Sätt DITT betyg på Hogwarts Legacy

Robot
Sätt DITT betyg på Hogwarts Legacy

Hur bra tycker du spelet alla snackar om är?

#betyg, #hogwarts-legacy


Medlem

Har inte spelat mer än 10h än så länge men fy fan vad dom fångar upptäckarlusten och allt det magiska från böckerna/filmerna. Lite stela animationer mellan varven och ojämnt röstskådespeleri, men en solklar 4:a än så länge!

Geeks Gaming

Helt klart ett rekommenderat köp från min sida.

Dock 2 saker som gjort mig besviken

1. Intro till allting är en besvikelse. Första gången du kommer till Hogwarts? Snabb cutscene sen är du helt plötsligt där och ska bli indelad i ditt hus. Och direkt efter de är det ny cutscene sen är du helt plötsligt i din säng. Fick inte uppleva att gå in i commonroom själv. Ingen introduktion över huvudtaget. Och det är tyvärr så över allt. Känns mer som du ska kunna allt utantill redan.

2. Flygningen. Detta är nog mer ett consol kontroller problem och är mer om hur jag brukar spela.
Men kvastflygningkontrollerna är bara så himla fel för mig. I alla andra spel där man flyger så använder man en spak för upp ner och sidorna. Men här är det en spak för upp ner och vrida kameran? Medans den andra är framåt bakåt och sidorna. Blir helt enkelt fel för mig.

Medlem

Jag och mina kids är på precis sammavåglängd.

5av5 på familjemys

Spelet? En fyra i övrigt.

Medlem

3

Jag jämför tyvärr allt för mycket med Red dead redemption 2 och GTA och spelet håller inte alls samma standard. Mycket lägre nivå på npc:erna. Händer inte mycket om man springer in i dem och händer inget alls när man kastar förbannelser framför deras näsor. Prova att använda alohomora på en låst dörr och personen innanför noterar dig inte ens. Prova flyg med kvasten in i en bergvägg, händer nada.

Men med det sagt så är spelet ändå roligt att sätta sig och spela. Så jag fortsätter nog tills det är varvat.

Medlem

4. Mycket underhållande om än väldigt likt Ubisofts beprövade open world formula.

Medlem

Helt fantastiskt och ett av de bästa open world spelen!

Allt är helt magiskt som det ska vara och man vill upptäcka och se nya saker.

5 av 5 för min del

Underbart gjort spel! Grattis till utvecklarna!

Medlem

Häftiga miljöer och kul att utforska. Dock död värld pga karaktärerna och NPC som tex. stirrar in blint i väggar. Medioker stor.

Gav det ändå en 4 men 3.5 är nog mer sant.

Medlem
Medlem

4/5, för många tråkiga spindelstrider för att nå femman.

Inaktiv
Skrivet av Jinxswe:

Helt klart ett rekommenderat köp från min sida.

Dock 2 saker som gjort mig besviken

1. Intro till allting är en besvikelse. Första gången du kommer till Hogwarts? Snabb cutscene sen är du helt plötsligt där och ska bli indelad i ditt hus. Och direkt efter de är det ny cutscene sen är du helt plötsligt i din säng. Fick inte uppleva att gå in i commonroom själv. Ingen introduktion över huvudtaget. Och det är tyvärr så över allt. Känns mer som du ska kunna allt utantill redan.

2. Flygningen. Detta är nog mer ett consol kontroller problem och är mer om hur jag brukar spela.
Men kvastflygningkontrollerna är bara så himla fel för mig. I alla andra spel där man flyger så använder man en spak för upp ner och sidorna. Men här är det en spak för upp ner och vrida kameran? Medans den andra är framåt bakåt och sidorna. Blir helt enkelt fel för mig.

Håller helt med dig angående 1 även fast jag inte spelat. Det låter väldigt viktigt för att återskapa känslan. Här borde de lagt mer krut.

Skrivet av Jinxswe:

Helt klart ett rekommenderat köp från min sida.

Dock 2 saker som gjort mig besviken

1. Intro till allting är en besvikelse. Första gången du kommer till Hogwarts? Snabb cutscene sen är du helt plötsligt där och ska bli indelad i ditt hus. Och direkt efter de är det ny cutscene sen är du helt plötsligt i din säng. Fick inte uppleva att gå in i commonroom själv. Ingen introduktion över huvudtaget. Och det är tyvärr så över allt. Känns mer som du ska kunna allt utantill redan.

2. Flygningen. Detta är nog mer ett consol kontroller problem och är mer om hur jag brukar spela.
Men kvastflygningkontrollerna är bara så himla fel för mig. I alla andra spel där man flyger så använder man en spak för upp ner och sidorna. Men här är det en spak för upp ner och vrida kameran? Medans den andra är framåt bakåt och sidorna. Blir helt enkelt fel för mig.

Det borde väl gå att ändra i inställningarna, eller har jag fel?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av Jinxswe:

Helt klart ett rekommenderat köp från min sida.

Dock 2 saker som gjort mig besviken

1. Intro till allting är en besvikelse. Första gången du kommer till Hogwarts? Snabb cutscene sen är du helt plötsligt där och ska bli indelad i ditt hus. Och direkt efter de är det ny cutscene sen är du helt plötsligt i din säng. Fick inte uppleva att gå in i commonroom själv. Ingen introduktion över huvudtaget. Och det är tyvärr så över allt. Känns mer som du ska kunna allt utantill redan.

2. Flygningen. Detta är nog mer ett consol kontroller problem och är mer om hur jag brukar spela.
Men kvastflygningkontrollerna är bara så himla fel för mig. I alla andra spel där man flyger så använder man en spak för upp ner och sidorna. Men här är det en spak för upp ner och vrida kameran? Medans den andra är framåt bakåt och sidorna. Blir helt enkelt fel för mig.

Ja vad fan, kvastkontrollerna är helt bakvända ju!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Helt ok spel, kunde varit lite mer djup i allt runt om. Storyn och dialogerna är dock gjorda för en femåring.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja vad fan, kvastkontrollerna är helt bakvända ju!

Nope fungerar hur bra som helst för mig som alltid kör invert vertikalt

Medlem

3/5 Kul, habilt hantverk, men inte fantastiskt. Hela speldesignen känns lite gammalmodig, påminner om PS2/Xbox spel ungefär.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Underhållande. Väldigt ambitiöst på vissa områden, som mängden värld och olika saker att utforska. Kul combat. Jag velade mellan 3 och 4, blev 4 ändå för de bra bitarna är så pass bra.

Det som drar ner är att det är irriterande opolerat. Till exempel, NPC:er som står hjärndött stilla i bakgrunden under dialoger. NPC:er som poppar in nästan ovanpå en vid quests där du möter upp och väntar. Kommentarer från ens karaktär som upprepas ad infinitum under pussel. Kommentarer från NPC:er om saker du inte gjort än eller ens låst upp i spelet. Att olika konsekvenser av nästan alla val i hela spelet är en illusion. Omspelningsvärdet är väldigt lågt. Riktigt skumma kontroller i vissa fall. Värst är nog styrningen på kvasten och titta neråt från kvasten går till exempel inte O_o. Plotholes, vet NÅN vad det är för amulett de refererar till tidigt i storyn? Som man ska ha hittat (vilket inte händer, iaf inte så spelaren får se). Den var uppenbarligen viktig för storyn då den innehöll ganska tydliga instruktioner om vart spelaren ska härnäst. Konstig sak att missa i en cutscene. Sammantaget får det mig att fundera över om de speltestat överhuvudtaget.

Edit: Höll på att glömma. Alla slytherins jag träffat utom en har varit snälla och trevliga. Rätt stor wtf på den biten. Ironiskt nog träffade jag på en feg, skrytsam gryffindor som fantiserade om vad som skulle hända om det var riktiga människor och inte target dummies xD.

Medlem

4 av mig. tycker spelet var bra men önskar bättre rpg element och slutet var lite snabbt, skulle gärna vilja se lite mer upptrappning på slutet. Det gick så snabbt och kändes lite impaktlöst.

Medlem

4/5 för mig. Det enda som drar ner betyget är bristen av konflikter mellan de olika husen. Inte nog med att de gör alla sidequest ganska urvattnade, de gör dessutom återspelbarheten(är det ens ett ord?) ganska begränsad. I övrigt en rent magisk resa trots att jag inte är ett fan av Potters värld.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Svag femma men trots allt en femma. Spelar på PS5 och har inte märkt några större buggar. Atmosfären är den stora styrkan. Mysigt på det där brittiska viset.

Medlem

3.

+ Atmosfären är helt rätt
+ Combat är kul, tycker jag
+ Bra customization
+ Avada kedavra

- Extremt dålig optimering på PC
- Tveksamt röstskådespeleri
- Stela animationer ibland
- Ingen quiddich och lore-anledningen är kass
- Bör varit mer magiska dueller, mindre spindlar och skit.

Medlem

Ugh, vill verkligen spela detta men kan inte förmå mig att betala fullpris! Har prestandan på pc blivit bättre?

Medlem

När året har nått sitt ände kommer det här bli årets spel. Om inte så behövs något i hästväg för att stoppa det.

Buggar, har haft tur, få och inte så jobbiga.

Men spelkänslan, din egna Harry-Potter-värld. Spot on! Och den är stor, 25 timmar hittills och det känns som jag knappt har börjat.

Trollformler är viktiga, kombinationer än mer. Vem är du, god eller ond? Perfekt tempo hur man låser upp nya egenskaper osv.

Så lyft din egenskapade wand och börja äventyret

Det enda jag saknar är John Williams musik. Rättigheter som vanligt. Musiken ligger ändå väldigt nära originalet så jag är nöjd även där.

Medlem

det enda jag är ganska besviken över ca 20-25 timmar in är bristen på intressanta dungeons som inte är quest-relaterade. jag jämför hela tiden med elden ring där ett litet hål i en bergvägg nånstans kunde leda till värsta lilla äventyret, i hogwarts så leder varje hål i väggen till en kista ca 20 meter in, sen inget mer. hoppas hela tiden på att jag ska hitta nåt bortom kistan, men nej, så kul ska vi inte ha det tydligen.

annars bra.

Medlem

Angående kvast-styrningen så tyckte jag också att den kändes helkonstig tills jag slutade använda vänsterspaken för styrning och enbart hålla den uppåt hela tiden och använda högerspaken för styrning.. då blir det mer som jag är van, att man har en spak helt för styrning.

10-15h in.. 3.5/5 från mig. Inte samma ”spel-magi” som Elden Ring (som satte en ny ribba för mig personligen förra året vad ett spel kan erbjuda för känsla och ”immersion”) utan lite mer platt Ubisoft-känsla. Samtidigt så har det sina stunder av inlevelse pga miljöerna och jag tycker combat med lite mixtrande av att få till spell-combos är ganska rolig hitills. Så har ändå ganska kul med spelet för tillfället.

Just combat är nog det jag vill ge utvecklarna mest cred för. Att de har lyckats ta den traditionellt sett tråkigaste RPG-klassen, Mage, som står och spammar long-range spells där bak och gjort en action-mage som kan få vara med och ”dansa” i combat som alla andra med parry och dodge, short-range spells och long-range spells, crowd-control eller effektiva fokuserade spells och mellan combat så kan man sitta på kammaren och fundera på sina combos och hur man ska mappa upp spells-hjulen bäst.

Finns kanske en risk att klassen blir lite OP i ett traditionellt RPG spel med klasser men annars hoppas jag att andra utvecklare kan inspireras lite för sin trollkarls-klass och i slutändan kanske det här är Hogwarts bidrag till spel-genren i stort.

Medlem

4/5 får det av mig.
Jävligt mysigt att bara springa runt i Hogwarts och leta efter hemliga rum och liknande.
Combaten är skoj tycker jag, speciellt med tanke på att man kan använda kombinationer och liknande.
Men allt är ju tyvärr inte guld och gröna skogar, tycker att det är något med röstskådespeleriet. Känns....tomt på något sätt.
Lite stela animationer på ansiktena också.
Prestanda mässigt så tycker jag att det funkar kalas på min PC iallafall.

Medlem

Solklar 5/5. Visst finns det brister men allt det bra kompenserar för dom. Viktigast av allt är att det är förbannat kul att spela.

Medlem

Kört igenom spelet nu från början till slut. Mysig atmosfär för Potter fans men själva spelet är ganska obalanserat. Bara att utforska Hogwarts i början gör att spelaren snabbt når level 22 innan man ens låst upp talangträdet. Level 22 är högsta tier i Talangträdet. Detta då XP ges ut för utforskande i spelet främst.

Själva potter världen är bara en kuliss. Hogwarts är en död kuliss där ingen verksamhet pågår. House points räknas inte oavsett vad karaktärer säger. Det finns ingen interaktion mellan karaktärer eller hus. NPCs har sina platser oavsett vad som händer och bryr sig inte om omgivningen eller tid på dygnet. Finns ingen tid som flödar på Hogwarts det är helt statiskt. Allt beror på hur mycket du utforskat och vilka "flaggor" i form av quests i main story du låst upp. När du betar av en flagga så byter Hogwarts från ett statiskt tillstånd till ett annat.

Så bortser man från Potter atmosfären så är det ett ganska mediokert open world spel. Så fick en svag 3a av mig.

Medlem

Har kanske spelat 6-7 timmar bara men såhär långt känns det mer som ett barnspel än vad jag kanske hade tänkt mig (trots att det är baserat på barnböcker).

Det stör mig att man inte kan vara så ond man vill, verkar inte göra någon skillnad alls vilket hus man hamnar i etc. Tycker även klädsystemet suger.

Ger det 3/5.

Medlem

Är det lika snyggt som Red Dead Redemption 2? Nej. Men underhållningsvärdet är tomefan 5/5 och det är väl därför man spelar i första hand. Dessutom tycker jag storyn är intressant.

Spelat ungefär halvvägs in i storyn och kan inte annat än att ge Hogwarts Legacy 5/5. Får se när man är klar men med tanke på att jag har roligare här än vad jag hade i God of War Ragnarök så lutar det åt en solklar 5a!

12
Skriv svar