Dyr-versionen av F1 22 på pc går ännu inte att spela

Robot
Dyr-versionen av F1 22 på pc går ännu inte att spela

Skulle ha lanserats i morse.

#f1-22


Medlem

Man kan ju inte gör annat än att ge ifrån sig ett gediget skratt av skadeglädje. Det är ju trots allt EA vi pratar om!

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Man kan ju inte gör annat än att ge ifrån sig ett gediget skratt av skadeglädje. Det är ju trots allt EA vi pratar om!

Känner lite samma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Uppdatering på gång hos EA nu i alla fall.

Skrivet av elPresidente:

Man kan ju inte gör annat än att ge ifrån sig ett gediget skratt av skadeglädje. Det är ju trots allt EA vi pratar om!

Skrivet av Molotov:

Jag tycker synd om de som betalat extra men inte kommer igång.


signatur
Medlem

Det är Steam versionen som inte fungerat alls att starta.
Köra via Origin har fungerat utan "problem" sen i morse. (Insåg att man behöva origin installerad för ett steam spel så jag gjorde en refund och skaffade mig en pro subscription på EA).

Problem som funnits under dagen på PC har varit att man fått kontot ett meddelande om låst konto pga att man blivit bannad och då inte kunnat nyttja online delen. Men nu fick jag mina pitcoins. (Whatever). Men det hade nu löst sig för 30 min sedan.

Problem som är nya för i år. Har du en thrustmaster ratt med tlcm pedaler kopplade via USB så måste du koppla in dom via ratten istället via deras custom rj plugg. Har du flera joystickar likt warthog inkopplade så får du snällt koppla ur dom. Olikt tidigare spel där du fick meddelande om att du måste konfigurera dom (och sen kunde skita i det) så fungerar nu inte ratten alls.

Så... mao, koppla ur allt du har och kör allt via ratten. Detta verkade enligt answers.ea.com mycket thrustmaster relaterat...

Och en annan sak, när man väl fick igång ratten så kunde man inte navigera med tangentbordet utan ratten var enda sättet att navigera. Vet inte om min version beter sig så... idiotiskt iaf...

Den enda positiva förändring som jag noterade var att man nu kan säga till spelet att låsa ratten vid 360 grader för f1 bilarna.. Slipper man leka med saturation eller ha olika inställningar på rattarna så som fanatecs...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Uppdatering på gång hos EA nu i alla fall.

Jag tycker synd om de som betalat extra men inte kommer igång.

Ja sant. Det var mer EAs girighet och oförnåga att leverera som var mer det tragiskt komiska.

Det borde inte vara några problem med refunds på steam


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Nu funkar spelet. Gott så.


signatur
Medlem
Skrivet av elPresidente:

Man kan ju inte gör annat än att ge ifrån sig ett gediget skratt av skadeglädje. Det är ju trots allt EA vi pratar om!

Skrivet av Molotov:

Nja, jag tycker EA ändå har börjat gå mot att bli ett bättre företag. Nya singel player spel, tillbaka på Steam igen etc.. Känns som de har börjat lyssna på gamers.
Jag vill pusha på de..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Rätt åt alla preordrare. Spelförrädarna skall ha all skit som kommer deras väg.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Nja, jag tycker EA ändå har börjat gå mot att bli ett bättre företag. Nya singel player spel, tillbaka på Steam igen etc.. Känns som de har börjat lyssna på gamers.
Jag vill pusha på de..

Ja jag kan hålla med på att EA må ha hoppat upp nån pinne, men alla innom EA har inte dragit jämnt men men med tiden kanske


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hade inga problem med steam versionen. Det enda som inte är optimerat är grafiken som inte flöt helt 100.

Dock så kvarstår några buggar sedan tidigare versioner som tex att man kan öppna DRS när man är den ledande bilen.

Codemasters måste jobba mer på AI:n och när man kör på blöt bana finns det en del att önska. Ingenting har i princip hänt sedan 2010 versionen

Medlem

Jag kan inte ens ladda ner skiten från EA?! Står 100%, och sen bara calculating...hållt på så i timmar, och jag har försökt ladda om 2 ggr med samma resultat...

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag hade inga problem med steam versionen. Det enda som inte är optimerat är grafiken som inte flöt helt 100.

Dock så kvarstår några buggar sedan tidigare versioner som tex att man kan öppna DRS när man är den ledande bilen.

Codemasters måste jobba mer på AI:n och när man kör på blöt bana finns det en del att önska. Ingenting har i princip hänt sedan 2010 versionen

Vilka tillfällen går det att öppna DRS som ledande bil? För om det är när du ska varva en bil och är inom en sekund vid mätningen så ska det gå.

Medlem
Skrivet av Thane:

Vilka tillfällen går det att öppna DRS som ledande bil? För om det är när du ska varva en bil och är inom en sekund vid mätningen så ska det gå.

Det händer lite då och då (och inte när man varvar).

Senast idag ledde jag ett lopp och fick öppna DRS framför bilen som låg 2:a efter mig.

Hände även att jag var den jagande bilen och fick inte öppna DRS medans bilen framför fick öppna DRS. Fett irriterande bugg.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Det händer lite då och då (och inte när man varvar).

Senast idag ledde jag ett lopp och fick öppna DRS framför bilen som låg 2:a efter mig.

Hände även att jag var den jagande bilen och fick inte öppna DRS medans bilen framför fick öppna DRS. Fett irriterande bugg.

Placeringen har inget med om man får öppna DRS eller inte. Allt handlar om var du var vid mätpunkter, oftast någon kurva innan raksträckan. Är du inom en sekund bakom framförvarande bil får du använda DRS.

Medlem
Skrivet av Thane:

Placeringen har inget med om man får öppna DRS eller inte. Allt handlar om var du var vid mätpunkter, oftast någon kurva innan raksträckan. Är du inom en sekund bakom framförvarande bil får du använda DRS.

Jag vet det, men man ska inte få öppna DRS om man är den ledande bilen!

Jag la upp ett exempel nu fast från F1 2021 versionen.
https://www.youtube.com/watch?v=zITyyFmQvKE

I första exempelt kör jag som Vettel och jag får öppna DRS fast jag är den ledande bilen och leder loppet samt har Hamilton strax bakom mig som inte får DRS! Bugg!!

I Andra exemplet i mitten av videon så jagar jag Hamilton, som får öppna DRS fast Hamilton leder, och jag som jagar får Inte öppna DRS!! Det är en BUGG och finns fortfarande kvar i F1 2022 när jag testade på första racet mot datorn igår! Det här händer slumpmässigt då och då.

Jag blev bäste Svensk i karriär läget i 2017 versionen, så jag vet nog vad jag pratar om!
https://www.youtube.com/watch?v=uYxM4ALF0H8

Jag gjorde inför 2019 versionen en lista på saker som då borde åtgärdas, vissa har fixxats, vissa saker kvarstår.
https://tonykollberg.blogspot.com/search?q=F1+2019

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag vet det, men man ska inte få öppna DRS om man är den ledande bilen!

Jag la upp ett exempel nu fast från F1 2021 versionen.
https://www.youtube.com/watch?v=zITyyFmQvKE

I första exempelt kör jag som Vettel och jag får öppna DRS fast jag är den ledande bilen och leder loppet samt har Hamilton strax bakom mig som inte får DRS! Bugg!!

I Andra exemplet i mitten av videon så jagar jag Hamilton, som får öppna DRS fast Hamilton leder, och jag som jagar får Inte öppna DRS!! Det är en BUGG och finns fortfarande kvar i F1 2022 när jag testade på första racet mot datorn igår! Det här händer slumpmässigt då och då.

