Internet Licens eller vad behövs i framtiden?

Medlem
Internet Licens eller vad behövs i framtiden?

Tänkt på detta ett tag och kanske sticker ut hakan lite.

Kan känna en licens för internet per hushåll vore rätt bra för internet generellt.

Givetvis globalt där varje hushåll då står för sitt agerande på internet. Och vid missbruk stängs det av helt enkelt, sitter dina barn och är extremt toxic på nätet drabbas givetvis alla i familjen men tror det skulle få föräldrar att vara mer vaksamma vad barnen gör på nätet vilket jag inte tror så många har koll på.

Begår du internet bedrägerier stängs du av mm internet frångår att vara en rättighet och kommer med en del skyldigheter.

Tror något i framtiden behövs för att ha någon form av ordning på nätet.

Hängt med sedan start kört massor med mmorpgs och i början var det rätt lugnt det mest dramatiska var typ nån kallade dej newbie typ. Idag är samhället mer öppet det pratas om psykisk ohälsa mm vilket jag tycket är skit bra.

Dock twitch,youtube,online spel har blivit sjukt toxic. Kände byron bland annat ytligt från asherons call dark tide. Följde han på twitch,WoW.

Just hans story plågar en lite hans chat var kanske bland den mest toxic jag sett. Dag efter dag go kill your self, do the world a favour end your life. You need help man i got a gun you can use.... osv detta med det fakto hans bror även tog livet av sig mm.

Vi har ip adresser, finns loggar och igentligen alla verktyg som behövs.

Kan tänka mig om barn sitter och skriver sånt skulle föräldrar indirekt drabbas med kanske kan inte se på streaming tjänster osv. Som förälder är du ju ansvarig dock tycker jag internet blivit en fri zon.

Vad tycker folk generellt? Ska internet vara en rättighet utan konsekvens?

Gnällkuk

Helt fel väg att gå, det är inte så att du kan agera fritt på nätet hur som helst oavsett. Att jag t ex skulle bli drabbad för att någon i mitt hushåll begår ett fel känns inte bra heller.

Det som snarare behövs är mer närvarande föräldrar än "internetlicenser". Jag vill inte att vi ska bli som Kina med totalövervakning och censur. Dessutom är ju en ip-adress rätt meningslös om man har en vpn-tjänst.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Internet ska vara fritt men de som äger plattformarna måste/borde ta sitt ansvar. Personligen skulle jag inte ha något emot att man var tvungen att verifiera sig med BankID eller liknande för att få vara aktiv i ett spel eller i ett forum. Det är väldigt lätt att kasta ur sig riktigt elaka saker bakom en skärm, inte lika lätt att göra de i ansiktet på någon. Riktigt tråkig utveckling och jag har varit med sen det stora var chatt på Aftonbladet Jag tar väldigt sällan diskussioner på internet, även på fz discord för jag tycker det alltid går ur styr och folk beter sig som idioter, finnas annat i livet att lägga energi på.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Mer reglering. Mera verktyg till att knäppa ned folk.

Ska vi klippa körkortet när folk gör ett mindre fel i trafiken? Ska vi mista rätten att handla för att vi missa att blippa en påse mjöl med självascanningen? Ska vi per automatik tillåta en arbetsgivare sparka en person som gör simpelt misstag under arbetstid?

Alltså det går att fortsätta i all oändlighet. En sak är då säker, all idioti på nätet tyder många gånger till större grundläggande problem. Allt från ett skolväsende som lämnar grupperingar halvhalt i omdömet. Eller så saknar skolväsendet medel att utföra sin uppgift, eller görs dyr och därmed exklusiv för vissa grupperingar att ta sig vidare.

Det går inte heller att belasta päronen idag fullt för allt. Mycket. Men inte allt. Du har dina 40h i arbetstid per vecka, restider där i mellan, skiftgång som innebär arbetstid eftermiddagar och nätter osv. Med tanke på vad hus och hem kostar att driva runt idag så, är det inte så konstigt att upplägget är här för att stanna (dvs päronen måste jobba).

Klart det finns exklusiva rötägg bland föräldrar som skapar nya jobbiga personligheter. Men deras ättlingar kan förändras, om vissa medel tidigt finns där för rikta upp sådant tokeri.

