Diskutera - Köper du mer hårdvara nu när tillgången ökat?

Medlem

Winter is coming! Aldrig i livet att jag går och köper någon typ av komponenter till datorn för tillfället. Kommer finnas andra hål att stoppa dom pengarna i. Datorn får hålla/duga som den är tills halvledar och komponent bristen är över och vi är förbi nuvarande ekonomiska ’kris’ med ökade energi/ bränsle priser och skenade inflation. Tror kommande år blir ett blodbad inte enbart i datorbranschen… folk kommer hålla hårt i sina pengar.

Medlem

Tillgången gick upp, priserna låg kvar. Köper när eller om priserna blir normala igen.

Medlem

Nope är klar med dator byggandet för i år. Kanske när ddr 5 levererar lite bättre prestanda och nya moder kort ligger bättre i pris så kan den nya burken få en uppgradering.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Folk som köper ny hårdvara varje ny "utgåva" eller en ny mobil varje ny "utgåva" osv. There is a special place in hell. Om man har en 3070 men ska köpa en 4090 bara för att det är det nyaste, och man arbetar hårt för sina 500k om året, då har man tappat det.

Jag sitter fortfarande på en 1080 och en Ryzen 5 5600x (en snudd bottleneck men helt fine) och jag kan spela varenda spel som kommer ut i 60 fps, eller mer, kanske inte allt på ultra, men på high, inga problem. Är jag arg för att folk spenderar pengar när dom inte behöver det? JA! Haha.

Själv sitter jag med ett 1070 och en Ryzen 7 5800X. Det mesta flyter på helt ok. Hade gärna haft stabila 144fps i många spel men droppar nästan aldrig under 60 och det svider att lägga 10k på ett nytt kort. 3070ti ligger på runt 8500 nu och har övervägt det men låtit bli. Det jag kan sakna är väl isf RTX där det stöds.

Medlem

Uppgraderade burken rejält med nytt moderkort, processor, kylare, grafikkort, ram och ssd.

Men då var gamla grejerna från 2011 eller något sådant.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Folk som köper ny hårdvara varje ny "utgåva" eller en ny mobil varje ny "utgåva" osv. There is a special place in hell. Om man har en 3070 men ska köpa en 4090 bara för att det är det nyaste, och man arbetar hårt för sina 500k om året, då har man tappat det.

Jag sitter fortfarande på en 1080 och en Ryzen 5 5600x (en snudd bottleneck men helt fine) och jag kan spela varenda spel som kommer ut i 60 fps, eller mer, kanske inte allt på ultra, men på high, inga problem. Är jag arg för att folk spenderar pengar när dom inte behöver det? JA! Haha.

Folk som tjänar halv mille om året brukar dem spela dator spel ? trodde endast kidsen spela o mamma o pappa lagar mat och dricker sedan vin till lets dance

Medlem

Funderar på ett inköp av ny Xbox kanske. Ny dator är totalt uteslutet med dessa höga priser. Det är inte på något sätt värt det.

12
Skriv svar