Coola funktioner och mekanismer i spel.

Medlem
Coola funktioner och mekanismer i spel.

Vi har alla sett dem, en speciell funktion i ett spel som gör att spelet står ut bland andra. I den här tråden tycker jag att vi ska lyfta fram dem och visa upp dem. Förhoppningen med den här tråden är att spelutvecklare ska kunna ta åt sig bra funktionalitet och lägga till dem i sina spel.

Börjar med ett exempel:

Lord of the rings online

- Filtrering av Quests, loot och ljud. Trycker du ALT + R så får du fram ett fönster som gör att du kan filtrera bort de nämnda kategorierna, du kan göra filtret per karaktär eller globalt (account wide). Quests och Loot är ett simpelt drag and drop interface och ljuden måste spelas in, sen kan de hanteras. Har tystat ner så mycket som möjligt när jag craftar så att det inte stör när man alt-tabbar och surfar med spelet bakgrunden, se bilden nedan.

Medlem

Endless Space 2
Förutom att hela spelets gränssnitt är fantastiskt vackert så har de en funktion där höger musklick återvänder till föregående meny/fönster/skärm. I princip i hela spelet, oavsett vad du gör och vart du gör det så är du bara ett högerklick ifrån vad du gjorde nyss

Kanske låter som trams men efter att ha spelat ett par timmar känns funktionen lika självklar som underbar!
Gör också att man kan ha VM i dålig hållning och styra hela spelet med endast musen!

Men helt seriöst, det är en funktion jag ofta önskar i andra spel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Discharga shaften under vattnet i dm.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

ZF
Medlem

Tryck på L3 för att helt automatiskt centrera kameran.

Funkar i många spel. Pröva själv!

Medlem

Pingsystem i "nyare" Online Shooters. Sjukt effektivt att kunna snabbt markera vart man vill gå eller vart man sett en fiende osv. Att inte det funnits tidigare!

Medlem
Skrivet av piddau:

Pingsystem i "nyare" Online Shooters. Sjukt effektivt att kunna snabbt markera vart man vill gå eller vart man sett en fiende osv. Att inte det funnits tidigare!

Har inte lirat FPS på ett tag, kan du berätta lite mer?

Medlem

Supreme commanders dual-screen-system där man kan använda två skärmar för att kontollera olika delar av slagfältet samtidigt.

Fantastisk cool och användbar feature, som skulle revolutionera datorspelandet, ALLA datorspel (speciellt RTS) i framtiden skulle ha liknande features siades det..

Väldigt konstigt att inget annat spel har utnyttjat möjligheten att göra nåt med en andra skärm egentligen. Om inte en majoritet, så har väl en stor grupp av PC-spelare minst två nuförtiden?
Jag kan tänka mig sätt där i stort sett vilket spel som helst spel kan köra nåt användbart på en sidoskärm. Kanske för att minimera pausande/menyanvändande, rensa HUDen, göra mer info snabbhittad, eller göra vissa features mer lättillgängliga. Utan att göra spelet märkbart sämre för de som bara har en skärm...

Medlem

Resident Evil spelen
Den där funktionen där ens karaktär vänder om 180 grader genom ett simpelt knapptryck.

Open World
Open world spel, särskilt mastodont spelen som kommit på senare år, som respekterar spelarens tid samt har fast travel utspritt överallt så man själv kan välja att resa runt manuellt eller snabbt ta sig dit man vill. Spel där fast travel är på jobbiga platser ute i bushen långt borta känns bara så onödigt och ett stort slöseri med tid (Assassin’s Creed Odyssey…). Låt mig välja hur jag vill spela. Tycker Cyberpunk 2077 var ett bra exempel på det, även om det spelet hade problem.

Expeditions Rome
Gäller kanske inte bara det spelet, men förmågan att kunna skämta om sig själv är väldigt befriande. Dels är auto springande redan ifyllt och något ”den romerska arméns läkarkår rekommenderar”. Sen finns en timer som bara påverkar vilken typ av random event man får och kan avgöra hur vissa uppdrag går. Attackerar du på natten är det enklare att smyga, attackera dagtid och det är mer aggressivt. Men annars får man ta så lång tid man vill, eller som spelet säger an vet aldrig hur länge ett krig kan pågå så ta så lång tid du vill. Och vem är så dum att de sätter en timer på hur länge man får spela?” Skönt för friheten och kul om man vill köra lite RP.

Edit:
En rekommenderad svårighetsgrad
Finns en del spel som har en form av rekommenderad nivå för hur spelet är tänkt att upplevas men väldigt många spel har inte det. Jag har Aspergers och en del av det för mig är att beslut är jobbigt och vill gärna uppleva spelet som det var tänkt. Är ju som vi vet väldigt ojämnt hur svåra utvecklarna gör sina spel.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Har inte lirat FPS på ett tag, kan du berätta lite mer?

Här är en video som går igenom systemet som Apex Legends använder sig av. Tror det spelet var ett av det första att fläska på med ett modernt ping-system.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Psycho Mantis i Metal Gear Solid tycker jag är helt genial! Man behöver byta kontrollport från 1 till 2 för att bossen inte ska kunna förutse ens rörelsemönster 😍😃

1
Skriv svar