Många gånger till varför folk skriker och beter sig som idioter, så beror det på någon bakomliggande faktor. Jag tycker man ska möta upp snedsteg med saklig neutral argumentation, inte böter och annat skit som endast häller bensin över elden som gör allt bara mångdubbelt värre. Nu pekar jag på människor som ändå förstår helheten till 1+1=2. Det vill säga, de är inte sjuka.

Samhället bör inte försöka gömma undan sina problem. Snarare så ska ett samhälle ta itu med sina brister, som de lovat eller hävdar att de ska göra.

Medlem

Om någon i familjen lyckas få resten avstängda i familjen, så skulle det innebära följande alltså? Inte kunna ringa, inte kunna använda socialmedier, inte kunna läsa mail, inte kunna betala räkningar, inte kunna handla online, inte kunna använda cloud, inte kunna spela online, inte kunna ha möten online, inte kunna använda internet-tv, inte använda olika streaming tjänster, inte ens kunna slö surfa i mobilen på lunchen. Ja listen kan nog göras rätt lång om man stängs av helt från internet. Lite som att stänga av hela familjen från samhället med andra ord?

Medlem

Jag tror mest på att många skriver saker på nätet som dom inte skulle sagt annars bara för att dom kan göra det utan konsekvens. Anonymiteten är en stor det av detta. Hade man infört en slags semi-anonymitet där man kan behålla ett nickname för att vara anonym utåt, men t ex redaktionen eller admin av sajten/plattformen har ens info och man kan därmed bli identifierad om det skulle hända något. Givets vis måste konsekvenserna stå i proportion mot vad man gjort, så att banna någon på livstid som en del skriver ovan är ju inte rimligt för det minsta lilla. Det enda problemet med detta är hur man gör med icke-myndiga. Skall en förälder gå in som garanti och därmed ta på sig ansvaret? Ja, jag tycker det. Föräldrarna kan inte hålla kollen på barnen 24/7, så då är det ett bra sätt att lära barnen att sköta sig även när inte föräldrarna bevakar dom. Det blir ett ypperligt tillfälle att lära barnen "frihet under ansvar".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kollektiv bestraffning av hela familjer och massövervakning är självklart inte rätt väg att gå.

Dessutom håller jag inte med dig om att vi har alla verktyg som krävs. Vi skulle behöva internationell lagstiftning som förbjuder VPN-tjänster så vi inte kan vara anonyma på Internet. Lagstiftning som tvingar alla forum, streamingsajter, chatrum m.m att verifiera sina användares identitet med Bank-ID eller likande. Dessutom en svensk myndighet (plus motsvarigheter i alla andra länder) som ansvarar för utdelande och indragande av din familjs internetlicens. Sen måste vi ha anmälningsplikt för alla företag som driver sajter, så att de tvingas anmäla "toxiskt beteende" till den nämnda myndigheten. Sen måste vi ju även ha en lagstiftning som faktiskt definierar vad "toxiskt beteende" är och hur toxiskt det behöver vara för att rättfärdiga ett indragande av min internetlicens. Är det bara jag som får en känsla av "Storebror ser dig" här?

Nej, ditt förslag är ogenomtänkt och har betydligt fler lager än det mest uppenbara, och är betydligt mer komplicerat än du verkar tro. Jag tror heller inte att det skulle minska problemet. Om Kalle begår brott på Internet ska han straffas enligt lagboken. Att stänga av hela Kalles familj från Internet för att han betett sig illa? Nej, självklart inte.

Medlem

Jag är enig i att det borde finnas mer konsekvenser för oacceptabelt (disclaimer: givetvis kan detta variera från land till land, tjänst till tjänst och så vidare - att definiera det är således en utmaning i sig) beteende, och personligen anser jag att konsekvenserna inte bör vara helt isolerade heller. Det bör finnas fler mellanting till en isolerad ban från en specifik tjänst, eller rättsliga processer IRL (så som vid grövre brott eller, ironiskt nog, piratkopiering). Visst finns det lite mer övergripande konsekvenser när det kommer till saker som spelfusk (se ex. Valves VAC), men jag hade gärna sett mer sådant med tanke på hur klimatet online lite för ofta kan se ut. Exempelvis begränsad tillgång till saker som chattfunktioner i större utsträckning om sådana kraftigt missbrukas.

