Europeiska Playstation-spelare bättre på platinatroféer än amerikanska

Robot
Europeiska Playstation-spelare bättre på platinatroféer än amerikanska

signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Medlem

Det senaste halvåret så har det släppts så mycket shovelware på Playstation Store varje vecka där man kan köpa ett skitspel för 15kr och sedan få en platinatrofé några minuter senare. En av mina barndomsvänner köper och spelar igenom dom som en galning varje helg, samtidigt som han skryter på sin Facebook om hur många platinatroféer han har. Jag förstår inte detta beteende, känns så meningslöst.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det senaste halvåret så har det släppts så mycket shovelware på Playstation Store varje vecka där man kan köpa ett skitspel för 15kr och sedan få en platinatrofé några minuter senare. En av mina barndomsvänner köper och spelar igenom dom som en galning varje helg, samtidigt som han skryter på sin Facebook om hur många platinatroféer han har. Jag förstår inte detta beteende, känns så meningslöst.

Jag tycker hela poängen med troféerna är att övervinna svåra eller utmanande saker i spel, givet att troféerna är någorlunda genomtänkta och inte bara en grind på 500h förstås.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det senaste halvåret så har det släppts så mycket shovelware på Playstation Store varje vecka där man kan köpa ett skitspel för 15kr och sedan få en platinatrofé några minuter senare. En av mina barndomsvänner köper och spelar igenom dom som en galning varje helg, samtidigt som han skryter på sin Facebook om hur många platinatroféer han har. Jag förstår inte detta beteende, känns så meningslöst.

Trodde inte ens små skitspel fick ha platina-nivån...


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det senaste halvåret så har det släppts så mycket shovelware på Playstation Store varje vecka där man kan köpa ett skitspel för 15kr och sedan få en platinatrofé några minuter senare. En av mina barndomsvänner köper och spelar igenom dom som en galning varje helg, samtidigt som han skryter på sin Facebook om hur många platinatroféer han har. Jag förstår inte detta beteende, känns så meningslöst.

Men du, jag har tänkt vädra detta tidigare men det har fallit bort. Dessa jääääääääääävla shovelware som finns på store vad i hela helvetet gör dom där. Hur kan sony släppa igenom allt detta trams undrar jag? Stör ihjäl mig på att dem ligger där på store och tar upp yta.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Men du, jag har tänkt vädra detta tidigare men det har fallit bort. Dessa jääääääääääävla shovelware som finns på store vad i hela helvetet gör dom där. Hur kan sony släppa igenom allt detta trams undrar jag? Stör ihjäl mig på att dem ligger där på store och tar upp yta.

Särskilt som PSN storen inte är direkt användarvänlig till att börja med. Om det inte vore för att sökfunktionen fungerar ganska bra så skulle det aldrig gå att hitta någonting i den affären.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det senaste halvåret så har det släppts så mycket shovelware på Playstation Store varje vecka där man kan köpa ett skitspel för 15kr och sedan få en platinatrofé några minuter senare. En av mina barndomsvänner köper och spelar igenom dom som en galning varje helg, samtidigt som han skryter på sin Facebook om hur många platinatroféer han har. Jag förstår inte detta beteende, känns så meningslöst.

Tycker det är kul med trophies, men skulle aldrig ha orken jaga jaga jaga


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag har 12 platinums men orkar bara fixa det till spel jag verkligen gillar och där det inte krävs oändligt med grind. Har en polare med typ 50

Medlem
Skrivet av Akronym:

Särskilt som PSN storen inte är direkt användarvänlig till att börja med. Om det inte vore för att sökfunktionen fungerar ganska bra så skulle det aldrig gå att hitta någonting i den affären.

Funkar sökfunktionen bra? 😳 Testade precis att skriva in Elden Ring och fick upp 13 resultat innan Elden Ring varav ett varken hade Elden eller Ring i namnet utan hette Valkyrie Elysium ^^.

Medlem

En anledning till detta är man helt enkelt har mer (fri)tid i EU och Japan jämfört med den lutherska arbetsmoralens högborg USA.

Man kan även jämföra historiska arbetslöshetssiffror för USA och EU. Trots alla "sociala insatser" är arbetslösheten ganska hög inom EU-området..

