Vilka spel har ni 100% på?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Tillsammans med Playstation, Steam och Xbox så är det väl runt 140 spel, det senaste var Eiyuden Chronicle: Rising som jag spelade igenom under semestern i juli.

Det första som dök upp i huvudet. Minus ”how do you kill”-biten.

Det var över ett decennie sedan jag lirade på min Xbox, men jag vill minnas att jag har 2-4 perfekta spel där. På min PS4 har jag platinum i:

- Nioh
- Dragon Quest Builders 2
- Naruto Ninja Storm 1
- Naruto Ninja Storm 2


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Breath of the Wild, jäkla korok seeds


signatur

Greenbalance - Den Naturliga Vägen Till Välbefinnande

Psychonauts 2

Medlem
Skrivet av Nemo:

Precis som @Freakon skriver, inget konstigt alls om man gillar att fixa 100 %.

Spelforskaren Richard Bartle funderade på det där förut och kom fram till att det finns i huvudsak fyra olika spelartyper:

Socializers - Gillar att hänga med polare i spel.
Explorers - Spelar för storyn och gillar ofta att grotta ned sig i lore.
Achievers - Går igång på utmaningar, oavsett stora eller små. Spelar gärna 100 %.
Killers - Spelare som älskar att röja loss i PVP.

Inget är svart och vitt förstås utan alla spelare har olika gråskalor av de olika spelartyperna i sig.

Om du till stor del är Achiever så har du förmodligen ett antal spel som är 100 % eller väldigt nära.
Är du däremot till stor del Explorer som mest spelar för storyns skull så undrar du säkert vad Achievers håller på med — varför slösa tid på massa utmaningar när man kan spela klart storyn och sedan vara nöjd? Medan Achivern tänker "såja, nu är storyn avklarad vilket bara är 50 %. Underbart, då har jag 50 % kvar att fixa!"

Jag skulle ta Bartles spelartyper med en nypa salt. Teorin närmare 50 år gammal och baseras på observationer kring vad som motiverar MUD-spelare. Det finns färskare teorier (men inte nödvändigtvis bättre).

Ett till gammalt välkänt ramverk är ju MDA (Mechanics-Dynamics-Aesthetics) varav hela aesthetics/upplevelse-biten bjuder på 10-30 olika slags upplevelser som motiverar spelare att lira ditt spel. MDA är inte heller perfekt, men det är inte lika begränsat som Bartle eller lika intetsägande som den senare forskningen om spelartyper där du får ett diagram över vad du är för spelartyp baserat på ett 20-tal tvetydiga frågor. Överlag finns det inga jättebra teorier över spelartyper (det är mitt intryck iaf). Risken med teorierna är att man förenklar för mycket och värst av allt stoppar folk i byttor. Du är en X! Alltså motiveras du av Y och Z! Näe, jag gillar inte Z…

Tittar man bort ifrån spelartyper och MDA, så finns det en uppsjö av motivationsteorier särskilt i gamification och serious games-fälten. En intressant teori är ju ”Social Comparison” (du motiveras av när du kan jämföra dig med andra. Där hjälper väldesignade Leaderboards, stats, kosmetiska saker, prestationer och användarprofiler).

En annan stark motivation är ”Competence” (människor tycker om när de kan få återkoppling på sina prestationer. Där hjälper bland annat ”resultsscreen” efter avklarat uppdrag. Men även beröm och återkoppling på var du kan utvecklas). Kan även ses som all design som ger dej återkoppling på när du lyckas/misslyckas eller träffar/missar. Exempelvis syns det på siktet på många spel ifall du fått in en träff eller ej. Likadant är det med återkoppling som ”it’s super effective”.

Det finns fler teorier än så, men poängen är att Bartles spelartyper inte håller fullt ut och det finns risk att man överförenklar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Innan jag fick tag på min Ps5 i början av året har jag aldrig riktigt brytt mig om achievements. Även ifall jag haft de flesta konsoller så är det PC som varit mitt förstahandsval. Och då Steam inte haft någon typ av "belöning" för att klara 100%, har det aldrig varit intressant.

Håller just nu på att spela God of War på Ps5, 95%.

