Var musiken bättre förr?

Medlem

Dyngan som spelas på Mainstreamradio är definitivt sämre då det är som tidigare nämnts lite "music by comittee" -dvs känns som den är gjord av ett gäng producenter för att passa så många som möjligt och promota nya "artister" och sånt som säljer i "gammelmedia" ren dynga imo..

Denna klassiker kommer till mind


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ja, diskussionen är helt meningslös eftersom alla är fasta i sina egna subjektiva övertygelser.

Nej nej bäste serdyllon!
Diskussionen är nödvändig och uppfriskande och något jag saknar i moderna livet.
Det är när man misstar en diskussion med en faktaanalys där man ska fastställa rätt från fel som det har så lätt att spåra ur.

I övrigt ligger det något i det du sa om musiken nu kontra förr (eurodiscon undantaget).

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tar man allt från 1600-talet-1980-talet är det väl klart det kommer finnas betydligt fler mästerverk och klassiker.

Nu ja, eller du menar i förhållande?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

It's not a lake, it's an ocean

Ja. Musik var otvetydigt bättre förr. Jag är svag för 80-talsmusik men kan även uppskatta musik från decennier innan jag föddes, dvs. 60- och 70-tal. Musik i dag går inte att jämföra med det som producerades då.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Zymac:

Dyngan som spelas på Mainstreamradio är definitivt sämre då det är som tidigare nämnts lite "music by comittee" -dvs känns som den är gjord av ett gäng producenter för att passa så många som möjligt och promota nya "artister" och sånt som säljer i "gammelmedia" ren dynga imo..

Denna klassiker kommer till mind<Uppladdad bildlänk>

En helt oärlig bild såklart.

Ens musiksmak blir väl generellt formad av ens ungdom, och även min blev det.

Jag har oerhört svårt att ta in ny musik, men ibland så hittar jag något. Lyssnar inte så mycket på populärmusik även om det finns guldkorn även där.

Var musik bättre förr? Antagligen inte, alla generationer har ju klagat på sina barns musiksmak, den tidiga 50-tals rocken och Elvis var ju dödens musik på 50-talet t.ex.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja. Musik var otvetydigt bättre förr. Jag är svag för 80-talsmusik men kan även uppskatta musik från decennier innan jag föddes, dvs. 60- och 70-tal. Musik i dag går inte att jämföra med det som producerades då.

Skillnaden från då och nu är det då fanns ett filter i form av musikbolag som gav ut musik, nu kan vem som helst lägga ut musik och promota den gratis. Vilket medför att det finns så sjukt mycket mer musik nu att välja på, vilket såklart gör att det blir väldigt svårt att hitta bra musik, men den finns där ute var så säker


signatur

IDKFA

Medlem

Jag tror att man formas där i tonåren och sen händer liksom inte mycket...Ialf för de allra flesta, för egen del så lyssnar jag nästan uteslutande på precis samma musik idag som jag gjorde när jag var 15år gammal...Tråkigt som fan och ett gubbhetstecken om något men tycker verkligen oerhört mycket musik idag låter precis likadant. Min lista över de mest lyssnade banden/artisterna på Spotify är samma år ut och år in. Jag fastnar liksom aldrig för nya band någon längre period idag, visst kan man hitta någon låt som tilltalar en men mer än så blir det aldrig.

Lite tråkigt faktiskt då jag med glädje kan minnas tillbaka till hur man satt och hittade ett nytt band där saker och ting verkligen klickade!

Medlem

Tycker 90-talet var det sista årtioendet där vi fick kvalitetsproduktioner, populärmusiken då, var utan att överdriva eller med nostalgiska glasögon bättre än dagens i mina öron. Exempelvis eurodance som var "ostigt", men tar sig inte så seriöst och därför har det också åldrats bättre. Eurovision har blivit politiskt styrt, MTV dog för längesedan och VH1 vet jag inte...

80-talsmusiken har ju också blivit populär igen med synthwave så visst finns det ett intresse både från fans och artister att fortsätta producera.

