Kvaliteten på Playstations AAA-titlar skulle försämras om de släpptes på PS Plus dag 1, säger Sony-chef

Robot
Kvaliteten på Playstations AAA-titlar skulle försämras om de släpptes på PS Plus dag 1, säger Sony-chef

Bossarna håller fast vid sin PS Plus-strategi.


Medlem

Starkt av dem att stå fast vid sin åsikt. Jag står dock fast vid min om att det är dag 1-släpp som krävs för att jag ska bli prenumerant. Inga dag 1-släpp = ingen prenumeration från mig. Jag fortsätter så klart att köpa vissa av deras spel om de verkar bra, men jag kan garantera att de skulle tjänat mer på mig som ständig prenumerant än som sporadisk köpare.

Backloggens befriare

Men om man inte släpper sin titel dag 1, när släpper man dem då?


signatur

Ad hoc addendum

Frilansare
Skrivet av keffkebab:

Men om man inte släpper sin titel dag 1, när släpper man dem då?


Såklart, tack för påpekandet.

Medlem

Översättning: Vi skulle förlora pengar på att släppa AAA-titlar dag 1 på PS Plus.

Gnällkuk

Vilket corporate bullshit snack deluxe. Det enda som potentiellt gör det lidande är ju att de helt medvetet väljer att ge dem mindre pengar för att utveckla spelet (because... reasons?). De är ju ändå upp till Sony som förläggare att välja NÄR det ska släppas.

Sony har inte alls samma tilltro till PS+ som MS till deras prenumerationsstjänst. MS har fövisso mer pengar att lägga här för att ha råd att snabbare bygga upp en bred bas, men jag tror att Sony skjuter sig själva i foten här, men det är å andra sidan inget nytt när det kommer till Japaner som alltid verkar vara långt efter konkurrenter när det gäller att hänga med i utvecklingen för onlinetjänster.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Deras strategi har uppenbarligen varit rejält framgångsrik hittills, så om de fortsätter i samma stil, med släpp av högkvalitativa spel, så ser jag bara positivt på det hela.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av papagoja:

Översättning: Vi skulle förlora pengar på att släppa AAA-titlar dag 1 på PS Plus.

Ja precis? Det var inget som de försökte dölja. Men de lyfter också fram vad det skulle innebära för oss spelare. Sony har blivit kända för stora och välproducerade AAA-titlar och mindre vinst innebär mindre budget till nästa spel.

Medlem

Det låter i mina öron som att,även om de inte släpper spelen dag 1 på ps plus, så släpps de längre fram.
Det skulle väl kunna medföra att väldigt många väntar på att AAA spelen släpps på plus istället.
Det är nog ett dilemma, hur man än vrider och vänder på det hela så tycker jag för/nackdelar väger lika mycket för Sony.
Såklart för oss konsumenter hade ju dag 1 släpp varit grymt nice. Men ja.. då kanske de inte kan trycka in lika mycket pengar i utvecklingen klurigt det här

Medlem

Tack för det Sony, tumma aldrig på kvaliteten. Drygt 300 miljoner sålda spel förra året indikerar att PS-publiken inte har nått emot att betala för spelen heller.

Medlem

Spelar hellre 3-4 jättebra spel än 20 medel spel per år.
Har inga problem att betala för bra spel heller.

Medlem

Alltid funderat på om subscription på spel bara kommer resultera i lägre budget på spel, där de istället börjar prioritera kvantitet istället för kvalité på spelen. Att playstation fortsätter hålla lika hög AAA standard på sina spel är det viktigaste för mig. Om det kom på PS-plus på dag 1 vore ju trevligt men bara om det inte är på bekostnad av spelets budget och kvalité.

Medlem

Med tanke på hur mycket mer pengar dom drar in på sina stora titlar dag 1 så är det inte konstigt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Visst är detta bara ett sätt för mjölka mer pengar från sina konsumenter, mer än att breda ut sig i branschen?

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket corporate bullshit snack deluxe. Det enda som potentiellt gör det lidande är ju att de helt medvetet väljer att ge dem mindre pengar för att utveckla spelet (because... reasons?). De är ju ändå upp till Sony som förläggare att välja NÄR det ska släppas.

