Hogwarts Legacy

Avstängd

Riktigt tråkigt med Denuvo och riktigt usel perfomance.

Men det är riktigt roligt att spelet verkar leva upp till många förväntningar och att utvecklare har passion för Harry Potter Universumet. Har inte tittat allt för mycket på gameplay, är en patientgamer och kommer förmodligen införskaffa detta om 1 år när Denuvo är borttaget och perfomance är (förhoppningsvis) godkänt

“If you preorder a game, you’re paying the highest price for the worst version of that game”
- TotalBiscuit.

Medlem

Riktigt bra detta.. är inget stort fan av filmerna.

International
Man of Mystery

Argh, jag vill ju inget hellre än att kolla Wakkaah streama men just det här spelet vill jag uppleva helt från starten osett, och så kör ni hela jämrans veckan.. vilka frestare!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av denza:

50% mer. Räkna om räkna rätt. Överdriven summa. Lol.

Jag betalade 599 för en fysisk kopia av Standard till PS5, Deluxe kostar 899 både fysiskt och digitalt. Det blir ganska precis 50% mer.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Trevligt att spelet ser ut att leverera!
Kommer nog köpa det till sommaren på Switch, om det nu inte blir allt för suddigt på den konsolen. Är strikt ointresserad av allt Harry Potter, så är ju inte direkt orimligt hypad. Men gillar skol-rollspel och detta verkar ju kunna bli kanon.

Skribent
Skrivet av Majoren:

Trevligt att spelet ser ut att leverera!
Kommer nog köpa det till sommaren på Switch, om det nu inte blir allt för suddigt på den konsolen. Är strikt ointresserad av allt Harry Potter, så är ju inte direkt orimligt hypad. Men gillar skol-rollspel och detta verkar ju kunna bli kanon.

Ska bli intressant och se hur det klarar sig på Switch.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Väldigt snyggt och stämmningsfullt spel!
Att bara få utforska Hogwarts är värt varenda öre. (Kan vara mycket barnslig nostalgi bakom dock!)
Stridssystemet är förvånadsvärt bra/passande.
När det kommer till narrativ, jag är en vuxen människa och är inte längre rätt målgrupp men det tilltalar mitt inre,yngre HP-fan.

Har i skrivande stund bara spelat i ca 5h men som det gammla HP-fan man är, så är man riktigt imponerad.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Extazzy:

Hur upplevs grafiken? på de flesta filmer jag sett så ser det ut som om grafiken är flera år tillbaka i tid. Finns det typ Ray tracing och hdr. Och ser det bättre ut på konsol än vad det framstår som på youtube kilpp?

Utvecklades ursprungligen för old-gen så inget konstigt att grafiken är ojämn. Tycker den duger bra

Medlem

För mig så ligger spelet på samma nivå som Forspoken. Ett spel som mest är för ev utfyllnad. Just nu så försöker jag klarar Horizon forbidden west innan den 22 februari då psvr2 kommer. Sen är det Psvr2 (15 vr spel) 80% & Resident evil 4 remake och Starwars Jedi Survivor. Som ligger för grunden av allt spelande under våren. Det kommer att bli fantastiskt!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag respekterar att du säger det. Varför jag valde att hålla det borta från recensionen var dels för jag räknar med att de flesta vet turerna kring Rowlings, men också för att hon inte haft något med spelet att göra personligen. Spelet innehåller också saker som direkt går emot vad Rowlings rantar så det nästan som Avalanche gjort ett eget statemebt där. Det finns t.ex. en rätt stor karaktär i spelet som är trans. Men det är definitivt inte en icke-fråga dock och kanske kunde jag nämnt en mening eller två. Nu valde jag att låta spelet få fokus.

Tack för att du lätt bli att snacka om Rowling. Hon har rätt till sina åsikter och de som är emot till sina. Dessutom är spelet väldigt inkluderande med massor av mångfald och allmänt extremt bra. Finns ingen regel att man måste skriva folk på näsan, bara för att en liten arg grupp människor blivit upprörda. Då skulle man inkludera en smärre uppsats innan varje recension av BF och COD om hur jävligt krig är m.m. Vore mer rimligt än detta!

