The Callisto Protocol

Medlem

Bra recension!

Att spelet är ganska mörkt sätter jag dock själv på plussidan. Sen att det påminner rätt mycket om Dead Space (som är stor favorit) är bara bonus. Love it! 😊

Underbart spel som passar mig som handsken (spelar på PS5).

Medlem

Spelat ett tag nu ca 5h
Jag älskar spelet Har inga problem alls med hur gubben rör sig och att han är för stor så man inte riktigt ser
Tycker spelet levererar i allt Snyggt bra stämning och likt Dead Space ( bara plus i min bok då jag slukade alla de tre)
4/5 på min xsx

Medlem

Jag hade råkat välja svårighetsnivån Minimum Security, förklarar varför spelet kändes så enkelt. 😄

Jag gillar när det är lite mera utmaning så nu har jag ändrat till Maximum Security. Ordningen återställd, klart hårdare motstånd nu på ett trevligt sätt.

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har aldrig förstått det där med att man inte spelar för att det är för läskigt. Man kan ju liksom inte bli anfallen genom skärmen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska försvara hur jag reagerar på skräckspel (spoiler: jag tror inte att något ska döda mig genom skärmen iaf ). Det finns säkert spelgenres du inte gillar som andra tycker är kanon.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma.

Medlem

FYI: Skaffafe i helgen DS1, DS2 och DS3 till PC för typ 80 riksdaler (fynd!).

Dead space 1 håller än! Grafiken, atmosfären, ljudet (5.1 mycket bra 👌). Xbox series X kontrollen funkar utmärkt, tom. vibrering!

Det här gillar jag med PC, kör ett gammalt spel (2008?), maxa grafiken & ljudet och allt funkar klockrent.

Imponerad! 🙂👍

Medlem

Spelat fem timmar och tycker det är kanonbra. Ruskigt snyggt och spännande.
Har inte upplevt några nämnvärda problem med PS5-versionen.

Moderator | Testpilot

Det enda som skrämmer mig (heh) med detta spelet är hur linjärt det tydligen ska vara.

Charmen med Dead Space för egen del är hur det lånar lite från "Metroidvania"-spel. Mycket olika gångar att utforska, där man måste återvända till gamla områden när man hittat någon ny grej.

Skillup bland annat får det här låta som att det är en lång korridor, med något litet sidorum - men det är allt. Om så är fallet är det här inte Dead Space för mig överhuvudtaget.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Digital Floundry analyserar hur Callisto Protocol fungerar på last-gen.

Inaktiv

Klarade det precis.
Jösses, vilket mellanmjölk tilll spel.
Fick tvinga mig själv att köra färdigt det de tre sista timmarna.
Snyggt som satan, visst.
Men det är på riktigt 5 typer av fiender och samma mechanics genom hela jäkla spelet.
Obeskrivligt jobbig combat. Obeskrivligt jobbig movement. Ibland kan man inte springa och så dör man.
Storyn är obefintlig genom 99% av spelet, sen kommer massa extra skit i slutet som man inte orkar bry sig om.
Extremt framstressat slut. Känns helt komiskt. Som de fick slut på tid mitt i slutbossfighten. Kort cutscene när han trillar ihop. Inject cure. Spring till escape pods. Done. Roll credits.

Medlem

Nu har jag spelat några timmar...och ja...det är ett fett snyggt spel. Otroligt snyggt! Kanske t.o.m ett av de absolut grafiskt snyggaste spelet jag någonsin spelat.

MEN!

Där är många moment jag stör mig på fruktansvärt mycket. Fokuset på närstriderna tycker jag personligen är sådär, dodge systemet t.ex. o där tillkommer det att man då rör sig väldigt långsamt. Det känns som att även om man lyckas time:a dodgen så är det alltid något man lyckas göra fel och man dör om o om igen på samma ställe.

Vilket leder oss till...

Autosave funktionen. Vem f*n har godkänt detta? Det är horribelt gjort seriöst. Man kan sitta o slåss gång på gång, dö flertalet gånger för att man fumlat med dodgen, men sen får man börja om lång bakåt och göra om allt igen. Sakerna man plockat upp, pengarna, uppgraderingarna, ingenting sparas?

Jag har ändrat till lättaste inställningen nu bara för att jag ville spela storyn. Blir trött på att dö hela tiden. Otroligt trött! Och många gånger känns det som att det inte ens är mitt fel. Bara kontrollernas. Och även på lättaste dör jag gång på gång på samma ställe. Inte lika ofta men ändå. Det är väldigt ojämn svårighetsgrad.

Njae...

Utan att ha ens spelat klart det måste jag säga att jag irriterar mig mycket av tiden istället för att ha kul. Och visst, ibland kommer där en jump scare o jag hoppar till....men....det är överlag inte superläskigt.

Besvikelsen är ganska stor hittils. Lever inte upp till den stora hypen man hade.

Med detta sagt, fortfarande ett bra spel. Vrålsnyggt! Men kanske köpa på en rea?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Autosave funktionen. Vem f*n har godkänt detta? Det är horribelt gjort seriöst. Man kan sitta o slåss gång på gång, dö flertalet gånger för att man fumlat med dodgen, men sen får man börja om lång bakåt och göra om allt igen. Sakerna man plockat upp, pengarna, uppgraderingarna, ingenting sparas?

Går väl att spara manuellt också?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Skitnice spel. Började väldigt tradigt med för mycket krypande i ventilationstrummor men storyn var riktigt bra.
Striderna var väl lite för enkla men lite originellt med ett dodge system för att öka den filmiska känslan.

Medlem
Skrivet av lonian:

Går väl att spara manuellt också?

Japp, men när man väl dör så laddas inte den senaste saven, utan det hoppar alltid tillbaka till autosave, vilket är riktigt dumt...

Medlem

Att det liknar dead space, är all motivation jag behöver för att köpa det här spelet! Kan inte få nog av det!

Medlem

Går köpa på epic nu med deras pågående rabatt för drygt 270kr. Har väntat på rea och slog till.

Galet imponerad än. Spelat 2tim drygt.

Över förväntan och skulle nog personligen välja detta över dead space remaken.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Skriv svar