Snabbkollen - Vilken plattform spelar du mest på?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Oj, vilken PC-dominans här

Mm, intressant det där. Hade jag svarat för 20 år sedan så hade svaret varit mest PlayStation och PC. Nuförtiden spelar jag däremot nästan bara på Switch om jag har tid eller ork över och då mest bärbart liggandes i sängen. Orka sitta upp framför TV:n eller datorn och spela. Som snart medelålders tvåbarnsförälder är det inget för mig längre. Dessutom sitter jag tillräckligt mycket framför datorer på jobbet (som just nu i skrivande stund), så när jag är hemma efter jobbet har jag sällan en tanke på att spendera ännu mer tid framför datorn.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Att sitta i en bekväm soffa med stor tv är (för mig) en överlägsen spelupplevelse.

det tycker jag med.

har dragit en diskret 15 meter 4k/120hz HDMI-kabel längs väggen i kabellister från datorrummet till vardagsrummet och sitter med en xbox elite kontroll (galet bra räckvidd på signalen) i soffan och spelar PC-spel på TVn. HDMI-kanal 1 för PC och 2 för PS5.

lätt att använda xbox kontrollen som mus i windows på TVn också med gopher (smidigt litet gratisprogram). ljudet från PCn kan jag antingen koppla direkt till TVn via nvidia's "high definition audio" grej om jag vill använda högtalarna, fast oftast sitter jag med trådlösa lurar (steelseries 7 nåt) som pumpar ut ljudet från PCn.

folk i allmänhet verkar fortfarande ha en ganska förlegad bild av PC-spelande, och att det måste ske framför datorn, på en datorskärm. känns väldigt 90-tal / tidigt 00-tal.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Enbart på PS5 (och PS3). Har lagt PC-spelandet helt på hyllan. Att sitta i en bekväm soffa med stor tv är (för mig) en överlägsen spelupplevelse.

Det gör jag också med min PC lol men jag föredrar att sitta ergonomiskt och fantastiskt skönt i min datorstol, kunna styra med mus och tangentbord samt betydligt bättre skärm(ar) än en TV.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det tycker jag med.

har dragit en diskret 15 meter 4k/120hz HDMI-kabel längs väggen i kabellister från datorrummet till vardagsrummet och sitter med en xbox elite kontroll (galet bra räckvidd på signalen) i soffan och spelar PC-spel på TVn. HDMI-kanal 1 för PC och 2 för PS5.

lätt att använda xbox kontrollen som mus i windows på TVn också med gopher (smidigt litet gratisprogram). ljudet från PCn kan jag antingen koppla direkt till TVn via nvidia's "high definition audio" grej om jag vill använda högtalarna, fast oftast sitter jag med trådlösa lurar (steelseries 7 nåt) som pumpar ut ljudet från PCn.

folk i allmänhet verkar fortfarande ha en ganska förlegad bild av PC-spelande, och att det måste ske framför datorn, på en datorskärm. känns väldigt 90-tal / tidigt 00-tal.

Det lät faktiskt ganska häftigt. Tappar du något krut iom 15 meters kabeln?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Matrosen:

Reser mycket med jobbet, då spelar jag alltid på min PsVita på kvällarna!

Perfekt när man knappt hinner med att spela hemma med alla åtaganden och ja.. livet

Underbar liten maskin! Synd bara att min la av helt plötsligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortyman:

Orka sitta upp framför TV:n eller datorn och spela. Som snart medelålders tvåbarnsförälder är det inget för mig längre.

Samma familjesituation här. Jag spelar på TV:n, även min Switch. Men det blir ju väldigt tidsbegränsat, oftast mellan kl 20 och 21 på kvällarna. Sedan klämmar jag och frugan en film eller ett avsnitt ur någon serie innan det är dags att gå till sängs. Så riktigt långa spel tvingas jag välja bort, det finns liksom inget som heter "spelhelg" längre.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Xbox series X samt en relativt ny och modern tv+ sound bar, det är otroligt svårslaget.
Backloggen var lång innan jag skaffade series X, auto-HDR och i vissa fall en FPS boost från 30 till 60 gör det lite trevligare att faktiskt åta sig äldre speltitlar vilket jag gör med stor glädje!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Spelar helt klart mest på PC, sen PS5 och XboX series X har stått orörd i nästan ett år nu.

Spontant låter det som många borde uppgradera hur de sitter vid sin PC, sitter hur skönt som helst framför min

Föredrar den faktiskt framför soffan, även om soffan är jäkla skön den också.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Enbart på PS5 (och PS3). Har lagt PC-spelandet helt på hyllan. Att sitta i en bekväm soffa med stor tv är (för mig) en överlägsen spelupplevelse.

Lika larvigt varje gång jag läser detta.

Som att man inte kan använda en soffa+tv till en dator med handkontroll.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sitter bekvämt i min ergonomiska datorstol, skönare än de soffor jag spelat i tidigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Sitter bekvämt i min ergonomiska datorstol, skönare än de soffor jag spelat i tidigare.

"Vilken plattform spelar du mest på?"
- Alla.


signatur
Medlem

Som gammal Amiga-räv (1200 var första datorn vi hade hemma) måste jag ge tummen upp till den fint valda artikelbilden

Mitt svar blev för övrigt Switch, då den får högst prio och mest tid överlag. I övrigt spelas det även på Xbox och pc samt retrogrejer.

Skrivet av Ruffles:

Oj, vilken PC-dominans här. Jag tillhör uppenbarligen en försvinnande liten minoritet som spelar primärt på min Xbox Series X. Mycket tack vare Game Pass och att jag har min gamerscore där.

FZ har alltid varit en pc-dominerad sida, så det är inte förvånande med tanke på sidans historik.

Från början handlade det bara om Quake, sen det expanderade ganska snabbt även till andra pc-spel, och en bra bit senare fick även konsolerna till sist vara med.

Rötterna sitter djupt och det återspeglas fortfarande idag i kommentarstrådar osv, vilket inte är nåt konstigt egentligen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Vilken plattform spelar du mest på?"
- Alla.

För tillfället spelar jag mest på Steam deck vilket ju blir en PC.
Lirar även Half-life 2 VR på PC.

Xbox Series X och Nintendo Switch spelas på ibland. Det blir väl till att skaffa Callisto protocal och Resident Evil 4 remake på Xbox:en när den väl kommer bara för att efter genomspelningen sälja.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Enbart PS5 (fantastisk konsol!). Switchen har jag inte riktigt fastnat för och att gå tillbaka och spela på ps4an funkar inte riktigt när man vant sig vid ps5^^. Någon PC äger jag inte.

Skrivet av N3gn4v:

PC, för där kan du spela det 29 år gamla doom. Så långt bak i tiden på samma plattform har inte konsoler.

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP1003-CUSA15565_...

Nu finns det ingen anledning att vänta med ett konsolköp längre ;-P.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Daed:

FZ har alltid varit en pc-dominerad sida, så det är inte förvånande med tanke på sidans historik.

Från början handlade det bara om Quake, sen det expanderade ganska snabbt även till andra pc-spel, och en bra bit senare fick även konsolerna till sist vara med.

Rötterna sitter djupt och det återspeglas fortfarande idag i kommentarstrådar osv, vilket inte är nåt konstigt egentligen.

Jo, jag känner till det, och det märks fortfarande i många forumtrådar. Men jag hade fått för mig att Xbox var lite större ändå, men det har nog att göra med att forumet har ett antal ganska tongivande forumiter som kör Xbox, inte att antalet är särskilt stort.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det lät faktiskt ganska häftigt. Tappar du något krut iom 15 meters kabeln?

inte vad jag har märkt. nu spelar jag visserligen inte typ valorant eller apex eller nåt som kräver superlatency, men kan inte säga att jag märkt något negativt alls i övrigt.

Redaktör
Skrivet av Ruffles:

Jo, jag känner till det, och det märks fortfarande i många forumtrådar. Men jag hade fått för mig att Xbox var lite större ändå, men det har nog att göra med att forumet har ett antal ganska tongivande forumiter som kör Xbox, inte att antalet är särskilt stort.

Xbox var väldigt populär under 360-tiden, särskilt de första åren. Sen tappade den en hel del förra generationen. Pc har alltid varit stark bland FZ-besökarna, men väldigt många kör både pc och konsol. Eller flera konsoler, för den delen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Xbox var väldigt populär under 360-tiden, särskilt de första åren. Sen tappade den en hel del förra generationen. Pc har alltid varit stark bland FZ-besökarna, men väldigt många kör både pc och konsol. Eller flera konsoler, för den delen.

Samtidigt skulle jag säga att Sverige är ett väldigt Playstation-dominerat generellt, och är inte representativt för hur det ser ut globalt.

Medlem

PC sittandes vid skrivbordet och även PC sittandes bekvämt i soffan. Japp, man kan njuta av överlägsenheten i soffan med.

Medlem
Skrivet av lonian:

Lika larvigt varje gång jag läser detta.

Som att man inte kan använda en soffa+tv till en dator med handkontroll.

Det handlar nog inte om att folk inte tror man kan koppla in en pc till tvn, utan snarare att det anses extremt mycket smidigare och billigare att köpa en konsol om man ändå vill ligga där i soffan och spela.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt skulle jag säga att Sverige är ett väldigt Playstation-dominerat generellt, och är inte representativt för hur det ser ut globalt.

jag har inga siffror men Playstaion känns mycket populärare än Xbox woldwide också, det kanske är i USA xbox ligger jämnt med Playstation, jag vet inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har endast spelat på PC fram till i våras då jag köpte ett switch Oled för att spela Breath of the Wild och Odyssey. Jag har alltid tänkt att konsoler inte är en försvarbar investering då jag har haft en PC och endast varit intresserad av ett fåtal spel exklusiva till konsolen men nu i efterhand var det värt.
Spelade GoW på PC direkt det släpptes i januari och det har lett till att jag nu också äger ett PS5 sedan några månader tillbaka (för att spela Ragnarök såklart). Det är extremt sällan jag verkligen ser fram emot ett spelsläpp men GoW Ragnarök är ett av dom.
Mycket pengar på spel och konsoler men det är mycket underhållning och nöje också.

