The Lord of the Rings - The Rings of Power

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Vilket inte betyder att de är svarta som i att de ser ut som afrikaner. Som det ser ut för mig har man bara grävt fram något som kan likna en ursäkt, speciellt med tanke på att det finns svarta alver och dvärgar också som aldrig beskrivits på liknande sätt.

Tyckte jag förklarade ganska bra varför jag tycker det är en så stor grej. Det förstör autenticiteten när man vet att de inkluderat dem av moderna politiska skäl och inte för att göra storyn och världen så bra och sammanhängande som möjligt eller för att vara trogen Tolkien.
Det fanns kanske enstaka mörkhyade i Europa under medeltiden men de härstammade inte från Europa utan hade i sådana fall kommit från Afrika.

Det handlar om vilka berättelser man väljer att lyfta fram.
Vet inte hur dessa berättelser kommer vara så ska inte döma på förhand men de låter väldigt progressiva, speciellt med tanke på allt annat.

Sagan om Ringen känns för mig mer som ett konservativt eller rent av reaktionärt verk där man ser industrialiseringen och moderniteten som något dåligt och drömmer om en återgång till tradition. Men kanske bara min egen bias som talar.

Det vet jag ingenting om eller hur det fungerar med alver som har lite superkrafter, men stridande kvinnor känns överlag inte speciellt realistiskt och jag kan bara anta att man också kommer ha med mänskliga kvinnokrigare.

Hela storyn om Eowyn handlade väl om att hon ville visa sig värdig i strid och att hon lyckades med det men att hon efter allting förstod att hennes plats som kvinna inte var som en krigare.

Böckerna eller serierna är inte på riktigt, ville bara säga det utifall du trodde det.

Det är ju liksom ingen historisk skildring vi pratar om här.

Tråkigt att din världsbild inte stämmer in med verkligheten, men nu är det 2022 och det är nu okej att skildra icke vita och kvinnor i kultur.

Eowyn är endast med för att även Tolkiens egen dotter tyckte det var för lite kvinnor i böckerna. Så antar att även Tolkien var woke när han la sig platt för det.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Böckerna eller serierna är inte på riktigt, ville bara säga det utifall du trodde det.

Det är ju liksom ingen historisk skildring vi pratar om här.

Tråkigt att din världsbild inte stämmer in med verkligheten, men nu är det 2022 och det är nu okej att skildra icke vita och kvinnor i kultur.

Eowyn är endast med för att även Tolkiens egen dotter tyckte det var för lite kvinnor i böckerna. Så antar att även Tolkien var woke när han la sig platt för det.

Vad i min världsbild stämmer inte in med verkligheten menar du?

Ingen har sagt att man inte ska skildra icke-vita eller kvinnor i kultur. Det är en halmgubbe från din sida.
Däremot tycker jag och många andra att det gör saker betydligt sämre när man på grund av en progressiv agenda forcerar in icke-vita och kvinnor där det inte passar.

Det är som att man skulle låta Chris Pratt porträttera Black Panther.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det säger mig ingenting. Förmodligen kommer det också finnas fler än fyra hober i serien.

Nej jag tog inte upp "mörkhyade hober" som ett problem. Jag skrev svarta hober.
Visst kan man på svenska kalla svarta för mörkhyade men det betyder inte att Tolkiens mer mörkhyade hober betyder att de ser ut som afrikaner.

Men Harfoots är egentligen irrelevant för även de raser som inte beskrivits av Tolkien som mörkhyade kommer porträtteras av folk med mörk hy.

Fast det vet du ju inte då du inte har sett tv-serien än.

Okej jag gör det enklare för dig. Endast en av de som porträtterar hober ser ut som en afrikan.

Visst visst, men det betyder lika lite att de inte ser ut som afrikaner.

Jag vet att stridande kvinnor kommer förekomma något som Tolkien har skrivit om.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Okej jag gör det enklare för dig. Endast en av de som porträtterar hober ser ut som en afrikan.

Visst visst, men det betyder lika lite att de inte ser ut som afrikaner.

Jag vet att stridande kvinnor kommer förekomma något som Tolkien har skrivit om.

Jag förstår ärligt talat inte dina inlägg längre. Endast en av de som porträtterar hober ser ut som en afrikan? Hur vet du det? Och vad har det med någonting av det vi pratat om att göra hur många hober som ser ut som afrikaner?

Okej du vet att stridande kvinnor kommer förekomma? Jaha? En anledning för mig att inte se den då.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Vad i min världsbild stämmer inte in med verkligheten menar du?