Platinum:
- Spider-Man
- Astro's Playroom

Medlem

100?! Jag satsar på över hundra. Senaste spelet är spyro på 120%

Medlem

Inga på PC men 6 st på PSN. På något vis har Sony gjort så det är mer motiverande att jaga där än vad steam o de andra gjort.
Senaste var Ghost of tsushima för två veckor sedan.
Har även ett hos Nintendo (hallå vakna!!) Metroid: Samus Returns inbyggda säger 100%.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Vissa spel är spelade på olika versioner av Xbox så därav eventuella dubbletter. 60 får jag det till. (Man skulle kunna tro att jag och sambon uppskattar Lego-spelen)

Lego City Undercover
Lego Jurassic Park
Peggle 2
the Pedestrian
Townscaper
Donut County
Mafia: Definite edition
The LEGO movie 2 videogame
Superhot 2
The walking dead season 1
A way out
Lego marvel super heroes
Disney classic games: Aladdin and the lion king
Lego the incredibles
Monster boy and the cursed kingdom
old mans journey
Lego harry potter collection
Lego marvel super heroes 2
Lego dimensions
Bilar 2 Tv-spelet
Superhot
Modig
the turing test
The walking dead season 2
Back to the future the game
Gone home: console edition
No time to explain
Wonder boy: the dragons trap
Rayman origins
Lego star wats_ the force awakens
Game of thrones
Rayman legends
Lego marvel's avengers
Valiant Hearts: the great war
Knight squad
Lego star wars: TCS
Pneuma: breath of life
Lego batman 3: Beoynd gotham
Lego The hobbit
IDARB
Max the curse of brotherhood
The lego movie videogame
Lego marvel
L.A Noire
Lego batman 2
Lego indiana jones
Lego harry potter years 5-7
Alan wake
Lego pirates of the caribbean the video game
Modern warfare 2
Lego star wars 3
Lego harry potter
Harms way
NHL 07
Prince of Persia The forgotten sands
Modern warfare
Assassins creed 2
Lego indiana jones 2
Lego batman
Call of duty classic

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag skulle ta Bartles spelartyper med en nypa salt. Teorin närmare 50 år gammal och baseras på observationer kring vad som motiverar MUD-spelare. Det finns färskare teorier (men inte nödvändigtvis bättre).

Ett till gammalt välkänt ramverk är ju MDA (Mechanics-Dynamics-Aesthetics) varav hela aesthetics/upplevelse-biten bjuder på 10-30 olika slags upplevelser som motiverar spelare att lira ditt spel. MDA är inte heller perfekt, men det är inte lika begränsat som Bartle eller lika intetsägande som den senare forskningen om spelartyper där du får ett diagram över vad du är för spelartyp baserat på ett 20-tal tvetydiga frågor. Överlag finns det inga jättebra teorier över spelartyper (det är mitt intryck iaf). Risken med teorierna är att man förenklar för mycket och värst av allt stoppar folk i byttor. Du är en X! Alltså motiveras du av Y och Z! Näe, jag gillar inte Z…

Tittar man bort ifrån spelartyper och MDA, så finns det en uppsjö av motivationsteorier särskilt i gamification och serious games-fälten. En intressant teori är ju ”Social Comparison” (du motiveras av när du kan jämföra dig med andra. Där hjälper väldesignade Leaderboards, stats, kosmetiska saker, prestationer och användarprofiler).

En annan stark motivation är ”Competence” (människor tycker om när de kan få återkoppling på sina prestationer. Där hjälper bland annat ”resultsscreen” efter avklarat uppdrag. Men även beröm och återkoppling på var du kan utvecklas). Kan även ses som all design som ger dej återkoppling på när du lyckas/misslyckas eller träffar/missar. Exempelvis syns det på siktet på många spel ifall du fått in en träff eller ej. Likadant är det med återkoppling som ”it’s super effective”.

Det finns fler teorier än så, men poängen är att Bartles spelartyper inte håller fullt ut och det finns risk att man överförenklar.

Ja, jag känner till varianterna väl och inte minst kritiken mot Bartles modell, men jag valde "keep it simple" bara för att på enklast möjliga sätt visa att olika spelare kan gilla olika saker i spel utan att det blir alltför mycket off-topic. Om någon sedan blir nyfiken på att googla och läsa mer om spelartyperna så kommer de snabbt att lära sig mer om det, det är jag övertygad om.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag är då något så intressant som en Explorer-Achiever Det går alldeles utmärkt att kombinera. Story, utforskning, lore, karaktärsutveckling etc. är det som jag sätter främst i de flesta spel. Jag gillar dock också att jaga achievements och har runt 120 spel på 100%, de allra flesta på Xbox då det är roligast att jaga på samma ställe.

Jag är också åt Explorer-Achiever-hållet måste jag säga. Jag gillar en bra story och fördjupar mig gärna i lore, osv, men emellanåt kan jag tycka att det är skoj att bara öka completion % i spelet utan att bry mig om storyn.

Testpilot
Skrivet av snufflewaffle11:

Breath of the Wild, jäkla korok seeds

Oj, tog du verkligen alla? Är det inte typ 900 stycken?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Antar att jag tillhör den femte typen då.

Föredrar enspelarspel, bryr mig inte om storyn, ska inte vara speciellt utmanande och PvP existerar ju inte i enspelarspel.

Jag spelar spel för underhållning/avkoppling/tidsfördriv.

Spelartyperna i Bartles modell är ganska enkla och de passar inte riktigt in på alla spelare och alla olika typer av spel, vilket du upptäckt. Därför finns det utökningar av Bartles spelartyper samt ett antal andra andra modeller med sina egna spelartyper som utvecklats med åren.

Ett exempel är Tracy Fullertons spelartyper som ser ut så här:

The Competitor: Plays to best other players, regardless of the game.

The Explorer: Curious about the world, loves to go adventuring; seeks outside boundaries — physical or mental.

The Collector: Acquires items, trophies, or knowledge; likes to create sets, organize history, etc.

The Achiever: Plays for varying levels of achievement; ladders and levels incentivize the achiever.

The Joker: Doesn’t take the game seriously, they play for the fun of playing; there’s a potential for jokers to annoy serious players, but on the other hand, jokers can make the game more social than competitive.

The Artist: Driven by creativity, creation, and design.

The Director: Loves to be in charge, direct the play.

The Storyteller: Loves to create or live in worlds of fantasy and imagination.

The Performer: Loves to put on a show for others.

The Craftsman: Wants to build, craft, engineer, or puzzle things out.

Fullertons spelartyper beskrivs mera ingående i den här boken.

Medlem

På Steam:
Chernobylite
DOOM 64
Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour
Murder House
Quake
SOMA
The Walking Dead: Season Two

Medlem

Känns väl typ som man alltid får det i alla Tell Tales spel

Medlem

Har inte 100% ett ända spel. Brukar spela dem tills jag antingen klarar storyn eller tröttnar på spelet. Har typ 90% på Ghost of Tsushima och Red Dead Redemption 2 dock.

Medlem

Playstation:
Uncharted 1
Uncharted 2
Sly Cooper
Bloodborne
Vampyr
Horizon Zero Dawn
Shadow of Mordor
Spider-man
Resident Evil 4
Assassins Creed Odyssey
Lego Jurassic World
Lego Avengers

Steam:
Resident Evil 3 Remake

Xbox:
Greta Gris
Paw Patrol

Medlem
Skrivet av milowas:

När jag pluggade spelutveckling använde vi en bok som gick igenom de olika typerna av spelare som finns och det var superintressant att läsa om hur olika motivation driver människor framåt i spel.

De som utvecklar mobilspel med mikrotransaktioner gör ju allt för att bygga upp så att man ska bli belönad ständigt tills den grad man överväger att köpa extra liv eller vad det nu är. Lyckas de med den känslan i spel där man ej betalar något extra utan belönas av trophies i stället så är de nog på rätt väg.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

ELDEN RING
God of War
Grim Fandango Remastered
Quake
Resident Evil 4
Samorost 2
South Park The Fractured But Whole
South Park™: The Stick of Truth™
Eternal Darkness
Machinarium
Far Cry Blood Dragon
Ancient Planet
Hogwarts Legacy
Metroid Prime
Voltron: Defender of the Universe


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

20 spel på steam men en del borde inte räknas, t.ex de som bara har en achievement eller de där man får alla achievements bara av att spela igenom spelet som vanligt. Om man räknar bort dom är det 15 spel.

Aquaria
Battlevoid: Harbinger
Bloodstained: Ritual of the Night
Brothers - A Tale of Two Sons
DeathSpank
FTL: Faster Than Light
Ironcast
Max: The Curse of Brotherhood
Plants vs. Zombies: Game of the Year
Shadow Tactics: Blase of the Shogun - Aiko's Choice
Song of the Deep
Spice&Wolf VR2
The Sexy Brutale
The Turning Test
Time Loader

Det spel jag är mest stolt över att ha 100% är FTL. Tog mig 275 timmar, sista achievement var A Clash of Titans (1.9% har den).