Stora fördelen med att det blivit mer tillgänligt och mainstream är att folk som inte haft råd förut att producera musik nu kan det och det finns ju många med talang där ute. Nackdelen är att tja... filtret släpper igenom i princip vad som helst. Vem som helst kan producera musik idag utan att ens vara "bra" på det. Det är för många artister och blir bara fler och fler.

Finns en hel del bra ny musik om man letar ordentligt


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ja


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Intressant ämne! Två frågor.

1. Om man inte vill vara mossig och vill hänga med hur klassificerar man sig själv om man lyssnar på en artist som är gammal men som släpper ny musik idag fortfarande? Typ Bruce Springsteen, Green Day, Robyn, Limp Bizkit etc. Finns många fler, är det nått mittemellan eller? Lite mossigt och gammaldags men ändå fräsch?

2. Om man lyssnar på nya band som etablerats typ från 2018 och frammåt men som låter väldigt likt gammal musik? Jag hittade många nya coola band i den nya upplagan av Tony Hawk Pro Skate 1+2 men de flesta låter ju som punk/ska musiken runt 2000. Lite bättre men fortfarande inte ”Du lyssnar på Billie Eilish” coolt eller? 😁

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av mrFluffy:

Skillnaden från då och nu är det då fanns ett filter i form av musikbolag som gav ut musik, nu kan vem som helst lägga ut musik och promota den gratis. Vilket medför att det finns så sjukt mycket mer musik nu att välja på, vilket såklart gör att det blir väldigt svårt att hitta bra musik, men den finns där ute var så säker

Ja, det är ett slags demokratisering (detsamma gäller böcker och texter generellt) helt klart. Mer är inte alltid detsamma som bättre, men visst är det lättare att nå ut i dag än förr.

Däremot skulle jag nog säga att utvecklingen av musik var mer banbrytande tidigare än vad den är nu, och där vill jag nog även inkludera filmmediet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av quadratis:

allting är roligast första gången. plus det faktum att du har underliggande nostalgi för de gamla grejerna, vare sig det är medvetet eller ej.

folk som envisas med att musik var bättre förr har mer än ofta ingen koll på dagens musik helt enkelt. det krävs att man gräver lite. bara för att du inte hör det på radion till och från jobbet varje dag, betyder det inte att det inte existerar. utbudet av musik idag är så ofattbart enormt att kommentarer som "det görs inget bra längre" är skrattretande ignoranta. dessa människor har dessutom ofta också glömt bort hur mycket kass som spelades förr, och låter guldklimparna representera hela eran.

Ja visst är det så, tror det också kan bli att somliga kan hamna i en Hornstulls-hipster-aura om du förstår vad jag menar, en med sina LP skivor och lyssnar på viss musik, eller dom som nästan bara kör med den musik de gillade kring 77 när de var tonåringar.

Apropå det du skriver om att det också gjordes kass musik, om man kollar på dokumentären på SVT play som heter Tio-i-topp så var det nästan enbart trallvänlig tuggummipop medan John Lennons mest kända låt Imagine inte alls kom in på listan ihop med andra låtar som anses representera 60-talet och 70-talets början. Okey jag säger inte att det bara var kass musik, men för att återkoppla att tråden började prata om mainstream.

Skrivet av TheVoomyOne:

Musiken var absolut inte bättre förr, det har helt och hållet med personlig smak och hur man utvecklas att göra. Jag är ett stort fan av 90-tals musik vilket förmodligen beror på att det är den musik jag växt upp med men jag skulle absolut inte påstå att musik från 90-talet är bättre än dagens musik.

Jag har inte jättelätt att hitta ny musik jag gillar men jag brukar lyckas hyfsat bra, fast det kräver lite arbete. Brukar gå igenom dom låtar som spotify rekommenderar åt mig varje vecka och om jag hittar en sångare vars röst jag gillar så brukar jag kolla upp vilka fler låtar den personen har. Jag har också väldigt bred musiksmak, kan lyssna på nästan alla genrer men jag är hyfsat kräsen med vad jag faktiskt gillar så typ 90% av allt jag hittar går bort.
Musik är ju mer lättillgängligt nu än någonsin förr och man ska absolut inte hänga upp sig på bara sånt som spelas på radio, där kommer det extremt sällan något som jag fastnar för.