Ingen har sagt att man inte ska skildra icke-vita eller kvinnor i kultur. Det är en halmgubbe från din sida.
Däremot tycker jag och många andra att det gör saker betydligt sämre när man på grund av en progressiv agenda forcerar in icke-vita och kvinnor där det inte passar.

Det är som att man skulle låta Chris Pratt porträttera Black Panther.

Inte speciellt progressivt 2022 att vara lite inkluderande. Sen tycker jag väl att det är rätt många gapiga vita män som på ett eller annat sätt inte vill skildra kvinnor och icke vita i denna serie.

Ditt Chris Pratt exempel är ju bara ett löjligt exempel, men det förstår du nog själv.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Inte speciellt progressivt 2022 att vara lite inkluderande. Sen tycker jag väl att det är rätt många gapiga vita män som på ett eller annat sätt inte vill skildra kvinnor och icke vita i denna serie.

Ditt Chris Pratt exempel är ju bara ett löjligt exempel, men det förstår du nog själv.

Mitt Chris Pratt-exempel är ett perfekt exempel, i det fallet skulle man trycka in en vit person i en roll som inte kan porträtteras av någon annan än en svart person.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Jag förstår ärligt talat inte dina inlägg längre. Endast en av de som porträtterar hober ser ut som en afrikan? Hur vet du det? Och vad har det med någonting av det vi pratat om att göra hur många hober som ser ut som afrikaner?

Okej du vet att stridande kvinnor kommer förekomma? Jaha? En anledning för mig att inte se den då.

Du påpekade att det såg ut som att de som porträtterar hoberna ser ut som afrikaner. Jag kollade upp de som vi vet om spelar hober i serien och ingen av dem är afrikan.

Men hon är inte stridande för att vara progressiv och kasta om alla könsnormer så det borde vara okej för dig? Nyss sa du att du gillade fantasykvinnor som Xena så Galadriel borde vara perfekt också.

Moderator | Testpilot

Okej nu skippar vi att prata om porträtteringen. Vissa är nöjda, andra inte - vi hajar. Ska ni fortsätta kan ni prata om storyn eller något istället.

Tack.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Howard Shore skriver musiken till tema-låten men inte resten. Tråkigt! Hans musik till filmer är lika viktigt som det som visats på skärmen för mig och nyheten att han skulle vara med i serien var därav stort för min del. Att det då bara är en liten roll känns som en besvikelse. Men det har verkligen hörts på båda teaser och trailer att det inte är samma typ av klass som original-filmerna. Hoppas i alla fall att musiken är en stor del av serien på samma sätt som filmerna.

Medlem

Även fast jag ser fram emot att mig tillbaka in i Middle-Earth så håller jag med dig OP. Påminner mer om The Hobbit än LOTR filmerna, och det är inget positivt direkt. Orcerna ser dock förvånansvärt bra ut!

Medlem
Skrivet av zevile:

Även fast jag ser fram emot att mig tillbaka in i Middle-Earth så håller jag med dig OP. Påminner mer om The Hobbit än LOTR filmerna, och det är inget positivt direkt. Orcerna ser dock förvånansvärt bra ut!

Hoppas serien håller sig till practical effects på orcherna.

Tyvärr så sabbar CGIn orcherna i LoTR filmernas del två och tre, när de såg så mycket bättre ut i första.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Hoppas serien håller sig till practical effects på orcherna.

Tyvärr så sabbar CGIn orcherna i LoTR filmernas del två och tre, när de såg så mycket bättre ut i första.

Håller med! Fast var det en del practical effects I tvåan och trean också? När Uruk-Hais kidnappar Merry&Pippin etc? Det var väl inte CGI? Antar att det mesta CGI var under de stora striderna? (Helms Deep, Minas Tirith)

Orcerna i Bilbo filmerna ska vi inte ens tala om..

Medlem
Skrivet av Thane:

Jag vet att stridande kvinnor kommer förekomma något som Tolkien har skrivit om.

Galadriel slogs enligt Tolkien för att försvara sitt hem. Det är nerskrivet att hon slogs 2 gånger med stort hjältemod för att försvara det fria folken i Midgård. Men hon sprang inte runt och slogs mot allt hon såg vilket är lite den känslan jag får av trailern men jag kan ju ha fel. Hon slogs förmodligen i kriget War of Wrath vilket var det största slaget i den första tidsåldern. Så slåss kunde hon, vet bara inte om hon sprang runt med svärd utan jag tror att hon slogs med magi istället. Hon är ju bland dom förstfödda alverna vilket gör henne mycket kraftfull.