Däremot tror jag det i praktiken är bra mycket mer svårlöst än en del insinuerar. Internetmiljön är såpass enorm (då den är global) och komplex vad gäller exempelvis vad som definieras som så väl kulturellt acceptabelt som lagligt eller ej, och således är det jäkligt snårigt vad gäller att hitta enhetliga sätt att ge handlingar konsekvenser. Dessutom tillkommer problemet med alltifrån VPN, till dynamisk IP, till spoofing, etc. etc., samt att det är otroligt svårt att knyta en internetåtkomst till en enskild individ, alltså den som begår överträdelserna för tjänstevillkoren. Där kan jag se det som rimligt att fler tjänster har starkare krav på identifiering än vi historiskt sett, och ser idag.

Internet är dessutom såpass otroligt tillgängligt för individer i alla åldrar världen över att någon form av kollektivt ansvar (exempelvis vad gäller hushåll) är otroligt svårt att få till, inte minst då mycket lagstiftning inte är skriven med detta i åtanke. (Visst finns lite "tillåtande av..." eller "medhjälp till..." i svensk juridik, men överlag är det mycket individuellt ansvar som gäller. Det finns liksom sällan direkt någon skyldighet rent juridiskt att begränsa vad andra pysslar med.) Vad gäller minderåriga finns det rent teoretiskt lite verktyg beroende på hur läget ser ut, men vad ska grejen bli? Digitala orosanmälningar när ungar inte beter sig i Fortnite? Med tanke på hur den typen av system fungerar (eller inte gör det, beroende på hur man ser det) i dag känns det inte direkt realistiskt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tycker alla har poäng i sina inlägg tack för det hålls sakligt, jag har ingen aning vad som borde göras. Känner lite något borde dock göras sen vad vet jag inte. Men absolut håller med kina stuket vill man ju inte ha tex.

Kan ta ett exempel vår 10åring satt o gapade horunge när han spelade fortnite vilket jag hörde så jag blev lite Wtf?! Gick in på hans rum, han rök bort och fick inte sen spela på 1v. Efter jag skickat ut han från rummet hör jag i headsettet. Han blir kallad horunge, ska knulla hans mamma och våldta hans syster mm. Detta gissningsvis från en kille i 20-25. Så jag tror han mer försvarade sig, men höll på mig ändå då han gapade med vilket han valde själv i stället för muta.

Tror det hela uppkom från han dödade denna killen, om jag får säga det själv är jag lite halvstolt som förälder då han tex ofta får 15-20 kills i Apex tex.

Medlem

"..sitter ditt barn och är toxic på nätet"

..så är det i praktiken helt harmlöst och den värsta konsekvensen som behövs är att moderator eller motsvarande bannar ungen från sidan.

"Och vid missbruk stängs det av helt enkelt,"

I kontexten av "internetlicens", vad är missbruk? Vem definierar det? Vem kontrollerar tillgången? Är ju en våt dröm för vänsterpacket i vår politik att kunna stänga av och bannlysa folk som inte tycker precis som dem, ser man ju redan i hur de agerar på sidor där de har full kontroll (t.ex. Twitter). Litar inte för fem öre på någon som tar på sig ansvaret att "få ordning på internet" genom någonting så vagt som "reglering av missbruk", folk och företag kan ansvara över sina egna websidor, Om någonting bör internet i takt med att det integreras i samhället till allt större grad istället närma sig ett läge där tillgång till internet blir en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Helt fel väg att gå, det är inte så att du kan agera fritt på nätet hur som helst oavsett. Att jag t ex skulle bli drabbad för att någon i mitt hushåll begår ett fel känns inte bra heller.

Det som snarare behövs är mer närvarande föräldrar än "internetlicenser". Jag vill inte att vi ska bli som Kina med totalövervakning och censur. Dessutom är ju en ip-adress rätt meningslös om man har en vpn-tjänst.

+På detta. De värsta svinen kommer oftast undan och hittar sätt att gå runt eller kanske tom kan nyttja systemen till deras fördel. Medans de som följer lagen straffas bara med mer onödig övervakning. Illa nog idag med all tracking som redan finns och skulle knappast känna mig trygg om ännu mer information kan läcka ut till illasinnade företag och aktörer.

Dessutom kan det även få oväntade konsekvenser för personer med viss etnisk/politisk/religiös bakgrund eller sexuell läggning. Om deras internetaktivitet och kommentarer kopplas till ett bankid eller liknande och en otrevlig regim kommer över den informationen, kan det få förödande konsekvenser för den personen eller dess familj.

Känns otroligt naivt och farligt varenda gång folk vill ha sådana här övervakningssystem, utan att tänka på hur det skulle kunna missbrukas.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

+På detta. De värsta svinen kommer oftast undan och hittar sätt att gå runt eller kanske tom kan nyttja systemen till deras fördel. Medans de som följer lagen straffas bara med mer onödig övervakning. Illa nog idag med all tracking som redan finns och skulle knappast känna mig trygg om ännu mer information kan läcka ut till illasinnade företag och aktörer.

Dessutom kan det även få oväntade konsekvenser för personer med viss etnisk/politisk/religös bakgrund eller sexuell lägging. Om deras internetaktivitet och kommentarer kopplas till ett bankid eller liknande och en otrevlig regim kommer över den informationen, kan det få förödande konsekvenser för den personen eller dess familj.

Känns otroligt naivt och farligt varenda gång folk vill ha sådana här övervakningssystem, utan att tänka på hur det skulle kunna missbrukas.

Det där är ett tveeggat svärd, visst riskerar lagar och regler att begränsa "laglydiga" individer - det innebär inte att de inte bör existera eller att de inte har effekt på sådana som bryter mot dessa och/eller skulle riskera göra det.

Var gränsen ska gå däremot, hur mycket inskränkningar i frihet vi kollektivt får acceptera och förorda för att kollektivt skydda vårt samhälle och individer som lever i det... det är ett kaninhål vi kanske inte behöver dyka djupare i här och nu, då det i allra högsta grad är en het potatis som det är i många avseenden, och så också har varit i en drös år. Jag ville mest poängtera att det är komplext, och det finns många underbyggda åsikter kring det som spretar åt stundtals ganska kraftigt olika håll.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Låt varenda jäkla tjänst kräva bankid. Om ens bankid blir bannad från någon sida eller ett spel så kan man ju inte direkt skapa ett nytt konto för att kringgå det.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"..sitter ditt barn och är toxic på nätet"

..så är det i praktiken helt harmlöst och den värsta konsekvensen som behövs är att moderator eller motsvarande bannar ungen från sidan.

"Och vid missbruk stängs det av helt enkelt,"

I kontexten av "internetlicens", vad är missbruk? Vem definierar det? Vem kontrollerar tillgången? Är ju en våt dröm för vänsterpacket i vår politik att kunna stänga av och bannlysa folk som inte tycker precis som dem, ser man ju redan i hur de agerar på sidor där de har full kontroll (t.ex. Twitter). Litar inte för fem öre på någon som tar på sig ansvaret att "få ordning på internet" genom någonting så vagt som "reglering av missbruk", folk och företag kan ansvara över sina egna websidor, Om någonting bör internet i takt med att det integreras i samhället till allt större grad istället närma sig ett läge där tillgång till internet blir en mänsklig rättighet.

Helt onödig kommentar som endast manar en början till pajkastning och ingen kommer nånstans.

Ja, internet ska vara en rättighet. För utan internet kan du knappt idag göra en egen undersökning av den informationen du möter i vardagen, om informationen är sann eller falsk osv. Grundbulten i Sverige är våra rättigheter till att pröva och ifrågasätta all information som nämns av politiker, tokiga grannen osv. Det är ingen idé att skolan lär oss vad källkritik är, om vi inte ens har tillgång till det ultimata verktyget för att pröva allt som snurrar ovanför våra huvuden.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Internet ska vara fritt men de som äger plattformarna måste/borde ta sitt ansvar. Personligen skulle jag inte ha något emot att man var tvungen att verifiera sig med BankID eller liknande för att få vara aktiv i ett spel eller i ett forum. Det är väldigt lätt att kasta ur sig riktigt elaka saker bakom en skärm, inte lika lätt att göra de i ansiktet på någon. Riktigt tråkig utveckling och jag har varit med sen det stora var chatt på Aftonbladet Jag tar väldigt sällan diskussioner på internet, även på fz discord för jag tycker det alltid går ur styr och folk beter sig som idioter, finnas annat i livet att lägga energi på.