Inaktiv

Spelar ju mest på Switch.

Men annars var det en ganska taskig omröstning mot Nintendo.
Tänkte PC har ju funnits typ hur länge som helst så där finns det mycket att välja på. Playstation har ju funnits sedan 1995 så där finns det också flera konsoler att välja på. Xbox kom väl typ 2000 eller 2001 så där finns det också flera konsoler att välja på. Men Switch har ju bara funnits sedan 2017.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Spelar ju mest på Switch.

Men annars var det en ganska taskig omröstning mot Nintendo.
Tänkte PC har ju funnits typ hur länge som helst så där finns det mycket att välja på. Playstation har ju funnits sedan 1995 så där finns det också flera konsoler att välja på. Xbox kom väl typ 2000 eller 2001 så där finns det också flera konsoler att välja på. Men Switch har ju bara funnits sedan 2017.

Du menar att det ska stå Nintendo istället för Switch? Tror inte att det skulle ha förändrat resultatet. Det är helt enkelt inte så många här som primärt spelar Nintendo.

Redaktör
Skrivet av anon_326145:

Spelar ju mest på Switch.

Men annars var det en ganska taskig omröstning mot Nintendo.
Tänkte PC har ju funnits typ hur länge som helst så där finns det mycket att välja på. Playstation har ju funnits sedan 1995 så där finns det också flera konsoler att välja på. Xbox kom väl typ 2000 eller 2001 så där finns det också flera konsoler att välja på. Men Switch har ju bara funnits sedan 2017.

Kanske hade varit bättre med "Nintendo" som alternativ, ja. Men som ovan säger: resultatet hade i stort varit detsamma.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

jag har inga siffror men Playstaion känns mycket populärare än Xbox woldwide också, det kanske är i USA xbox ligger jämnt med Playstation, jag vet inte.

Xbox har aldrig lyckats slå Playstation försäljningsmässigt worldwide någon generation, men de kom nära med 360 där de hade ledningen under en stor del av generationen innan Sony tog hem det med liten marginal på slutsträckan (ca 84 miljoner vs 87 miljoner enligt en snabbkoll).

Det är däremot stora skillnader mellan olika länder/regioner.

Xbox är som starkast i USA och Storbritannien, där sålde de mer än Playstation under under sin försäljningstopp med 360-generationen. Resten av Europa är däremot oftast relativt svagare, och i Japan har de aldrig lyckats få fart på försäljningen alls.

Playstation och Nintendo har mer jämn popularitet mellan regionerna, det är ingen region som sticker ut lika extremt som med Xbox så när det går bra så går det i allmänhet bra överallt.

Också värt att nämnas att just Japan har under en längre tid dragit sig mer och mer mot bärbara konsoler som numera dominerar försäljningen där, vilket inte gäller för resten av världen. Om du kollar på globala siffror är t ex PS4 mycket mer populär än 3DS (~117 miljoner för PS4 jämfört med ~76 miljoner för 3DS), men i Japan är det omvänt med ~25 miljoner sålda 3DS jämfört med ~9 miljoner PS4. Eftersom Nintendo är det enda företaget bland de tre stora som fortfarande gör bärbara konsoler är det således Nintendo som dominerar i Japan för tillfället.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det handlar nog inte om att folk inte tror man kan koppla in en pc till tvn, utan snarare att det anses extremt mycket smidigare och billigare att köpa en konsol om man ändå vill ligga där i soffan och spela.

Med den uppsättning jag har med både konsol och pc, när man väl spelar framför tvn så suddas gränsen ut vad skillnaden är mellan konsol och pc. Det finns typ ingen skillnad längre, förutom att den ena är mer högljudd än den andra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Med den uppsättning jag har med både konsol och pc, när man väl spelar framför tvn så suddas gränsen ut vad skillnaden är mellan konsol och pc. Det finns typ ingen skillnad längre, förutom att den ena är mer högljudd än den andra.

Och den ena betydligt dyrare än den andra också 😉

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Och den ena betydligt dyrare än den andra också 😉

Man får ju vad man betalar för. Jag använder datorn minst 8 timmar om dagen, inte enbart för spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

PC är absolut min huvudplattform, men jag hoppar över till PS5 eller Switch (och i sällsynta fall mobil) när det släpps något intressant. PC är dock överlägset som plattform i nästan alla scenarion.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

12
Skriv svar