Det är precis det de menar, man sätter ju budget på projekt utefter vad man tror att de kommer ge igen.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ja precis? Det var inget som de försökte dölja. Men de lyfter också fram vad det skulle innebära för oss spelare. Sony har blivit kända för stora och välproducerade AAA-titlar och mindre vinst innebär mindre budget till nästa spel.

Bethesda verkar i alla fall nöjda med deras budget och möjligheter vad gäller Starfield efter att ha blivit uppköpta och med det stundande dag 1 släppet på Gamepass.

Men vem vet, TES VI kanske blir ett nedskalat linjärt spel pga det, det får tiden utvisa.

Medlem

Nu blir några ledsna men själv tycker jag det är bra, likt 2-3 andra i tråden. Vilken frisk fläkt det var att inte bara läsa massa negativitet i en tråd.

Kvaliteten på sonys aaa-spel är helt makalös och därför betalar jag gärna för dessa utan att blinka.
Jag har testat gamepass i 3 månader nu och det enda som händer är att spelen hamnar på hög för man fastnar inte i något av dem.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket corporate bullshit snack deluxe. Det enda som potentiellt gör det lidande är ju att de helt medvetet väljer att ge dem mindre pengar för att utveckla spelet (because... reasons?). De är ju ändå upp till Sony som förläggare att välja NÄR det ska släppas.

Om de tjänar betydligt mindre pengar (eller går med förlust) på att erbjuda spelen direkt på en abonnemangstjänst så är det väl naturligt att utvecklingsbudgetarna kommer att bli lidande?

Jag skulle tro att varenda större spelutgivare räknat på detta och det är inte många som valt att ge ut sina spel direkt via abonnemang. Om det går att tjäna mer pengar på en sådan modell skulle alla göra det.

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Det är precis det de menar, man sätter ju budget på projekt utefter vad man tror att de kommer ge igen.

Absolut, men då neglegerar man helt vad man räknar med att spelet kan inbringa i form av nya prenemuranter och långsiktig revenue. Det jag menar är att Sony verkar ha svårare med helheten och fokuserar på varje spel extremt enskilt. Det är ju ett aktivt val om man väljer att budgetera mindre pengar för ett spel för att det ska finnas på släppdatum i prenumerationstjänsten. Jag tycker man stirrar sig lite för blind på detta och saknar ett långsiktigt tänk.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Margy:

Om de tjänar betydligt mindre pengar (eller går med förlust) på att erbjuda spelen direkt på en abonnemangstjänst så är det väl naturligt att utvecklingsbudgetarna kommer att bli lidande?

Jag skulle tro att varenda större spelutgivare räknat på detta och det är inte många som valt att ge ut sina spel direkt via abonnemang. Om det går att tjäna mer pengar på en sådan modell skulle alla göra det.

Antingen så är det för att man inte vill/kan lägga lika mycket pengar på förstärka tjänsten eller så är man för "snål" för att man vill ha kickbacken direkt. Sony tycker väl att deras nuvarande modell är vad de vill ha antar jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Intressant optimeringsproblem. Släpper de spelen till PS Plus dag ett så minskar försäljningen, men antalet prenumeranter lär öka. Ju längre de väntar ju fler spel säljer de, men ju färre prenumeranter lär de få. Gamepass för helt klart att jag över året lägger mer pengar på spel än jag gjort tidigare, men har samtidigt gjort mig nästan allergisk mot att köpa spel eftersom de då har en kuslig förmåga att dyka upp på Gamepass några dagar senare... Gamepass är nog även huvudanledningen till att det alls blev Xbox istället för PS den här generationen.

Men, som andra varit inne på, med några få undantag har jag en smygande känsla av att kvaliteten på spelen på gamepass sjunker. Det blir inte samma betygshets, vilket kanske gör utgivarna något mindre angelägna om att göra den där sista guldkanten. (Halo, jag tittar på dig...)

Medlem

Får bara fler och fler anledningar att inte prenumerera på det "nya".


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jaqob_:

Intressant optimeringsproblem. Släpper de spelen till PS Plus dag ett så minskar försäljningen, men antalet prenumeranter lär öka. Ju längre de väntar ju fler spel säljer de, men ju färre prenumeranter lär de få. Gamepass för helt klart att jag över året lägger mer pengar på spel än jag gjort tidigare, men har samtidigt gjort mig nästan allergisk mot att köpa spel eftersom de då har en kuslig förmåga att dyka upp på Gamepass några dagar senare... Gamepass är nog även huvudanledningen till att det alls blev Xbox istället för PS den här generationen.

