Brittisk konkurrensmyndighet granskar Microsofts Activision-Blizzard-köp

Robot
Brittisk konkurrensmyndighet granskar Microsofts Activision-Blizzard-köp

Ska se om affären kan skada konkurrensen.

#activision-blizzard, #microsoft


Medlem

Att Microsoft köper Activision-Blizzard leder väl bara till att Microsoft får en del spel med sämre kvalitet. Men kan alltid hoppas att Microsoft ordnar upp företaget efter inköpet isåfall.

Fragtjuv

Jag tror nog att det där köper går igenom tillslut. Det är magkänslan i alla fall.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Och nästa vecka får vi veta att Microsoft köper Brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority… 😬


signatur

🐖💨💩

Dom borde istället undersöka hur mycket spelutgivare suger ut från gamers med löften om det ena och det andra. Det är vilda västern tills någon sätter ned foten eller börjar ändra på industrin.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tycka vad man vill om activision eller MS men jag hoppas köpet inte går igenom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Activision kan väl få granska affären istället? De har ju bra track record på sånt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag hoppas köpet inte går igenom.

Varför?

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker inte vi ska ha få storbolag som "äger allt".
Snarare att många stora bolag behöver bli uppdelade


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Aldrig bra när ett företag blir för stor så hoppas det inte går igenom. Konkurrens är alltid bra.

Medlem

Microsoft är tillbaka där de trivs. Netscape på gamepass snart?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Håller tummarna att detta går igenom. Har varit kul att få alla gamla Activision spel på gamepass.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Håller tummarna att detta går igenom. Har varit kul att få alla gamla Activision spel på gamepass.

Håller med. Game Pass e det bästa som hänt sedan lössnus. Hade glädligen betalat det dubbla för att få alla blizzard/activision spel där tillsammans med allt bethesda/id. Alldeles för billigt för vad man får, plus att nu börjar xcloud rulla ut på tv apparater o dyl. Att kunna ha det på steam deck är oxå magiskt. Fan netflix kostar lika mycket och släpper inget bra nytt och allt har man sett. Tur man har gratis netflix!

Medlem

Hoppas köpet inte går igenom. Gillar inte när stora företag köper sig ännu större.

Medlem

Men vad har England med det hela att göra egentligen?

Medlem

^ det undrar jag med. Det handlar om två amerikanska företag. Amerikansk lag som gäller väl?

Medlem

Jag tycker även att Brunei skall gå igenom detta köp.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Såg att Doom var med på listan..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker inte vi ska ha få storbolag som "äger allt".
Snarare att många stora bolag behöver bli uppdelade

Hur många spel har släppts på FEM år? tre? (syftar på blizzard)

Medlem

I detta fall hoppas jag affären går igenom. Blizzard har gått från topp till botten sen sammanslagningen. Alla studios som sugits upp av Activision har blivit trötta supportstudios för Call of duty. Mycket ska till för att det ska bli sämre. Hoppas CoD får vila ett par år. En bonus är ju att personalen kanske slipper utstå så mycket skit. MS rankas väldigt högt som arbetsgivare.

Att det tas upp av Storbritannien och troligen även EU har att göra med bl. a. omsättning och personal företagen har inom landet/EU. Vill man göra affärer inom EU måste man följa EUs regler.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Ogillar den här affären skarpt.

Investera i egna nya spelstudios och bygg upp dessa från grunden. Pengar finns ju i överflöd.

Microsoft är värda typ 2 trillioner dollar och har inte släppt en proper blockbuster på över nio år. Och nu vill man köpa halva spelvärden. Nej tack.

I början kommer vi alla tycka att det är smidigt med fler titlar i Game Pass. Plötsligt blir Microsoft för bekväma och tvärvänder i konsumentvänlighet.

Medlem

https://youtu.be/CsD2TZ66Uvc

Aktieägarna vill att det ska gå igenom. Ledningen vill att det ska gå igenom. Fackföreningarna vill att det ska gå igenom (de har också skickat in ett brev till FTC med det som krav). Och spelare vill att det ska gå igenom (nja kanske inte precis alla). Det är mera EU som ska godkänna det. Britterna har tyvärr inte så mycket att säga då dem inte är med i EU längre. Affären kommer att gå igenom. Snabbare än vad många tror.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Håller tummarna att detta går igenom. Har varit kul att få alla gamla Activision spel på gamepass.

Det är väll inget måste flr att spelen ska hamna på gamepass.

Skrivet av Keima:

Hur många spel har släppts på FEM år? tre? (syftar på blizzard)

Vad har det med saken att göra.
Det är stora IPn som hamnar i händerna på ett företag.
Uppdelning vore bättre.
Men jag antar att det kommer gå igenom då MS inte störst ännu (inom gaming).


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Molotov:

Men jag antar att det kommer gå igenom då MS inte störst ännu (inom gaming).

Precis, många verkar missa detta, medvetet eller ej. Microsoft Gaming, där Phil Spencer är CEO, som är det som Activision-Blizzard-King kommer att gå upp i efter att affären är avslutad är inte ens efter införlivandet av ABK i närheten av störst.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Aktieägarna vill att det ska gå igenom. Ledningen vill att det ska gå igenom.

Det är klart att de flesta aktieägare vill sälja - MS bjuder långt över vad aktien hade varit värd i dagsläget.

Varför tror du att Kotick och andra storägare plötsligt ville sälja företaget? Han är såklart medveten om att aktien är på väg nedåt och kommer vara "nere" lång tid framöver. Då kan han och andra storägare få ut betydligt mer pengar om man "lurar" någon att köpa företaget för en summa långt över marknadsvärdet.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är klart att de flesta aktieägare vill sälja - MS bjuder långt över vad aktien hade varit värd i dagsläget.

Varför tror du att Kotick och andra storägare plötsligt ville sälja företaget? Han är såklart medveten om att aktien är på väg nedåt och kommer vara "nere" lång tid framöver. Då kan han och andra storägare få ut betydligt mer pengar om man "lurar" någon att köpa företaget för en summa långt över marknadsvärdet.

Budpremien på ca 40% är fullt normal. Ungefär samma som PM lagt på Swedish match. Ingen blir "lurad att köpa något långt över marknadsvärdet." Hade MS fått ja på ett bud som låg på marknadsvärdet skulle fler instanser granskat affären. ABK letade efter någon att sälja till så det var heller inget som skedde "plötsligt". Bl.a. uppvaktade man Facebook.

MS har fått full insyn i vad som sker inom ABK inför köpet, alla projekt, pågående och framtida. De tycker uppenbarligen att det är en bra affär. Min förhoppning är att de inser att satsa alla resurser på årliga CoDs inte är det bästa utan går ner till ett max vartannat år så de kan frigöra resurser till att väcka upp några klassiska IPn eller skapa något helt nytt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Ser bara positivt med det hela och hoppas det går igenom. Mer spel till Gamepass


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Jättebra att sånt kollas upp enligt min åsikt!
Men tror inte heller att dom lär vara några problem med affären.
Men endån bra att det kollas in i


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

1
Skriv svar