Playstation VR2 kan kosta 7 390 kronor i Sverige

Skrivet av robbis:

Kommer garanterat inte kosta så mycket när det släpps i sverige... jag gissar på runt 5k kanske... Tror Sony vill nå ut till så många som möjligt med sitt headset och även om det är mycket bättre än föregångaren tror jag det är svårt för dom att ta lika mycket som en hel PS5:a

Men, men, vad ska du spela?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av B-itta:

I dessa tider vill man inte ta chansningar. Inet sålde slut på sin VR enhet utan Horizon rätt snabbt.

Samma på Webhallen. Headset utan horizon fullbokad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Samma på Webhallen. Headset utan horizon fullbokad.

Phew. Tur man bokade en då!

Medlem

Så otroligt pepp på denna! Brukar intala mig att inte bli överdrivet hypad på sånt här då det ofta lämnar mer rum för besvikelse men denna gång går det kanske lite för lätt att se förbi prislappen och bara tänka att det är allt jag någonsin önskat mig den 22:a februari.

Förstått på andra i tråden att priset kanske inte är helt otippat eller för högt heller för den delen. Tur att man öronmärkte kassaflödet redan vid första skvallret om Sonys patenteringar avseende headsetet. Känns äntligen lönt nu! Tillhörde den lilla skara som fick glädjebesked vid PS5-releasen och hoppas på samma här, peppar peppar!

Hoppas bara innerligt nu att jag får en på releasedagen. Då gör det sig värt att jag skamset fick be min chef pausa sin tanke under vårt medarbetarsamtal för att mitt hysteriska "F5":ande på Webhallens hemsida till slut gav mig det jag ville. Prioriteringar!

Medlem

@CptEight Gjorde samma sak här. Köpte PS5 pga PSVR2 och när den blev utannonserad la jag undan stålar direkt. Har längtat efter mitt första VR headset bra länge nu. Tror det här kommer att bli riktigt bra.

Skrivet av Fatmajk:

@CptEight Gjorde samma sak här. Köpte PS5 pga PSVR2 och när den blev utannonserad la jag undan stålar direkt. Har längtat efter mitt första VR headset bra länge nu. Tror det här kommer att bli riktigt bra.

Sparat all dricks från extraknäcket. Det har mynnat ut i att jag har flos klart.
Avvaktar från att betala redan nu då, jag känner att jag vill se hur spelen tas emot, om det utannonseras nya under tiden innan släppet av hjälmen osv.

Men Ruggit ruggit taggad.

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Sparat all dricks från extraknäcket. Det har mynnat ut i att jag har flos klart.
Avvaktar från att betala redan nu då, jag känner att jag vill se hur spelen tas emot, om det utannonseras nya under tiden innan släppet av hjälmen osv.

Men Ruggit ruggit taggad.

Det är väl ingen som betalar redan nu? Du behöver väl bara välja klarna 30 dagar faktura så slipper du ligga ute med pengar i förväg.

Om du är ruggit taggad så skulle jag inte våga vänta, man vet ju hur det gick med PS5.

Om inte Sony har eget event så kan man ju hoppas på att det dyker upp lite spel under Game Awards 8:e december.

Hoppas att dem kommer ha mer VR spel på någon av PS Plus nivåerna framöver.

Skrivet av Fearnox:

Det är väl ingen som betalar redan nu? Du behöver väl bara välja klarna 30 dagar faktura så slipper du ligga ute med pengar i förväg.

Om du är ruggit taggad så skulle jag inte våga vänta, man vet ju hur det gick med PS5.

Om inte Sony har eget event så kan man ju hoppas på att det dyker upp lite spel under Game Awards 8:e december.

Hoppas att dem kommer ha mer VR spel på någon av PS Plus nivåerna framöver.