Men, som andra varit inne på, med några få undantag har jag en smygande känsla av att kvaliteten på spelen på gamepass sjunker. Det blir inte samma betygshets, vilket kanske gör utgivarna något mindre angelägna om att göra den där sista guldkanten. (Halo, jag tittar på dig...)

Exakt, och många som prenumererar lär sätta igång prenumeration och bara låta den gå, oavsett om dom spelar eller ej.
Så Sony lär håva in pengar från massvis med spelare som inte köper några spel alls och bara sitter och låter prenumerationen ticka på.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Antingen så är det för att man inte vill/kan lägga lika mycket pengar på förstärka tjänsten eller så är man för "snål" för att man vill ha kickbacken direkt. Sony tycker väl att deras nuvarande modell är vad de vill ha antar jag.

Det handlar inte om att vara "snål", det handlar om att vara strategiskt ekonomiskt smart.

Sonys spel säljer i flera miljoner kopier. Det skulle vara totalt idiotiskt att släppa spelen dag ett på en prenumationstjänst, där folk kan köpa en månadsprenumation för någon hundrig och spela klart några spel under den tiden, värde någon/några tusenlappar.

Man ser samma tecken på reorna på Sonys spel som ofta är låga (20-25%) jämfört med förra generationen, just för att spelen säljer så fort folk får tag på konsolen. Många crossgen spel säljs mer på PS5 än PS4 (i snitt 70-80%), folk väntar hellre tills de får tag på konsolen. En signal på att spelföretagen bör sluta med crossgen och istället lägga allt fokus på nuvarande generation.

Självaste Shawn Layden sa att det skulle kräva flera 100-miljoner prenumationer (tror det var 500 milj) för att Sony skulle gå med vinst, med tanke att på att deras spel kostar minst 100 miljoner $ att producera.

Folk måste sluta gnälla om Sonys strategi angående tjänsten (känns mest som samma personer gnäller bara för sakens skull). Sony och Microsoft befinner sig på olika plan/strategier. Folk verkar lätt glömma att Sony och Playstation fortfarande är ledande på marknaden även om Xbox har tagit igen lite på sistone. Därav "behöver" inte Sony ta några särskilt stora risker just nu. Men skulle det skita sig i framtiden, säg att deras första part spel börjar sälja väldigt dåligt, då har dem platformen redo redan och kan överväga att ändra sin strategi, likt gamepass.

Medlem

Det kan nog faktiskt stämma. Kvaliteten på titlarna som släppt "Direct-to-Gamepass" känns ju mycket som spelbranschens motsvarighet till "Direct-to-DVD".

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, men då neglegerar man helt vad man räknar med att spelet kan inbringa i form av nya prenemuranter och långsiktig revenue. Det jag menar är att Sony verkar ha svårare med helheten och fokuserar på varje spel extremt enskilt. Det är ju ett aktivt val om man väljer att budgetera mindre pengar för ett spel för att det ska finnas på släppdatum i prenumerationstjänsten. Jag tycker man stirrar sig lite för blind på detta och saknar ett långsiktigt tänk.

Det är två olika taktiker och svårt att se vilken som kommer vara mest vinstgivande, speciellt också för Sony när de haft miljonsäljare efter miljonsäljare.

Kan förstå både Microsoft och Sonys val i detta.

Microsoft investerar ju en hel del med hopp om att det kommer betala sig i framtiden.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det kan nog faktiskt stämma. Kvaliteten på titlarna som släppt "Direct-to-Gamepass" känns ju mycket som spelbranschens motsvarighet till "Direct-to-DVD".

Intressant det där med känslor man har kontra hur det faktiskt ser ut. Alla MS egna titlar kommer direkt till Game Pass och de blev årets utgivare enligt betyg förra året. Men du kanske syftade på tredjepart? Ja vi får väl se hur A Plague Tale Requiem eller Stalker 2 med fler blir. Har sett bra ut på förhand åtminstone.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Intressant det där med känslor man har kontra hur det faktiskt ser ut. Alla MS egna titlar kommer direkt till Game Pass och de blev årets utgivare enligt betyg förra året. Men du kanske syftade på tredjepart? Ja vi får väl se hur A Plague Tale Requiem eller Stalker 2 med fler blir. Har sett bra ut på förhand åtminstone.

