Det här kan vara min konsolgeneration

Medlem
Det här kan vara min konsolgeneration

Jag har de senaste drygt 20 åren klassat mig själv som PC gamer i första hand. I slutet av varje konsolgeneration har jag vanligtvis köpt någon av konsolerna för att spela det exklusiva som släppts under generationen, men att spela på PC, hänga med i hårdvaruutvecklingen, och uppgradera speldatorn har i över två decennier varit mitt spelliv. Jag har aldrig tillhört PC Master Race (Förutom när jag skämtar om det). Jag ser inte ner på konsolspelare, men jag valde PC som primär spelplattform av några anledningar som den här generationen blivit svårare att motivera för mig själv.

- Priset på spelen

Om konsolspel fortfarande låg på dyra, komplicerade kassetter och PC-spel på billiga CD-skivor kan jag förstå att det fortfarande fanns en prisskillnad mellan de båda. I en digital tidsålder däremot börjar det kännas som att spel till PS/XB borde kosta lika mycket som spelen på Steam, men så brukar det sällan vara vid release. Därför känns det naturligtvis lättare att öppna plånboken och köpa ett spel för 500kr på Steam, än att köpa det för 800kr på Xbox. Det här känns däremot inte längre som ett problem för mig. Reorna duggar lika tätt på konsolerna som på Steam och jag har de senaste två åren köpt ett spel (om jag räknar rätt) till fullpris. Gamepass har istället blivit min bästa vän med både stora och små spel varje månad, och en hel del nya releaser dag 1. Jag kan också utan tvekan säga att Gamepass breddat min spelsmak. När jag inte betalar för varje enskild titel är jag mer intresserad av att prova de små titlarna och jag har älskat många av dem.

- Framerate

Ah, detta heta ämne. Jag är inte ute efter att starta krig om ifall 30fps är spelbart eller inte. Att jag däremot föredrar högre framerate har varit mitt absolut största köpargument för PC sedan 30fps blev standarden på konsol. Jag hatar känslan att spela i 30fps. Jag tolererar det om spelen är fantastiskt bra, men det svider i mitt gamerhjärta (och mina gamerögon) varje gång jag tvingas uthärda det. Inledningsvis den här generationen känns det däremot som att utvecklarna insett att många av oss vill ha 60fps. En del av förklaringen är naturligtvis att många av spelen som släppts är cross gen med de äldre konsolerna och då får den nyare hårdvaran ett framerate mode. Naturligtvis kan det här ändras när de helt skrotar utvecklingen till PS4 och XB1. De kan gå tillbaka till 30fps only och satsa allt krut på grafiska effekter och ray tracing i en lägre framerate. Jag tror däremot inte att de kommer göra det, och förklaringen stavas Series S. Om de idag måste optimera spelen för One X, och därmed relativ enkelt kan skapa en grafikprofil för högre framerate på Series X, så måste de om ett, två och fem år fortfarande optimera spelen för minst 30fps på Series S, och av samma anledning kan de fortsätta ge spelarna ett framerate mode på Series X.

Och om valet står mellan grafisk flärd och högre framerate är valet givet för mig. Visst är de stora stiliga, väloptimerade AAA-spelen fortfarande snyggare och snabbare på en vältrimmad speldator, men det för mig osökt in på nästa punkt:

- Intresset för hårdvara

Mitt hårdvaruintresse har varit stort. När jag sålde hårdvara (det gör jag inte längre) var det en del av mitt yrkesliv att följa utvecklingen och trenderna, men även privat har intresset varit stort ända sedan barndomen. Men de senaste åren har något hänt, och det har gått fort. Frågar ni mig nu vet jag knappt vilken processorsockel Intel har på sina moderkort idag (Är det fortfarande LGA 775?). Min speldator börjar bli till åren kommen och behöver uppgraderas för att klara höstens spelsläpp, men… för första gången i mitt liv så vill jag inte. Jag känner inte att det är värt pengarna när intresset saknas. Så är det ju naturligtvis i livet. Intressen kommer och går, och jag gråter inte för det, men det var en reflektion som kom över mig en kväll att speldatorn började bli gammal. För bara ett par år sen hade jag suttit två veckor på hårdvarusajter och planerat mina inköp. Nu ryckte jag på axlarna och tänkte att den nog håller ett år till.

---

Nu sitter jag här med min speldator och spelar Divinity: Original Sin 2, och den typen av spel fungerar den fortfarande till. Min Series X får hantera de tyngre spelen de kommande åren. För det här känns som det kan bli min konsolgeneration.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Nu sitter jag här med min speldator och spelar Divinity: Original Sin 2, och den typen av spel fungerar den fortfarande till. Min Series X får hantera de tyngre spelen de kommande åren. För det här känns som det kan bli min konsolgeneration.

Jag kan fortfarande köra vissa tunga spel med 1080 ti men the list grows thin. Jag fick tag på ett PS5 tidigt
och kör de tyngre spelen där om möjligt.
Jag vill ju så gärna njuta av MS Flight Sim i 4K.
Själv känner jag nästan mig av ekonomiska själ tvingad att istället för att
uppgradera PSU, Gfx, Monitor, att skaffa en konsol från Microsoft. Svårt..

ZF
Medlem

Har inte Intel alltid haft minst 3-4 olika socklar igång samtidigt för vad som kan kallas en vanlig PC?

På AMD har det varit lite mindre att hålla reda på kanske.

Om man nu inte får för sig att spela på en server med CPU stor som en handflata alltså..

Medlem

Känner igen mig i väldigt mycket av det du skriver. Jag har till för några år sedan alltid varit en PC-spelare, alltid jagat det bästa och snyggaste men i takt med att jag har blivit lite äldre så har komforten och enkelheten i konsolspelande tagit överhanden. Visserligen behöver du idag installera konsolspel etc, men bara att slippa klicka runt bland massa options och liknande har gett mig lite sinnesfrid...

Medlem

Känner igen det. Själv så lär det inte bli en ny dator på många år. Den duger gott och väl till det jag gör på dstorn nu för tiden. Programmerar, kollar youtube och streamar oftast spel utan problem. Xcloud o stadia fungerar hur bra som helst så länge det inte är tävlingsinriktat vilket jag inte spelar. Har pensionerat mina konsoler för länge sedan och kommer aldrig köpa en ny.

Ambassadör
Xbox

Jag tog det där klivet under förra generationen, aldrig ångrat det en sekund @Bennii !

Spelar fler spel än någonsin, konsol är den rätta vägen. Spel, spel och åter spel. Inte massa frustrerande dravel runtomkring som slukar tid, pengar och ork.

Välkommen, konsolist!


signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Jag tog det där klivet under förra generationen, aldrig ångrat det en sekund @Bennii !

Spelar fler spel än någonsin, konsol är den rätta vägen. Spel, spel och åter spel. Inte massa frustrerande dravel runtomkring som slukar tid, pengar och ork.

Välkommen, konsolist!

lolpleb


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Welcome to the right side


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

En sak som jag saknar är ju möjligheten till mods, som ibland tyvärr dl's om kostar.

Medlem
Skrivet av SolidWorks:

Jag kan fortfarande köra vissa tunga spel med 1080 ti men the list grows thin. Jag fick tag på ett PS5 tidigt
och kör de tyngre spelen där om möjligt.
Jag vill ju så gärna njuta av MS Flight Sim i 4K.
Så Jag nästan känner mig av ekonomiska själ tvingad att istället för att
uppgradera PSU, Gfx, Monitor, att skaffa en konsol från Microsoft. Svårt..

Jag sitter på både en PS5 och Series X, har du möjlighet och ekonomin tillåter tycker jag helt ärligt talat att man inte kan gå fel i ett köp av en Series X. Konsolen är (skulle jag vilja säga) bra mycket mer välbyggd än PS5 och känns mer kvalité rakt igenom så att säga. PS5 är fin den också, men av någon anledningen så spelar jag endast det exklusiva till PS5 och allt annat körs på Series X.

Medlem

Provade leva utan speldator nångång under Xbox 360 generationen. Det gick en stund sen köpte jag datordelar och byggde en ny dator för att spela Battlefield 3


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av greb1989:

Jag sitter på både en PS5 och Series X, har du möjlighet och ekonomin tillåter tycker jag helt ärligt talat att man inte kan gå fel i ett köp av en Series X. Konsolen är (skulle jag vilja säga) bra mycket mer välbyggd än PS5 och känns mer kvalité rakt igenom så att säga. PS5 är fin den också, men av någon anledningen så spelar jag endast det exklusiva till PS5 och allt annat körs på Series X.

Jag är inte långt ifrån att köpa den nya X men funderar samtidigt på om PSVR2 kan släppas till jul. Nja nu är jag så sugen på
MS Flight Sim och en X. Har ju en 4K Samsung TV så det är det som spiller över bägaren kanske. Sen gäller det ju att få tag på en också. Lättare sagt en gjort.
Jag har redan nyaste FS på datorn men i7'an 4.2 32 gb 1080 ti blir för varm och låter en hel del..

Medlem
Skrivet av SolidWorks:

Jag är inte långt ifrån att köpa den nya X men funderar samtidigt på om PSVR2 kan släppas till jul. Nja nu är jag så sugen på
MS Flight Sim och en X. Har ju en 4K Samsung TV så det är det som spiller över bägaren kanske. Sen gäller det ju att få tag på en också. Lättare sagt en gjort.

VR har aldrig lockat mig förrän typ nu så går också lite i tankarna kring en PSVR2....

Spelochsånt har nästan jämt Series X inne nu, tror också Amazon ganska ofta har inne.

https://www.spelochsant.se/kategori/xboxseriesxs/konsol

Medlem
Skrivet av greb1989:

VR har aldrig lockat mig förrän typ nu så går också lite i tankarna kring en PSVR2....

Spelochsånt har nästan jämt Series X inne nu, tror också Amazon ganska ofta har inne.

https://www.spelochsant.se/kategori/xboxseriesxs/konsol

Jag har ett Oculus Rift S till min PC, seldom used men när man väl tar på det så är det imponerande,
ibland också kul att se sina egna 3D grejor.

Medlem
Medlem

Har gjort en liknande resa. Ett tag var jag mer intresserad av att spela spelet så optimalt som möjligt snarare än att njuta av spelet. Framerate-räknare, överklockning och benchmarks. Hängde på Sweclockers varje dag och byggde fler datorer än jag behövde. 20% högre resultat kunde innebära att jag var villig att byta ut hela datorn. Det gick så långt att jag kände att jag behövde klippa bandet helt och avregistrerade mig på Sweclockers. Hetsen med den senaste tekniken behövde få ett slut.

Jag spelar fortfarande lite PC ibland, men då är det endast för att umgås. Typ Escape from Tarkov eller Dayz.

Intressant läsning och väldigt välformulerat.
Tack för att du delade med dig.

Första gången jag testade en PS2 förstod jag inte vad som var hypen, jag sålde den ganska kvickt. Koklockan lät lite annorlunda när PS3:an kom, då började kärleken. Hoppas du har möjlighet att införskaffa båda konsolerna, de är grymma.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av dix_xib:

Intressant läsning och väldigt välformulerat.
Tack för att du delade med dig.

Tack själv för att du läste.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Bennii:

Jag har de senaste drygt 20 åren klassat mig själv som PC gamer i första hand. I slutet av varje konsolgeneration har jag vanligtvis köpt någon av konsolerna för att spela det exklusiva som släppts under generationen, men att spela på PC, hänga med i hårdvaruutvecklingen, och uppgradera speldatorn har i över två decennier varit mitt spelliv. Jag har aldrig tillhört PC Master Race (Förutom när jag skämtar om det). Jag ser inte ner på konsolspelare, men jag valde PC som primär spelplattform av några anledningar som den här generationen blivit svårare att motivera för mig själv.

- Priset på spelen

Om konsolspel fortfarande låg på dyra, komplicerade kassetter och PC-spel på billiga CD-skivor kan jag förstå att det fortfarande fanns en prisskillnad mellan de båda. I en digital tidsålder däremot börjar det kännas som att spel till PS/XB borde kosta lika mycket som spelen på Steam, men så brukar det sällan vara vid release. Därför känns det naturligtvis lättare att öppna plånboken och köpa ett spel för 500kr på Steam, än att köpa det för 800kr på Xbox. Det här känns däremot inte längre som ett problem för mig. Reorna duggar lika tätt på konsolerna som på Steam och jag har de senaste två åren köpt ett spel (om jag räknar rätt) till fullpris. Gamepass har istället blivit min bästa vän med både stora och små spel varje månad, och en hel del nya releaser dag 1. Jag kan också utan tvekan säga att Gamepass breddat min spelsmak. När jag inte betalar för varje enskild titel är jag mer intresserad av att prova de små titlarna och jag har älskat många av dem.

