Neil Druckmann ställer sig bakom Ron Gilbert i försvar mot toxiska fans

Medlem

Förstå vilket svagt psyke och ego man måste ha när man kallar kommentarer ”digital misshandel”😂
Dessa människor har levt i skyddad verkstad för länge. Stäng av telefonen och gör nån jävla nytta på fritiden istället.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Snygg passiv aggressivitet.

Jag skulle säga att den var rätt aktiv


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd

Neil Druckmann inte bara en patetisk nolla utan en vidrigt hycklare av rang, när han gråter om "toxiska fans" (ingen seriös person använder för övrigt detta ickeord) för att sedan skriva "FUCK YOU!" gång på gång.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Förstå vilket svagt psyke och ego man måste ha när man kallar kommentarer ”digital misshandel”😂
Dessa människor har levt i skyddad verkstad för länge. Stäng av telefonen och gör nån jävla nytta på fritiden istället.

Alltid intressant med personer som tar bort skulden från de som beter sig som svin och lägger den på offren.

Medlem

Ron. För i helvete. Gör spelet bara och låt spelet tala för sig själv. Vad Herr Druckmann tycker kunde jag inte bry mig mindre om.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Thane:

Alltid intressant med personer som tar bort skulden från de som beter sig som svin och lägger den på offren.

ibland är offer en mentalitet man väljer själv.

Medlem
Skrivet av Ender:

Någonstans tycker jag att det är en självklarhet..."it goes without saying", att man inte öser hat över en spelutvecklare som har en egen vision över hur den vill göra sitt spel, och speciellt inte på en personlig nivå. Då menar jag naturligtvis ett "normalt" spel och inget sjukt extremfall...det blir en annan debatt. Samtidigt så tror jag inte många förstår att vad de gör är fel ifall inte andra talar upp. Jag känner inte att "det tysta medgivandet" passar in här som begrepp, men det lär i alla fall hjälpa de som öser ur sig hat att förstå att de beter sig på ett dåligt sätt ifall fler röster höjs emot än för.

Problemet är väl mer att ett litet fåtal högljudda individer på nätet kan upplevas som en överväldigande majoritet när de brölar i grupp, vilket lätt sporrar andra att ta samma ton också. 100 personer av en miljon är ingenting, men när 100 personer går ihop och hatar synonymt, vilket kommer få dem att se ut som 60-80% av den där miljonen ifall ingen säger emot dem. Omogna känslor i kombination med bristande konsekvenstänk kan leda till extrema kommentarer.

Vem har du översatt från engelska?

Den där typen av meningsuppbyggnad är onaturlig för svenska språket. Detsamma med flera ordval.

Så uppenbart att det är svengelsk översättning eller Google translate.

Jag hoppas det är din egen text som du postat på engelska men på annat håll.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av General White:

Neil Druckmann inte bara en patetisk nolla utan en vidrigt hycklare av rang, när han gråter om "toxiska fans" (ingen seriös person använder för övrigt detta ickeord) för att sedan skriva "FUCK YOU!" gång på gång.

Hårda bud men,
Tycker han ger lite kapten klänning-vibbar. Känns lite som att den typen av manlig chefspersonlighet alltid kraschar sin karriär enligt det möntstret..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hårda bud men,
Tycker han ger lite kapten klänning-vibbar. Känns lite som att den typen av manlig chefspersonlighet alltid kraschar sin karriär enligt det möntstret..

Först och främst - det är skillnad på kritik och rent utav toxic fandom. Om du inte ser problematiken med t.ex. r/thelastofus2 så kommer jag nog inte kunna övertyga dig. Igen - kritik är ok, det handlar inte om det. Det handlar om opassande meddelanden till spelskapare, kvinnohat, homofobi, mordhot och listan bara fortsätter. En känd incident från denna kanal är när en medlem fejkade dödshot från en känd youtuber vars brott var att... gilla TLoU PT2. Moderatorer från denna r/thelastofus2 försvarade denna användare från början. Bra subreddit va?

Att du säger att Neil Druckmanns karriär kraschar visar vilket skevt verklighetsbegrepp du har. Hans senaste projekt TLoU PT2 var en succé och han jobbar nu på flera olika projekt, bland annat The Last of Us serien och Factions standalone spelet.
Du kan ju fortsätta försöka övertyga dig själv att han har kraschat i avgrunden. Jag har haft liknande diskussioner med just dig och det är fortfarande lika roligt att du inte kan släppa Neil som en spelkreatör. Oerhört lågt av dig att jämföra han med en våldtäktsman.
Återigen visar du att du är en del av problematiken.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vem har du översatt från engelska?

Den där typen av meningsuppbyggnad är onaturlig för svenska språket. Detsamma med flera ordval.

Så uppenbart att det är svengelsk översättning eller Google translate.

Jag hoppas det är din egen text som du postat på engelska men på annat håll.

Vad snackar du om? Förstår precis vad han menar.
Detta är ett foruminlägg på FZ, inte en tenta i svensk litteratur..

Medlem
Skrivet av General White:

Neil Druckmann inte bara en patetisk nolla utan en vidrigt hycklare av rang, när han gråter om "toxiska fans" (ingen seriös person använder för övrigt detta ickeord) för att sedan skriva "FUCK YOU!" gång på gång.

Ja definitivt. Mannen är ett stort hycklande rövhål och det är synd folk försvarar honom

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Hårda bud men,
Tycker han ger lite kapten klänning-vibbar. Känns lite som att den typen av manlig chefspersonlighet alltid kraschar sin karriär enligt det möntstret..

100% detta. Obehaglig typ det där.

Skrivet av Cane:

Ja definitivt. Mannen är ett stort hycklande rövhål och det är synd folk försvarar honom

Ja verkligen, många på Fz också, tyvärr.

Medlem

Herregud så pinsamt..

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Det är ju också mycket möjligt att de allra värsta blivit borttagna.

Så kan det vara ja. Utöver direkt moderering från själva kanalen, finns det kanske automatiska system idag, där youtube-kommentarer som använder vissa ord och fraser inte syns offentligt/rensas bort. Men jag tror fortfarande det knappast handlar om en speciellt stor andel i förhållande till andel tittare och helheten.

RLM gjorde en video om detta efter hela Ghostbuster 2016 kontroversen.

Och utav alla som kollade på Ghostbuster trailern, kom de fram till att kanske runt .08% utav dessa, hade kommenterat något sexistiskt. Och jag skulle inte vara förvånad om andel toxiska kommentarer per tittare i senaste Monkey Island trailen ligger på liknande nivå. Och även om det skulle vara 10x fler innan moderering, handlar det fortfarande om en liten minoritet.

Vilket igen, tyvärr troligtvis syns betydligt mer i mindre forum, bloggar osv med färre kommentarer, där enskilda personer då kan få betydligt mer uppmärksamhet. Och igen, det suger verkligen att folk ska behöva läsa och moderera sådant här skit. Det blir också en otrevlig obalans, där en mängd anonyma kan trakassera offentliga eller enskilda individer, oftast utan några större konsekvenser. Men igen, jag ser inte riktigt heller vad man ska kunna göra åt detta, utöver att moderera, rapportera, inte eskalera, inte mata trollen osv.

Att man som nu ger sådant här uppmärksamhet tror jag inte hjälper alls, snarare tvärtom. Sedan hjälper det inte heller att det finns en del som nyttjar sådant här för enkla klicks, tomma godhetspoäng, reflektera undan legitim kritik, eller i marknadsföringssyfte. Blir också lite kvällspressen standard över det hela, där otrevliga men egentligen relativt ovanliga händelser får oproportionerligt stor uppmärksamhet och verkligheten förvrids till det sämre.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

ibland är offer en mentalitet man väljer själv.

Om någon får en dick pick eller mordhot skickat till sig så skulle jag kalla dem offer.