Beror säkert mycket på smak och tycke. Halo var väl helt okej, men i övrigt känns det inte som det är överdrivet heta spel som lanserats på tjänsten. Stalker 2 kan säkert bli helt okej det med, men lite larvigt ändå att försöka jämföra ett spel från S.T.A.L.K.E.R.-spelserien med de spelserier som Sony och Nintendo säljer till fullpris. Visst, gillade Chernobyl från 2007, men det är ju knappast en särskilt stor eller fräsch spelserie som kan jämföras med de stora varumärkena. Mer i stil med State of Decay och liknande mindre intressanta titlar.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det kan nog faktiskt stämma. Kvaliteten på titlarna som släppt "Direct-to-Gamepass" känns ju mycket som spelbranschens motsvarighet till "Direct-to-DVD".

Vad 17 baserar du det ens på?

Microsoft släppte
Forza Horizon 5, 92 på metacritic
Psychonauts 2, 91 på metacritic
Microsoft Flight Simulator, 90 på metacritic
Age of Empire 4, 81 på metacritic

Ser kom det ut massor andra titlar på releasedagen som varit väldigt bra och omtycka också.

Gnällkuk
Skrivet av Bullen86:

Det handlar inte om att vara "snål", det handlar om att vara strategiskt ekonomiskt smart.

Sonys spel säljer i flera miljoner kopier. Det skulle vara totalt idiotiskt att släppa spelen dag ett på en prenumationstjänst, där folk kan köpa en månadsprenumation för någon hundrig och spela klart några spel under den tiden, värde någon/några tusenlappar.

Man ser samma tecken på reorna på Sonys spel som ofta är låga (20-25%) jämfört med förra generationen, just för att spelen säljer så fort folk får tag på konsolen. Många crossgen spel säljs mer på PS5 än PS4 (i snitt 70-80%), folk väntar hellre tills de får tag på konsolen. En signal på att spelföretagen bör sluta med crossgen och istället lägga allt fokus på nuvarande generation.

Självaste Shawn Layden sa att det skulle kräva flera 100-miljoner prenumationer (tror det var 500 milj) för att Sony skulle gå med vinst, med tanke att på att deras spel kostar minst 100 miljoner $ att producera.

Folk måste sluta gnälla om Sonys strategi angående tjänsten (känns mest som samma personer gnäller bara för sakens skull). Sony och Microsoft befinner sig på olika plan/strategier. Folk verkar lätt glömma att Sony och Playstation fortfarande är ledande på marknaden även om Xbox har tagit igen lite på sistone. Därav "behöver" inte Sony ta några särskilt stora risker just nu. Men skulle det skita sig i framtiden, säg att deras första part spel börjar sälja väldigt dåligt, då har dem platformen redo redan och kan överväga att ändra sin strategi, likt gamepass.

Ja, du har nog rätt i det du säger och Sony har givetvis mer koll än jag på det hela. Min poäng är att som Shawn beskriver det, skulle krävas 100 miljoner prenumeranter vilket jag ställer mig tveksam till. Hela idén med att knyta upp medlemsskap är dels att det ger en säkrare inkomstkälla över tid och sedan att folk som redan är prenumeranter spenderar mer pengar på den inhemska shopen och är mer benägna att köpa saker in-game. Utöver det så blir day one-spel ett starkare incitament att köpa deras konsol över t ex Xbox.

Sidnot, jag har aldrig ägt en Xbox-konsol utan enbart PlayStation-konsoler genom hela mitt liv så skulle jag ha en favorit så skulle det vara PlayStation.

Skrivet av eld:

Det är två olika taktiker och svårt att se vilken som kommer vara mest vinstgivande, speciellt också för Sony när de haft miljonsäljare efter miljonsäljare.

Kan förstå både Microsoft och Sonys val i detta.

Microsoft investerar ju en hel del med hopp om att det kommer betala sig i framtiden.

Så är det ju, tiden lär utvisa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar