Spel om 1000 år?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Jo då, det blir jättebra när vi får tag i quantum entanglement communication

Tyvärr, det går inte att använda entaglement för att att skicka information snabbare än ljuset. Här är en bra förklaring varför det inte fungerar oavsett hur du sätter upp systemet: https://www.youtube.com/watch?v=BLqk7uaENAY

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Det har vi kanske om ~10 år. Inte science fiction ens...
https://www.quantamagazine.org/physicists-create-a-wormhole-u...

Detta har dock inget med snabbare än ljuset-kommunikation att göra. VI kommer med stor sannolikhet använda olika kvantfenomen för att göra beräkningar och simuleringar i framtiden men av allt att dömma så går det inte att skicka information snabbare än ljusets hastighet. Om vi skulle kunna göra det så har vi samtidigt skapat en tidsmaskin tillbaka i tiden med alla möjliga tidsparadoxer till följd.

Så min poäng är fortfarande att det är LAN och single-player som gäller när vi vill spela spel om 1000 år på vår rymdstation. Däremot kommer vi också ha avancerade AI system som kan simulera vänner så du kan fortfarande snacka över framtidens Discord med dina artificiella vänner om du vill låtsas att du spelar med personer kvar på jorden.

Medlem

Om 1000 år spelar folk expansion 350 av World of Warcraft

Medlem

Om 1000 år har vi tagit död på oss själva...

Medlem

Definition av spel är annorlunda då


signatur

Would I rather be feared or loved? Easy. Both. I want people to be afraid of how much they love me.

Medlem

Hoppas på en ny Tetris-remake!

Medlem

The Walking Dead RL Experience


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Medlem

Vi spelar inte spel, spelen spelar oss ^^ om 1000 år

Medlem

Dom kan streama precis vad dom vill, när dom vill rakt in i det centrala nervsystemet oavsett om det är någon simulering, typ en film du vill se, ett möte eller en fotbollsmatch som du spelar mot dina kompisar där din talang, fysiska attribut osv är ronaldo och där du deltar som spelare.

Men en civilisation som har den typen av möjligheter vad gäller att utforska precis alla ytor dom kan tänka sig på alla vis skulle det såklart inte fortfarande vara intresserad av något som att spela fotboll.

Vad det skulle vara som dom sysslar med har jag absolut ingen aning om - det enda jag känner mig relativt säker kring är att för oss, människor av idag, så skulle en förklaring av vad det är framstå som så obegriplig att dom lika gärna hade kunnat strunta i att försöka.

Typ "Vi vaskar vibrationerna av molusker över tidrymden, korvstoganoff."


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Fickpingis kommer leva för evigt.

Medlem

1 000 år känns lite löjligt att ens försöka föreställa sig (ta inte illa upp), men något Matrix-liknande antar jag. Spelen spelas nu i ditt huvud. Saker som fysisk utmattning och smärta är valfria. Sedvanliga "spelfunktioner" är förstås möjliga. Som en dröm, i princip, fast strukturerat. Multiplayer över Interneuronet är förstås tillgängligt. Kan dock eventuellt vara begränsat till första personsspel. Annars vet jag inte hur det skulle fungera riktigt.

Längre än så kan jag inte föreställa mig.

Medlem

Jag tror inte människorna finns kvar om 1000år... Känns fel att säga men jag idag ångrar att jag har satt 2 små underbara barn till denna värld, som måste växa upp i denna skit. Senaste 10 åren... Eller nä 5 åren har det gått extremt snabbt utför för mänskligheten. Inte minst i sverige. Jag ser ingen som helst väg för att rätta till allt som gått snett. Så spel om 1000 år? Nä jag skulle inte tro det...

Medlem

Schack är nog en kvalificerad gissning. Sen om det redan är schack matt för mänskligheten om 1000år är en annan diskussion.


signatur

ROW, ROW, Fight the Power!

Medlem

Jag vill vända lite på frågan! Kommer vi om 1000 år kunna spela det vi spelar idag? Idag måste vi ju blåsa skiten ur NES-kasetterna och då har det bara gått 35 år. Pong har jag ingen aning om hur man får tag på.
Kommer PlayStation 170 ha ett superarkiv för ”the first video games”? Hur länge håller egentligen fysisk hårdvara innan tidens tand nöter sönder komponenterna?