International
Man of Mystery

Blev ett köp igår iallafall och jag älskar det redan, funkar dessutom kanonbra på decket så det har blivit en del spel i sängen och soffan. Stör mig lite bara på att alla verkar vara så snälla hela tiden, trodde jag skulle se mer sånt som Slytherin-student, typ wow's horde och alliance

Men det fångar verkligen rätt stämning i både böcker och filmer, hoppas det har mycket innehåll så man kan hänga här länge.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag respekterar att du säger det. Varför jag valde att hålla det borta från recensionen var dels för jag räknar med att de flesta vet turerna kring Rowlings, men också för att hon inte haft något med spelet att göra personligen. Spelet innehåller också saker som direkt går emot vad Rowlings rantar så det nästan som Avalanche gjort ett eget statemebt där. Det finns t.ex. en rätt stor karaktär i spelet som är trans. Men det är definitivt inte en icke-fråga dock och kanske kunde jag nämnt en mening eller två. Nu valde jag att låta spelet få fokus.

Det är mycket försök att separera rowling från spelet, men det är ju såklart att hon är involverad även om hon inte sitter där och utvecklar, det är alltid mycket involvering när det handlar om någons IP, speciellt med rowling.

JK Rowlings åsikt är ju att transpersoner ska ha en slags andra klassens könstillhörighet, att en transkvinna inte kan vara en kvinna, och spelet, även om det har en transperson går aldrig in på det.

hade man hiittat en transkvinna bland kvinnornas toaletter i spelet så hade hon VETO'at det snabbt som fan.

Men jo, det är viktigt att informera folk, att man direkt stödjer JK rowlings förmögenhet, och ger mer röst åt hennes skadliga åsikter. Sen utefter det så får man bestämma om man är redo att offra dessa saker för underhållning.

Medlem

Hoppas inte detta stämmer, hade förbokat så tycker de borde kunnat skickat det lite tidigare än idag

Medlem
Skrivet av eld:

[...] att man direkt stödjer JK rowlings förmögenhet, och ger mer röst åt hennes skadliga åsikter. Sen utefter det så får man bestämma om man är redo att offra dessa saker för underhållning.

Där håller jag absolut inte med, man måste kunna skilja på sak och person, speciellt i dessa sammanhang. Det finns noll korellation mellan köp av HP-saker och stöd till Rowlings åsikter. Fattiga människor uttrycker också åsikter, med eller utan pengar. Världen är inte svart-vit, och saker är mer komplicerat än så. Men om du kan påbevisa att transpersoner aktivt far illa genom köp av HP-saker så lovar jag att aldrig köpa en enda pryl för resten av livet.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av eld:

Men jo, det är viktigt att informera folk, att man direkt stödjer JK rowlings förmögenhet, och ger mer röst åt hennes skadliga åsikter. Sen utefter det så får man bestämma om man är redo att offra dessa saker för underhållning.

Jag tror snarare att såna här överreaktioner mot ett spel är långt mer skadligt för transpersoner än hennes åsikter. Man kan ignorera hennes åsikter, men om transaktivister blir så här militanta över en så löjlig grej som ett spel så kommer dom snabbt tappa stöd bland folk som annars skulle varit på deras sida. Separera alltid skaparen från deras verk.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

eld
Medlem
Skrivet av doversund:

Där håller jag absolut inte med, man måste kunna skilja på sak och person, speciellt i dessa sammanhang. Det finns noll korellation mellan köp av HP-saker och stöd till Rowlings åsikter. Fattiga människor uttrycker också åsikter, med eller utan pengar. Världen är inte svart-vit, och saker är mer komplicerat än så. Men om du kan påbevisa att transpersoner aktivt far illa genom köp av HP-saker så lovar jag att aldrig köpa en enda pryl för resten av livet.

Utan sina harrypotter pengar så hade hon varit ännu en random transfob på twitter, men nu har hon miljontals följare på twitter och andra plattformar som tycker att eftersom de älskar harry potter så mycket så kanske hon har en poäng.

Vartenda liten bit av spelets succé, vartenda peng hon får från detta är en del av hela kakan, varje gång någon väljer att inte prata om problemet för att "man ska separera spel och författare" eller för att det blir lite jobbigt så får hon ännu mer ammunition.

Individuellt har du säkert liten påverkan, men tänk på att det finns miljontals personer precis som du.

frågan är väl: "gör transfobi så att transpersoner aktivt far illa i världen?" och sedan på det "om jag köper spelet, spär jag på JK rowlings plattform för transfobi?"

Visst får folk köpa spelet om de vill, men det blir dumt om man försöker säga att det inte har någon påverkan alls och är helt harmlöst, och nej, man är inte automatisk transfob om man köper spelet.

eld
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag tror snarare att såna här överreaktioner mot ett spel är långt mer skadligt för transpersoner än hennes åsikter. Man kan ignorera hennes åsikter, men om transaktivister blir så här militanta över en så löjlig grej som ett spel så kommer dom snabbt tappa stöd bland folk som annars skulle varit på deras sida. Separera alltid skaparen från deras verk.

