The Callisto Protocol

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

vem beställer spel från inet... lol

Jag, de hade bra pris

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kan vara värt att nämna att fullpris är 550kr för Callisto Protocol.

Med tanke på att flesta ligger runt 700-800kr numera så tycker jag det definitivt är värt fullpriset.

Det är det kanske, men med tanke på recensionerna som poppat upp här under dagen är min känsla att jag för 550kr ändå bara kommer att bli besviken.
Om spelet hade hyllats till skyarna och jag haft noll i backlog hade jag gärna betalat 500-800kr men det är tyvärr många som inte är övertygade och jag har som sagt annat att roa mig med så länge så jag väntar.

SkillUp, som jag tycker är rättvis och tillförlitlig, totalsågar spelet. Bara för att ta ett exempel. ACG har inte släppt någon recension men är inte heller imponerad än så länge. Man ska självklart bilda sig en egen uppfattning men just nu känns det inte rätt att lägga flera hundra på det här.

Medlem
Skrivet av Knalle:

SkillUp, som jag tycker är rättvis och tillförlitlig, totalsågar spelet. Bara för att ta ett exempel.

Utan att kolla på hans 25min långa video, varför totalsågar han spelet?

Många klagar på performance issues på PC, och det kan jag förstå att man blir besviken på. Den lär ju patchas inom kort vill man hoppas på.

Däremot förstår jag inte de som klagar på att "spelet är för likt Dead Space" som släpptes för typ 15 år sen. Tänk på alla FIFA spel som släppts genom åren, jag menar...kom igen...
Även om det är väldigt likt Dead Space så är det faktiskt ett nytt spel med en annan story. Annars får man säga samma sak om BioShock serien också, eller Half-Life, God of War, you name it.

Medlem
Dåligt optimerat på pc

Jag fick spelet på köpet när jag köpte nytt grafikkort förra veckan. Fps hopp utav bara dess like. Från att ligga på 140 fps hackar det till och landar på 45-60 fps för att sedan hoppa mellan 60-140, så håller det på. Får vänta på patch nu.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vart beställde du ifrån?

Jag beställde från Inet och verkar få vänta till nästa vecka

Skrivet av SWEBarb:

vem beställer spel från inet... lol

Jag beställde också från Inet. Varför inte?
Bra pris och pingvinstång.
Jag fick mitt spel idag, så tror det är Postnord som strular.

Medlem

Kolla på skill ups recension innan ni köper. Han rekomenderar det inte. Oavsett vad ska jag ge det en chans.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Utan att kolla på hans 25min långa video, varför totalsågar han spelet?

Många klagar på performance issues på PC, och det kan jag förstå att man blir besviken på. Den lär ju patchas inom kort vill man hoppas på.

Däremot förstår jag inte de som klagar på att "spelet är för likt Dead Space" som släpptes för typ 15 år sen. Tänk på alla FIFA spel som släppts genom åren, jag menar...kom igen...
Även om det är väldigt likt Dead Space så är det faktiskt ett nytt spel med en annan story. Annars får man säga samma sak om BioShock serien också, eller Half-Life, God of War, you name it.

SkillUp tycker bland annat att storyn och karaktärerna är tunna och förutsägbara, att stridssystemet fungerar dåligt och annat som kanske är lite spoilervarning att nämna här. Han tyckte också att spelet är alldeles för linjärt - "...the game is effectively one long corridor". Han lirade på PC och har en del negativt att säga om fps och andra problem med prestandan men det ska tydligen flyta på fint åtminstone på PS5 enligt andra.

Jag kommer fortfarande spela det i framtiden och bilda min egen uppfattning men jag avvaktar tills vidare. Kör PS4...
Angående jämförelserna med Dead Space-spelen så kan jag inte uttala mig då jag aldrig spelat dem.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vart beställde du ifrån?

Jag beställde från Inet och verkar få vänta till nästa vecka

Webhallen, alltid levererat på releasedagen till mig.

Medlem

Jag önskar att jag inte var så avtrubbad och fick uppleva skräckspel så som de flesta andra. Det måste ha varit minst tio år sedan jag kände obehag av ett spel. Med det sagt är det kanske ett bra spel ändå och jag gillade Dead Space så det blir nog ett köp så småningom.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skaffar ev till PC så man slipper klumpiga kontroller.
Sen kanske man får hoopas på npn VR mod (Unreal engine) så skulle det vara fulländat:)

Såg review att på PC är det ospelbart. På Steam deck 14 fps typ.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Såg review att på PC är det ospelbart. På Steam deck 14 fps typ.

Ja det verkar vara stora prestandaproblem med spelet.
Inga pengar från mig fören det är löst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja det verkar vara stora prestandaproblem med spelet.
Inga pengar från mig fören det är löst.

Förrän*

Medlem

Såg även en review som tycker spelet saknar bra story. Spelet är snyggt. Man går genom korridorer och dödar monster. Typ så är hela spelet i 10 timmar. Inga pussel, bossar som repeteras osv.

Jag får spelet på Xbox series X på måndag. Kommer att spela ut det och sälja vidare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Här går de igenom bland annat problemen med Shader Compilation Stutter.
Samt Xbox Series X saknar effekter och får bildfrekvens problem i quality mode.

Medlem
Skrivet av lonian:

Såg även en review som tycker spelet saknar bra story. Spelet är snyggt. Man går genom korridorer och dödar monster. Typ så är hela spelet i 10 timmar. Inga pussel, bossar som repeteras osv.

Jag får spelet på Xbox series X på måndag. Kommer att spela ut det och sälja vidare.

Själv kommer jag spara det i bokhyllan, en milstolpe i generationen, 2022års skräckspel. Jag gillar Dead space spel.
Skönt att alla spel inte ligger på 140timmar, ja jag tittar på dig Elden ring....

Jag spelar hellre 14st 10timmars spel än sitter med bara ett spel i 140timmar...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Själv kommer jag spara det i bokhyllan, en milstolpe i generationen, 2022års skräckspel. Jag gillar Dead space spel.
Skönt att alla spel inte ligger på 140timmar, ja jag tittar på dig Elden ring....

Jag spelar hellre 14st 10timmars spel än sitter med bara ett spel i 140timmar...

Kul att du nämner Elden Ring. Jag är igång på min 4e genomspelning just nu. Men jag kör andra spel också. Spelade ut 3 indiespel på gamepass på 2 veckor.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har bara spelat några timmar innan jag fick nog av allt slaktade. Det känns inte lika lätt som Dead space och mycket mer närstrid vilket är väldigt bra. Är nöjd med mitt köp men har får en bugg som gjorde att jag hamnade bakom några fiender istället för strax innan. Döds animationerna är lite hackiga och osynkade. Och kontrollerna känns lite svåra att kontrollera när man attackerar fiender på olika sätt. Inte alls lika enkelt som i dead space. Men spelet har verkligen spunk om man säger så. Och jag ser redan nu fram emot hord dlct.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kul att du nämner Elden Ring. Jag är igång på min 4e genomspelning just nu. Men jag kör andra spel också. Spelade ut 3 indiespel på gamepass på 2 veckor.

4:e... wow hur orkar du

Medlem
Skrivet av Gaara:

4:e... wow hur orkar du

Jag har roligt under tiden jag spelar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv

Kikat på DF:s genomgång nu. PS5 är den bästa versionen atm. Stabilare även med mer effekter. PC är totaltrasigt tydligen.

Men jäklar vilket snyggt spel! Sugen men väntar lite, har så många spel att spela just nu.

Medlem

Tråkigt med pc versionen, såg fram mot detta.

Medlem
Skrivet av Knalle:

SkillUp tycker bland annat att storyn och karaktärerna är tunna och förutsägbara, att stridssystemet fungerar dåligt och annat som kanske är lite spoilervarning att nämna här. Han tyckte också att spelet är alldeles för linjärt.

Ja det är nog en hel del personliga åsikter här. Linjärt är positivt i min åsikt. Jag är en sån person som inte orkar ranta runt i en open world grejs. Men däremot tråkig spelmekanik kan jag förstå, eller "lack of puzzles" som han sa (ja jag lyssnade de första minuterna) kan jag också förstå.

Törs att bilda min egen åsikt! Får spelet på tisdag. Då jäklar ska det testas!

Medlem

Efter 2 timmar ger jag upp.
Bortslösade pengar helt enkelt. Kunde lika gärna kört om dead space 2 istället och haft en trevligare stund.
Besvikelsen är stor.

Avstängd
Skrivet av Patrik1975:

Efter 2 timmar ger jag upp.
Bortslösade pengar helt enkelt. Kunde lika gärna kört om dead space 2 istället och haft en trevligare stund.
Besvikelsen är stor.

Ajdå, vad tyckte du var dåligt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Off topic: Tack för att ni stängde av Loriander.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ajdå, vad tyckte du var dåligt?

Jag kommer säkert spela en stund imorgon igen, men det är inte alls vad jag hoppades på.
Skitsnyggt är det. Men jag får helt enkelt ingen lust att bara fortsätta gå från rum till rum och fortsätta.
Jag hade nog hoppats på hög puls och rädsla.
Sista titeln som gav mig det var RE7 btw.
Det här var alldeles för linjärt för mig. Tyvärr

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag önskar att jag inte var så avtrubbad och fick uppleva skräckspel så som de flesta andra. Det måste ha varit minst tio år sedan jag kände obehag av ett spel. Med det sagt är det kanske ett bra spel ändå och jag gillade Dead Space så det blir nog ett köp så småningom.

Som sagt skaffa VR. Det är som att spela för första gången. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Som sagt skaffa VR. Det är som att spela för första gången. 🙂

Kan inte annat än instämma helt! Minns när jag köpte PSVR till PS4an och Resident Evil 7. Satan i gatan vad spänd man var trots man klarat ca 50% av spelet på datorn men blir helt klart en annan känsla. Speciellt den delen man går ner i källaren och trots man vet vad som kommer hända men act fick nästan hjärtstopp.

Medlem

Spelar på PS5 och har bara spelat ca 1,5h än så länge, men första intrycket är att det är kul. Älskar Dead Space och gör man det gillar man det här också tror jag. Tycker storyn är intressant än så länge, uppskattar att det är relativt kort och relativt linjärt, passar genren. Bra ljud och ser bra ut. Däremot saknar jag att kunna se vilken av vägarna som leder mot objective (för finns faktiskt vissa avstickare).

Men mitt största problem hittills är den trånga inventoryn, förstår absolut att det ska vara ett visst mått item management men att ha 6 slots där ammo, stim, batteri och säljbar loot ska samsas blir bara löjligt. Hade 4 säljbara saker på mig samtidigt, vilket innebar att jag enbart hade plats för upp till 12 extraskott (1 slot) och ett healthpack. Kan tycka att de sakerna som bara ska säljas hade kunnat lagt sig på sidan om, man vill ju ändå ha de så att man har råd att levla upp vapen o dyl. Vill ju hellre framåt än att välja mellan ammo och annat. Relativt långt mellan "affärerna" också.

Avslutningsvis måste jag säga att det inte känns lika läskigt som DS men kan vara avtrubbad också.

Medlem

Funderar på att köra igång alien isolation på pc, har bara klarat det till ps4:an.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skriv svar