Japp, alla giganter som driver alla plattformar har gott om pengar, man borde helt klart lägga mer resurser på att helt enkelt bara stänga av idioter som inte kan bete sig osv.
Nej ist blir man autobannad på Facebook för att man skriver "kidney for sale" som kommentar till en lyxbil man skulle vilja ha 🤦‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp, alla giganter som driver alla plattformar har gott om pengar, man borde helt klart lägga mer resurser på att helt enkelt bara stänga av idioter som inte kan bete sig osv.
Nej ist blir man autobannad på Facebook för att man skriver "kidney for sale" som kommentar till en lyxbil man skulle vilja ha 🤦‍♂️

Sånt där är så jäkla trist, då det faktiskt finns tekniska lösningar för att göra ett bra mycket bättre jobb på att hålla skräp borta från plattformarna, än giganterna i dagsläget gör. Se ex:


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Testpilot

Internet blir mer och mer reglerat för varje år. Nej tack till än mer övervakning. Idiotiska beteenden ifrån användare är enskilda plattformars problem. I vissa fall tror jag till och med att plattformarna tjänar pengar på att folk beter sig uselt då det leder till kontroverser som drar trafik.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"..sitter ditt barn och är toxic på nätet"

..så är det i praktiken helt harmlöst och den värsta konsekvensen som behövs är att moderator eller motsvarande bannar ungen från sidan.

"Och vid missbruk stängs det av helt enkelt,"

I kontexten av "internetlicens", vad är missbruk? Vem definierar det? Vem kontrollerar tillgången? Är ju en våt dröm för vänsterpacket i vår politik att kunna stänga av och bannlysa folk som inte tycker precis som dem, ser man ju redan i hur de agerar på sidor där de har full kontroll (t.ex. Twitter). Litar inte för fem öre på någon som tar på sig ansvaret att "få ordning på internet" genom någonting så vagt som "reglering av missbruk", folk och företag kan ansvara över sina egna websidor, Om någonting bör internet i takt med att det integreras i samhället till allt större grad istället närma sig ett läge där tillgång till internet blir en mänsklig rättighet.

Det är en lika stor våt dröm för högerpacket också, försök inte påstå att någon av sidorna bär någon större moral eller välvilja mot generella medborgare. 😂
Just övervakning av medborgare har ju varit högerpackets filosofi i alla tider , ”har man rent mjöl i påsen behöver man inte oroa sig”.

Nåväl, on topic så nej internet behöver inte regleras mer än vårt övriga samhälle, men visst vore det bra om det var enklare att komma åt de som faktiskt begår brott på och via nätet.

All form av övervakning kan missbrukas, svårt o veta vart det finns en lämplig nivå.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Darför man inte spelar online 😁

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Låt varenda jäkla tjänst kräva bankid. Om ens bankid blir bannad från någon sida eller ett spel så kan man ju inte direkt skapa ett nytt konto för att kringgå det.

Iden är bra men tyvärr är bank-Id inte ett globalt fenomen, det är bara i norden det går att få till en sån tjänst där banker måste samverka.

Lite tycker jag ändå det är "ger man sig in i leken får man leken tåla" sålänge det inte rör sig om rena olagligheter. Väljer man att använda headsetet i ett spel med främlingar så kommer man få höra ett och annat, så är det bara. Likadant om man blir kränkt av att läsa spydiga och hetsiga debatter på ett forum så är lösningen enkel, sluta använda forumet...

Visst uttrycker man sig inte på samma sätt på ett forum som i verkliga livet, men nånstans är det väl lite av tjusningen också? Man kan ha lite hetsigare, frispråkiga och ofiltrerade debatter som inte behöver passera genom ett socialt filter.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Vi skulle behöva internationell lagstiftning som förbjuder VPN-tjänster så vi inte kan vara anonyma på Internet.

