Returnal rekommenderar hela 32 GB RAM på pc

Robot
Returnal rekommenderar hela 32 GB RAM på pc
Medlem

Optimerat av folket bakom Google Chrome?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Optimerat av folket bakom Google Chrome?

Om siffrorna stämmer så är det väl sannolikt för att kompensera för den snabba SSDn och minneshanteringen i PS5. Kan man inte tömma och fylla minnet lika fort får man ha mer minne.

Detta är väl det första spelet enbart utvecklat för PS5 som portas?

Medlem
Skrivet av Margy:

Om siffrorna stämmer så är det väl sannolikt för att kompensera för den snabba SSDn och minneshanteringen i PS5. Kan man inte tömma och fylla minnet lika fort får man ha mer minne.

Detta är väl det första spelet enbart utvecklat för PS5 som portas?

Har för mig att det inte ska vara den typen av spel som kräver supersnabb lagring egentligen.
Utvecklarna sa dock att spelet gynnas av att ha korta laddningstider då spelet inte blir roligt ifall man behöver vänta länge när man dör.

Det har i alla fall inte varit lika tydligt som med Ratchet and Clank att spelet verkligen kräver snabb lagring under gameplay.

Men som du säger så går det förmodligen att få spel som Ratchet and Clank att fungera utan Direct storage 1.1 genom att kompensera med mycket RAM istället, men det kan dock bli svårare när spelen ökar i storlek framöver.

Medlem

Härligt att se fler PS spel släppas på PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Mums, ooptimerat konsoll spel
Can't wait

Dock är bra att konsollexklusiva spel kommer till PC snabbare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:

Härligt att se fler PS spel släppas på PC

Konstig take detta, men i viss mån håller jag inte med.

Jag börjar känna att mitt PS5-köp var väldigt onödigt då de flesta exklusiva titlarna kommer till PC, inte alla givetvis, men jag är inte intresserad av alla heller.

Givetvis är det skönt om man kan välja exakt plattform för sina spel, men med tanke på att jag sitter med en monster PC så tappar jag användsområden för min PS5.

Får väl bara sälja då mao.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har för mig att det inte ska vara den typen av spel som kräver supersnabb lagring egentligen.
Utvecklarna sa dock att spelet gynnas av att ha korta laddningstider då spelet inte blir roligt ifall man behöver vänta länge när man dör.

Nu går det här spelet i princip ut på att du aldrig får dö någon gång under hela spelet.

Jag är dock safe då jag har 32GB ram, men vore kanske bättre om man hade 64GB då.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Konstig take detta, men i viss mån håller jag inte med.

Jag börjar känna att mitt PS5-köp var väldigt onödigt då de flesta exklusiva titlarna kommer till PC, inte alla givetvis, men jag är inte intresserad av alla heller.

Givetvis är det skönt om man kan välja exakt plattform för sina spel, men med tanke på att jag sitter med en monster PC så tappar jag användsområden för min PS5.

Får väl bara sälja då mao.

Kände samma dilemma som dig och sålde. Man får ju tillbaka pengarna som man lagt ut så ingen fara så. Bara trist att den stod och samlade damm.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Dock är bra att konsollexklusiva spel kommer till PC snabbare

Yes, men det blir besvärligt innan DS 1.1 finns tillräckligt utbrett.

Skrivet av lonian:

Nu går det här spelet i princip ut på att du aldrig får dö någon gång under hela spelet.

Jag är dock safe då jag har 32GB ram, men vore kanske bättre om man hade 64GB då.

Kände samma dilemma som dig och sålde. Man får ju tillbaka pengarna som man lagt ut så ingen fara så. Bara trist att den stod och samlade damm.

Var inte mycket diskussion om vad PS5 gjorde tekniskt sätt som inte var möjligt innan.
I både Demon Souls och Ratchet and Clank togs det i alla fall upp.

Men det kanske inte bara var när man dog som du säger, utan också att det hjälpte spelflödet att inte behöva vänta när man färdas mellan partier i spelet.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Konstig take detta, men i viss mån håller jag inte med.

Jag börjar känna att mitt PS5-köp var väldigt onödigt då de flesta exklusiva titlarna kommer till PC, inte alla givetvis, men jag är inte intresserad av alla heller.

Givetvis är det skönt om man kan välja exakt plattform för sina spel, men med tanke på att jag sitter med en monster PC så tappar jag användsområden för min PS5.

Får väl bara sälja då mao.

Ledsen att säga det men det har alltid varit onödigt

Uncharted 4 till PC har för mig dragit utan problem dragit mer än 20gb, så inte förvånad om fler Sony titlar drar mycket minne.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Tur man fick en i7 8700k och 32gb ram uppgraderings paket av en kompis😁
Så bara grafikkortet som är minimum
Får kolla in spelet när priset sjunker om något år🤔
har slutat nästan helt att köpa nya spel, har inte råd.


