Neil Druckmann bekräftar att The Last of Us får en andra säsong

Robot
Neil Druckmann bekräftar att The Last of Us får en andra säsong

Mer The Last of Us åt folket!

#HBO, #The-last-of-us


Medlem

Vem ska spela Abby? Hon är väl runt 20 i spelet. Florence Pugh kanske? Hon är redan 27, men skulle säkert funka som 20-åring i en filmatisering. Bella Ramsey är 20, men ska vara 14 i serien.

Medlem

De flesta som inte gillade 2an har nog inte fattat vad temat var, helt fantastiskt spel som lyckades extremt bra med vad de försökte åstadkomma.
Tanken är inte att det ska vara en solskenshistoria, vill man veta temat så får man googla dock för jag avslöjar såklart inte det här.

Om det nu är så att säsong 1 är första spelet så borde väl nästa del bli 2 säsonger på grund av dess längd?
Det sker ju lite tidshopp också så de behöver ju inte starta precis när 2an startar utan kan ju klämma in mer material.

Ifall de släpper serien med 1,5 år emellan varje säsong så borde även Part 3 om de jobbar på det hinna ut innan serien är ifatt. Annars kan dem fylla ut med en spinn-off liten spinn-off i väntan på mer material om dem vill följa spelen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De flesta som inte gillade 2an har nog inte fattat vad temat var, helt fantastiskt spel som lyckades extremt bra med vad de försökte åstadkomma.
Tanken är inte att det ska vara en solskenshistoria, vill man veta temat så får man googla dock för jag avslöjar såklart inte det här.

För mig personligen och vad jag förstått av andra, så faller Part 2 mera på att det helt missar vad som gjorde Part 1 bra när det kommer till story. Och att man här väljer att fokusera på en väldigt stereotypisk förutsägbar berättelse, som gjorts lite för mycket.

En hämndberättelse utan någon god eller ond missar helt den relation och utveckling av relation som ettan har. Part 2 glänser dock till ibland med tillbakablickar, där spelet hade kunnat fokusera helt på hur det är att växa upp/ ha en tonårsdotter under en postapokalyps, då hade jag varit helt såld.

Medlem

Klart väntat men hoppas de lägger en mellansäsong o bygga upp lite mer inför part 2. Personligen håller jag part 2 klart högre än part 1 även om man kunde kortat fet med 5-10 timmar …

eld
Medlem
Skrivet av gundemannen:

För mig personligen och vad jag förstått av andra, så faller Part 2 mera på att det helt missar vad som gjorde Part 1 bra när det kommer till story. Och att man här väljer att fokusera på en väldigt stereotypisk förutsägbar berättelse, som gjorts lite för mycket.

En hämndberättelse utan någon god eller ond missar helt den relation och utveckling av relation som ettan har. Part 2 glänser dock till ibland med tillbakablickar, där spelet hade kunnat fokusera helt på hur det är att växa upp/ ha en tonårsdotter under en postapokalyps, då hade jag varit helt såld.

Fast det var väl problemet att en hel del förväntade sig mer av Joel och ellies relation, men fick något de inte förväntade sig.

Det blev mycket fokus på vad folk ville ha och inte ifall det var en bra berättelse.

Det är inte så mycket en historia om vem som är ond eller god, men allt man förlorar i jakten på hämnd.

Och för många så hade det ingen betydelse av att det fanns anledningar bakom allt, de hade redan bestämt sig för att Ellie måste få sin hämnd och blir arga när hon inte får den.

Kanske det fungerar bättre som icke interaktivt när folk inte behöver spela som en person de absolut inte gillar.

Men i det hela gör det detsamma, last of us part 2 var ändå i stora drag väl mottaget, absolut inte en dålig berättelse.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

De flesta som inte gillade 2an har nog inte fattat vad temat var, helt fantastiskt spel som lyckades extremt bra med vad de försökte åstadkomma.

Så tröttsamt att vissa fortfarande sprider detta trams. Att ha invändningar mot berättelsen, tempot etc i TLOU2 har inget med bristande förståelse att göra. Spelet är 7/10 (eller 3/5), så det är inte dåligt. Men det dras med betydande problem vilket originalet inte gjorde.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av gundemannen:

För mig personligen och vad jag förstått av andra, så faller Part 2 mera på att det helt missar vad som gjorde Part 1 bra när det kommer till story. Och att man här väljer att fokusera på en väldigt stereotypisk förutsägbar berättelse, som gjorts lite för mycket.

En hämndberättelse utan någon god eller ond missar helt den relation och utveckling av relation som ettan har. Part 2 glänser dock till ibland med tillbakablickar, där spelet hade kunnat fokusera helt på hur det är att växa upp/ ha en tonårsdotter under en postapokalyps, då hade jag varit helt såld.

Skrivet av eld:

Fast det var väl problemet att en hel del förväntade sig mer av Joel och ellies relation, men fick något de inte förväntade sig.

Det blev mycket fokus på vad folk ville ha och inte ifall det var en bra berättelse.

Det är inte så mycket en historia om vem som är ond eller god, men allt man förlorar i jakten på hämnd.

Och för många så hade det ingen betydelse av att det fanns anledningar bakom allt, de hade redan bestämt sig för att Ellie måste få sin hämnd och blir arga när hon inte får den.

Kanske det fungerar bättre som icke interaktivt när folk inte behöver spela som en person de absolut inte gillar.

Men i det hela gör det detsamma, last of us part 2 var ändå i stora drag väl mottaget, absolut inte en dålig berättelse.

Precis, 2:an var inte mer av 1:an utan något annat.
Perfekt spel också när det kommer till att ta konsekvenserna av sina handlingar, vilket är väldigt intressant i den typen av spel

Skrivet av Ruffles:

Så tröttsamt att vissa fortfarande sprider detta trams. Att ha invändningar mot berättelsen, tempot etc i TLOU2 har inget med bristande förståelse att göra. Spelet är 7/10 (eller 3/5), så det är inte dåligt. Men det dras med betydande problem vilket originalet inte gjorde.

Tempot var medvetet.

Sista "långa" delen var anpassat på ett sätt som skulle vara jobbigt för spelaren och en del i att man skulle dra plågas av att Ellie inte bara kunde lägga ner yxan.
Helt fantastisk speldesign faktiskt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De flesta som inte gillade 2an har nog inte fattat vad temat var, helt fantastiskt spel som lyckades extremt bra med vad de försökte åstadkomma.
Tanken är inte att det ska vara en solskenshistoria, vill man veta temat så får man googla dock för jag avslöjar såklart inte det här.

Njae, man kan faktiskt ogilla något som rent objektivt är bra. Sett till spelsystem och berättarteknik kan jag inte ge 2an annat än 5/5 i betyg. Visst finns småsaker att anmärka på, men på det stora hela lyckas det allt vad det tar sig an; inte minst att spela på hela mitt känsloregister.

Med det sagt tycker jag inte om tLoU2. Den riktning som de valde att ta berättelsen i och det tema som de valde tilltalar inte mig. Så min subjektiva upplevelse blev ändå inte mer än 2/5. I slutändan spelade jag bara klart i hopp om att få ...

... döda Abby. Men inte ens det fick jag. Rätt val av regissören måhända, men helt fel för mig som betraktar Joel som familj.

Hade sannolikt tyckte bättre om spelet om det gjorts med helt nya karaktärer, som jag inte hade en tidigare relation till.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

S01 kanske inte mjölkar slut på tlou1 och s02 fortsätter kanske på första spelet. Tlou2 var ju rätt så kasst så klara mig utan den.

Medlem

2:an missade öppet mål genom att inte låta spelaren avgöra själv på slutet utan allt avgjordes i cutscenes, skulle vara kul med statistik hur folk tänkte där på slutet.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Så tröttsamt att vissa fortfarande sprider detta trams. Att ha invändningar mot berättelsen, tempot etc i TLOU2 har inget med bristande förståelse att göra. Spelet är 7/10 (eller 3/5), så det är inte dåligt. Men det dras med betydande problem vilket originalet inte gjorde.

ÄR det 7/10 eller 3/5?

Medlem
Skrivet av kanshira:

2:an missade öppet mål genom att inte låta spelaren avgöra själv på slutet utan allt avgjordes i cutscenes, skulle vara kul med statistik hur folk tänkte där på slutet.

Ja, det vore intressant. Jobbigaste jag varit med om i ett spel, någonsin. Jag såg gameplay-videos där

tjejer satt och grät. "Sluta". Jag kände likadant.

Medlem
Skrivet av kanshira:

2:an missade öppet mål genom att inte låta spelaren avgöra själv på slutet utan allt avgjordes i cutscenes, skulle vara kul med statistik hur folk tänkte där på slutet.

Det hade förstört hela upp poängen och det hade också varit besvärligare att göra en uppföljare, om de vill i så fall.