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av ohGr:

Spel om 1000 år?

Vi gick från ingenting - till Pong - till dagens super-verklighetstrogna-spel.
På bara.. vad, 50år?!
Hur kunde det gå så snabbt helt plötsligt? Och varför?

Hur tror ni spelen kommer vara i framtiden?

Gissar själv och skjuter lite vilt:
(jag vet att de första finns redan, men tänk trådlöst utan batterier)

+20år: VR/AR inbyggt i glasögonen.
+50år: VR/AR i kontaktlinserna.
+100år: Köp ett piller, uppgraderar alla dina sinnen. (någon som sett Limitless med Bradley Cooper?!)
+1000år: ???

Hur kommer spelen se ut om 1000år?
Vad tror ni?

Om 1000 år så tror jag mänskligheten har gått åt pipan. Om det ens finns någon teknologi kvar. Värmen kommer, havet höjs, grundvattnet tar slut osv.

Men om vi räknar bort allt sådant och alla får överleva så tror jag det blir svårt att få in teknologin i kontaktlinser. VR kommer nog utveckas en hel del och batterier blir nog bara bättre. Förhoppningsvis når vi en upplösning i närheten av verkligheten och att VR blir lika kraftfull som PC datorer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Om 1000 år är det bara kackerlackorna kvar.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Spel om 1000 år?

Vi gick från ingenting - till Pong - till dagens super-verklighetstrogna-spel.
På bara.. vad, 50år?!
Hur kunde det gå så snabbt helt plötsligt? Och varför?

Hur tror ni spelen kommer vara i framtiden?

Gissar själv och skjuter lite vilt:
(jag vet att de första finns redan, men tänk trådlöst utan batterier)

+20år: VR/AR inbyggt i glasögonen.
+50år: VR/AR i kontaktlinserna.
+100år: Köp ett piller, uppgraderar alla dina sinnen. (någon som sett Limitless med Bradley Cooper?!)
+1000år: ???

Hur kommer spelen se ut om 1000år?
Vad tror ni?

Vi spelar Skyrim 1000 year-anniversery edition plus gamla NES- och SNES-spel.

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Radiant AI som används i Oblivion får världen att kännas så levande. Jag hade hoppats på fler spel av samma kaliber, men jag har inte hört om så många liknande spel (förutom Skyrim förstås lol). Oavsett så känns det ganska givet att denna teknologi är ännu bättre i framtiden. Kanske kan Radiant AI bli så bra i framtiden att karaktärer inte gör memes av sig själva? Skyrim npc:erna känns alltför scriptade för att den spelvärlden ska kännas trovärdig.

Precis!! Karaktärer och världen i Oblivion var mer levande och dynamiskt än Skryim (Bethesda inskränkte Radiant-systemet med flit just för att undvika kaos och memes). Oblivion är världshistoriens bästa spel.

Jag längtar så himla mycket efter en liknande RPG-simulation, där folk i spelvärlden har sina aktiviteter som utspelar sig oavsett vad spelaren gör, men att de får ännu mer potential att interagera med varandra och världen och att lägga sig i vad spelaren gör.

AI är så oerhört primitivt fortfarande mot vad det skulle kunna bli.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag tror inte människorna finns kvar om 1000år... Känns fel att säga men jag idag ångrar att jag har satt 2 små underbara barn till denna värld, som måste växa upp i denna skit. Senaste 10 åren... Eller nä 5 åren har det gått extremt snabbt utför för mänskligheten. Inte minst i sverige. Jag ser ingen som helst väg för att rätta till allt som gått snett. Så spel om 1000 år? Nä jag skulle inte tro det...

Dessvärre har du nog rätt. Att tänka vad vi spelar om 1000 år är som att fundera på vad för musik orkestern på det sjunkande titanic spelar om 10 år. Människan har kommit så långt som vi har delvis på grund av vår förmåga till magiskt tänkande. Det är även det som är vår förbannelse eftersom det gör att vi har så svårt att ta tag i situationer vars lösningar skulle vara jobbiga för oss själva.