Jag har bokning på Mediamarkt och webhallen där betalar man i butik (eftersom jag har lyx att ha båda butikerna i mitt närområde så kan jag välja det. Förstår de som inte kan)

Det tror jag, mina största önsk till VR2 är Assetto Corsa competizione, Dirt och F123.
Även Alyx och hade varit redigt fint med typ, ett sony first party typ Killzone, eller liknande.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl ingen som betalar redan nu? Du behöver väl bara välja klarna 30 dagar faktura så slipper du ligga ute med pengar i förväg.

Om du är ruggit taggad så skulle jag inte våga vänta, man vet ju hur det gick med PS5.

Om inte Sony har eget event så kan man ju hoppas på att det dyker upp lite spel under Game Awards 8:e december.

Hoppas att dem kommer ha mer VR spel på någon av PS Plus nivåerna framöver.

Verkar onödigt. Jag valde betala och hämta i butik. Faktura borde väl vara lysande om man inte har den möjligheten.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Jag har bokning på Mediamarkt och webhallen där betalar man i butik (eftersom jag har lyx att ha båda butikerna i mitt närområde så kan jag välja det. Förstår de som inte kan)

Det tror jag, mina största önsk till VR2 är Assetto Corsa competizione, Dirt och F123.
Även Alyx och hade varit redigt fint med typ, ett sony first party typ Killzone, eller liknande.

Jag har en Mediamarkt strax utanför dörren men fick ändå inte alternativet att betala i butik. Blev lite besviken! Kanske funkar olika på förbokningsprodukter beroende på butik?

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Jag har bokning på Mediamarkt och webhallen där betalar man i butik (eftersom jag har lyx att ha båda butikerna i mitt närområde så kan jag välja det. Förstår de som inte kan)

Det tror jag, mina största önsk till VR2 är Assetto Corsa competizione, Dirt och F123.
Även Alyx och hade varit redigt fint med typ, ett sony first party typ Killzone, eller liknande.

Ryktades om att Dirt är nerlagt?
GT skaparna verkar ha varit sugna på VR rätt länge dock, så det är väl något i alla fall. Men håller med om att ett Dirt liknande spel hade varit fantastiskt. Efter att ha spelat Sega Rally på Arkad så är jag även sjukt sugen på något som påminner om det i VR.

Jo, Sony borde ju ha någon mer trevlig överraskning. Ingen Astrobot eller liknande utannonserat heller.
Ett snyggt skjutspel vore trevligt, men jag har intrycket av att det kommer CS/CoD kloner. Hoppas på Killing floor eller liknande för PSVR2 också, Alien ska ju vara påväg i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ryktades om att Dirt är nerlagt?
GT skaparna verkar ha varit sugna på VR rätt länge dock, så det är väl något i alla fall. Men håller med om att ett Dirt liknande spel hade varit fantastiskt. Efter att ha spelat Sega Rally på Arkad så är jag även sjukt sugen på något som påminner om det i VR.

Jo, Sony borde ju ha någon mer trevlig överraskning. Ingen Astrobot eller liknande utannonserat heller.
Ett snyggt skjutspel vore trevligt, men jag har intrycket av att det kommer CS/CoD kloner. Hoppas på Killing floor eller liknande för PSVR2 också, Alien ska ju vara påväg i alla fall.

Eftersom kontrollerna och trackingen nu är väldigt likt Oculus tror jag vi kommer få se många tredjeparts VR-titlar som idag bara finns på PC leta sig över till PS5:an.

Skrivet av Fearnox:

Ryktades om att Dirt är nerlagt?
GT skaparna verkar ha varit sugna på VR rätt länge dock, så det är väl något i alla fall. Men håller med om att ett Dirt liknande spel hade varit fantastiskt. Efter att ha spelat Sega Rally på Arkad så är jag även sjukt sugen på något som påminner om det i VR.

Jo, Sony borde ju ha någon mer trevlig överraskning. Ingen Astrobot eller liknande utannonserat heller.
Ett snyggt skjutspel vore trevligt, men jag har intrycket av att det kommer CS/CoD kloner. Hoppas på Killing floor eller liknande för PSVR2 också, Alien ska ju vara påväg i alla fall.

