hade en timer, liksom.

Medlem

Irriterar mig en del på att gränssnittet inte ändras när man byter knappuppsättning på Nintendo Switch.. Som van Xbox-spelare vill jag ha X till vänster, Y uppåt, B till höger och A nedåt. Men när man byter knappuppsättning på Switchen till ovanstående så är knapparna i menyer, spel osv samma som ursprunget, vilket blir superförvirrande.

Tryck Y för att ladda om.
Trycker på Y och karaktären byter vapen.

Tryck A för att spara systeminställningen.
Trycker A och inställningarna slängs.

Osv osv.

Medlem

När ett spel har OLIKA knappar för att gå IN i en meny och UT ur en meny. Elden Rings karta är inte dåligt irriterande på detta.

Varför öppnas vanliga dörrar åt olika håll beroende på om du går UT eller IN i t.ex ett kontor eller hus. Det är extremt sällan man har svängdörrar i verkligheten och då endast i kommersiella bruk men inte i en villa....

Gnällkuk
Skrivet av anon_328705:

Menyer som fryser fast med objekt som exempelvis karaktärer som tar flera sekunder att ladda in - Jag tittar på dig CoD MW.

Sen också att bli utslängd av att spelet av någon anledning startas om. Jag tittar på dig igen CoD MW!

Det tar mycket från känslan i ett spel när det mest fundamentala känns ostabilt...

Nu var det väl mer kanske spelmekaniker och designbeslut jag hade i åtanke när jag skapade tråden. Buggar är ju vad de är, om än minst lika frustrerande men oavsiktliga.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har flera:

- Egenpåhittade save system, specifikt KCD. Idiotiskt system med potions för att kunna spara. Fan heller, in med en mod fort. "Men det är så enkelt att göra potions". Käft. Det ska gå att spara och avsluta ett spel utan att man ska behöva göra ett jäkla uppdrag.

- "Du kan inte spara här". På vilket sätt förstör det min spelupplevelse att kunna spara under en actionsekvens? Det är MITT val vart jag sparar, och speldesignern ska vara tyst!

- Påtvingade spelsekvenser efter varandra. Ibland vill man köra ETT uppdrag och sen bara dra runt i ett open world spel och göra vad man vill. Frihet alltså. Att då bli tvungen att köra 2 eller flera uppdrag på raken är bara drygt som fan.

Gen
Medlem

1. Cutscenes som inte går att skippa (i tex Souls-borne spelen är det sjukt irriterande då man ibland måste köra om bossar många gånger)
2. Auto-aim projektiler som endast går att undvika om man trycker på dodge knappen (exempel är Spider-Man Remastered Act 3 där det är skurkar med automatkarabiner och snipers på varje tak och jag kan svinga mig hur snabbt som helst, blir ändå alltid träffad om jag inte trycker på dodge vilket är svårt om fem fiender skjuter samtidigt)
3. Fiender som inte ger en andrum dvs som har långa combos som körs efter varandra
4. "Spamma knappen"

Medlem

Respawn i singleplayerspel. Speciellt FPS.

Har man rensat en byggnad med kanske bara EN sal och man går ut och så kliver det ut en eller flera från dörren man just kom. Då har det alltid blivit uninstall inom tio sekunder. Det är helt enkelt oförlåtlig design av ett spel.

Det värsta jag kan minnas är IGI. Det rök direkt som alldeles för dålig spelmekanik och ospelbart därför.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
123
Skriv svar