Har aldrig sett argumentet gå så lång som att det skulle vara skadligt för transpersoner om man är emot hennes transfobi, en riktig 180 här.

Medlem
Skrivet av eld:

[...], men nu har hon miljontals följare på twitter och andra plattformar som tycker att eftersom de älskar harry potter så mycket så kanske hon har en poäng.

Kanske, men det vet inte du eller jag. Det är då onödigt att spekulera.

Hur gör du med kläder, hårdvara, mat med mera? Du vet att genom att ha otroligt låga löner och ha horribla arbetsförhållanden för den del människor, gör så att vi andra kan köpa billig mat, biliga kläder, billig hårdvara med mera?
Du stöttar väl inte fattigdom och utnyttjande av människor?

Du betalar skatt, som en del går till Sida som i sin tur delar ut pengar till olika länder och organisationer, därav vissa terrororganisationer. Du stöttar väl inte terror?

Du betalar skatt, staten tar fram vapen som vi säljer. Dessa vapen dödar oskyldiga.
Stöttar du dödandet av oskyldiga?

Tycker vi kan börja i den änden, innan vi gnäller på Rowling och hur vida man stöttar henne eller ej.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

eld
Medlem
Skrivet av doversund:

Kanske, men det vet inte du eller jag. Det är då onödigt att spekulera.

Hur gör du med kläder, hårdvara, mat med mera? Du vet att genom att ha otroligt låga löner och ha horribla arbetsförhållanden för den del människor, gör så att vi andra kan köpa billig mat, biliga kläder, billig hårdvara med mera?
Du stöttar väl inte fattigdom och utnyttjande av människor?

Du betalar skatt, som en del går till Sida som i sin tur delar ut pengar till olika länder och organisationer, därav vissa terrororganisationer. Du stöttar väl inte terror?

Du betalar skatt, staten tar fram vapen som vi säljer. Dessa vapen dödar oskyldiga.
Stöttar du dödandet av oskyldiga?

Tycker vi kan börja i den änden, innan vi gnäller på Rowling och hur vida man stöttar henne eller ej.

Jag tänker inte blunda för effekten jag har som innevånare i ett västerländskt iland, det är det som är poängen, man gör sina val men man ska inte försöka få det att låta som att problemen inte existerar.

Argumentet "det finns alltid någon som har det sämre" är ganska dåligt, för det går att köra med i princip vartenda situation.

Åter igen: Sure om folk vill spela spelet, men säg inte: "det finns inget problem".

Det går att betala lite skatt i situationen: för att ta igen inköpet av hogwarts legacy, boosta folk som pratar om problemen med transfobin, gör så folk blir mer medvetna när chansen infinner sig.

Medlem
Skrivet av eld:

Åter igen: Sure om folk vill spela spelet, men säg inte: "det finns inget problem".

Det är väl ingen som har sagt "det finns inget problem" Utan min poäng är att du tar dig friheten att sparka in en öppen dörr, göra en billig poäng, peka finger, mansplaina en sak som ingen har i tråden har bett om. Fokus är spelet, vi behöver ingen socal justice warrior som sparkar in en öppen dörr och säger "har ni tänkt på att Rowling är transfob" så att ditt samvete/godhetskonto ökar lite grann.

Är det någon som har missat Rowlings åsiker, så är det inte ditt jobb att förmedla det, speciellt inte här.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av eld:

Har aldrig sett argumentet gå så lång som att det skulle vara skadligt för transpersoner om man är emot hennes transfobi, en riktig 180 här.

Folk eller grupper som blir för radikala tappar ofta stöd bland den bredare massan, att kalla folk som spelar ett spel för problematiska och/eller transfobiska är aningen radikalt. Just saying.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Jag har inget som helst intresse av Harry Potter men blir ändå lite nyfiken på detta spel. Det ser skoj ut

Medlem

Köpte 2 ex! Älskar J.K. Rowling!

Medlem
Skrivet av eld:

Utan sina harrypotter pengar så hade hon varit ännu en random transfob på twitter, men nu har hon miljontals följare på twitter och andra plattformar som tycker att eftersom de älskar harry potter så mycket så kanske hon har en poäng.

Vartenda liten bit av spelets succé, vartenda peng hon får från detta är en del av hela kakan, varje gång någon väljer att inte prata om problemet för att "man ska separera spel och författare" eller för att det blir lite jobbigt så får hon ännu mer ammunition.

Individuellt har du säkert liten påverkan, men tänk på att det finns miljontals personer precis som du.

frågan är väl: "gör transfobi så att transpersoner aktivt far illa i världen?" och sedan på det "om jag köper spelet, spär jag på JK rowlings plattform för transfobi?"

Visst får folk köpa spelet om de vill, men det blir dumt om man försöker säga att det inte har någon påverkan alls och är helt harmlöst, och nej, man är inte automatisk transfob om man köper spelet.

Vad är det hon har sagt som är så transfobiskt? I tweeten jag har sett skriver hon typ att det är skillnad på "biologiska" kvinnor och transkvinnor. Något som jag tycker är ganska logoiskt. Så vad är det hon har sagt?


signatur

PSN: OAKTHYR

Skribent

Tips: håll er borta från spelets Steam-forum. Utöver att vara rent kaos så försöker (och lyckas) även vissa spoila slutet. Fick det precis avslöjat utan anledning i en tråd om prestandaproblemen.

Medlem

Det blir nog inget Hogwarts legacy för mig idag.
Beställningen från spelbutiken verkar vara bortslarvat av dem själva eller bring som skulle leverera.
För Bring har inte uppdaterat mitt paket sedan i Onsdags. Står fortfarande de inväntar på att få in det till sin sorteringscentral.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tips: håll er borta från spelets Steam-forum. Utöver att vara rent kaos så försöker (och lyckas) även vissa spoila slutet. Fick det precis avslöjat utan anledning i en tråd om prestandaproblemen.

Samma här, läste säkert samma som dig men kommer nu inte ihåg vad det stod så det är ok ändå=)

Medlem

Har sett fram emot det här länge så det är väldigt kul att det verkar leva upp till, och i många fall överträffa, folks förväntningar. Tycker det ser helt fantastiskt ut och de tvivel jag hade kring gameplay och combat känns numera obefogade - ser ruskigt kul ut!

Jag börjar verkligen känna att det kommer så pass många bra spel nu att det börjar bli ofrånkomligt att inte investera i en ny konsol. Last gen-versionerna blev ju framflyttade och det ser jag som ett gott tecken men tror inte de blir problemfria då spelet verkar kräva ganska mycket. Vågar nog inte betala fullpris för PS4-versionen.

Skrivet av OAKTHYR:

Vad är det hon har sagt som är så transfobiskt? I tweeten jag har sett skriver hon typ att det är skillnad på "biologiska" kvinnor och transkvinnor. Något som jag tycker är ganska logoiskt. Så vad är det hon har sagt?

Som transperson vill jag säga att hon inte alls är transfob. Hon tog upp problemet med själv-ID (att det du säger är sanningen enligt lag - "jag är kvinna", då är jag bokstavligen kvinna) som är att man aldrig kan veta om någon är "legitim" trans eller om det är någon som utnyttjar det (samt andra saker som att kvinnohat baseras på biologi). Nu har hon börjat ta upp exempel på när det händer - våldtäktsmän som "helt plötsligt" börjat kalla sig trans i fängelset och då blir flyttad till kvinnofängelse, men då börjar de istället anklaga henne för att bara tweeta sånt hela tiden och utmåla alla transpersoner som onda. Då kan de länka till något hon sagt och säga "titta, sånt skickar hon hela tiden" när det egentligen handlar om själv-ID och att hon blev ifrågasatt att det händer att det utnyttjas.

Själv tycker jag väl att det inte är fel att vara transperson. Liksom, verkligheten kommer ju ikapp om man bli ljugen för en sak som inte stämmer. En transkvinna har inte samma förutsättningar som kvinnor. Det är väl inget fel att "bara" vara transkvinna? Eller? Det var inget problem förut, för 5+ år sedan. Man måste inte vara bokstavligen kvinna.

En annan sak som är lite mer "out there", men som vi bör hålla koll på. Utländska krafter (utanför Väst) försöker destabilisera oss. Det är inte så att de skapar nya problem, utan att de förstärker det som redan finns. Det kan handla om att de har folk i vissa positioner eller "tweakar" vissa konton till att höras mer. De har finansierat båda extremer i Väst. Speciellt i USA men även i Europa.