- Framerate

Ah, detta heta ämne. Jag är inte ute efter att starta krig om ifall 30fps är spelbart eller inte. Att jag däremot föredrar högre framerate har varit mitt absolut största köpargument för PC sedan 30fps blev standarden på konsol. Jag hatar känslan att spela i 30fps. Jag tolererar det om spelen är fantastiskt bra, men det svider i mitt gamerhjärta (och mina gamerögon) varje gång jag tvingas uthärda det. Inledningsvis den här generationen känns det däremot som att utvecklarna insett att många av oss vill ha 60fps. En del av förklaringen är naturligtvis att många av spelen som släppts är cross gen med de äldre konsolerna och då får den nyare hårdvaran ett framerate mode. Naturligtvis kan det här ändras när de helt skrotar utvecklingen till PS4 och XB1. De kan gå tillbaka till 30fps only och satsa allt krut på grafiska effekter och ray tracing i en lägre framerate. Jag tror däremot inte att de kommer göra det, och förklaringen stavas Series S. Om de idag måste optimera spelen för One X, och därmed relativ enkelt kan skapa en grafikprofil för högre framerate på Series X, så måste de om ett, två och fem år fortfarande optimera spelen för minst 30fps på Series S, och av samma anledning kan de fortsätta ge spelarna ett framerate mode på Series X.

Och om valet står mellan grafisk flärd och högre framerate är valet givet för mig. Visst är de stora stiliga, väloptimerade AAA-spelen fortfarande snyggare och snabbare på en vältrimmad speldator, men det för mig osökt in på nästa punkt:

- Intresset för hårdvara

Mitt hårdvaruintresse har varit stort. När jag sålde hårdvara (det gör jag inte längre) var det en del av mitt yrkesliv att följa utvecklingen och trenderna, men även privat har intresset varit stort ända sedan barndomen. Men de senaste åren har något hänt, och det har gått fort. Frågar ni mig nu vet jag knappt vilken processorsockel Intel har på sina moderkort idag (Är det fortfarande LGA 775?). Min speldator börjar bli till åren kommen och behöver uppgraderas för att klara höstens spelsläpp, men… för första gången i mitt liv så vill jag inte. Jag känner inte att det är värt pengarna när intresset saknas. Så är det ju naturligtvis i livet. Intressen kommer och går, och jag gråter inte för det, men det var en reflektion som kom över mig en kväll att speldatorn började bli gammal. För bara ett par år sen hade jag suttit två veckor på hårdvarusajter och planerat mina inköp. Nu ryckte jag på axlarna och tänkte att den nog håller ett år till.

---

Nu sitter jag här med min speldator och spelar Divinity: Original Sin 2, och den typen av spel fungerar den fortfarande till. Min Series X får hantera de tyngre spelen de kommande åren. För det här känns som det kan bli min konsolgeneration.

Intressant läsning och välkommen över till den rätta sidan


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag samlar på konsoler och har dom flesta man kan räkna upp från 70-talet fram tills idag. Förutom när vänner hälsar på irl (vilket blir mer och mer sällan tyvärr) så står dom alla och samlar damm.

PC är allt och allt finns på PC och både den och spelen är oändligt mer konfigurerbara, och styrningen... Jag var helt ombord med handkontroll fram tills odugliga analoga spakar gjorde comeback.
Jag gillade dom inte på min Interton från 1976 och jag gillar dom ännu mindre nu när man började porta FPS till konsol, det funkade inte (för mig) då och fungerar fortfarande inte idag.

Mus och tangentbord är det enda sättet att spela förstapersonsspel på.

Det är fortfarande trevligt att minnas tillbaka och ta en omgång Super Mario Bros 2 eller Crash n Burn och har man irl vänner på plats så är det trevligt med lite local co-op. Men jag skulle aldrig frivilligt avstå från PC:n och stänga in mig i Xbox eller Playstations trånga ekosystem.

Men det är jag det.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Problemet med att överge PC stavas handkontroll.

Strategispel och shooters går helt bort.

Annars är jag helt med på dina tankar.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Problemet med att överge PC stavas handkontroll.

Strategispel och shooters går helt bort.

Annars är jag helt med på dina tankar.

Jag har de senaste åren spelat PC-spel väldigt mycket från soffan på min TV så då har jag ändå använt handkontroll. När det gäller FPS så är det naturligtvis skönare med mus och tangentbord, men jag har spelat first person spel med handkontroll sedan Xbox och tycker ändå det funkar, även om det är en kompromiss.