Medlem
Skrivet av zevile:

Först och främst - det är skillnad på kritik och rent utav toxic fandom. Om du inte ser problematiken med t.ex. r/thelastofus2 så kommer jag nog inte kunna övertyga dig. Igen - kritik är ok, det handlar inte om det. Det handlar om opassande meddelanden till spelskapare, kvinnohat, homofobi, mordhot och listan bara fortsätter. En känd incident från denna kanal är när en medlem fejkade dödshot från en känd youtuber vars brott var att... gilla TLoU PT2. Moderatorer från denna r/thelastofus2 försvarade denna användare från början. Bra subreddit va?

Varva ner, jag läste citaten i ditt inlägg och svarade på det, jag har inte varit inne och dykt bland vad som skrivits på reddit.

Skrivet av zevile:

Att du säger att Neil Druckmanns karriär kraschar visar vilket skevt verklighetsbegrepp du har. Hans senaste projekt TLoU PT2 var en succé och han jobbar nu på flera olika projekt, bland annat The Last of Us serien och Factions standalone spelet.
Du kan ju fortsätta försöka övertyga dig själv att han har kraschat i avgrunden. Jag har haft liknande diskussioner med just dig och det är fortfarande lika roligt att du inte kan släppa Neil som en spelkreatör. Oerhört lågt av dig att jämföra han med en våldtäktsman.
Återigen visar du att du är en del av problematiken.

Jag skrev inte att hans karriär kraschar, jag skrev att manliga chefspersoner med den typen av konfrontativ personlighet ofta kraschar karriären enligt det mönstret. Du har förmågan att återkommande brusa upp av att du missförstår vad man skriver...

Skrivet av Sapiens:

Att man som nu ger sådant här uppmärksamhet tror jag inte hjälper alls, snarare tvärtom. Sedan hjälper det inte heller att det finns en del som nyttjar sådant här för enkla klicks, tomma godhetspoäng, reflektera undan legitim kritik, eller i marknadsföringssyfte. Blir också lite kvällspressen standard över det hela, där otrevliga men egentligen relativt ovanliga händelser får oproportionerligt stor uppmärksamhet och verkligheten förvrids till det sämre.

Jo, så är det nog, på ett ungefär. Har ju varit ganska återkommande fenomen senaste åren med kändisar, inte minst sådana i höga positioner på företag, som använder sig av godhetssignalering för att dölja t.ex. dåliga arbetsförhållanden, dåligt miljöansvarstagande, ofräsch kvinnosyn etc. Räcker väl med att ta Coca-Cola som exempel, ena dagen försöker man köpa upp rättigheterna till fattiga befolkningars dricksvatten, andra dagen inför man woke-kurser för personalen om "white fragility".

Medlem
Skrivet av Thane:

Alltid intressant med personer som tar bort skulden från de som beter sig som svin och lägger den på offren.

Kom med en bättre lösning då, I’m all ears.
Näthat kommer alltid existera så länge det finns yttrandefrihet och anonymitet. Jag väljer näthat och anonymitet varje dag över att någon myndighet ska reglera nätet.
Så som jag ser det så besitter dom själv makten att inte kolla på allt folk skriver. Varför dessa utvecklare aktivt sitter och läser kommentarer är helt bortom min förståelse. Varför? Dom vinner inget på det även om allt skulle vara positivt. Är det bara ett desperat försök att smeka sitt ego men börjar grina när en del av kommentarerna är hat från anonyma fegisar?
Dom är inte offer, dom är priviligierade jättebebisar med tvångssyndrom för att synas och höras.
Gillar du inte det du läser? Läs inte, lätt fixat.
Dom får inte en gnutta sympati från mig.

Medlem

Att få folk att sluta hata på nätet är en omöjlighet tills dess det kommer nån fet algoritm som kan rensa bort alla såna kommentarer med 99.99% korrekthet i realtid

Medlem

En artikel om en "kändis" som ställer sig bakom en annan "kändis" som utsatts för hot från "fans" för att man inte gillade den artistiska stilen på kommande spel publiceras på en liten nyhetssida andra sidan världen. Trotts att man vet att innehållet i kommentarsfältet ALDRIG kommer leda till något så rör det upp så många känslor. Att "bevisa" sin rätt har aldrig varit viktigare oavsett om man tvingas vara otrevlig.

