Xbox tycks överväga en billigare Game Pass-variant med reklam
Gissar på att den horribla gratisvarianten lanseras samtidigt som en prishöjning av den riktiga tjänsten. Verkar vara den nya taktiken för att slippa backlash för prishöjningar.
Kanske, men matchar inte med en nyhet jag minns för inte så länge sedan när de sökte att öka sitt användarantal. Hela poängen med Game Pass är väl egentligen en beprövad modell som bl.a. Spotify använt sig av effektivt. Bygg upp antalet användare och får "beroende" av din tjänst - sen kan du göra i princip vad du vill. Junkie's gonna junk.
Vad ska det vara för reklam då?
Om det är personlig reklam så blir det mindre smärtsamt, för mig typ kameror, spel, biofilm och musikprogram men ska de börja visa upp blöjreklam och annan smörja som inte ingår i mitt liv så är det bara totalt värdelöst.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Borde väl vara gratis om det är reklamfinansierat? 🤔
Det beror väl helt på hur mycket reklam som isf visas per given tidsenhet och risken är att det blir väldigt mycket reklam om det ska vara gratis om betalversionen är t ex 150 kr/månad.
En outhärdlig tanke. Men det kommer ju Netflix med reklam också och YouTube är i princip förstört av reklam så det ligger väl i tiden.
Det här låter precis som med Netflix misslyckade satsning på reklam som ett uttryck för desperation. Gamepass har inte tillräckligt med prenumeranter.
Fjuttiga 3 dollar per månad och irriterande reklam. Förstår de inte att det här skulle minska värde och prestige för hela tjänsten?
Samtidigt tar Sony 15 dollar för sitt och signalerar självförtroende och värde.
Memento Mori
Bra med alternativ. Fast jag undrar hur effektivt det verkligen är. Hade kunnat tänka mig reklam alternativet när jag var fattig student men då var jag ju inte heller så attraktiv för annonsörerna. Nu jobbar jag och är nog den som många annonsörer vill nå men jag har inte tid för reklam så då betalar jag hellre fullpris.
Jag har svårt att se vem detta skulle passa, jag menar den normala tjänsten är inte direkt dyr, och en individ som är intresserad av spel har möjligheten att lägga vad den normala tjänsten kostar. Har man inte råd med den normala lär ekonomin vara riktigt dålig vilket gör att man inte kan motivera att lägga 3 dollar på reklamtjänsten. Nä, jag får inte riktigt ihop detta och har som sagt svårt att se vem detta skulle passa. Det skulle vara skillnad ifall normaltjänsten kostade 300 kronor + men så är ju icke fallet.
Som vanligt beror det ju på mängden reklam om det ska fungera eller inte. Men en series S plus Game pass för 30kr låter som en riktigt bra deal om man har en tight budget.
Mitt 10 åriga jag hade ju alla dagar o veckan tagit ett extra fullprisspel per år om det hade räckt med någon minuts reklam före varje session.
Jag har svårt att se vem detta skulle passa, jag menar den normala tjänsten är inte direkt dyr, och en individ som är intresserad av spel har möjligheten att lägga vad den normala tjänsten kostar. Har man inte råd med den normala lär ekonomin vara riktigt dålig vilket gör att man inte kan motivera att lägga 3 dollar på reklamtjänsten. Nä, jag får inte riktigt ihop detta och har som sagt svårt att se vem detta skulle passa. Det skulle vara skillnad ifall normaltjänsten kostade 300 kronor + men så är ju icke fallet.
Allt handlar ju om hur man värderar sin tid och sina pengar. Just Game Pass / Xbox Live använder jag nästan dagligen så där är jag inte jättesugen på reklam men som någon som vissa månader har det svårt att få saker att gå runt ekonomiskt (hej, elprisområde 4 i ett hus utan isolering samt rörlig bolåneränta!) är det inte en helt främmande tanke. När jag motvilligt summerade våra prenumerationer på nöjestjänster i hushållet kom jag fram till följande:
Game Pass Ultimate
Playstation Plus
Spotify Premium Duo
Netflix
HBO Max
Disney+
YouTube Premium
ViaPlay
Samt någon läroapp jag inte kommer på namnet på för tillfället
Vissa används dagligen, andra någon gång i veckan och ytterligare någon ett par gånger i månaden. Att som någon föreslog tidigare i tråden kunna välja frekvens och intensitet (antal?) på reklamen mot ett dynamiskt pris hade varit ett intressant koncept.
En outhärdlig tanke. Men det kommer ju Netflix med reklam också och YouTube är i princip förstört av reklam så det ligger väl i tiden.
Nja, inte helt säkert med Netflix. Ser ut att floppat rejält.
Vem hade kunnat förutspå det? Just det, alla
Sen handlar detta om en skärmdump på en undersökning som man inte vet om den är äkta.
Lastbilsflak med salt
Alltid bra med alternativ för Xcloud. Själv kommer jag fortsätta med Ultra eftersom det krävs på Samsung TV. Sen tycker jag endå 135kr/mån är så pass billigt. Får ju dessutom vissa månader gratis av poäng från rewards på spel samt när jag söker på bing på dator/mobil. Så går ju rätt snabbt få ihop 12 000 poäng ju och få 1mån gratis. Få dag 1 släpp m.m
Fler här som också bara kör Xcloud?
Finns ju redan reklam på dashboard vilket är kass redan nu.
Har du inte tagit bort det?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Finns ju även fullprisspel med reklam. Monster energy med fler. Känns lite värre då, tar en ur spelet.
Japp, det kan jag verifiera. Lirade High on Life häromdagen och plötsligt var det så fullt med reklamslogans på skärmen att jag brakade rakt in i en vägg…😉
Underbart spel för övrigt 😂
Har du inte tagit bort det?
Vad jag sett finns det ingen inställning för det bara att jag inte vill se den/se annat/inte intressant.
Japp, det kan jag verifiera. Lirade High on Life häromdagen och plötsligt var det så fullt med reklamslogans på skärmen att jag brakade rakt in i en vägg…😉
Underbart spel för övrigt 😂
Haha inte riktigt vad jag syftade på men jag märkte det jag med 😁
Adblock Xbox Edition.
Att som någon föreslog tidigare i tråden kunna välja frekvens och intensitet (antal?) på reklamen mot ett dynamiskt pris hade varit ett intressant koncept.
Funkar inte då det går emot exakt det som reklamleverantörer vill ha mest, regelbundenhet och överskådlighet över målen. Alltså läsare/tittare/spelare.
Det finns en anledning att det är ungefär eller exakt samma reklam dag efter dag i flera år på en viss kanal eller i samband med ett visst program.
Det är tydligen också detta som bidragit till att Netflix satsningen inte startat som förväntat. Leverantören vet inte riktigt vilka kunderna egentligen är, men de vet att de inte är tillräckligt många än.
Vilken nyhet dagen efter att nyheten om Netflix fått betala tillbaka till sina annonsörer pga noll intresse. Blev tydligen ganska dyrt för Netflix.
Dessutom. Kan man kräva noll reklam vid dyrare modell? För redan nu visas det ju reklam i Xbox-användergränssnitt i form av sponsrat innehåll. Visserligen inte så illa som rullande reklam men likväl reklam
Ultrazine
And so it begins. Så fort reklam har fått in foten kan vi med garanti förvänta oss mer av den varan. Oavsett pris på tjänsten med reklam röstar jag ett fett NEJ!