Folk som jobbar inom vården hemifrån (vilket jag är antar är många fler nu efter pandemin) och hanterar känsliga personuppgifter behöver kunna använda VPN eller du kanske menar privatpersoner utanför arbetet? VPN är ju ingen garanti att man är helt anonym heller, ingenting är 100% "vattentätt" men det är ju förstås svårare att spåra.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Folk som jobbar inom vården hemifrån (vilket jag är antar är många fler nu efter pandemin) och hanterar känsliga personuppgifter behöver kunna använda VPN eller du kanske menar privatpersoner utanför arbetet? VPN är ju ingen garanti att man är helt anonym heller, ingenting är 100% "vattentätt" men det är ju förstås svårare att spåra.

Jag "menar" ingenting. Det vara bara en genomgång av alla de juridiska hinder jag kunde komma på om vi mot all förmodan ska övervaka och förbjuda personer att använda internet. Rent spekulativt eftersom det inte kommer hända.

Medlem

Ska man börja sätta alla som är otrevliga ute i världen i fängelse också? Eller operera bort stämbanden på dem så dom inte längre kan säga fula saker? För det här är ju inget exklusivt för internet. Jag har blivit mordhotad face to face och kallad alla möjliga saker av diverse muppar men dom tillåts fortfarande att fortsätta vara otrevliga. Så varför skulle det vara annorlunda på internet? Det är väl upp till de olika plattformarna otrevligheterna uttrycks på att blockera och censurera.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Nej. Vi behöver inte internet-licens, och vi behöver inte kollektiv bestraffning.

Jag kommer få mycket skit för det här; men vi betalar ju redan TV/Radio licens även om en stor del (kanske även majoritet) inte använder ett enda av de resurser som pengarna går åt. Vi behöver inte lägga till en ytterligare tjänst att betala för där vi som privatpersoner inte tjänar något på det.

Jag vill kunna jobba hemifrån (pga min hälsa), jag vill inte att jag ska bli kollektivt bestraffad om jag har någon på besök och de skriver eller säger något dumt över internet som jag inte kan reagera på.

Dessutom så är anonymitet något som vi bör värna, inte något som vi bör arbeta bort. Anonymitet hjälper många människor med att kunna prata om deras svårigheter i livet, som de kanske inte är bekväma att dela med skulle de inte vara anonyma.
Jag t.ex. skulle inte kunna prata lika öppet om min ångest, hypokondri, utbrändhet, övervikt och andra problem som jag måste leva med varje dag om jag inte hade varit anonym. Och då menar jag inte pga risken att folk skulle mobba mig, utan mer att jag är inte bekväm med att låta andra veta så mycket om mig som jag inte känner.

Ta t.ex. dig själv, du "utnyttjar" anonymiteten till fullo då du inte använder ditt riktiga namn till din FZ profil, utan du använder ditt alias/nick. Precis som majoriteten av andra av oss.

Mobbing kommer existera oavsett om vi är anonyma eller inte. Dödshot likaså. Även om det införs internetlicens så kan jag säga redan nu att om man vill så skulle man lätt kunna gå runt det och vara anonym på internet om man så vill. Och då pratar jag inte om dessa VPN-klienter/services som marknadsförs 24/7 nuförtiden. Titta på alla saker som införs redan nu eller har införts som ska gynna privatpersoner, men som sedan inte gör någon skillnad alls.

Vi har GDPR, men många företag skiter i det. Hela syftet var att företag inte ska kunna sälja användardata till andra företag. Det händer ändå. Vi har massa skatter i Sverige för att minska köp av produkter (men hur mycket vi köper går upp för varje år). EU införde att sidor måste visa att de använder sig utav Cookies, problemet är att det ändrar inget om hur de använder cookies. Folk har gått runt det utan problem. Folket och företaget går runt restriktioner eftersom i slutändan så känns det som att regler och bestämmelser som ska gynna oss gör inte det, utan snarare förhindrar oss att kunna använda tjänster smidigt så som det var tänkt.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag "menar" ingenting. Det vara bara en genomgång av alla de juridiska hinder jag kunde komma på om vi mot all förmodan ska övervaka och förbjuda personer att använda internet. Rent spekulativt eftersom det inte kommer hända.