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Det är ändå rätt intressant att behovet av mer RAM stigit så oerhört långsamt de senaste 10 åren.
Jag körde själv 32GB RAM 2012-2013 och det var inte särskilt dyrt redan då, lite overkill, men det var väldigt billigt redan då.
Körde RAM disk för Chrome och vissa spel under en period då.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Konstig take detta, men i viss mån håller jag inte med.

Jag börjar känna att mitt PS5-köp var väldigt onödigt då de flesta exklusiva titlarna kommer till PC, inte alla givetvis, men jag är inte intresserad av alla heller.

Givetvis är det skönt om man kan välja exakt plattform för sina spel, men med tanke på att jag sitter med en monster PC så tappar jag användsområden för min PS5.

Får väl bara sälja då mao.

Jag känner precis tvärtom - på grund av de sinnessjuka hårdvarupriserna sedan 2020 så har jag struntat i min dator och i stället nästan enbart spelat på PS5, som ju bara kostar ett halvt grafikkort. Bra deal om du frågar mig. Datorn används enbart till jobb nu.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag känner precis tvärtom - på grund av de sinnessjuka hårdvarupriserna sedan 2020 så har jag struntat i min dator och i stället nästan enbart spelat på PS5, som ju bara kostar ett halvt grafikkort. Bra deal om du frågar mig. Datorn används enbart till jobb nu.

Det här! Jag var själv sugen på att bygga dator, men med de löjliga priserna så är det inte värt det för min del.


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är ändå rätt intressant att behovet av mer RAM stigit så oerhört långsamt de senaste 10 åren.
Jag körde själv 32GB RAM 2012-2013 och det var inte särskilt dyrt redan då, lite overkill, men det var väldigt billigt redan då.
Körde RAM disk för Chrome och vissa spel under en period då.

Konsolerna styr minimum nivån, vilket syns tydligt nu om man jämför kraven för cross gen och current gen.

Medlem

Konsollerna har mindre overhead och du kan rå-optimera för en specifik hårdvaruuppsättning. Det gör världens skillnad för en kompetent utvecklare och är en grundbult i att vi ens kunnat få se saker som TLOU, och att du inte får ut samma prestanda på motsvarande PC-spec.

Förhoppningsvis släpper utvecklarna last-gen snart, men vi har ju redan fått fenomenala smakprov som Ratchet och Demon Souls. Hoppet denna generationen är större än någonsin, och det man får för pengarna är löjligt bra.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Arzei:

Jag känner precis tvärtom - på grund av de sinnessjuka hårdvarupriserna sedan 2020 så har jag struntat i min dator och i stället nästan enbart spelat på PS5, som ju bara kostar ett halvt grafikkort. Bra deal om du frågar mig. Datorn används enbart till jobb nu.

Tur jag lyckades få tag på en dator och så innan priserna blev för höga då


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av heady89:

Konsollerna har mindre overhead och du kan rå-optimera för en specifik hårdvaruuppsättning. Det gör världens skillnad för en kompetent utvecklare och är en grundbult i att vi ens kunnat få se saker som TLOU, och att du inte får ut samma prestanda på motsvarande PC-spec.

Förhoppningsvis släpper utvecklarna last-gen snart, men vi har ju redan fått fenomenala smakprov som Ratchet och Demon Souls. Hoppet denna generationen är större än någonsin, och det man får för pengarna är löjligt bra.

Redan nästa år så blir det i alla fall fler spel som släpper kompabiliteten med last-gen.
Först så vart jag lite besviken på att dem inte verkar släppa så många exklusiva för senaste generationen nästa år, men går man igenom listan så är det i alla fall stor skillnad från i år. Nästa år är nog lite övergångsår.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Härligt att se fler PS spel släppas på PC

Mer spel åt folket!


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Tur att det går att ladda ner mera ram 😅
https://downloadmoreram.com/


signatur

Meep!

Medlem

Kan ju vara så att spelet är skrivet för ps5ans snabba ssd, vilket inte alltid finns på pc, och att den då cachar mycket i ram istället ..

Medlem
Skrivet av xdrive:

Kan ju vara så att spelet är skrivet för ps5ans snabba ssd, vilket inte alltid finns på pc, och att den då cachar mycket i ram istället ..

Helt övertygad om att det är just där skon klämmer. Sedan så har ju PS5 16GB VRAM också, vilket är ganska ovanligt för PC.

Man kan ju hoppas på att de släpper en patch sen med stöd Direct storage 1.1, då borde spelet kräva väldigt lite RAM.
DS 1.1 verkar dock inte vara lika bra som motsvarigheten på konsol då datan fortfarande går via vanliga RAM:et. Vet inte varför de gjort så, känns väldigt skumt.

Medlem
Skrivet av heady89:

Konsollerna har mindre overhead och du kan rå-optimera för en specifik hårdvaruuppsättning. Det gör världens skillnad för en kompetent utvecklare och är en grundbult i att vi ens kunnat få se saker som TLOU, och att du inte får ut samma prestanda på motsvarande PC-spec.

Förhoppningsvis släpper utvecklarna last-gen snart, men vi har ju redan fått fenomenala smakprov som Ratchet och Demon Souls. Hoppet denna generationen är större än någonsin, och det man får för pengarna är löjligt bra.

Till viss del stämmer det om overhead och om optimering men varför ta upp TLOU som om det vore ett tekniskt mästerverk? Det är ett relativt simpelt linjärt spel med bakad ljussättning, med vissa dynamiska ljus och skuggor. På vissa sätt har det egentligen mer gemensamt med Doom 3, än Crysis eller GTA 4.

Ja TLOU2 är snyggt men det skulle gå att spela på vilken potatis som helst, speciellt om 30fps räcker. RDR2 är snarare då sjukt mer imponerande spel att de ens fick det att fungera så pass bra som det gjorde på konsolerna. Du har dynamisk day-night cycle i en öppen värld med relativt avancerad fysik och spellogik.

Även andra spel med bakad ljussättning som Half Life Alex, som måste uppnå 90fps i VR, är bra mycket större bedrift.

Och det är det tekniska språnget mellan PS4 och PS5 blev ju större pga hur svag PS4 var från början. Men oavsett är det ju inte i närheten av den skillnad det var mellan PS1 och PS2.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Till viss del stämmer det om overhead och om optimering men varför ta upp TLOU som om det vore ett tekniskt mästerverk?

Det skapades för ett system med 256 + 256 MB i minne. Går det att hitta något liknande på en PC med liknande förutsättningar?

Medlem

Då länge det inte är 32gb VRAM de ska ha så får man väl vara glad.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Till viss del stämmer det om overhead och om optimering men varför ta upp TLOU som om det vore ett tekniskt mästerverk? Det är ett relativt simpelt linjärt spel med bakad ljussättning, med vissa dynamiska ljus och skuggor. På vissa sätt har det egentligen mer gemensamt med Doom 3, än Crysis eller GTA 4.

Ja TLOU2 är snyggt men det skulle gå att spela på vilken potatis som helst, speciellt om 30fps räcker. RDR2 är snarare då sjukt mer imponerande spel att de ens fick det att fungera så pass bra som det gjorde på konsolerna. Du har dynamisk day-night cycle i en öppen värld med relativt avancerad fysik och spellogik.

Även andra spel med bakad ljussättning som Half Life Alex, som måste uppnå 90fps i VR, är bra mycket större bedrift.

Och det är det tekniska språnget mellan PS4 och PS5 blev ju större pga hur svag PS4 var från början. Men oavsett är det ju inte i närheten av den skillnad det var mellan PS1 och PS2.

one S kommer dock hålla tillbaka denna generation så länge som Microsoft kräver att den skall vara base level för just precis alla spel.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Konstig take detta, men i viss mån håller jag inte med.

Jag börjar känna att mitt PS5-köp var väldigt onödigt då de flesta exklusiva titlarna kommer till PC, inte alla givetvis, men jag är inte intresserad av alla heller.

Givetvis är det skönt om man kan välja exakt plattform för sina spel, men med tanke på att jag sitter med en monster PC så tappar jag användsområden för min PS5.

Får väl bara sälja då mao.

Lyxproblem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Margy:

Det skapades för ett system med 256 + 256 MB i minne. Går det att hitta något liknande på en PC med liknande förutsättningar?

Gears of War 3 använde också enbart 512mb men det gjorde inte heller spelet till något tekniska mästerverk liknande GTA 4, vilket låg på en helt annan nivå. Var det jag innan försökte poängtera.

Anser TLOU blev alldeles för överskattat för var det egentligen var. Jämför man xbox360 Gears 3 screenshots med PS3 TLOU screenshots är det ju typ ingen skillnad i grafisk fidelitet. Båda var 720p 20-25fps lir, med lågupplösta texturer, kantiga skuggor och dx9 effekter. Ja de krama ur mycket ur det lilla de hade men inte var det någon tekniskt bedrift på samma vis som exempelvis GTA 4.

Att sedan PC får aningen högre lägsta krav är en självklarhet pga Windows och olika hårvarukonfigurationer. Men folk har dock överdrivet detta till absurdum. Lägg till 200-300mb pga winxp och man hade självklart klarat av dx9 titlar som TLOU och Gears3 med så pass lite minne, OM man nu varit redo att spela med så låga inställningar spelen faktiskt hade på konsol.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

one S kommer dock hålla tillbaka denna generation så länge som Microsoft kräver att den skall vara base level för just precis alla spel.

Ja tyvärr :/

12
Skriv svar