Final Fantasy VII "bara" näst bäst i serien, enligt omröstning

Robot
Final Fantasy VII "bara" näst bäst i serien, enligt omröstning
Medlem

Kanske inte så konstigt att ett aktuellt spel, som dessutom är ett extremt populärt online spel vinner en sån omröstning. Personligen räknar jag inte XI och XIV som riktiga Final Fantasy spel.

Medlem

Röstar på IX.
Egentligen vill jag rösta på VI men det har åldrats lite.
V skulle kunna placera sig högst i topp med. Förmodligen mitt favorit gameplay av alla klassiska.

Det är lite som att jämföra Tyson Fury med Muhammed Ali. Man kan aldrig vara bättre än den bästa i sin tid.

Medlem

Jag och en polare spelade hundratals timmar FF VII när vi var 13-14 och unga i sinnet. Träffade rätt i själen och även om jag är medveten om att min åsikt i frågan är dränkt i ungdomens rosa-skimrande filter håller jag det som en av de bästa spelupplevelserna i mitt liv. Den åsikten står kvar idag och oavsett hur bra en nyare iteration än må vara kommer den (tyvärr) aldrig kunna beröra mitt, härdade och tjuriga, 38-åriga jag på samma sätt.

Skribent
Skrivet av Evilof:

Röstar på IX.
Egentligen vill jag rösta på VI men det har åldrats lite.
V skulle kunna placera sig högst i topp med. Förmodligen mitt favorit gameplay av alla klassiska.

Det är lite som att jämföra Tyson Fury med Muhammed Ali. Man kan aldrig vara bättre än den bästa i sin tid.

Jag röstade på VI. Mer eller mindre sträckspelade IV, V och VI på Playstation (1) där nånstans efter millenniumskiftet. Magiskt! Funderar på om jag ska återvända nu typ 20 år senare, eller om jag borde låta de förbli fina minnen..


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Jag röstade på VI. Mer eller mindre sträckspelade IV, V och VI på Playstation (1) där nånstans efter millenniumskiftet. Magiskt! Funderar på om jag ska återvända nu typ 20 år senare, eller om jag borde låta de förbli fina minnen..

Sitter i samma kval. Jag längtar efter att återupptäcka dessa spel. Men är rädd att det skulle färga alla fina minnen jag har på ett negativt sätt.

Medlem

Stor omröstning är väl lite att ta i?

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Kanske inte så konstigt att ett aktuellt spel, som dessutom är ett extremt populärt online spel vinner en sån omröstning. Personligen räknar jag inte XI och XIV som riktiga Final Fantasy spel.

Du är medveten om att FFXIV har redig story precis som alla andra FF spel?

Medlem

FF9 är bäst helt klart, gillade karaktärerna något enormt. Bra story och bra stridssystem. Musiken höll hög klass, gåshud.

Medlem
Skrivet av Gaara:

FF9 är bäst helt klart, gillade karaktärerna något enormt. Bra story och bra stridssystem. Musiken höll hög klass, gåshud.

Håller med. Musiken är helt fantastisk i 9an, vilket präglar hela spelvärlden och gör det bara så enormt mysigt.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Testpilot

FF8 är mitt favoritspel eftersom det var det första jag spelade i serien och innehåller bra karaktärer, berättelse, musik och på den tiden grafik. Hade spelat lite av FF7 hos kompis innan och gillade det med, men spelade igenom det först några år senare.

Medlem

XIV fick min röst, och XIII kom på en stark andraplats


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Mina två favoriter är FF6 och FF7, rösten fick dock gå till FF7.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du är medveten om att FFXIV har redig story precis som alla andra FF spel?

Jadå men det är LÅNGT ifrån samma sak som singleplayer spelen.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Jadå men det är LÅNGT ifrån samma sak som singleplayer spelen.

På vilket sätt?

Medlem

7an är inte ens med på min topp 5. Delad förstaplats står mellan 9, 10 och 12.

Medlem

Svårt att bestämma vilket single player lir jag gillar bäst bland FF 6-7 samt 9-10Alla fantastiska. Har svårare för 8an.
Finns dock ett jag gillar ännu bättre - remaken på 7an. Även om remaken inte är klar än så har jag redan bestämt mig.

Medlem

Alltid velat testa FF14, men aldrig känt någon som lirar känns tråkigt att lira ett MMO utan några man har att lira med. Vet förvisso att det ska vara grym story i spelet. Ingen här som är sugen på att lira!?

Medlem

Story-mässigt tycker jag faktiskt att FFXIV är den bästa. Gameplay-mässigt, hmm. Jag hade nog faktiskt velat säga FF7 Remake.
FF7, FF9 och FF10 står dock väldigt nära hjärtat men det är mycket nostalgi som talar.
Har höga förväntningar och förhoppningar på FF16!

Medlem

Svårt att jämföra MMO med singelplayer spel då de är så extremt olika.

Medlem

Jag började spela dom första spelen på pc hos en kompis. Final Fantasy 7-9 spelade jag sedan samtidigt på en flickväns playstation. Final Fantasy 10 känns som det sista och slutgiltiga spelet i serien. Och dom som kom efter levde aldrig upp till mina förväntningar med sina röriga strider och tråkiga boss strider. Så Final Fantasy X är alltså mitt val pågrund av att jag spelade spelen som jag gjorde så kändes aldrig FFVII speciell. Om jag måste välja mellan 7-9 så är nog 9an min favori. Jag har väntat länge på ett nytt FF9 liknande spel men tyvärr så kom spel som liknade det på DS bara......

Medlem

FF4 är helt klart min favorit.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Alltid velat testa FF14, men aldrig känt någon som lirar känns tråkigt att lira ett MMO utan några man har att lira med. Vet förvisso att det ska vara grym story i spelet. Ingen här som är sugen på att lira!?

Du kan alltid testa free trial delen. Du får hela realm reborn och första expansionen utan kostnad. Absolut värt att pröva =).

Medlem

FF online är väl superstort vad jag förstår.. annars har man svårt att förstå att de hela tiden fortsätter att satsa på det. Så väldigt bra för dom att det vann ^^. Med det sagt vet jag typ ingen som spelar det och i Sverige verkar det vara ett ganska ljummet spel. Min röst går till IV, VI, VII, IX eller X, ska fundera lite.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

FF IV förtjänar att hamna mycket högre än så imo

Medlem

FF XIII är bäst.

Medlem

7an så klart.
Jag har spelat
IV & V - Alldeles för länge sen och för lite för att ens minnas nått
VI - Bra, men tror aldrig jag körde genom det helt.
VII - Mästerverk
VIII - Värdelöst, förstog inte mycket vitsen av det spelet. Vill minnas att som man slogs med summons hela tiden även i enkla fighter, vilket gjorde att det drog ut på tiden.
IX - Mycket bättre än VIII men efter jag kört IX så minns jag inget av det, kände väll där att FF hade gjort sitt.
X - Också bra spel, men samma som ovan. Körde sen inget man lagt på minnet.
X2 - Minns inget, tror inte jag körde hela.

Inget mer FF efter det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

7an är tråkigt,

till och med 8an är bättre

9an är bättre än båda

Medlem

Röstade på FF6. Men FF7 kan nog vara bäst.

Första jag körde var nog FF6 jag körde på PS1 (eller rättare sagt via BC-stöd på PS2) och trots att man kunde vinna någon sekund på att aktivera PS2:ans PS1-boost mode så var det segt att spela med alla laddtider. Det var dock ett riktigt maffigt detta mitt första JRPG och jag gillade det verkligen mycket. Har inte kört om det men man måste ju iaf ha kommit till opera-scenen innan man kan dömma det

FF7 körde jag därefter (eller precis före FF6). Helt galet bra spel jag aldrig kört om. Vågar inte riktiigt köra FF7R för det blir för känsligt (och det är för snuskigt)

FF6 är dock i stort samma story som FF7 och väldigt ballt för att vara så pass mäktigt i ett litet format.
Fantastiskt soundtrack och stämning.

FF9 var också riktigt bra och mysigt men kanske inte lika ballt som FF7 som ”har allt” gällande innehåll (lyssna på podden Kraftspelen)

FF10 ogillade jag länge estetiskt men gav det till slut en chans och det har ju ”höga produktionsvärden” som en otrolig J-Pop Culture Product och mycket cosplay-vänligt. Bra engelska röster vad jag minns. Helt ok, ingen favorit.

FF12. Här blev det något nytt som jag inte föll för även om det är ballt på sitt sätt. Oinspirerande banor och ännu mera Star Wars-inspiration fast i form av avskydda Episode 1.
Orkade inte med det, precis som jag aldrig orkade med apsvåra Vagrant Story (behöver en Remake med QOL förbättringar)

Har inte kört något mer sedan dess men vill köra FF4 och 5. Ska bara klara Chrono Trigger först.

Medlem

Nu ska jag shilla FFXIV lite. För det förtjänar det. Jag hade själv en massa dumma idéer om spelet innan jag spelade det.

Hade tappat gnistan för FF efter att Sakaguchi lämnade Square för jag tyckte att spelen gick åt fel håll. Det blev mer stil över substans, det mänskliga i historierna försvann bakom en massa pseudo-filosofiskt nonsens, och spelen vägrade vara Fantasy för den delen. Nu finns ju FFXIV som berättar emotionella och framför allt mänskliga historier, i en fantasy-miljö, och även om Soken inte är Uematsu så är han riktigt duktig

Skrivet av TheVoomyOne:

Kanske inte så konstigt att ett aktuellt spel, som dessutom är ett extremt populärt online spel vinner en sån omröstning. Personligen räknar jag inte XI och XIV som riktiga Final Fantasy spel.

Det borde du. Inte spelat XI, men XIV är otroligt bra iaf. Faktum är ju att det är så himla bra att de gav Yoshida FFXVI efter att de såg hur fantastiskt bra Heavensward blev.

Skrivet av AlfaBlommaN:

Alltid velat testa FF14, men aldrig känt någon som lirar känns tråkigt att lira ett MMO utan några man har att lira med. Vet förvisso att det ska vara grym story i spelet. Ingen här som är sugen på att lira!?

Stirra dig inte blind på att det är ett MMO. Det är mer likt ett offline-spel där du ser andra människor som spelar samma spel som du bredvid (lite som i Dark Souls) när du spelar storyn ändå. Det är väldigt solo-vänligt som story-upplevelse. Det är många som spelar det mer eller mindre helt som ett vanligt JRPG och bara betalar en månadskostnad igen när de känner för att fortsätta spela all ny story som lagts in sen senast.

Och communityt är känt för att vara väldigt välkomnande och positiva, så du hittar folk in-game om du vill

Messa om du vill ha mitt in-game-namn så kanske jag kan hjälpa till också. Spelar på servern Lich i datacentret Light, men du kan åka mellan servrar nuförtiden så inte jätteviktigt att vara på samma så länge man är i samma region (JP / NA / EU / AU) ^^

1
Skriv svar