Ok


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Lagar och regler har inte hunnit med för fem öre i den unika situation som vi idag har med en handfull "privata" företagsgiganter som har större makt och inflytande än någon kunnat drömma om för 25 år sedan.

Ett totalt misslyckande av i-länderna att låta detta ske. Det bästa som kan hända är att samtliga av dessa aktörer totalt imploderar och lägger ner, svårt att uppnå samma unika och ohotade monopol igen på internet som vi känner det idag.

Medlem

Såg faktiskt idag att EU inför flertalet nya regler som ställer större krav på leverantör, annonser mm. Tror dom skulle träda i kraft nu i juli.

Tydligen 20år sedan senast EU gjorde något stid det. Men har för mig dom tvingade internet leverantörerna och lämna ut info om deras IP mm för nått år sedan, Har för mig telia och några fler vägrade med att det till slut drogs till EU domstol där dom förlorade. Folk är väl generellt överens om något bör göras dock vet ingen vad.

Tror vi i någon form kommer tvingas så småningom till nya regler inom Sverige.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Tror det hela uppkom från han dödade denna killen, om jag får säga det själv är jag lite halvstolt som förälder då han tex ofta får 15-20 kills i Apex tex.

Lite halvstolt, du ska vara riktigt stolt över honom. Han är i klass med dom bästa inom Apex grenen. Om man ofta rensar en tredje del av lobbyn själv, då är han bra duktig.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Tänkt på detta ett tag och kanske sticker ut hakan lite.

Kan känna en licens för internet per hushåll vore rätt bra för internet generellt.

Vad tycker folk generellt? Ska internet vara en rättighet utan konsekvens?

Låt det vara fritt, det finns redan lagstiftning om man begår brott på nätet. Att ens tonåring är 'toxic' är inget brott och ska inte ha några påföljder. Tycker ditt resonemang känns lite som att du diggar kommunist-Kinas förtryck av medborgarna.
Låt oss gå mot mindre övervakning och förtryck istället, tycker jag. Så länge man inte begår väldigt uppenbara brott så anser jag att staten inte ska lägga sig i vad medborgare tycker, säger och tänker, de ska inte recensera enskilda privatpersoner och de har inte att göra med vad vi skriver eller säger online till varandra, även om vi är otrevliga eller oförskämda så ska inte statens kontrollapparat lägga sig i.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Låt det vara fritt, det finns redan lagstiftning om man begår brott på nätet. Att ens tonåring är 'toxic' är inget brott och ska inte ha några påföljder. Tycker ditt resonemang känns lite som att du diggar kommunist-Kinas förtryck av medborgarna.
Låt oss gå mot mindre övervakning och förtryck istället, tycker jag. Så länge man inte begår väldigt uppenbara brott så anser jag att staten inte ska lägga sig i vad medborgare tycker, säger och tänker, de ska inte recensera enskilda privatpersoner och de har inte att göra med vad vi skriver eller säger online till varandra, även om vi är otrevliga eller oförskämda så ska inte statens kontrollapparat lägga sig i.

Fast det där är ju en sanning med tämligen grov modifikation, vi har ju faktiskt i vår lagstiftning brott som förtal, förolämpning, olaga hot, olaga integritetsintrång, ofredande, uppmaning till självmord och hets mot folkgrupp - saker som är *extremt* vanliga på Internet, och som enligt vår gällande lagstiftning faktiskt SKA ha påföljder.

Problemet är att det i praktiken är omöjligt att lagföra någon för exempelvis ovan nämnda brott på Internet, av en rad anledningar (gränsöverskridande brottslighet i och med serverplacering exempelvis, och/eller brist på utredningsresurser och/eller att det krävs oproportionerliga sådana för att utreda brotten). Det betyder inte att handlingarna är lagliga eller att de inte ska ha påföljder, det vore rent galet att påstå.

Sen faller inte några av brotten under allmänt åtal (dock i fler fall nu än innan 2014, se länk för info och vidare länk till prop.), och då är det en stämning som gäller, GLHF med att få igenom det. Det betyder fortfarande inte att handlingarna är lagliga.

Mer info.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar