Nvidia stoppar ena Geforce RTX 4080-lanseringen efter namnförvirring

Robot
Nvidia stoppar ena Geforce RTX 4080-lanseringen efter namnförvirring

Tänkte släppa två olika grafikkort med samma namn eftersom... ja, vem vet?

#geforce-rtx-4000, #nvidia


Medlem

Och med de priserna så undrar vissa varför folk köper konsoler.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Och med de priserna så undrar vissa varför folk köper konsoler.

Ja, exakt, alla grafikkort kostar så mycket.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Ja, exakt, alla grafikkort kostar så mycket.

Ja och en konsol kan ju leverera samma upplevelse som en dator med ett Rtx 4090 samt en modern CPU. Absolut samma. Och pc kan ju inte kopplas in i en tv så man måste sitta obekvämt.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Och med de priserna så undrar vissa varför folk köper konsoler.

Undrar vissa det?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså, dom skrotar inte det utan byter namn.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Redaktör
Skrivet av korvmos:

Alltså, dom skrotar inte det utan byter namn.

Slarvskrivet, fixat nu.


signatur
Gen
Medlem

Bra att de lyssnar men stackars partnertillverkare som måste byta namn på mängder med kartonger och flasha om vBIOS. nVidia sägs verkligen inte vara lätta att samarbeta med. Se bara hur överdimensionerad kylaren är då chippet från första början skulle ha en TDP på 600W vilket ändrades till 450W. Är ju delvis därför kortet är så dyrt.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja och en konsol kan ju leverera samma upplevelse som en dator med ett Rtx 4090 samt en modern CPU. Absolut samma. Och pc kan ju inte kopplas in i en tv så man måste sitta obekvämt.

Var detta sarkasm? Varför kan du inte koppla din PC till TV? Är kanske MAC du tänker på? Om du sitter obekvämt framför din dator, så får du kanske investera i en skönare stol/soffa?
Som föredetta MMO-are kan jag intyga att en fin stol låtit mig sitta veckovis framför datorn utan problem. Soffor däremot, brukar generera mängder av problem för kroppen.

Sedan förmedlar konsoler kanske inte helt samma känsla, iom utbud, mod-vänlighet och indi-spel.

Håller dock med att det går lite över styr med kostnaden. Tjejen fick ett ps5 när hon fyllde, så får kanske låna det för vissa aaa spel framöver.
Att investera allt mellan 30-60k i en PC för att få det man får för under 10k i en konsol...nej.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Var detta sarkasm? Varför kan du inte koppla din PC till TV? Är kanske MAC du tänker på? Om du sitter obekvämt framför din dator, så får du kanske investera i en skönare stol/soffa?
Som föredetta MMO-are kan jag intyga att en fin stol låtit mig sitta veckovis framför datorn utan problem. Soffor däremot, brukar generera mängder av problem för kroppen.

Sedan förmedlar konsoler kanske inte helt samma känsla, iom utbud, mod-vänlighet och indi-spel.

Håller dock med att det går lite över styr med kostnaden. Tjejen fick ett ps5 när hon fyllde, så får kanske låna det för vissa aaa spel framöver.
Att investera allt mellan 30-60k i en PC för att få det man får för under 10k i en konsol...nej.

Haha ja jag drev lite med hur det brukar låta här.

Medlem

De är inte ensamma med att försöka köra fuling med namn.
Folk vill ju kunna säga att de har fina saker; som i vissa spel där saker skall ha viss färg för att vara ok. Sedan att det inte är någon skillnad eller rent av sämre spelar ingen roll.

Och i hårdvaru-området kan ju nämnas nätaggregat:

1000W 90+ platinum; det räcker inte med att det skall vara 1000W, måste läsa noggrant så det inte blir fel; allt för konsumenternas bästa!

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

De är inte ensamma med att försöka köra fuling med namn.
Folk vill ju kunna säga att de har fina saker; som i vissa spel där saker skall ha viss färg för att vara ok. Sedan att det inte är någon skillnad eller rent av sämre spelar ingen roll.