Generellt tycker jag en bra achievement är en som utmanar spelaren att spela på ett annat sätt än den brukar spela. Många badges (som i sin tur ger achievements) i Shadow Tactics/Desperados 3 uppfyller det kriteriet.

Medlem

Har 100% på Call of Duty: Ghosts och Outriders och säkert något spel på xboxen. Överlag gillar jag att jaga achievements men brukar tappa intresse när det blir krångligt, ser ut som att de flesta brukar hamna på runt 80% "klara"

Medlem
Skrivet av Hanzo:

youtube.com/watch?v=ZNeva4uNf4Q&t=0m11s

Det första som dök upp i huvudet. Minus ”how do you kill”-biten.

140 spel på ~15 år är i genomsnitt ett spel per 1,3 månad vilket inte känns speciellt överdrivet. Och sedan så finns det ju lätta spel, som spelen från Telltale man bara behöver spela igenom berättelsen för att få allt, vilket man lätt klarar av på en helg.

Sedan så finns det lite extremfall också, har tagit 100% i Batman: Arkham Asylum fyra gånger. Gillar det spelet.

Medlem

Elder Scrolls IV: Oblivion

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

100?! Jag satsar på över hundra. Senaste spelet är spyro på 120%

Ja precis! det började väl spåra ur historiskt med Donkey Kong Country 1-3. Som hade 101, 102 respektive 103%.

På senare år har man fått 112% i Hollow Knight och 200%(!) I Donkey Kong Country Tropical Freeze

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

140 spel på ~15 år är i genomsnitt ett spel per 1,3 månad vilket inte känns speciellt överdrivet.

140 är bra jobbat! Känns rimligt matematiskt ändå. Får dock inte ihop kalkylen för dom som har flera tusen platinum troféer. Där snackar vi flera i veckan i 15 år...

Medlem

Sysslade alltid med achievments förr på vad som numera kallas retrokonsoler med speedrun världsrekord och annat, men på den tiden var det inga throphies som plingade till. Där kan listan göras lång. Efter 10 års speluppehöll har man nu hittat tillbaks till gamingen och gillar upplägget på moderna konsoler med achievments/thropies. Har blivit en del platinums på PS och även några svåra achievmemts på XBOX. Finner det tillfredsställande att man får en överblick över alla fina trofeér samlat på ett ställe

Orkar inte rabbla alla här men några fina ökända platinum (med hög ovanlighetsgrad) 😊
Tony hawk's pro skater 1+2 (0,1%)
Hollow Knight (1,4%) Ja, Pantheon of Hallownest utan odödlighetsglitch.
Cup Head (2,1%)
Gunvolt: Striker pack (2,9%)

Samt Ninja Gaiden 2 på XBOX360 Master ninja , högsta svårighetsgraden (1,2%)

Medlem

GTA III och PUBG

Medlem
Medlem

senaste jag tog 100% var nog Tales of Arise PC. Men det har väl blivit en hög genom åren men jag bryr mig inte så mycket om achivements, var roligt i början av 360 tiden när det kom, typ gears of war 3 jagade jag lite achivements på kommer jag ihåg. I dagens läge kunde jag inte bry mig mindre.

Gen
Medlem

Har ett gäng på PSN men bara två på Steam (minns inte ens vilka det är)

Skribent

Kämpar inte till mig 100% i så många spel, det krävs antingen att spelet motiverar mig till det eller att det bjuder på en lagom utmaning.

På rak arm kommer jag på:

Arkham Asylum
Arkham City
Arkham Knight
Marvels Spider-Man

Arkham-spelens kämpigaste utmaning brukar vara Riddler-troféerna men om du verkligen ska fånga Riddler måste du hitta alla - och det räcker som motivation för mig, Batman skulle aldrig ge upp!

Arkham Asylum har jag egentligen tagit två gånger, både till x360 och ps5, planerar att göra detsamma med Arkham City någon gång när det finns tid.

Den platinum-trofén som jag är mest stolt över är nog Arkham Knight - vad det verkar så har bara 0.6% av alla tagit den

Skriv svar