KoP
Medlem

Rockstar mjölkar GTA 6 i 1000 år innan dom släpper GTA 7 år 30??. ↁ_ↁ

Medlem

Tyvärr tror jag inte mänskligheten existerar på jorden längre om 1000år av många olika orsaker.

Bara för nämna en sak för dra något, skulle 3'e världskriget bryta ut vilket jag tror är betydligt närmare än vad många tror. Krävs bara 1 litet misstag från någon part för escalera och världen som vi känner till den idag upphör.

Bara detta skulle sända oss kanske 100+år tillbaka i tiden och gameing som vi känner till den över för alltid.

Har inte en aning vad framtidens gameing kommer innebära men tror inte vi pratar VR osv utan kommer vara något helt annorlunda.

Vi som pysslade med PC runt 90-talet från Dx2/33 osv ser man ju idag hur PC ser ut. Pratar hastigheter på både processor,minne,gfx kort osv i hastigheter vi förmodligen aldrig drömde om.

Medlem

Om 1000 år tävlar vi i thunderdomen !


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Medlem

Grafiken blir äntligen så verklighetstrogen som vi strävar efter. Gränserna mellan spel och verklighet suddas ut, så vi vet inte längre vilket som är vad.

Medlem

Var tvungen att fråga chat gpt hur vi spelar om 1000 år.

...
Question:
write a story based on current science on how we will play games in 1000 year

Response.
In the year 3013, gaming had evolved beyond anything anyone could have imagined. Instead of sitting in front of a screen, players were fully immersed in virtual worlds, their senses completely taken over by advanced technology.

It all began with the development of neural implants. These tiny devices, implanted directly into the brain, allowed players to experience virtual reality in a way that was indistinguishable from reality. Sensations of touch, taste, and smell were all simulated, making the experience of playing a game truly lifelike.

As the technology progressed, scientists discovered ways to tap into the brain's pleasure centers, making the experience of playing a game even more enjoyable. Players could now not only see and hear the game, but also feel it on a visceral level.

But that wasn't the only advancement in gaming. With the advent of quantum computing, game worlds became truly massive and seamless, with no loading screens or limitations on player movement. Players could explore vast virtual universes, each one more realistic and detailed than the last.

And with the discovery of faster-than-light travel, players could even journey to other worlds and galaxies, meeting alien races and experiencing new cultures.

But despite all the advancements in technology, one thing remained the same: the desire to play and compete. And so, in 3013, the greatest players from all corners of the galaxy came together to compete in the ultimate game: a virtual reality version of the Olympic Games, where players could showcase their skills and determination in a truly immersive and unforgettable experience.

The future of gaming was truly something to behold, and players couldn't wait to see what was next.
...

Så där har vi svaret!

Medlem

Spelandet kan ha dött helt redan om 50 år då alla tröttnat på in ap purchases och lootboxes. Om historien lärt mig något så är det att den upprepas. När någon blir för greedy så vänder folket denne ryggen till.

Medlem

Vi leker krig ute bland sanddyner, torra träd, aska och ruiner med skalet av vapen från 2023


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

It's not a lake, it's an ocean

Tusen år är ett bisarrt tidsperspektiv. 50 år mer intressant. Hur har teknikutvecklingen med AI och konsolidering av marknaden påverkat vårt spelande? Omöjligt att gissa. Men jag hoppas att jag kommer behålla mitt spelintresse livet ut i alla fall, även om det blir med alltmer retrofokus ju äldre jag blir.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Med tanke på att mycket av den underhållning vi har idag även fanns för tusen år sedan (teater, musik, spel osv) så tror jag inte att konceptet kommer att ha ändrats. Det som kommer ha ändrats är framförandet. Om människan inte har utplånat sig själv så kommer det utan tvekan vara något i stil med Matrix. Hjärnan kommer med hjälp av teknik stimuleras på ett sätt som skapar en verklighetsuppfattning. Lite som att drömma, men du har mer kontroll och en tydligare uppfattning om vad som händer.

123
Skriv svar