Det är inte svårt att förstå att det kan uppstå problem.

Låt utvecklare gör det de är bäst på oavsett påverkade av fans eller ej, det behövs varken personangrepp eller hot. Gillar man inte resultatet, gå vidare till något annat. Utvecklaren har inget ansvar jämtemot någon annan än möjligen de som finansierar.

Har på senare tid letat spel i en viss spelkategori och det är väldigt tydligt att även om en titel har många högljudda kritiker så är de inte ovanligt att det finns en dedikerad spelar bas. Alla kan inte gilla allt, tyvärr är det dock oftast de negativa rösterna som överröstar.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Kom med en bättre lösning då, I’m all ears.
Näthat kommer alltid existera så länge det finns yttrandefrihet och anonymitet. Jag väljer näthat och anonymitet varje dag över att någon myndighet ska reglera nätet.
Så som jag ser det så besitter dom själv makten att inte kolla på allt folk skriver. Varför dessa utvecklare aktivt sitter och läser kommentarer är helt bortom min förståelse. Varför? Dom vinner inget på det även om allt skulle vara positivt. Är det bara ett desperat försök att smeka sitt ego men börjar grina när en del av kommentarerna är hat från anonyma fegisar?
Dom är inte offer, dom är priviligierade jättebebisar med tvångssyndrom för att synas och höras.
Gillar du inte det du läser? Läs inte, lätt fixat.
Dom får inte en gnutta sympati från mig.

Som sagt, hot och dick picks skyddas inte av yttrandefriheten Är väl ganska rimligt att man ska kunna plocka upp sin telefon och läsa sina meddelanden utan att se könsorgan eller hot?

Medlem
Skrivet av Thane:

Om någon får en dick pick eller mordhot skickat till sig så skulle jag kalla dem offer.

nää det är ju inte så kul, men om det bara är på nätet så hade jag personligen bara garvat åt galenskapen, blockerat och gått vidare utan att ödsla energi på skiten.

Medlem
Skrivet av General White:

100% detta. Obehaglig typ det där.

Ja verkligen, många på Fz också, tyvärr.

Ja några obehagliga typer finns det allt på fz.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Thane:

Som sagt, hot och dick picks skyddas inte av yttrandefriheten Är väl ganska rimligt att man ska kunna plocka upp sin telefon och läsa sina meddelanden utan att se könsorgan eller hot?

Ja det är lätt fixat. Läs inte meddelanden från främlingar.

Medlem
Skrivet av General White:

Neil Druckmann inte bara en patetisk nolla utan en vidrigt hycklare av rang, när han gråter om "toxiska fans" (ingen seriös person använder för övrigt detta ickeord) för att sedan skriva "FUCK YOU!" gång på gång.

Nu har jag inte läst någonting om de "kontroverserna" kring Neil Druckman, men jag ser en tydlig risk kring tolkningen av bitska uttalanden från spelutvecklare och annat folk, och det är frågeställningen om vem de riktar sig till. Ifall en spelutvecklare Twittrat ett "Fuck you haters"...vem specifikt menar han då? Är det ett naturligt antagande att det är riktad till någon specifik person, eller känner alla som utdelat konstruktiv kritik att det personligen är riktade till dem? Jag tänker att det säkert är lätt att lessna på det där lilla fåtalet som låter högst och värst och skriva av sig något som generellt är adresserat till de allra värsta, men ifall det inte är riktat till en enskild person, vilka är det då som tar åt sig?

Man kan vända på det också...ifall ingen specifik person eller kommentar är målet för ett sådant kraftigt uttalande, varför tar så många åt sig?

Jag tar gärna en direktlänk till ett specifikt uttalande där just Druckman hoppar på en utpekad kritiker som "bara har bidragit med konstruktiv kritik", för att göra en egen bedömning.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vem har du översatt från engelska?

Den där typen av meningsuppbyggnad är onaturlig för svenska språket. Detsamma med flera ordval.

Så uppenbart att det är svengelsk översättning eller Google translate.

