Xbox tycks överväga en billigare Game Pass-variant med reklam

Robot
Xbox tycks överväga en billigare Game Pass-variant med reklam

Enligt en ytterst obekräftad undersökning som dykt upp.

#Game-pass


Medlem

Gissar på att den horribla gratisvarianten lanseras samtidigt som en prishöjning av den riktiga tjänsten. Verkar vara den nya taktiken för att slippa backlash för prishöjningar.

Skrivet av kebbe:

Gissar på att den horribla gratisvarianten lanseras samtidigt som en prishöjning av den riktiga tjänsten. Verkar vara den nya taktiken för att slippa backlash för prishöjningar.

Kanske, men matchar inte med en nyhet jag minns för inte så länge sedan när de sökte att öka sitt användarantal. Hela poängen med Game Pass är väl egentligen en beprövad modell som bl.a. Spotify använt sig av effektivt. Bygg upp antalet användare och får "beroende" av din tjänst - sen kan du göra i princip vad du vill. Junkie's gonna junk.

Medlem

Vad ska det vara för reklam då?
Om det är personlig reklam så blir det mindre smärtsamt, för mig typ kameror, spel, biofilm och musikprogram men ska de börja visa upp blöjreklam och annan smörja som inte ingår i mitt liv så är det bara totalt värdelöst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

KoP
Medlem

Borde väl vara gratis om det är reklamfinansierat? 🤔

Medlem

Finns ju redan reklam på dashboard vilket är kass redan nu.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Borde väl vara gratis om det är reklamfinansierat? 🤔

Det beror väl helt på hur mycket reklam som isf visas per given tidsenhet och risken är att det blir väldigt mycket reklam om det ska vara gratis om betalversionen är t ex 150 kr/månad.

It's not a lake, it's an ocean

En outhärdlig tanke. Men det kommer ju Netflix med reklam också och YouTube är i princip förstört av reklam så det ligger väl i tiden.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det här låter precis som med Netflix misslyckade satsning på reklam som ett uttryck för desperation. Gamepass har inte tillräckligt med prenumeranter.

Fjuttiga 3 dollar per månad och irriterande reklam. Förstår de inte att det här skulle minska värde och prestige för hela tjänsten?

Samtidigt tar Sony 15 dollar för sitt och signalerar självförtroende och värde.


signatur

Memento Mori

Medlem

Bra med alternativ. Fast jag undrar hur effektivt det verkligen är. Hade kunnat tänka mig reklam alternativet när jag var fattig student men då var jag ju inte heller så attraktiv för annonsörerna. Nu jobbar jag och är nog den som många annonsörer vill nå men jag har inte tid för reklam så då betalar jag hellre fullpris.

Medlem

Det här tror jag stenhårt på. Det blir ett sätt för familjer eller personer med mindre fickpengar att ändå kunna ta del av gamepass.

Förbättringsidé: De borde göra priset dynamiskt mellan 0kr och vanligt pris, där mängden reklam skalas.

Medlem

På riktigt? Betala för reklam i spel? Errm, största möjliga stenhårda nej på den.

Medlem

Jag har svårt att se vem detta skulle passa, jag menar den normala tjänsten är inte direkt dyr, och en individ som är intresserad av spel har möjligheten att lägga vad den normala tjänsten kostar. Har man inte råd med den normala lär ekonomin vara riktigt dålig vilket gör att man inte kan motivera att lägga 3 dollar på reklamtjänsten. Nä, jag får inte riktigt ihop detta och har som sagt svårt att se vem detta skulle passa. Det skulle vara skillnad ifall normaltjänsten kostade 300 kronor + men så är ju icke fallet.

Medlem

Som vanligt beror det ju på mängden reklam om det ska fungera eller inte. Men en series S plus Game pass för 30kr låter som en riktigt bra deal om man har en tight budget.

Mitt 10 åriga jag hade ju alla dagar o veckan tagit ett extra fullprisspel per år om det hade räckt med någon minuts reklam före varje session.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Jag har svårt att se vem detta skulle passa, jag menar den normala tjänsten är inte direkt dyr, och en individ som är intresserad av spel har möjligheten att lägga vad den normala tjänsten kostar. Har man inte råd med den normala lär ekonomin vara riktigt dålig vilket gör att man inte kan motivera att lägga 3 dollar på reklamtjänsten. Nä, jag får inte riktigt ihop detta och har som sagt svårt att se vem detta skulle passa. Det skulle vara skillnad ifall normaltjänsten kostade 300 kronor + men så är ju icke fallet.

