Flera nederländska partier vill förbjuda köpta lootlådor

Robot
Flera nederländska partier vill förbjuda köpta lootlådor

Åtminstone om de säljs till barn.

#Lootlådor, #Nederländerna


Medlem

barn manipuleras att köpa dessa mikrotransaktioner, att de är vanebildande och att de kan leda till oväntade utgifter.

Låter som att de beskriver en väldigt massa saker i samhället. Här är ett axplock av saker jag anser att de borde förbjuda för att skydda barn.

Alkohol. All form av tobak och nikotin (och andra droger). Socker. All form av lotterispel. Dyra lån.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

barn manipuleras att köpa dessa mikrotransaktioner, att de är vanebildande och att de kan leda till oväntade utgifter.

Låter som att de beskriver en väldigt massa saker i samhället. Här är ett axplock av saker jag anser att de borde förbjuda för att skydda barn.

Alkohol. All form av tobak och nikotin (och andra droger). Socker. All form av lotterispel. Dyra lån.

Alkohol tobak som är så fint, dyra lån? Folk kan väl använda sitt huvud?


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

barn manipuleras att köpa dessa mikrotransaktioner, att de är vanebildande och att de kan leda till oväntade utgifter.

Låter som att de beskriver en väldigt massa saker i samhället. Här är ett axplock av saker jag anser att de borde förbjuda för att skydda barn.

Alkohol. All form av tobak och nikotin (och andra droger). Socker. All form av lotterispel. Dyra lån.

Allt du nämner förutom socker, måste man i princip vara 18 år för att vara lagligt.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

barn manipuleras att köpa dessa mikrotransaktioner, att de är vanebildande och att de kan leda till oväntade utgifter.

Låter som att de beskriver en väldigt massa saker i samhället. Här är ett axplock av saker jag anser att de borde förbjuda för att skydda barn.

Alkohol. All form av tobak och nikotin (och andra droger). Socker. All form av lotterispel. Dyra lån.

Alkohol, nikotin, droger, lotterispel och lån är som tur förbjudet för 7-åringar.

Medlem

Finns massa saker som är dåligt. De får nog förbjuda det mesta i samhället idag om de fortsätter på den tanken.

Vilket skämt de är. Det är redan åldersgräns på hasardspel som det klassas som nu vilket är bra. Att förbjuda saker är det sista man ska göra i ett samhälle utan jävla bra anledning

Medlem

Förbjud det! Speciellt i spel som är riktade till en publik under 18år!

Medlem
Skrivet av fooobar:

Alkohol, nikotin, droger, lotterispel och lån är som tur förbjudet för 7-åringar.

Du menar att barn inte lider till följd av att deras föräldrar/ andra vuxna sysslar med detta?

Medlem

Förbjuder man det för spel som är för 18+ låter det ju ganska dumt när hasardspel är lagligt..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Förbjuder man det för spel som är för 18+ låter det ju ganska dumt när hasardspel är lagligt..

En kan argumentera för att hasardspel är bättre då du faktiskt som regel vinner pengar, här vinner man skins eller tillsvarande som försvinner när servern stängs ner.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Förbjuder man det för spel som är för 18+ låter det ju ganska dumt när hasardspel är lagligt..

Om de faktiskt börjar tillämpa åldersgränser på spel praktiskt, ja, lite dumt. Men vi alla vet att det finns ingen som bryr sig om eller kontrollerar åldersgränsen som står på butikssidan, har aldrig behövt visa leg vid köp.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

En kan argumentera för att hasardspel är bättre då du faktiskt som regel vinner pengar, här vinner man skins eller tillsvarande som försvinner när servern stängs ner.

Inget som politiker bryr sig om. Sen så kan man argumentera att hasardspel är bättre än nästan allt med den logiken..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

...förbjuda köpta lootlådor?! Om jag tolkar rubriken rätt så skulle man isåfall inte förbjuda själva försäljningen av lootlådor, men så fort nån köpt en låda så gör konsumenten något olagligt eftersom de besitter en "olaglig" lootlåda 😂

Jag uppfattar rubriken är vissvisande och att det igentligen borde stå " Flera nederländska partier vill förbjuda köpmöjligheterna av lootlådor" eller dylikt, eller har jag missat nåt? 😅


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du menar att barn inte lider till följd av att deras föräldrar/ andra vuxna sysslar med detta?

7-åringar speler spel "alla" spel idag och bombaderas med gambling och mikrotransaktioner.
Men väldigt få ger sitt barn sprit, droger och låter dem ta lån.

Medlem

De borde omdefiniera hasardspel istället för att titta specifikt på lootlådorna. Kräv 18-årsgräns för alla typer av köp där den köpta varan inte kan avgöras på förhand och där slump avgör vad man får för pengarna. En lootlåda är extremt likt en lott med "vinst varje gång".

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Förbjuder man det för spel som är för 18+ låter det ju ganska dumt när hasardspel är lagligt..

Förrutom då det faktum att åldersgränser på spel är rekommendationer...

https://pegi.info/sv/page/pegi-age-ratings

En handlare kan alltså sälja ett 18+ spel till en sjuåring utan att riskera bli åtalad i offentlig rätt.

Att då jämföra med åldersgränser på bio där man kan bli åtalad om man släpper in en sjuåring på en film med femtonårsgräns och om man döms riskerar man böter eller fängelse upp till sex månader...

Citat:

11 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. vid en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning visar en framställning i en film som inte har prövats enligt denna lag för ett barn som inte fyllt femton år, eller
2. bryter mot 6 § om åldersgränser för tillträde till visning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Medlem

Bra att de tittar på hur man kan skydda barn från rovdjursbeteende i spel. Men det gäller så klart att landa rätt. I Sverige är det ju nästan helt tyst i riksdagen kring dessa frågor. Barn under 18 år får inte lämna in ett stryktips. Barn under 18år ska inte kunna köpa lådor med randomiserat innehåll för riktiga pengar. Vad vuxna gör är en annan femma.

Geeks Gaming
Skrivet av fooobar:

7-åringar speler spel "alla" spel idag och bombaderas med gambling och mikrotransaktioner.
Men väldigt få ger sitt barn sprit, droger och låter dem ta lån.

Jag tror inte det var det som var poängen.

Barn till tex missbrukare har löper ofta större risk att själv fastna i missbruk.
Mönster från barndomen upprepas allt för ofta i vuxen ålder

Om jag inte missuppfattat det hela så var det poängen man ville få fram (?)

Medlem
Skrivet av fooobar:

7-åringar speler spel "alla" spel idag och bombaderas med gambling och mikrotransaktioner.
Men väldigt få ger sitt barn sprit, droger och låter dem ta lån.

Du tror inte att barn tar skada av att växa upp i ett hem med missbruk alltså?

Skrivet av NordhNet:

Jag tror inte det var det som var poängen.

Barn till tex missbrukare har löper ofta större risk att själv fastna i missbruk.
Mönster från barndomen upprepas allt för ofta i vuxen ålder

Om jag inte missuppfattat det hela så var det poängen man ville få fram (?)

+1.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du tror inte att barn tar skada av att växa upp i ett hem med missbruk alltså?

+1.

Jo. Vad har det med det jag skrev att göra?

Geeks Gaming
Skrivet av fooobar:

Alkohol, nikotin, droger, lotterispel och lån är som tur förbjudet för 7-åringar.

Skrivet av Sillgam:

Du menar att barn inte lider till följd av att deras föräldrar/ andra vuxna sysslar med detta?

Skrivet av fooobar:

7-åringar speler spel "alla" spel idag och bombaderas med gambling och mikrotransaktioner.
Men väldigt få ger sitt barn sprit, droger och låter dem ta lån.

Här har du följden av inlägg som vi svarade på.
Min uppfattning var att du inte var införstådd med att barn kan ta skada av olika beroende trots att de själva inte brukade, därav fick du svaren som du fick.

Nu var det antagligen ett missförstånd vilket du nu uppmärksammat oss på

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Här har du följden av inlägg som vi svarade på.
Min uppfattning var att du inte var införstådd med att barn kan ta skada av olika beroende trots att de själva inte brukade, därav fick du svaren som du fick.

Nu var det antagligen ett missförstånd vilket du nu uppmärksammat oss på

Det var ett missförstånd som du skrev.
Missbruk är destruktivt för alla inblandade.

1
Skriv svar