Jag blev bäste Svensk i karriär läget i 2017 versionen, så jag vet nog vad jag pratar om!
https://www.youtube.com/watch?v=uYxM4ALF0H8

Jag gjorde inför 2019 versionen en lista på saker som då borde åtgärdas, vissa har fixxats, vissa saker kvarstår.
https://tonykollberg.blogspot.com/search?q=F1+2019

Det är ingen bugg det är reglerna i F1... Om du är efter vid mätpunkten för DRS spelar positionen inte någon roll. Som det ser ut var du/hamilton inom en sekund av varandra vid mätpunkten. Om du leder, ligger sist eller precis har kört om som i ditt fall spelar ingen roll. Är du inom en sekund vid de här punkterna (Bahrain) så får du DRS.

Medlem
Skrivet av Thane:

Det är ingen bugg det är reglerna i F1... Om du är efter vid mätpunkten för DRS spelar positionen inte någon roll. Som det ser ut var du/hamilton inom en sekund av varandra vid mätpunkten. Om du leder, ligger sist eller precis har kört om som i ditt fall spelar ingen roll. Är du inom en sekund vid de här punkterna (Bahrain) så får du DRS.

<Uppladdad bildlänk>

Så funkar inte reglerna! Har du någonsin sett Formel 1???

Det är bara den jagande bilen som får öppna DRS inom en sekunds avstånd från ledande bilen framför, vad är annars poängen med DRS tror du? DRS är till för att underlätta omkörningar för den jagande bilen, inte att den som redan leder får ännu mer fördelar!

I kval får du använda DRS på raksträckorna oavsett placering, men inte i race om du är den ledande bilen in i en DRS zone!

Du får gärna visa något lopp i F1 historien där den ledande bilen har fått öppna DRS sedan DRS infördes på det vis du beskriver att den som leder får öppna DRS men inte bilen bakom, det har aldrig hänt.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Så funkar inte reglerna! Har du någonsin sett Formel 1???

Det är bara den jagande bilen som får öppna DRS inom en sekunds avstånd från ledande bilen framför, vad är annars poängen med DRS tror du?

Har kollat sen hösten 2011

När du får använda DRS har som sagt inget med position att göra. Det finns en mätpunkt inför varje DRS-Zon som bestämmer vem som får använda DRS. Ifall du ligger inom en sekund bakom framförvarande bil får du använda DRS. Vid vissa tillfällen kan den ledande bilen få tillgång till DRS:

1. En omkörning sker efter mätpunkten har passerats men innan DRS-zonen. (Det som skedde vid båda exemplen i din video)

2. Den ledande bilen ligger inom en sekund bakom en bil som ska varvas.

Vet inte hur jag ska förklara det på ett tydligare sätt.

Här har du det i klartext från F1 Sporting Regulations 4.10.1:

"It will be enabled, and may only be used by the driver, if he is less than one
second behind another at any of the pre-determined detection points around each circuit."

Står ingenting om att den ledande bilen inte får använda det.

Redaktör
Skrivet av Thane:

Har kollat sen hösten 2011

När du får använda DRS har som sagt inget med position att göra. Det finns en mätpunkt inför varje DRS-Zon som bestämmer vem som får använda DRS. Ifall du ligger inom en sekund bakom framförvarande bil får du använda DRS. Vid vissa tillfällen kan den ledande bilen få tillgång till DRS:

1. En omkörning sker efter mätpunkten har passerats men innan DRS-zonen. (Det som skedde vid båda exemplen i din video)

2. Den ledande bilen ligger inom en sekund bakom en bil som ska varvas.

Vet inte hur jag ska förklara det på ett tydligare sätt.

Här har du det i klartext från F1 Sporting Regulations 4.10.1:

"It will be enabled, and may only be used by the driver, if he is less than one
second behind another at any of the pre-determined detection points around each circuit."

Står ingenting om att den ledande bilen inte får använda det.

Flera källor (t.ex. Wikipedia, som dessvärre inte källhänvisar) säger att det måste finnas en bil framför för att använda DRS. Vilket diskvalificerar ledaren om det stämmer.

- The system cannot be used by the defending driver, unless within one second of another car in front.

F1chronicle skriver samma sak:

4) The DRS system can not be used by the driver in front to defend their position, unless they are within one second of a car in front of them.

Hittar dessvärre ingen officiell regelbok på fia.com och f1.com. Nån annan kanske letar bättre.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Flera källor (t.ex. Wikipedia, som dessvärre inte källhänvisar) säger att det måste finnas en bil framför för att använda DRS. Vilket diskvalificerar ledaren om det stämmer.

- The system cannot be used by the defending driver, unless within one second of another car in front.

Hittar dessvärre ingen officiell regelbok på fia.com och f1.com. Nån annan kanske letar bättre.

Mitt citat är från F1s regelbok 2022. Där nämns inget om att försvara, attackera eller vilken position du måste ha för att få använda det. Det enda som nämns är; om du är en sekund bakom vid mätpunkten får du använda DRS. Och det är så det ser ut i praktiken. Sen om du ligger 1a, 2a, 3a osv ut på DRS-raksträckan spelar ingen roll så länge du hade en bil inom en sekund framför dig vid mätpunkten.

"It will be enabled, and may only be used by the driver, if he is less than one
second behind another at any of the pre-determined detection points around each circuit.
"

Det fetstilta är det viktiga. Är du en sekund bakom vid mätpunkten får du använda DRS. Även om du kör om bilen framför innan DRS-zonen faktiskt börjar.

Exempel enligt bilden ovan: Bil A kör om den ledande bilen (bil B) i kurva 1 efter DRS detection Zone 1. Då kommer Bil A ha DRS mellan kurva tre och fyra även fast den bilen leder racet.

Medlem

Jag har sett på F1 sedan 70-talet. Och följer F1 slaviskt!

Har aldrig sett en sådan situation som du beskriver det, och inte att den bakomliggande bilen inte får öppna DRS trots de körde in i DRS zonen samtidigt.

Du får länka in något riktigt F1-lopp där det skett i verkligheten på det sätt du beskriver.

Du kan läsa på lite här om DRS
https://f1sverige.se/drs/

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag har sett på F1 sedan 70-talet. Och följer F1 slaviskt!

Har aldrig sett en sådan situation som du beskriver det, och inte att den bakomliggande bilen inte får öppna DRS trots de körde in i DRS zonen samtidigt.

Du får länka in något riktigt F1-lopp där det skett i verkligheten på det sätt du beskriver.

Du kan läsa på lite här om DRS
https://f1sverige.se/drs/

Din länk säger samma sak som jag:

"För att få tillåtelse att öppna vingen för att göra ett omkörningsförsök behöver den jagande bilen befinna sig inom en sekunds avstånd vid mätpunkten."

Det handlar inte hur du kör in i DRS-zonen. Det handlar om mätpunkten.

I Kanada finns det T.ex tre DRS-zoner men endast två mätpunkter. Det innebär att om du kör om den ledande bilen in i kurva 10 kommer du ha DRS i båda zonerna när du själv är den ledande bilen. Kör du om in i den sista chikanen kommer du ha DRS som den ledande bilen i en utan Zonerna. Detta eftersom att MÄTPUNKTEN är innan kurva 10.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Flera källor (t.ex. Wikipedia, som dessvärre inte källhänvisar) säger att det måste finnas en bil framför för att använda DRS. Vilket diskvalificerar ledaren om det stämmer.

- The system cannot be used by the defending driver, unless within one second of another car in front.

F1chronicle skriver samma sak:

4) The DRS system can not be used by the driver in front to defend their position, unless they are within one second of a car in front of them.

Hittar dessvärre ingen officiell regelbok på fia.com och f1.com. Nån annan kanske letar bättre.

Skrivet av xverminator:

Jag har sett på F1 sedan 70-talet. Och följer F1 slaviskt!

Har aldrig sett en sådan situation som du beskriver det, och inte att den bakomliggande bilen inte får öppna DRS trots de körde in i DRS zonen samtidigt.

Du får länka in något riktigt F1-lopp där det skett i verkligheten på det sätt du beskriver.

Du kan läsa på lite här om DRS
https://f1sverige.se/drs/

Verstappen får använda DRS som ledare eftersom han var inom en sekund av Schumacher vid mätpunkten.

Edit: länk till tidpunkten i klippet: https://youtu.be/-Ee08uFurok?t=365

Medlem
Skrivet av Thane:

https://youtu.be/-Ee08uFurok?t=368

Verstappen får använda DRS som ledare eftersom han var inom en sekund av Schumacher vid mätpunkten.

Edit: länk till tidpunkten i klippet: https://youtu.be/-Ee08uFurok?t=365

Här handlar det om att han varvar en bil!

Du har aldrig sett Hamilton Leda över Verstappen med 0.3 sek och där Hamilton får öppna DRS men inte Verstappen trots de åkte in i DRS zonen samtidigt! Då skulle vi se det i varje race typ!

Medlem
Skrivet av xverminator:

Här handlar det om att han varvar en bil!

Du har aldrig sett Hamilton Leda över Verstappen med 0.3 sek och där Hamilton får öppna DRS men inte Verstappen trots de åkte in i DRS zonen samtidigt! Då skulle vi se det i varje race typ!

Nyss handlade det om att ledande bil inte kunde använda DRS över huvud taget? Men sure, vi flyttar målstolpen lite. Det ändrar inte hur DRS används i F1.

Lite svårt att leda över någon med 0.3 sekunder och åka in i DRS-zonen samtidigt. Men återigen. När du åker in i DRS-zonen spelar ingen roll. Skulle Hamilton lyckas köra om Verstappen och bygga en lucka på 0.3 sekunder mellan mätpunkten för DRS och starten på DRS-zonen hade han haft DRS som ledande bil.

Ligger du mellan 1.000 och 0.001 sekunder bakom vid mätpunkten spelar det ingen roll om du är 0.1 eller 5 sekunder före/efter vid DRS-zonens start. Du måste förstå skillnaden på DRS-Zon och mätpunkt/DRS detection point. Det är alltid hur det ser ut vid mätpunkten som avgör vem som får använda DRS eller inte.

Vi kan använda din video på "buggen" som exempel igen. Du kör om Hamilton in i kurva 10 och får använda DRS i zonen mellan kurva 10 och 11 även fast du leder. Detta för att du låg bakom Hamilton vid mätpunkten för DRS-användningen som ligger strax innan kurva 9. Lämnar kartan här under igen så du kan orientera dig.

Redaktör
Skrivet av Thane:

Mitt citat är från F1s regelbok 2022. Där nämns inget om att försvara, attackera eller vilken position du måste ha för att få använda det. Det enda som nämns är; om du är en sekund bakom vid mätpunkten får du använda DRS. Och det är så det ser ut i praktiken. Sen om du ligger 1a, 2a, 3a osv ut på DRS-raksträckan spelar ingen roll så länge du hade en bil inom en sekund framför dig vid mätpunkten.

"It will be enabled, and may only be used by the driver, if he is less than one
second behind another at any of the pre-determined detection points around each circuit.
"

Det fetstilta är det viktiga. Är du en sekund bakom vid mätpunkten får du använda DRS. Även om du kör om bilen framför innan DRS-zonen faktiskt börjar.

https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/2018-redesig...

Exempel enligt bilden ovan: Bil A kör om den ledande bilen (bil B) i kurva 1 efter DRS detection Zone 1. Då kommer Bil A ha DRS mellan kurva tre och fyra även fast den bilen leder racet.

Ah, fattar!


signatur
1
Skriv svar