Jag har hittat ganska många nya favoriter i mitt sökande där Veela och Omnimar ligger i topp men även grupper som Poets of the fall, LukHash, Icon for Hire, Scarlet Dorn, The Birthday Massacre, CHVRCHES för att nämna några.

Jag ska ta mig tid och kolla på de banden du nämner här, jag har hört talas två av dessa i alla fall ^^ Men jag gör lite samma sak, följer olika playlists från gaffa eller kollar vilka band som ska till en festival jag ska åka till, det kommer någon låt som ramlar in i en "intressant" playlist jag har väldigt ofta ändå.

Skrivet av Tomas Helenius:

Ens musiksmak formas ju ofta väldigt mycket i ungdomen, och om det man gillar är nytt och stort då brukar det vara så att dess popularitet sen sjunker. Man har då mindre nytt att välja på, och det känns som att musiken var bättre förr. Känns som att det väldigt ofta är så, att man börjar säga att musiken var bättre förr när man når en viss ålder och inte längre har koll på det nya.

För mig, som är svag för alternativa och nyskapande saker, är de som är först ofta mest intressanta. Det handlar mindre om musiken jag präglades av som ung (Ebba, Gyllene Tider, Noice, Iron Maiden, punk, Slayer, döds, grindcore och en marinad av usel 80-talspop). Just Iggy och The Stooges (som jag älskar) var väl inte musikaliskt så nyskapande, men sättet de framförde musiken på, råheten och det mörka svänget är helt enastående (Union Carbides första var och nosade på den känslan, annars når få upp dit). Gillar man musik på det sättet så blir ju äldre ofta bättre, i alla fall om man inte har järnkoll på nutida nyskapande musik. Viket man sällan har när man blir äldre, tyvärr.

Men 60- och 70-talen var helt sjukt nyskapande. 1964 lallade Beatles "I wanna hold your hand", tre respektive fyra år senare kom Sgt Pepper och "The White Album" - två helt andra musikaliska världar. Några år senare hade vi Velvet Underground, Black Sabbath, Suicide, Captain Beefheart, Stooges, Zeppelin, Zappa, Joplin... - alla väldigt långt från "I wanna hold your hand". Jag har svårt att inte älska sånt nyskapande.

PS. För övrigt är Joy Division historiens bästa band. Då är väl svaret "ja, musiken var bättre förr."

Joy Division är guld!

Skrivet av greb1989:

Jag tror att man formas där i tonåren och sen händer liksom inte mycket...Ialf för de allra flesta, för egen del så lyssnar jag nästan uteslutande på precis samma musik idag som jag gjorde när jag var 15år gammal...Tråkigt som fan och ett gubbhetstecken om något men tycker verkligen oerhört mycket musik idag låter precis likadant. Min lista över de mest lyssnade banden/artisterna på Spotify är samma år ut och år in. Jag fastnar liksom aldrig för nya band någon längre period idag, visst kan man hitta någon låt som tilltalar en men mer än så blir det aldrig.

Lite tråkigt faktiskt då jag med glädje kan minnas tillbaka till hur man satt och hittade ett nytt band där saker och ting verkligen klickade!

Som ett svar till både dig och Tomas Helenius där så kom jag och tänkte på det här idag, en studie som visar att det du lyssnade på vid 14 helt enkelt formar din musiksmak. Även om jag tror att det snarare är åldern 10-20 som är den åldern mycket mer även om jag tror studien har rätt i många delar.

https://gaffa.se/nyhet/147490/ny-studie-musiken-du-hoerde-som...

Sedan kanske det var lite mer spännande att lyssna på musik som ung när man klickade i mapparna med nedladdad musik som mina äldre bröder hade tankat hem, hade spotify funnits redan 2003 (hejdå piratebay) så kanske jag redan då hade utvecklat min musiksmak så mycket som det gjorde när det kom kring 2010.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Den dagen du inser att musik bara handlar om pengar så kommer du antagligen inse hur kvalitén skiljer sig. Majoritet av musiken på radion spelas för att det får skivbolag och andra företag att tjäna en väldans massa pengar. På musiker som inte är musiker i många fall pga deras talang utan för hur dom ser ut och uppför sig.