Ja, Dirt är det men EA Rally är det inte. De fick licensen ju nyss. Så nästa år lär det bli lite som F1 spelen döptes om till typ EA SPORT FORMULA 1 2022.

Eftesom spelet (F122) har Vr stöd på Pc har jag svårt att se det svåra i en snappy port till VR2. Men vad vet jag. Är långt ifrån utvecklare.

Tror i och med Sonys pris på maskinen att det kommer storsatsas.
Det ryktades väl om bättre internering med Steam och PSN. Kanske kommer i samband med. Att flera VR titlar är Crossbuy eller något.

Nu är det helt baserat på inte något

Medlem

Blev en bokning. Har svårt att säga om priset är för högt då det inte finns några recensioner än. Men klart är att allt är dyrare idag än för 1 år sedan. Vågar inte tänka på vad ett Index skulle kosta om det släpptes idag med senaste VR tekniken. 15000 kanske. Förövrigt så är det en del som gnäller på att det är dyrare än konsolen. Lite märkligt kan jag tycka då det inte finns någon lag som säger att tillbehören måste vara billigare än konsolen.

Skrivet av GustavA:

Blev en bokning. Har svårt att säga om priset är för högt då det inte finns några recensioner än. Men klart är att allt är dyrare idag än för 1 år sedan. Vågar inte tänka på vad ett Index skulle kosta om det släpptes idag med senaste VR tekniken. 15000 kanske. Förövrigt så är det en del som gnäller på att det är dyrare än konsolen. Lite märkligt kan jag tycka då det inte finns någon lag som säger att tillbehören måste vara billigare än konsolen.

Här håller jag med, tänker typ på Apple, där kan man köpa en iPhone för 6500:- men en klocka (tillbehör) för 11k. Samt hörlurar för 6000kr. Så nog är den regeln bara baserat på att man har typ på sin höjd köpt hörlurar till sina konsoler och kontroller som kostar Max 1500:-

Medlem
Medlem

Alldeles för mycket pengar tycker jag.
Bra bit över vad en konsol kostar.
Var helt säker på att jag skulle förboka direkt, men blev mycket tveksam.
Med det sagt så har jag nu en förbokning hos Netonnet. 🫢🤭

Medlem
Horizon Call of the Mountain Bundle

Jag sålde ut och förbokade ett exemplar av PSVR2 Horizon Call of the Mountain Bundle.

Medlem

Det blir alltså 15 tusen typ för att spela VR.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av lonian:

Det blir alltså 15 tusen typ för att spela VR.

Blir ungefär mellan 12 500-14 000 kr beroende på PS5-modell och om man ska ha spel med. 7 400 kr för PSVR2, 5 000-6 000 för PS5 och gissningvis 500 kr per spel (kan bli mer, men bundlat kostar 500 kr).

Vives Cosmos (Elite) kostar ca lika mycket som PSVR2 numera, medan Valve fortfarande tar drygt 1 000 euro för Index. Med tanke på vad PSVR2 har (ögonspårning, haptisk feedback, OLED-skärmar m.m.) så är den inte särskilt dyr, även om den kostar mycket.

Det stora frågetecknet är väl vilka spel som kommer till den.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Blir ungefär mellan 12 500-14 000 kr beroende på PS5-modell och om man ska ha spel med. 7 400 kr för PSVR2, 5 000-6 000 för PS5 och gissningvis 500 kr per spel (kan bli mer, men bundlat kostar 500 kr).

Vives Cosmos (Elite) kostar ca lika mycket som PSVR2 numera, medan Valve fortfarande tar drygt 1 000 euro för Index. Med tanke på vad PSVR2 har (ögonspårning, haptisk feedback, OLED-skärmar m.m.) så är den inte särskilt dyr, även om den kostar mycket.

Det stora frågetecknet är väl vilka spel som kommer till den.