Medlem

Detta har smugit sig på mig också under några år. Har en dator från 2014 som är i skriande behov av en uppgradering och själv ingen kunskap om hur man gör det så konsolen har fått allt större utrymme i mitt spelande. Att bara slå igång konsolen, spela utan problem värdesätter jag högre än något annat på grund av min begränsade tid.


signatur

Submission is for the weak

Testpilot

Nu när Steam Deck existerar skulle man nog kunna klara sig rätt ok på det. Men en dator erbjuder ju mer än bara spelande, t.ex. kan jag skriva på FZ med den det går säkert på konsol med men där kan vi snacka bökigt.

Jag är glad att jag kan ha konsol också, inte alla som har den möjligheten.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Nu när Steam Deck existerar skulle man nog kunna klara sig rätt ok på det. Men en dator erbjuder ju mer än bara spelande, t.ex. kan jag skriva på FZ med den det går säkert på konsol med men där kan vi snacka bökigt.

Jag är glad att jag kan ha konsol också, inte alla som har den möjligheten.

Skriva på FZ duger speldatorn fortfarande till. Det gör jag ändå vanligtvis på laptopen.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Mus och tangentbord är det enda sättet att spela förstapersonsspel på.

Håller helt med, och btw inte aswd utan piltangenterna ; )

Medlem

Känner igen detta. Jag har suttit i båda lägren väldigt länge, men på grund av hårdvarupriserna och hur kompetent denna generations konsoler är så har jag fortfarande ett 1070 Ti i datorn och har noll intresse av att byta ut det. Jag spelar dessutom inte lika ofta nuförtiden och när jag gör det blir det till 95% storydrivna single-playerspel, vilka ändå spelas bäst på konsol. Så ja, nog har tankegångarna ändrats en del.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Gick väl över till konsoll efter att jag slutade spela world of warcraft och fick barn.
Spelar betydligt mindre och gillar ändå inte de spel som gör sig bäst på PC, dvs strategi och FPS, är heller ingen FPS-taliban då jag t.o.m har svårt att se skillnad på 30 och 60 fps.

Konsoll är:
smidigare,
tar mindre plats,
låter generellt mindre,
högre WAF,
har exklusiva spel som optimeras till just den hårdvaran

PC är:
ful,
kräver i princip ett dedikerat rum,
låter mer generellt,
krånglar mer,
dyrare

Inaktiv

Enda anledningen till att jag skulle skaffa konsol är om jag skulle flytta till ett hem där det absolut inte går att dra en kabel från datorn till TVn om jag vill spela i soffan.
Annars finns det absolut inget en konsol skulle kunna göra bättre än min dator.

Medlem

Tack o lov behöver man inte uppgradera datorn så ofta längre. Min nuvarande dator, inkl. graffekort är från 2018. Känner inte behov av att uppgradera, förutom graffekortet (har ett 1070Ti). Förr i tiden var en 4 år gammal speldator helt förlegad.

Själv är jag fortfarande, trots ålder, som du var förrut. PC är huvudplattformen, konsoll för att komplettera titlar jag vill spela som inte kommer till PC, eller titlar jag anser funkar bättre på konsoll.

Själv tycker jag priset på konsollspel fortfarande är ett problem, och ett ännu större nu när de ökar priserna, iaf för PS5 spel, vet inte hur det är på XBox sidan då jag inte har en sådan, för första gången. Alla större Xbox spel kommer till PC, så finns ingen anledning för mig.

Skrivet av greb1989:

VR har aldrig lockat mig förrän typ nu så går också lite i tankarna kring en PSVR2....

Spelochsånt har nästan jämt Series X inne nu, tror också Amazon ganska ofta har inne.

https://www.spelochsant.se/kategori/xboxseriesxs/konsol

Jag minns Spel & Sånt i Helsingborg. Där var det framförallt en rollspel/konfliktspelsbutik med en liten, liten hylla för PC spel. underbar butik med jättebra personal. Micke, om du läser detta (tvivlar) så saknar jag den tiden. Blood Bowl turneringarna var episka.

Skrivet av anon_79617:

Enda anledningen till att jag skulle skaffa konsol är om jag skulle flytta till ett hem där det absolut inte går att dra en kabel från datorn till TVn om jag vill spela i soffan.
Annars finns det absolut inget en konsol skulle kunna göra bättre än min dator.

En sak gör de bättre - förmågan att spela spel som är exklusiva för den konsollen


signatur

I drank what?

Skriv svar