Detta är ju ett ypperligt sätt att störa ordningen i Väst. Att påminna oss om vilka "problem" vi har just i detta läget. "Hörrni, fokusera på interna problem istället... låt mig ta över det här landet... ni har andra problem >:)"

TikTok är kinesiskt. Reddit är delvis ägt av Tencent om jag minns rätt, som även har 40 % av Epic Games... dessutom är Discord involverat på något sätt om jag inte kommer ihåg fel... och då har jag inte räknat enskilda personer som är påverkade på olika sätt i alla möjliga platser. Bottar också. Facebook och så vidare tjänar pengar på kontroverser dessutom.

Divide and conquer.

Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Som transperson vill jag säga att hon inte alls är transfob. Hon tog upp problemet med själv-ID (att det du säger är sanningen enligt lag - "jag är kvinna", då är jag bokstavligen kvinna) som är att man aldrig kan veta om någon är "legitim" trans eller om det är någon som utnyttjar det (samt andra saker som att kvinnohat baseras på biologi). Nu har hon börjat ta upp exempel på när det händer - våldtäktsmän som "helt plötsligt" börjat kalla sig trans i fängelset och då blir flyttad till kvinnofängelse, men då börjar de istället anklaga henne för att bara tweeta sånt hela tiden och utmåla alla transpersoner som onda. Då kan de länka till något hon sagt och säga "titta, sånt skickar hon hela tiden" när det egentligen handlar om själv-ID och att hon blev ifrågasatt att det händer att det utnyttjas.

Själv tycker jag väl att det inte är fel att vara transperson. Liksom, verkligheten kommer ju ikapp om man bli ljugen för en sak som inte stämmer. En transkvinna har inte samma förutsättningar som kvinnor. Det är väl inget fel att "bara" vara transkvinna? Eller? Det var inget problem förut, för 5+ år sedan. Man måste inte vara bokstavligen kvinna.

En annan sak som är lite mer "out there", men som vi bör hålla koll på. Utländska krafter (utanför Väst) försöker destabilisera oss. Det är inte så att de skapar nya problem, utan att de förstärker det som redan finns. Det kan handla om att de har folk i vissa positioner eller "tweakar" vissa konton till att höras mer. De har finansierat båda extremer i Väst. Speciellt i USA men även i Europa.

Detta är ju ett ypperligt sätt att störa ordningen i Väst. Att påminna oss om vilka "problem" vi har just i detta läget. "Hörrni, fokusera på interna problem istället... låt mig ta över det här landet... ni har andra problem >:)"

TikTok är kinesiskt. Reddit är delvis ägt av Tencent om jag minns rätt, som även har 40 % av Epic Games... dessutom är Discord involverat på något sätt om jag inte kommer ihåg fel... och då har jag inte räknat enskilda personer som är påverkade på olika sätt i alla möjliga platser. Bottar också. Facebook och så vidare tjänar pengar på kontroverser dessutom.

Divide and conquer.

Ja det är riktigt illa när brottslingar utnyttjar systemet. Har även läst om händelser i USA där transkvinnor som fortfarande har sin penis kvar sitter med den helt öppet inför små tjejer på kvinnobad. Och när mammor klagar är det dom som är problematiska.
Sen kan man ju också nämna problemet med trans-atleter som tävlar mot kvinnor och utklassar dom totalt och då kan samma karriärer för kvinnor inom sport.

Det är just det jag tycker också. Vad skulle det vara för "fel" att vara en transkvinna eller transman? Inget. Det handlar väl mest om att känna sig hemma i sin egen kropp? Och det tycker jag att alla har rätt till.

Jag har kollat en hel del på Blair White på Youtube så jag har nog fått mycket av min uppfattning om HBTQ och transfrågor genom hennes syn på saker och ting. Men jag skulle säga att det är väldigt mycket lättare att sympatisera med henne jämfört med många andra transförespråkare som har helt galna idéer. Bland annat att lesbiska kvinnor är transfober om dom inte vill ligga med transkvinnor som har penis.

Ja jag tror att många andra kulturer tittar på oss här i väst och undrar vad vi håller på med. Eller som du säger försöker påverka oss åt det här hållet. Jag har inget fakta på detta men någon på sociala medier nämnde att exempelvis Tiktok visar mycket mer innehåll om vetenskap och utbildning och liknande i Kina för att försöka få dom unga att utbilda sig och här i väst är det dansande tjejer, korkade challenges, kattvideos och politiskt innehåll som delar upp oss i grupper.

Vad är din syn på HBTQ förresten? Är det bra sammanhållning här i Sverige? I USA verkar det vara mycket att så länge man har samma åsikter som dom på twitter får man vara med i gemenskapen men skulle man avvika något blir man utslängd.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skriv svar