Och i hårdvaru-området kan ju nämnas nätaggregat:

1000W 90+ platinum; det räcker inte med att det skall vara 1000W, måste läsa noggrant så det inte blir fel; allt för konsumenternas bästa!

När det kommer till nätagg så är det faktiskt bra och veta om det är Plat, gold eller silver då det oftas direkt relaterar till kvalité av hårdvaran.

Såklart, för en icke-insatt person så blir mycket datorkomponenter främmande språk för dem. i7 12900K, Z740, Ti OC, 80+ Gold, DDR5 etc

Medlem
Skrivet av Akronym:

Och med de priserna så undrar vissa varför folk köper konsoler.

precis, billigare också bara koppla in i tvn börja spela.. grafikkort och priser idag gör verkligen man tappat lusten till att köpa dyra saker för att spela spel.. inte hållbart

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

När det kommer till nätagg så är det faktiskt bra och veta om det är Plat, gold eller silver då det oftas direkt relaterar till kvalité av hårdvaran.

Såklart, för en icke-insatt person så blir mycket datorkomponenter främmande språk för dem. i7 12900K, Z740, Ti OC, 80+ Gold, DDR5 etc

Jo, det finns mening med namnen (menar nätagg), men hade det inte varit lättare om det var en standard att om det står 1000W så får man ut 90% av det. Har man behov av 850W så är det inte klart att ett 1000W räcker, du måste forska vidare om det är platinum eller gold för att veta.
Det är dock annorlunda i den meningen att siffra visar hur mycket man kan ta ut väggen. Det går således inte att bara ange hur mycket man får ur nätagg till sagd PC.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Slarvskrivet, fixat nu.

Tack, nu kan jag sova i natt!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Inaktiv

Tack alla som pushade tillbaka detta.

Ngreedia höjer priserna så pass mycket för att pusha Geforce Now prenumerationer. Kom ihåg: Priserna går inte ner efter att tillgången stabiliserats. Shrinkflation händer överallt just nu och företag är inte på din sida.

Medlem

äh, drar bara kortet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Slarvskrivet, fixat nu.

"Förvirrande nog heter två av dem samma sak - RTX 4080 - trots att både grafikmängd och en del annat skiljer mellan de båda modellerna."

Hatar när mitt grafikkort innehåller mindre grafik.

Redaktör
Skrivet av RaXha:

"Förvirrande nog heter två av dem samma sak - RTX 4080 - trots att både grafikmängd och en del annat skiljer mellan de båda modellerna."

Hatar när mitt grafikkort innehåller mindre grafik.

Måste ju hålla mig på temat "förvirrande". Tack, skulle stå "minnesmängd".


signatur
Medlem
Skrivet av anon_332538:

Tack alla som pushade tillbaka detta.

Ngreedia höjer priserna så pass mycket för att pusha Geforce Now prenumerationer. Kom ihåg: Priserna går inte ner efter att tillgången stabiliserats. Shrinkflation händer överallt just nu och företag är inte på din sida.

Vadå "pusha Geforce Now prenumerationer"? Det är väl en pytteliten del av Nvidias intäkter? Jag vet inte ens vad det är.

Är det som Xbox gamepass eller som Stadia?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vadå "pusha Geforce Now prenumerationer"? Det är väl en pytteliten del av Nvidias intäkter? Jag vet inte ens vad det är.

Är det som Xbox gamepass eller som Stadia?

Det är inte en prenumeration av spel som gamepass. Mer likt stadia men inte lika inlåst.

Du betalar för en dator i molnet där du får spela dina egna spel förutsatt att spelets skapare tillåter det samt att spelklienten går installera.
Finns även gratis men då med lägre spec samt att man inte får spela lika länge i sträck.
Fungerade bra senast jag testade men många av mina favoritspel gick inte köra.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Och med de priserna så undrar vissa varför folk köper konsoler.

Konsoler kommer använda grafikkort som 4080 om kanske 10 år

1
Skriv svar