Det är inte meningen att du ska känna dig nöjd när du klarat det, utan att leva med hämnd inte gör någon nytta.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Och att man här väljer att fokusera på en väldigt stereotypisk förutsägbar berättelse, som gjorts lite för mycket.

Stereotypisk förutsägbar berättelse? Den primära anledningen till att en del gamers har svårt för spelet är just för att det inte är en solskenshistoria där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar. Tlou2 gör bokstavligen något vi aldrig sett förut. Det är rått och dränerande.

Vi får se världen ur "fiendens" ögon och se att hon är exakt lika berättigad att jaga ner Joel som Ellie är att jaga efter Abby. Vi får sympatisera med henne. Ellie sympatiserar med henne, för de har båda förlorat allt.

En av de bästa upplevelserna jag någonsin haft i ett tv spel. Jag tror att tv publiken har mer emotionell intelligens än genomsnittliga gamern. Hade game of thrones varit en tv serie så hade väl folk stängt av så fort ned stark dog.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

ÄR det 7/10 eller 3/5?

Jag gav det 7/10, vilket i min värld betyder "bra". Men på FZ används ju inte den betygsskalan utan 1-5, och där är spelet 3/5, dvs "bra".


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ThatGreek:

Stereotypisk förutsägbar berättelse? Den primära anledningen till att en del gamers har svårt för spelet är just för att det inte är en solskenshistoria där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar. Tlou2 gör bokstavligen något vi aldrig sett förut. Det är rått och dränerande.

Det finns väl hur många spel som helst som inte är en solskenshistoria "där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar"? Det senaste jag spelade var A Plague Tale: Requiem, som hade en brutal upplösning som verkligen kändes i magen. TLOU2 dras med en rad bekymmer, inte minst det som brukar kallas padding, dvs. det är alldeles för utdraget. Perspektivskiftena fungerar inte heller klockrent, och (de många!) karaktärerna som vi förväntas bry oss om var svåra att känna något för. Med mera.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Tempot var medvetet.

Ja, det var det säkerligen. Men det betyder inte att det gjorde spelet bättre. TLOU2 är ungefär tio timmar längre än det första spelet och det fyller inte ut den kostymen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag gav det 7/10, vilket i min värld betyder "bra". Men på FZ används ju inte den betygsskalan utan 1-5, och där är spelet 3/5, dvs "bra".

Ja ok, enligt dig är det så. För mig är det nog 8/10 eller en 4/5 även om fyran är svag. Metascoren är 93% så både du och jag ligger en bra bit under den.

eld
Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Stereotypisk förutsägbar berättelse? Den primära anledningen till att en del gamers har svårt för spelet är just för att det inte är en solskenshistoria där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar. Tlou2 gör bokstavligen något vi aldrig sett förut. Det är rått och dränerande.

Vi får se världen ur "fiendens" ögon och se att hon är exakt lika berättigad att jaga ner Joel som Ellie är att jaga efter Abby. Vi får sympatisera med henne. Ellie sympatiserar med henne, för de har båda förlorat allt.

En av de bästa upplevelserna jag någonsin haft i ett tv spel. Jag tror att tv publiken har mer emotionell intelligens än genomsnittliga gamern. Hade game of thrones varit en tv serie så hade väl folk stängt av så fort ned stark dog.

"Hade varit bättre om man hade valet att inte gå på brölopp!"

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Stereotypisk förutsägbar berättelse? Den primära anledningen till att en del gamers har svårt för spelet är just för att det inte är en solskenshistoria där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar. Tlou2 gör bokstavligen något vi aldrig sett förut.

Har du på riktigt aldrig sett ett spel där protagonisten inte ”vinner”? Eller för den delen ett spel där fiendens perspektiv lyftes fram? Spela mer.

De narrativa valen var varken unika eller genomförda på ett bra sätt, spelet hade ungefär lika mycket djup i sin berättelse som Haze. Den ”primära” anledningen till att många inte gillade det var för att spelet var uselt skrivet, hade Naughty Dogs varumärkesskyddade tristess-gameplay och var alldeles för långt. Om berättelsen var en solskenshistoria eller inte var fullständigt irrelevant.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Har du på riktigt aldrig sett ett spel där protagonisten inte ”vinner”? Eller för den delen ett spel där fiendens perspektiv lyftes fram? Spela mer.

De narrativa valen var varken unika eller genomförda på ett bra sätt, spelet hade ungefär lika mycket djup i sin berättelse som Haze. Den ”primära” anledningen till att många inte gillade det var för att spelet var uselt skrivet, hade Naughty Dogs varumärkesskyddade tristess-gameplay och var alldeles för långt. Om berättelsen var en solskenshistoria eller inte var fullständigt irrelevant.

Fast det sitter ju fortfarande på 93% på metacritic, samt att mängder med personer älskar spelet, så det är ju inte så lätt som att säga: "det var absolut inte bra!"

Dock så förstår jag om folk är splittrade på riktningen storyn tog.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om det nu är så att säsong 1 är första spelet så borde väl nästa del bli 2 säsonger på grund av dess längd?
Det sker ju lite tidshopp också så de behöver ju inte starta precis när 2an startar utan kan ju klämma in mer material.

Om de nu gör säsong 2 av från andra spelet så tror jag det kan göras bättre i film. Det blev som långdraget på slutet. Berättelsen kan nog även förbättras något även om den slutar på samma vis. Jag älskar 2:an, bättre gameplay osv. Det blev som sagt lite långt mot slutet. Fantastiskt fina miljöer i 2an.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

Ja ok, enligt dig är det så. För mig är det nog 8/10 eller en 4/5 även om fyran är svag. Metascoren är 93% så både du och jag ligger en bra bit under den.

Japp, så är det. Vilket jag gör även när det gäller God of War och Ragnarök.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Japp, så är det. Vilket jag gör även när det gäller God of War och Ragnarök.

Håller med om Ragnarök.

Medlem

Spännande att följa. Ser dock ännu mer fram emot att få se vad ND jobbar med utöver multiplayerdelen.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

För mig personligen och vad jag förstått av andra, så faller Part 2 mera på att det helt missar vad som gjorde Part 1 bra när det kommer till story. Och att man här väljer att fokusera på en väldigt stereotypisk förutsägbar berättelse, som gjorts lite för mycket.

Jag tycker inte att något av spelen har en plot som är särskilt nyskapade, utan det är väl något som de flesta har sett eller stött på tidigare i filmer, litteratur eller andra spel. Det som gör spelen så fantastiska är väl snarare narrativen, de nyanserade karaktärerna och hur de lyckas spela ett brett känsloregister hos spelarna.

Även den mest stereotypiska berättelse kan ju göras fantastisk med rätt komponenter.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

Håller med om Ragnarök.

Det är extremt få spel som får mig att skrika "10/10!". Det första The Last of Us var ett sådant spel, men det är nog bara i snitt 1-2 per generation. God of War-spelen är ju väldigt bra, solida 8/10. Men Ragnarök imponerade inte riktigt lika mycket som föregångaren, tycker jag. En väldigt försiktig uppföljare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är extremt få spel som får mig att skrika "10/10!". Det första The Last of Us var ett sådant spel, men det är nog bara i snitt 1-2 per generation. God of War-spelen är ju väldigt bra, solida 8/10. Men Ragnarök imponerade inte riktigt lika mycket som föregångaren, tycker jag. En väldigt försiktig uppföljare.

Ja samma här, har ett par 10or genom åren, Botw t.ex. Ragnarök tröttade ut mig pga allt snack som i princip aldrig upphörde, när man var i strid eller när det var lite lugnt och skönt hade ingen betydelse, det pratades hela tiden. Sen spoilades pussel och gåtor, helt oförståeligt enligt mig. Spelet är fortfarande bra och har många toppar, storyn är också helt okej.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det finns väl hur många spel som helst som inte är en solskenshistoria "där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar"? Det senaste jag spelade var A Plague Tale: Requiem, som hade en brutal upplösning som verkligen kändes i magen. TLOU2 dras med en rad bekymmer, inte minst det som brukar kallas padding, dvs. det är alldeles för utdraget. Perspektivskiftena fungerar inte heller klockrent, och (de många!) karaktärerna som vi förväntas bry oss om var svåra att känna något för. Med mera.

Nu är jag bara halvvägs igenom Requiem så jag kan inte tala för slutet än, men det unika med tlou2 är att

du får uppleva hela storyn igen ur perspektiv från personen du hatar, personen vars hela protagonistens uppdrag bygger på att hitta och döda, och sakta, sakta så börjar man fråga sig själv om det är rättfärdigat att man ska döda henne.

Om du känner att du upplevt något liknande i ett spel förut så dela gärna med dig.

Sen kan jag hålla mig dig om att det är lite utdraget, för min del så hade spelet gärna fått vara kanske 5h kortare. Men inget spel är perfekt.

12
Skriv svar