Jag hoppas det är din egen text som du postat på engelska men på annat håll.

Vad pratar du om egentligen?

Medlem
Skrivet av General White:

Neil Druckmann inte bara en patetisk nolla utan en vidrigt hycklare av rang, när han gråter om "toxiska fans" (ingen seriös person använder för övrigt detta ickeord) för att sedan skriva "FUCK YOU!" gång på gång.

Helt rätt take, men man är ju en fruktansvärd människa för att tycka det tydligen.

Medlem

Tråkigt att folk inte bara kan vara trevliga mot varandra på internet, men än tråkigare när man inser att vi inte ens kan enas om att det hade varit en attraktiv utveckling om folk blev odelat trevliga mot varandra på internet.

Nu är jag visserligen en ganska mjuk, mjäkig och till viss del mesig person så jag erkänner utan omsvep att jag har svårt att relatera till mer utåtagerande och aggressiva personer och hur de uppfattar det när kreativa verk eller kreatörer inte agerar enligt deras förväntningar eller förhoppningar, men det förbryllar mig ändå varje gång jag läser något sådant här. Att skicka ett hot, ett fotografi med genitalier som motiv, att SWATa någon och allt annat fint som mänskligheten ägnar sig åt online är trots allt inte en instinktiv reaktion - som t.ex. att flytta på sin hand om man lägger den på en varm spisplatta. Det är istället någon som lägger ner tid och energi på att söka upp information online, analysera denna, komma till slutsatsen att den inte möter deras förväntningar, fundera ut ett svar, författa detta och därefter skicka det - allt för att någon på mottagarsidan ska bli illa berörd eller på annat sätt må sämre. Väldigt märkligt beteende i mitt tycke, inte minst när det blir påhejat av fler individer från sidlinjen.

Nu pratar jag inte om kritik generellt. Bra framförd, konstruktiv kritik är ett fenomenalt redskap för att forma ett kreativt projekt så att slutkunden får bästa tänkbara produkt. Inte minst de senaste årens Early Access-våg är ju fylld med exempel där utvecklare och spelare med framgång har format spel tillsammans, men att anstränga sig och lägga tid och energi på att hota någon, kalla dem eller deras bekanta för diverse mindre smickrande substantiv eller adjektiv faller sig inte naturligt för mig, och inte heller att stötta den sortens beteende.

Aja, bara lite gnäll från en gubbe som förbryllas lite över utvecklingen online. Inget att lägga för mycket vikt vid. Jag är tillräckligt gammal och fotbollsintresserad för att ha varit med när Andrés Escobar sköts ihjäl för att ha gjort ett självmål under fotbolls-VM 1994 så vad är väl ett tomt hot om våld för en halvtaskig grafisk stil eller att en favoritkaraktär tas av daga i en uppföljare till ett favoritspel?

Medlem

Själv så är jag jätte glad över att få mer Monkey island 2d spel. Money island 1-3 är fortfarande mina favoriter. Men med monkey island 4 så tappade jag intresset för serien. Vet inte ens om det kom ut någon Monkey island 5 men ska kolla upp det nu....ah Tales of monkey island och 4an ser riktigt dåliga ut minns nu att jag spelade båda utan att vara speciellt imponerad. Minns inte någon bra musik från dom spelen heller vilket är väldigt viktigt i ett Monkey island spel tycker jag.

Medlem
Skrivet av Thane:

Om någon får en dick pick eller mordhot skickat till sig så skulle jag kalla dem offer.

Ja absolut. Personen som skickar hot mm borde få automatiska böter direkt och sen möjlighet att ta upp det i domstol ifall personen har bevis att det inte var dom som gjorde det.

Avstängd
Skrivet av Alienshade:

Ja absolut. Personen som skickar hot mm borde få automatiska böter direkt och sen möjlighet att ta upp det i domstol ifall personen har bevis att det inte var dom som gjorde det.

Guilty until proven innocent med andra ord? 🤡

För övrigt ofta snack om dödshot och dickpics, sällan det finns några bevis för det skett öht.

Skriv svar