Som jag skrev ovan, finns otroligt mycket talang därute idag. Men som aldrig får synas eller höras för det inte finns ett varumärke att bygga. Minns ni hur Susan Boyle och vilken stor grej det blev kring henne? Hon som kunde sjunga, fast hon var en äldre kvinna som jobbade på posten eller vad det var? Vågar man påstå, inte direkt någon 10-poängare eller någon som hängde som poster i något tonårsrum. Där var det faktiskt en person som kom fram. Hon kunde sjunga, men hon had definitivt inte utseendet och allt runtomkring som säljer. Men hela storyn kring henne sålde ju pga det. Det blev en grej att "den gamla inte så snygga tanten som jobbade på posten, blev en världssensation". Det säger väl allt egentligen...

Anledningen till varför dom inte spelas i samma utsträckning är igen för att det inte genererar samma pengar. Även fast man nog för erkänna att både ABBA och MJ spelas ganska frekvent. Finns också en anledning till att mest sålda albumet igenom tiderna är Thriller. Ska vi jämföra det med en av dom mest streamade då. Justin Bieber. Du tycker om vi ska ta en mer "rättvis" jämförelse att Justin är en bättre musiker än MJ?

Jag säger det igen. Dagens musik håller inte samma nivå (i det stora hela) för att det inte primärt handlar om musiken längre. Det handlar bara om att sälja ett varumärke. Har en (vad jag tycker) ganska bra utläggning om det ovan när det vände där någon gång på 90-talet.

---

Tor jag lägger ner denna diskussionen. Tycker jag försökt att komma med vettiga argument både opartiskt och partiskt (av egen erfarenhet som jobbat i branschen). Får lite lätt känslan att det tas som någon personlig kritik för att en del av musiken jag kritiserar eller säger inte håller så bra nivå är den ni lyssnar på.

Jag jobbar i branschen och jag förstår helt och håller vad du menar, för det mesta som matas ut i radion är vad de stora musikbolagen (Universal, Sony o EMI) satsar mest på, det är sällan någon blir stora av sig själv. Sedan har jag hört en story om att ett av Sveriges mest kända band egentligen vill ha "hårdare" musik men att deras A&R bestämt hur de ska låta och därför hör vi bara massa mjuka kärlekslåtar från det bandet.

Sedan har jag ändå fått bilden av att exempelvis Benjamin Ingrosso och Viktor Leksell skriver sina låtar själv, åtminstone är en stor del av musiken jämfört med många andra.

Men åt andra sidan, dessa människor älskar det dom jobbar med, men jag hoppas att dessa människor i de flesta fallen ändå pratar med sina artister som ändå blir dom som får all uppmärksamhet. Det var ingen slump att Icona Pop slog i genom med I love it för tio år sedan, låten passade helt enkelt dom. Sedan är det tråkigt att indiebolagens musik inte får så stort spelutrymme som det förtjänar. Det finns också musikbolag som ger ut sin musik helt och hållet efter en algoritm och där kanske man får börja diskutera varför man vill skräddarsy musik på det viset, men som sagt folk gör vad de älskar.

Medlem

Modern populärmusik är kurerad och massproducerad skräp.

Älskar däremot det som hänt med alla olika varianter av metal genrer som har dykt upp på senare år.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tycker väl samma sak om musik som gör jag gör om spel, film eller böcker. Det vill säga att ja, "mainstream" (i detta fall radiospelad pop och dess avarter) var generellt sett bättre förr i mina öron, men utbudet är ju så otroligt mycket bredare idag och för den intresserade lär det vara betydligt lättare att hitta inte bara en eller två utan ett helt tjog artister man gillar idag än det var säg 1983. Att sen inte alla spelas på radio är en annan femma, och därtill en ganska poänglös sådan - vi har ju så många andra forum för att konsumera underhållning idag än att kedja oss vid en radiokanal.

Medlem

I kort: absolut inte. Jag lyssnar primärt på rock och metal (prog, power och symfonisk huvudsakligen) och jag tycker genren/genrerna lever och frodas, och det släpps fortfarande saker jag tycker är uppe och nosar på mästerverksnivå. Det experimenteras också fortfarande vad gäller så väl skrivande som komponerande, och det släpps så väl saker som känns mer "klassiska" som mer nytt och fräscht. Vad gäller sådant som betraktas som mer mainstream kan jag inte riktigt uttala mig.

Det släpptes mycket bra för 30-40-50 år sedan i genrerna (Yes, Genesis, Rush, Queen m.fl.), men det släpps mycket minst lika bra i dag. (Ayreon/Star One, Kamelot, Unleash the Archers, Feuerschwanz, Ad Infinitum etc.)

Däremot tror jag säkert det finns en stor upplevd skillnad i *hur* vi konsumerar musik, i dag är det mycket lättare att ha tillgång till precis allting, och det gör att vi säkert lättare kan komma i kontakt med större mängder vad vi upplever är smörja.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Zontos:

"Det är intressant att de låter exakt som musik som gjorts förut" sa någon när jag spelade ett gäng låtar från en playlist med nya musiker. Visst det var faktiskt så, men det är ju också lite svårt att påstå att musiken på 70-talet som ett exempel skulle vara bättre än nutida musik bara för att de var "först". Vissa verkar ha lite den inställningen också att exempelvis Iggy Pop har påverkat all musik, det kanske han har gjort men det är många med honom. Framförallt punk och rock i det här fallet.

Det är ändå lite svårt att hitta ny bra musik, jag är en indierockälskare i grunden som gillade 00-talsmusiken väldigt mycket. Idag verkar det som att den eran har kommit tillbaka igen bland annat Tribe Friday med Linn Koch-Emmery och Inhaler som verkligen vill låta som The Strokes (Tribe Friday) eller The Killers (Inhaler) som var väldigt stora då och är det även idag. Idag hittade jag också ett litet band som heter The K´s som känns väldigt inspirerat av den eran, Baby Strange också som båda verkar vara i sin linda fortfarande. Sen finns det ju Solen som är dagens Kent eller Broder Daniel (eller varför inte båda två samtidigt).

Men det är aldrig något super-wow, det är ibland riktigt bra men aldrig ett stort wow som man kände förut när Franz Ferdinand, Bloc Party, Arcade Fire, Artic Monkeys, The National, med mera var i farten. Är det för att det är enklare gilla musik som yngre eller är man mer kräsen som äldre? Lite som när vissa diskuterar om dagens datorspel är mer opersonliga idag?
En annan grej som jag tycker är lite märkligt är att många indielistor listar musik som för mig inte är indiepop eller indierock för det låter mer som rnb ibland? Idag har ju alla genrer smält ihop mer förstås.

Men hur är det för er? Är det lätt att hitta ny musik ni gillar och känner något stort för eller lyssnar ni på gammalt? Jag hade kunnat lyssna på mer 00-talsmusik om det inte var för alla associativa som ligger och pyr, de finns bara där som ett rop från dåtiden utan att gå in på varför. Ny musik vill jag ju ha liksom. Det senaste gången jag kände mig all in en ny artist var Anderson Paak som visserligen spelar en annan musikgenrer när han släppte ett album 2016.

Om Gaffa eller liknande hade haft ett forum så hade jag skrivit där, men någonstans vill jag ändå skriva av mig.

Nej verkligen inte. De enda som tycker det är nog såna som börjar närma sig 35-40+.
Någon dag kommer musiken som släpps nu att bara gammal, musik som musik.

Det fanns ju rätt mycket pop som trycktes ut på 90-talet som var väldigt banal och bara hade med någons status/utseende/säljbarhet att göra tex.

Jag gillar gammal musik och jag gillar ny men framförallt gillar jag musik med känsla i. Det kan vara alltifrån Beatles, Sam cooke, iron maiden och nirvana till nothing but thieves och Bruno mars.