Medlem
Skrivet av korvmos:

Trodde inte ens små skitspel fick ha platina-nivån...

Jag har för mig att det handlar om att man får betala en avgift för att få ha med en platinum trophy. Detta har tidigare gjort att mindre spel med lägre budget avstått från att ha en platinum trophy och endast spel med lite större budget valt att ha med detta då det är "en droppe i havet" i kostnaden.

Nu har dock en del "utvecklare" insett att det finns folk som är mer intresserade av trophies än att ha roligt medan de spelar. De gör spel som tar någon enstaka person några fåtal dagar att utveckla - betalar avgiften för platinum och säljer spelen billigt.

Det finns då tydligen tillräckligt med personer som är villiga att betala enbart för att enkelt få en platinum trophy för att täcka utvecklingskostnaden - ofta verkar det vara i stort sett samma "spel" som släpps om och om igen fast med någon enstaka sak utbytt.

Det börjar nå lite pinsamma nivåer men det är svårt att veta vad man ska kunna göra åt det utan att det blir någon slags censur. De får kanske införa någon slags verkshöjd för spel men hur man ska bedöma detta blir såklart lite krångligt.

Här visar Kyle Bosman några av dessa "spel":

KoP
Medlem
Skrivet av Margy:

Här visar Kyle Bosman några av dessa "spel":

https://www.youtube.com/watch?v=aExfU9HBi2g

Åh herre gud.. hade ingen aning om att det fanns sådana här "spel" på PS. Att Sony ens har mage att släppa igenom detta dravel. Skamligt. :/

Medlem

Helt ointressant gillar inte alls att det kommer upp på skärmen som nån pop up reklam när jag bara vill förlora mig själv i spelvärlden kan ibland förstöra min avkopplande känsla. På tex Xbox om man har headset skiter man ju ner sig för ljudet är så högt när achievement grejen kommer. Borde gå att stänga av. Det kanske går?

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Helt ointressant gillar inte alls att det kommer upp på skärmen som nån pop up reklam när jag bara vill förlora mig själv i spelvärlden kan ibland förstöra min avkopplande känsla. På tex Xbox om man har headset skiter man ju ner sig för ljudet är så högt när achievement grejen kommer. Borde gå att stänga av. Det kanske går?

Det går att stänga av, lättad är nog bara att googla


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

achievments var kul när XB360 var nytt. nu kunde jag inte bry mig mindre 😆


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av korvmos:

Det går att stänga av, lättad är nog bara att googla

Tack ska fixa ikväll har faktiskt aldrig tänkt på att det kanske går att stänga av före jag skrev det 😅 har bara accepterat läget dum som man är men klart att det går!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det senaste halvåret så har det släppts så mycket shovelware på Playstation Store varje vecka där man kan köpa ett skitspel för 15kr och sedan få en platinatrofé några minuter senare. En av mina barndomsvänner köper och spelar igenom dom som en galning varje helg, samtidigt som han skryter på sin Facebook om hur många platinatroféer han har. Jag förstår inte detta beteende, känns så meningslöst.

Det här är något som jag gjorde några gånger för ett par år sedan. Köpte billiga spel för att få fler Platinums på listan men efter ett tag kändes det precis som du säger meningslöst så jag gick tillbaka till att försöka klara bra och utmanade spel istället.

Och jag håller med om alla skitspel som släpps på PS Store. Skulle vilja att dom fick en egen kategori, typ arcade eller nåt, så man kunde sortera bort dom enkelt och faktiskt se dom "riktiga" spelen som släpps.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har för mig att det handlar om att man får betala en avgift för att få ha med en platinum trophy. Detta har tidigare gjort att mindre spel med lägre budget avstått från att ha en platinum trophy och endast spel med lite större budget valt att ha med detta då det är "en droppe i havet" i kostnaden.

Nu har dock en del "utvecklare" insett att det finns folk som är mer intresserade av trophies än att ha roligt medan de spelar. De gör spel som tar någon enstaka person några fåtal dagar att utveckla - betalar avgiften för platinum och säljer spelen billigt.

Det finns då tydligen tillräckligt med personer som är villiga att betala enbart för att enkelt få en platinum trophy för att täcka utvecklingskostnaden - ofta verkar det vara i stort sett samma "spel" som släpps om och om igen fast med någon enstaka sak utbytt.

Det börjar nå lite pinsamma nivåer men det är svårt att veta vad man ska kunna göra åt det utan att det blir någon slags censur. De får kanske införa någon slags verkshöjd för spel men hur man ska bedöma detta blir såklart lite krångligt.

Här visar Kyle Bosman några av dessa "spel":

https://www.youtube.com/watch?v=aExfU9HBi2g

Fy fan är nog det ända jag får ur mig. Vet inte vad som är sorgligast, dom som gör spelen eller dom som faktiskt köper skiten?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Fy fan är nog det ända jag får ur mig. Vet inte vad som är sorgligast, dom som gör spelen eller dom som faktiskt köper skiten?

Bara för att du inte förstår tjusningen med att samla troféer behöver du ju inte kalla oss som gör det för sorgliga. Jag förstår personligen inte varför vissa spelar CS, Warzone eller Dota. Det är för mig bara samma sak om och om igen, men jag lägger mig inte i deras spelvanor


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Funkar sökfunktionen bra? 😳 Testade precis att skriva in Elden Ring och fick upp 13 resultat innan Elden Ring varav ett varken hade Elden eller Ring i namnet utan hette Valkyrie Elysium ^^.

Jag skrev att den fungerar ganska bra, jag skrev inte att den är perfekt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Bara för att du inte förstår tjusningen med att samla troféer behöver du ju inte kalla oss som gör det för sorgliga. Jag förstår personligen inte varför vissa spelar CS, Warzone eller Dota. Det är för mig bara samma sak om och om igen, men jag lägger mig inte i deras spelvanor

Jag samlar själv, men skulle inte köpa ett spel på 5 minuter som enbart är framtaget för att få troféerna. Tryck på en knapp/ håll in en stund=vunnen platina….det är sorgligt. Samla troféer/achievements i riktiga spel är ju roligt.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Så atteh. Undrar vart 100% Achivements dominerar.

Jag är ingen trophy jägare men kan väl ändå skryta med att jag tagit 100% i Bloodborne, för att jag ville och älskar det spelet.
Väldigt sällan jag känner ork eller vilja att ta 100%. Jag hade velat göra det i Hollow Knight, men det går bara inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Margy:

Här visar Kyle Bosman några av dessa "spel":

https://www.youtube.com/watch?v=aExfU9HBi2g

Next gen gaming.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av KoP:

Åh herre gud.. hade ingen aning om att det fanns sådana här "spel" på PS. Att Sony ens har mage att släppa igenom detta dravel. Skamligt. :/

Det där gjorde mig riktigt irriterad. Hur i hela världen kan sony tillåta att dessa släpps, har de ingen form av kvalitetskontroll? Det kan ju överhuvudtaget inte klassas som spel. En giraff som blinkar grått när man håller in X för att sedan få 20+ trophys inkl platinum efter några sekunder? Borde ju i så fall stå tydligt och klart att dessa inte är spel (oklart vad de skall klassas som).

Medlem
Skrivet av korvmos:

Jag samlar själv, men skulle inte köpa ett spel på 5 minuter som enbart är framtaget för att få troféerna. Tryck på en knapp/ håll in en stund=vunnen platina….det är sorgligt. Samla troféer/achievements i riktiga spel är ju roligt.

Ok, ber om ursäkt, fel av mig

Använder du PSN Profiles eller PlaystationTrophies för att spåra dina troféer eller klarar du dig med respektive spelplattform?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ok, ber om ursäkt, fel av mig

Använder du PSN Profiles eller PlaystationTrophies för att spåra dina troféer eller klarar du dig med respektive spelplattform?

Nöjer mig med playstations egen/steam/ubisoft osv, men har kikat båda sitter för lite guidning när jag varit på platinajakt i vissa spel


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag skrev att den fungerar ganska bra, jag skrev inte att den är perfekt.

Ok. Det gör den ju faktiskt.

Medlem

Jag tycker det är sjukt kul med trophies. Tog min 124:e platinum igår

1
Skriv svar