Allt handlar ju om hur man värderar sin tid och sina pengar. Just Game Pass / Xbox Live använder jag nästan dagligen så där är jag inte jättesugen på reklam men som någon som vissa månader har det svårt att få saker att gå runt ekonomiskt (hej, elprisområde 4 i ett hus utan isolering samt rörlig bolåneränta!) är det inte en helt främmande tanke. När jag motvilligt summerade våra prenumerationer på nöjestjänster i hushållet kom jag fram till följande:
Game Pass Ultimate
Playstation Plus
Spotify Premium Duo
Netflix
HBO Max
Disney+
YouTube Premium
ViaPlay
Samt någon läroapp jag inte kommer på namnet på för tillfället

Vissa används dagligen, andra någon gång i veckan och ytterligare någon ett par gånger i månaden. Att som någon föreslog tidigare i tråden kunna välja frekvens och intensitet (antal?) på reklamen mot ett dynamiskt pris hade varit ett intressant koncept.

Geeks Gaming
Skrivet av Ruffles:

En outhärdlig tanke. Men det kommer ju Netflix med reklam också och YouTube är i princip förstört av reklam så det ligger väl i tiden.

Nja, inte helt säkert med Netflix. Ser ut att floppat rejält.

Vem hade kunnat förutspå det? Just det, alla

Sen handlar detta om en skärmdump på en undersökning som man inte vet om den är äkta.

Lastbilsflak med salt

Medlem

Så länge reklamen är frivillig om man väljer en dyrare gamepass. Att man slipper reklamen helt om man kör dyrare varianten , så kan dom göra vad dom vill. Ultimate är något jag håller i.

Medlem

And so it begins. Så fort reklam har fått in foten kan vi med garanti förvänta oss mer av den varan. Oavsett pris på tjänsten med reklam röstar jag ett fett NEJ!

Medlem

Finns ju även fullprisspel med reklam. Monster energy med fler. Känns lite värre då, tar en ur spelet.

Medlem

Jag använder inte tjänster med reklam om jag inte är direkt tvingad. På många kan man dock blockera den.
Reklam idag har blivit fruktansvärd med. Det är oseriösa företag och scams som exponeras till och med.

Avstängd

Alltid bra med alternativ för Xcloud. Själv kommer jag fortsätta med Ultra eftersom det krävs på Samsung TV. Sen tycker jag endå 135kr/mån är så pass billigt. Får ju dessutom vissa månader gratis av poäng från rewards på spel samt när jag söker på bing på dator/mobil. Så går ju rätt snabbt få ihop 12 000 poäng ju och få 1mån gratis. Få dag 1 släpp m.m

Fler här som också bara kör Xcloud?

Medlem

Om det handlar om typ 2 min reklam före uppstart så är det väl fine, bara slå på medan man hämtar en kopp kaffe eller nåt.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Finns ju redan reklam på dashboard vilket är kass redan nu.

Har du inte tagit bort det?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Undrar när första renodlade reklambetaltjänsten kommer, dvs 100% reklam

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Finns ju även fullprisspel med reklam. Monster energy med fler. Känns lite värre då, tar en ur spelet.

Japp, det kan jag verifiera. Lirade High on Life häromdagen och plötsligt var det så fullt med reklamslogans på skärmen att jag brakade rakt in i en vägg…😉

Underbart spel för övrigt 😂

Medlem
Skrivet av lonian:

Har du inte tagit bort det?

Vad jag sett finns det ingen inställning för det bara att jag inte vill se den/se annat/inte intressant.

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Japp, det kan jag verifiera. Lirade High on Life häromdagen och plötsligt var det så fullt med reklamslogans på skärmen att jag brakade rakt in i en vägg…😉

Underbart spel för övrigt 😂

Haha inte riktigt vad jag syftade på men jag märkte det jag med 😁

ZF
Medlem

Adblock Xbox Edition.

Skrivet av Ugly_Bob:

Att som någon föreslog tidigare i tråden kunna välja frekvens och intensitet (antal?) på reklamen mot ett dynamiskt pris hade varit ett intressant koncept.

Funkar inte då det går emot exakt det som reklamleverantörer vill ha mest, regelbundenhet och överskådlighet över målen. Alltså läsare/tittare/spelare.

Det finns en anledning att det är ungefär eller exakt samma reklam dag efter dag i flera år på en viss kanal eller i samband med ett visst program.

Det är tydligen också detta som bidragit till att Netflix satsningen inte startat som förväntat. Leverantören vet inte riktigt vilka kunderna egentligen är, men de vet att de inte är tillräckligt många än.

Medlem

Vilken nyhet dagen efter att nyheten om Netflix fått betala tillbaka till sina annonsörer pga noll intresse. Blev tydligen ganska dyrt för Netflix.

Dessutom. Kan man kräva noll reklam vid dyrare modell? För redan nu visas det ju reklam i Xbox-användergränssnitt i form av sponsrat innehåll. Visserligen inte så illa som rullande reklam men likväl reklam


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

And so it begins. Så fort reklam har fått in foten kan vi med garanti förvänta oss mer av den varan. Oavsett pris på tjänsten med reklam röstar jag ett fett NEJ!

12
Skriv svar