Medlem

Såg inte särskilt bra ut det här. Amazon har alla pengar i världen men verkar helt sakna talang när det gäller att slänga ihop serier, resultatet blir nästan alltid någon blandning mellan 90-talets lökiga Xena/Hercules-äventyr och den där mörka perioden 2005-2010 när skräp som Merlin släpptes i jakt på nästa hitserie. Billig CGI, usel casting och framförallt kläder som ser ut att precis ha packats upp ur sina Wish-paket.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag måste erkänna att jag vid ett svagt ögonblick trodde att den här nya serien från Amazon skulle blir bra. I rättvisans namn har jag inte sett den . . . än, men visst brukar det vara så att man som filmskapare / TV-skapare, lyfter fram det bästa som man har att erbjuda?

Det visuella erbjuda mycket ögongodis, jag skulle nästan våga påstå att det finns saker där man inte sett tidigare. Det stora frågetecknet gäller karaktärerna och skådespelarna. Varför får man en illavarslande känsla i kroppen när man ser dessa framföra sina repliker. Det känns inte som att de riktigt är investerade i det som de spelar.

Nu kan man kanske hävda att detta inte heller är rättvist att skriva så, men jämför dessa trailers:

https://youtu.be/RPSo061y3mk

https://youtu.be/_nZdmwHrcnw

Ser ni någon skillnad; förutom den stora skillnaden i det visuella . . . Ett par sekunders glimt av Frodo eller Gandalf och man känner ångesten och den svåra uppgiften de har framför sig. I Amazons version får jag känslan att vi tittar på Julkalendern. Det känns plastigt, fejkat. Är det fel på mig, har jag blivit en grinig gammal gubbe, eller är det helt enkelt bäddat för kaos.

The Critical Drinker är inte nådig i sina ord han heller. Flipp eller flopp, vad kommer domen bli?

https://youtu.be/2TQB-7ddAJk

Känner inte riktigt storslagenheten i Amazon-trailern. Snygg var den ju...nu är det ju förvisso bara en teaser, men känns ju inte direkt som de lyfte något speciellt intressant egentligen i den. Inget jag blev hype på. Men men, den som lever får se.

Skrivet av kebbe:

Såg inte särskilt bra ut det här. Amazon har alla pengar i världen men verkar helt sakna talang när det gäller att slänga ihop serier, resultatet blir nästan alltid någon blandning mellan 90-talets lökiga Xena/Hercules-äventyr och den där mörka perioden 2005-2010 när skräp som Merlin släpptes i jakt på nästa hitserie. Billig CGI, usel casting och framförallt kläder som ser ut att precis ha packats upp ur sina Wish-paket.

Vad du snackar goja, kläderna är ju uppackade från Amazon-paketen.

kom ny trailer

inget som gjorde att den blev en wow faktor för mej


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd

Känns så underbart skönt att folk visar sitt missnöje med hur man våldfört sig på Tolkiens verk. Jag förväntar mig det största fiaskot i filmhistorien.

Avstängd
Skrivet av Snake Plissken:

kom ny trailer

https://www.youtube.com/watch?v=x8UAUAuKNcU

inget som gjorde att den blev en wow faktor för mej

Ser plastigt ut. Utan själ och hjärta.

Skrivet av FPSJonna:

Ser plastigt ut. Utan själ och hjärta.

Ja typ den känslan jag åxå får.
Men jag får väl vänta å se tills den kommer helt enkelt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Ett par sekunders glimt av Frodo eller Gandalf och man känner ångesten och den svåra uppgiften de har framför sig. I Amazons version får jag känslan att vi tittar på Julkalendern. Det känns plastigt, fejkat. Är det fel på mig, har jag blivit en grinig gammal gubbe, eller är det helt enkelt bäddat för kaos.

Just det här sticker ut i det du säger Walter. Jag sökte visserligen bara lite snabbt i tråden men ingen har nämnt Amazons andra stora projekt från tidigare i år, Wheel of Time som trots mina farhågor var ÄNNU sämre och mer förbannat dåligt skräp än vad jag kunde tänka mig. Utöver allt annat skit de förstörde med berättelsen i Wheel of time så var det också så som du beskriver det, plastigt och fejkat. Kläder, rustning, dekaler - ja allting ser nytvätt ut, som om allt kom direkt från en Grumme tvättmedel reklamsinspelning.

Efter kaoset som var WoT har jag 0 förtroende för amazon, trots att de slänger ner hundratals miljoner dollar på serierna tyvärr
SÅ sjukt besviken.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Skrivet av Maxiz!:

Just det här sticker ut i det du säger Walter. Jag sökte visserligen bara lite snabbt i tråden men ingen har nämnt Amazons andra stora projekt från tidigare i år, Wheel of Time som trots mina farhågor var ÄNNU sämre och mer förbannat dåligt skräp än vad jag kunde tänka mig. Utöver allt annat skit de förstörde med berättelsen i Wheel of time så var det också så som du beskriver det, plastigt och fejkat. Kläder, rustning, dekaler - ja allting ser nytvätt ut, som om allt kom direkt från en Grumme tvättmedel reklamsinspelning.

Efter kaoset som var WoT har jag 0 förtroende för amazon, trots att de slänger ner hundratals miljoner dollar på serierna tyvärr
SÅ sjukt besviken.

Om det nu är sant, så lär Jeff Bezos ha sagt: "Give me Game of Thrones", så då menade han väl de sista två säsongerna då Martin inte var involverad.

Jag vet inte. Jag vill inte hacka på alla människor som har gjort serien, de flesta har säkert goda intentioner, men man borde nog ha valt att skriva en egen mytologi istället för att göra fan-fiction.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Nya trailern såg tråkig ut, CGI:n såg plötsligt sämre ut.
Dislike-ration var inte nådig:

Men tror många kommer hatkolla.

Avstängd

Nothing screams Tolkien like modern music. 10/10

Medlem

Jag hajjar inte varför varje bakgrund och ljussättning ska se ut som en dröm?
CGIn som säkert är svinbra blir dock lidande och känns mycket mer plastig pga. detta.
Varje bild är överbehandlad så inget känns äkta, man hade lika gärna kunnat animera hela skiten.

Där har Game of Thrones fått till det. Normalt foto och ljus för förgrund och scenografi, CGI för bakgrund och stora omgivningar. Ljussätt så att det känns realistiskt och gifter sig.
Plus att musiken i den här trailen gör att man blir ännu mer osugen. Aja, det är över innan det ens har börjat spår jag.

Fragtjuv

Jaja. Jag tycker ändå att det ska bli spännande att se hur den här serien kommer att bli. Många har ju gett den en hel del kritik redan men för första gången har jag inte sett en enda trailer inför en premiär och det känns nästan lite skönt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Senaste trailern var dålig. Främst pga musiken i trailern. Apropå det så finns riktiga soundtracket på Spotify och låter riktigt bra!
Jag kommer ändå ge serien en ordentlig chans.
De som menar att Amazon våldför sig på Tolkiens verk. Tycker ni verkligen inte att Peter Jackson våldförde sig lika mycket, i sådana fall? Han tog ju REJÄLA konstnärliga friheter när han gjorde sina filmer.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Det är skillnad på att ta sig kreativa friheter ur ett artistiskt syfte kontra ur ett politiskt syfte som man så uppenbart har gjort i Rings of Power.

Jag ser det inte som att man måste tolka det politiskt bara för att de väljer att inte utesluta mörkhyade i en serie/film.
Dessutom så handlar det väl om vad resultatet är? Enligt mig är det värre resultat av att tex inte ens nämna Tom Bombadill än att ha "fel" hudfärg på skådespelaren.

Avstängd
Skrivet av Whisp:

Jag ser det inte som att man måste tolka det politiskt bara för att de väljer att inte utesluta mörkhyade i en serie/film.
Dessutom så handlar det väl om vad resultatet är? Enligt mig är det värre resultat av att tex inte ens nämna Tom Bombadill än att ha "fel" hudfärg på skådespelaren.

Då önskar jag att du får en riktigt trevlig tittning.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Då önskar jag att du får en riktigt trevlig tittning.

Kan det vara så att det är ganska inne att klaga på Rings of Power? Har sett kommentarer om att RoP är woke och politiskt och i samma kommentar säga att House of the dragon inte är det. Samtidigt som House of the Dragon har bytt hudfärg på en familj och serien handlar om att kvinnor inte får sitta på järntronen. Är det inte bättre att man gör som i RoP och skapar en helt ny karaktär istället för att ändra på redan existerande karaktärer?

Avstängd
Skrivet av Thane:

Kan det vara så att det är ganska inne att klaga på Rings of Power? Har sett kommentarer om att RoP är woke och politiskt och i samma kommentar säga att House of the dragon inte är det. Samtidigt som House of the Dragon har bytt hudfärg på en familj och serien handlar om att kvinnor inte får sitta på järntronen. Är det inte bättre att man gör som i RoP och skapar en helt ny karaktär istället för att ändra på redan existerande karaktärer?

Jag tror att folk helt enkelt har tröttnat på Woke-aktivism. Star Wars, Marvel och nu även Lotr. Folk har vaknat och fått nog nu.

Du tycker att Rings of Power inte ändrar de existerande karaktärerna?
*Host* Warriorprincess Galadriel *Host*

Skriv svar