Det är bara kul att höra influenserna av några man gillat förr i ny musik tycker jag men så spelar jag ju själv också och ”steal with pride” har varit aktuellt sen musik skapades första gången eller en historia återberättades av någon kring en eld på stenåldern…

Medlem

Det var bättre förr. Född 1988 och 90% av musiken jag tycker om skapades innan jag föddes. Hade ingen direkt musik smak när jag växte upp, hemma var det Bruce Springsteen som spelades av föräldrarna, mina äldre systrar lyssnade på Aqua och Jennifer Lopez. Med kompisarna var det allt bajs som lantisar i epa-traktorer spelade, Eddia Meduza o.s.v. Högstadiet så spelade de andra eleverna Ultima Thule och TKU, i gymnasiet så lyssnade folk på Rammstein, The Hives, Depeche Mode och Daft Punk.

Idag lyssnar jag på gammal Punk, Jazz, Blues, Rock, Glam Rock och lite Metal.
På Töreboda festivalen i sommar blir det Lillasyster, The Ark och The Hives.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av quadratis:

allting är roligast första gången. plus det faktum att du har underliggande nostalgi för de gamla grejerna, vare sig det är medvetet eller ej.

This! The power of nostalgia compells me.

Till och med musik som jag avskydde som ung sjunger jag med i nu. Backstreet Boys, Nsync, Linkin Park. Allt låter som mästerverk i mina öron.

Tror knappast att jag kommer känna samma sak för det som spelas på radio idag. Inte för att det är sämre, utan för att mina associationer om 30 år kommer att vara med bilköer och sura uppstötningar snarare än barndomens glada dagar.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Överlag så säger jag nej, musiken var varken bättre eller sämre förr. Släpps fortfarande sjukt mycket bra musik men jag tror att det gäller att man faktiskt är intresserad av att leta upp den och inte bara förväntar sig att den ska presenteras för en. Sedan tror jag oxå att nostalgi spelar in en hel del, det man lyssnade på från att man var 13-20 hänger väl kvar hos alla.

Nu lyssnar jag mest på metal och punk men jag hittar nya band och skivor att lyssna på varje vecka men det är ju för att jag aktivt letar efter ny musik då det är ett stort intresse. Sedan kanske det hjälper lite att många band jag lyssnar på har varit aktiva och släppt ny musik i 25-30 år.

Vad jag däremot håller med om att det är sällan som ny musik ger en den där käftsmällen man vill åt. Även om mycket ny musik som släpps är jävligt bra har man många gånger redan hört andra artister och band göra ungefär samma sak vilket är lite tråkigt men fullt förståeligt.
Då kan det vara bra att vidga sina vyer lite, våga testa nya grejer.


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Nej. Viss musik var bättre förr, men bra ny musik görs lika mycket. Slår du på radion så är det inte konstigt om du spyr, men tittar du på indie musiker som gör ny musik i nya genres så kan du bli glatt överraskad.

Har en polare som är lyrisk över 80 talet och de rockband som kom ut då. Själv minns jag tiden som stenålder för hårdrock (Europe, Judas, Maiden) och metal (Slayer, Metallica, Anthrax), och synt scenen bestod av typ Depeche och Erasure. Nu finns det många fler band som gör bra musik (visserligen med inspiration från de tidigare banden) och jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till det sunkiga 80 talet i musiksmak.

Sen all skön crossover musik som skapats, Bara Public Enemy kunde rappa till Slayer (She Watch Channel Zero) och numera är det inte konstigt att lyssna på både synth och metal, när Frontline Assembly släppte "Millenium" på tidigt 90 tal där Devin Townsend dundrade metal på "Vigilante" i kombination med tunga EBM synthar - det var helt underbart och utvecklade genren mot ännu mer bra musik.

Det finns bra gammal musik, men utveckling skadar inte.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Nej. Viss musik var bättre förr, men bra ny musik görs lika mycket. Slår du på radion så är det inte konstigt om du spyr, men tittar du på indie musiker som gör ny musik i nya genres så kan du bli glatt överraskad.

Har en polare som är lyrisk över 80 talet och de rockband som kom ut då. Själv minns jag tiden som stenålder för hårdrock (Europe, Judas, Maiden) och metal (Slayer, Metallica, Anthrax), och synt scenen bestod av typ Depeche och Erasure. Nu finns det många fler band som gör bra musik (visserligen med inspiration från de tidigare banden) och jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till det sunkiga 80 talet i musiksmak.

Sen all skön crossover musik som skapats, Bara Public Enemy kunde rappa till Slayer (She Watch Channel Zero) och numera är det inte konstigt att lyssna på både synth och metal, när Frontline Assembly släppte "Millenium" på tidigt 90 tal där Devin Townsend dundrade metal på "Vigilante" i kombination med tunga EBM synthar - det var helt underbart och utvecklade genren mot ännu mer bra musik.

Det finns bra gammal musik, men utveckling skadar inte.

Ja men så är det ju, Tribe Friday släppte en oväntad bra skiva idag så det kommer guldkorn hela tiden helt klart. Viagra Boys är också galet bra och även Kruanbing. Låter lite som att jag är supernostalgiker men det var inte så jag menade haha

Tycker bara det är lite svårt att få en eskapistiskt känsla idag jämfört med förr, men sedan får man ju oftast det där live och av rätt kända orsaker så har det inte varit så mycket livemusik på sista tiden. Det kanske blir en "wow-känsla" under sommarens festival

Medlem

Finns fantastiska musiker även idag, även om det man för det mesta får höra på radio är överproducerad, simplistisk dynga i mina öron.

Jag är generellt allätare vad gäller musik, men är inte kompis med vissa genrer så klart (brostep, brrrrr )

Skrivet av Zontos:

Ja men så är det ju, Tribe Friday släppte en oväntad bra skiva idag så det kommer guldkorn hela tiden helt klart. Viagra Boys är också galet bra och även Kruanbing. Låter lite som att jag är supernostalgiker men det var inte så jag menade haha

Tycker bara det är lite svårt att få en eskapistiskt känsla idag jämfört med förr, men sedan får man ju oftast det där live och av rätt kända orsaker så har det inte varit så mycket livemusik på sista tiden. Det kanske blir en "wow-känsla" under sommarens festival

För övrigt, Jäkla kul du nämnde Khruangbin (jag antar det var dem du menade iaf betyder flygplan på Thai för den som undrar). Minns inte ens hur jag hittade dem, men de är fan guld. För den som vill ha nått som slår en rakt i "the feels" så där på fredan, kolla och lyssna in denna

Edit:
Två unga musiker som jag fasiken inte knappt kan bärga mig innan de släpper sitt första album, DOMi & JD Beck, alltså, de är galna, men så sjukt grymma Som här, gillar knappt ens orginal-låtarna de drar igenom, men wow. bara

Medlem

Franz Ferdinand... "gammal musik"?

Vad gammal man känner sig själv nu.

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

Franz Ferdinand... "gammal musik"?

Vad gammal man känner sig själv nu.

30 år sen Kris Kross debuterade! Så grabbarna har nog växt till sig så pass att de kan vända brallorna rätt.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Zymac:

Dyngan som spelas på Mainstreamradio är definitivt sämre då det är som tidigare nämnts lite "music by comittee" -dvs känns som den är gjord av ett gäng producenter för att passa så många som möjligt och promota nya "artister" och sånt som säljer i "gammelmedia" ren dynga imo..

Denna klassiker kommer till mind<Uppladdad bildlänk>

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

30 år sen Kris Kross debuterade! Så grabbarna har nog växt till sig så pass att de kan vända brallorna rätt.

Lol.

Medlem
Skrivet av deezel:

Edit:
Två unga musiker som jag fasiken inte knappt kan bärga mig innan de släpper sitt första album, DOMi & JD Beck, alltså, de är galna, men så sjukt grymma Som här, gillar knappt ens orginal-låtarna de drar igenom, men wow. bara
https://www.youtube.com/watch?v=oYKwotHRdHo

Påminner en del om Mats och Morgan:

Medlem

Haha jag tänkte på ”We Will rock you” också, det är också en rätt simpel text

Skriv svar