Jag tror att i och med priset (kommer tjata om denna tanke) att Sony menar rejält med allvar. De är ett pris som ska visa hur seriöst det är, och för framtiden. Det kommer nog sälja, och skulle inte förvåna mig om det om 1-3 år får stöd för PC.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Blir ungefär mellan 12 500-14 000 kr beroende på PS5-modell och om man ska ha spel med. 7 400 kr för PSVR2, 5 000-6 000 för PS5 och gissningvis 500 kr per spel (kan bli mer, men bundlat kostar 500 kr).

Vives Cosmos (Elite) kostar ca lika mycket som PSVR2 numera, medan Valve fortfarande tar drygt 1 000 euro för Index. Med tanke på vad PSVR2 har (ögonspårning, haptisk feedback, OLED-skärmar m.m.) så är den inte särskilt dyr, även om den kostar mycket.

Det stora frågetecknet är väl vilka spel som kommer till den.

Att det kommer mycket spel vet vi i alla fall, det är specifika spel som är lite mer osäkert.
Det kommer finnas mycket att spela, men det hade varit trevligt med något mer avancerat spel som är anpassat till lite högre prestanda.

Jämför man med när konsoler släpps så har den väldigt mycket mjukvara redan från start och är det första headsetet man skaffar så finns det ju hur mycket som helst att prova. Min lista är över vad jag ser fram emot är lång redan nu.

Kommer Alyx till PSVR 2 så lär den sälja som smör. Hoppas att Sony skickar med något spel, Alyx följer ju med Index så man kan ju tycka att Sony borde skicka med något också. Det skulle vara trevligt ifall de inkludera något i PS Plus i alla fall, som med PS5.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Blir ungefär mellan 12 500-14 000 kr beroende på PS5-modell och om man ska ha spel med. 7 400 kr för PSVR2, 5 000-6 000 för PS5 och gissningvis 500 kr per spel (kan bli mer, men bundlat kostar 500 kr).

Vives Cosmos (Elite) kostar ca lika mycket som PSVR2 numera, medan Valve fortfarande tar drygt 1 000 euro för Index. Med tanke på vad PSVR2 har (ögonspårning, haptisk feedback, OLED-skärmar m.m.) så är den inte särskilt dyr, även om den kostar mycket.

Det stora frågetecknet är väl vilka spel som kommer till den.

Med det priset borde det vara trådlöst också.

Jag väntar nog på Oculus quest 3. Går väl på runt 4-5000kr gissar jag, behöver ingen spelenhet men går att koppla till dator där de mesta vr finns.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag väntar nog på Oculus quest 3. Går väl på runt 4-5000kr gissar jag, behöver ingen spelenhet men går att koppla till dator där de mesta vr finns.

Jo precis, men Quest 3 kommer inte ha samma kvalité som PSVR2 heller. Den verkar väl inte ens få ögonspårning.

Det är som att jämföra mobilspel med konsoler.
Quest är en budget lösning, PSVR 2 kommer vara premium VR.

Största fördelen som PCVR har är moddar, annars så kommer den stora majoritet av intressanta spel även till PSVR2 plus de exklusiva spelen.

Sedan så kommer förmodligen PSVR2 fungera med PC också framöver, de fick ju PSVR att fungera och den har en special lösning till skillnad från PSVR2 som har liknande tracking och kontroller som redan finns idag.

Edit* jämför du med andra headset och vad man får för priset så borde den inte ha trådlöst, då skulle den kosta över 10K Kr.
Quest pro kostar 1500$ och är sämre på många sätt samt har en batteritid på upp till 2 timmar. Trådlösa adaptern till Vive ligger bara den på över 4000Kr.

Redaktör
Skrivet av lonian:

Med det priset borde det vara trådlöst också.

Jag väntar nog på Oculus quest 3. Går väl på runt 4-5000kr gissar jag, behöver ingen spelenhet men går att koppla till dator där de mesta vr finns.

Jag tvivlar starkt på att Quest 3 kostar 4-5 000 kr, Quest 2 kostar ju som minst 5 300 kr i dag. FB/Meta har nog sålt Quest 1 och 2 med förlust för att muta in en marknadsandel - de höjde ju priset med ca 1 000-1 500 kr innan nuvarande inflation var ett faktum. Deras tidigare pris på Quest 1 och 2 var svinlågt, och jag tror inte vi kan förvänta oss att det kommer ligga där för framtida VR.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tvivlar starkt på att Quest 3 kostar 4-5 000 kr, Quest 2 kostar ju som minst 5 300 kr i dag. FB/Meta har nog sålt Quest 1 och 2 med förlust för att muta in en marknadsandel - de höjde ju priset med ca 1 000-1 500 kr innan nuvarande inflation var ett faktum. Deras tidigare pris på Quest 1 och 2 var svinlågt, och jag tror inte vi kan förvänta oss att det kommer ligga där för framtida VR.

På samma tema, jag blev lite nyfiken - vad hände med er VR-satsning på Geeks (VR-Geeks har jag för mig att den hette)? Nu saknar jag den nu när det börjar bli dags för PS VR 2


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Redaktör
Skrivet av Anwest:

På samma tema, jag blev lite nyfiken - vad hände med er VR-satsning på Geeks (VR-Geeks har jag för mig att den hette)? Nu saknar jag den nu när det börjar bli dags för PS VR 2

Fanns inte tillräckligt läsarintresse, så den är skrotad sen länge. Det var en grej vi testade internt med befintliga medarbetare, så inga uppsägningar eller annat otrevligt.


signatur
Skrivet av lonian:

Med det priset borde det vara trådlöst också.

Jag väntar nog på Oculus quest 3. Går väl på runt 4-5000kr gissar jag, behöver ingen spelenhet men går att koppla till dator där de mesta vr finns.

Jag förstår inte grejen med trådlöst riktigt än. Speciellt inte om det bara är en sladd, och du ändå ska typ stå/ sitta vid en maskin.

Speciellt om man är begränsad till typ...1-2h?

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Jag förstår inte grejen med trådlöst riktigt än. Speciellt inte om det bara är en sladd, och du ändå ska typ stå/ sitta vid en maskin.

Speciellt om man är begränsad till typ...1-2h?

Du har inte spelat VR tidigare?
Jag har suttit många timmar trådat på min ergonomiska datorstol och lirat allt möjligt. Tro mig, sladden är irriterande.
Jag får typ först och främst sätta på headsetet, köra pass through så man ser genom kameran och sedan leda sladden på ett specifikt ställe mellan armstödet, men om jag plötsligt får för mig att ställa mig upp så är jag fast. Om man står upp och spelar tex Beat saber eller något annat så är det en konstant känsla av att sladden drar och sladdrar runt över golvet. En lösning är att skaffa någon montering i taket så att sladden hänger uppåt, då skulle det väl inte vara lika obekvämt men nu finns det ju möjlighet att Streama bilden direkt till datorn så jag tror på det, men har ju inte prövat trådlös vr ännu.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tvivlar starkt på att Quest 3 kostar 4-5 000 kr, Quest 2 kostar ju som minst 5 300 kr i dag. FB/Meta har nog sålt Quest 1 och 2 med förlust för att muta in en marknadsandel - de höjde ju priset med ca 1 000-1 500 kr innan nuvarande inflation var ett faktum. Deras tidigare pris på Quest 1 och 2 var svinlågt, och jag tror inte vi kan förvänta oss att det kommer ligga där för framtida VR.

Ja, jag skulle slagit på när jag hade chansen att köpa Quest 2 för 3000kr, då hade jag bara bytt ut min Oculus S för typ samma summa. Men men. Hoppar Quest 3 upp i pris till 7000kr så ger jag nog upp att byta ut mitt nuvarande om det inte har något mycket bättre i sig än Oculus S.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar