Resident Evil Village VR är släppt - demo också

Robot
Resident Evil Village VR är släppt - demo också
Medlem

Nice.
Har bara hunnit testa VR tutorial med shooting range i källaren.
Överlag positiv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Wää ge mig PS5 och VR2, måste skaffa jobb och pengar först

Medlem

Jag undrar hur man gör rent kontrollerna för jag skulle handsvettas som fan i skräckspel

Redaktör
Ponny

Helgen är rädd(ad).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Keima:

Jag undrar hur man gör rent kontrollerna för jag skulle handsvettas som fan i skräckspel

ärsh bara gnugga bort lite hastigt mä tröjan

Medlem

Så detta kommer på steam?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Så detta kommer på steam?

Finns enbart som Mod.
Officiellt Vr läge finns inte. Inte ännu iaf.

Psvr2 versionen känns som praydogs VR Mod.
Men man har lagt in lite mer VR anpassat gameplay.
Tex vapnen osv är egna objekt ej fastklistrade i händerna osv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Wää ge mig PS5 och VR2, måste skaffa jobb och pengar först

Var på väg att ge dig PS5 och VR2. Men avvaktar nu till du skaffat jobb och pengar. Säg till när du är redo.

Medlem

Hur mycket kan man justera grafikinställningar i ett VR-spel egentligen? Kan man styra upplösning, sätta av/på AA, AF, ställa in globalt ljus, skuggor, partikeleffekter och allt sånt?

Och kanske viktigast av allt, texturkvalitet? Kikade lite på VR Resident Evil Village på Youtube men texturerna ser ju ut som PS3-kvalitet typ.


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag har en ursäkt: har inget VR-headset.
Och ja, det finns ett särskilt hus ....... som skrämde skiten ur mig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur mycket kan man justera grafikinställningar i ett VR-spel egentligen? Kan man styra upplösning, sätta av/på AA, AF, ställa in globalt ljus, skuggor, partikeleffekter och allt sånt?

Och kanske viktigast av allt, texturkvalitet? Kikade lite på VR Resident Evil Village på Youtube men texturerna ser ju ut som PS3-kvalitet typ.

Nej man kan inte ändra sånt. Inte på Playstation iaf.
Det ser sämre ut på plattskärm än det gör i headsetet.
Men Re village har en del "problem". Elöer rättare sagt inte spelet utan hur Sony tänkt att "konsol vr" ska fungera + headsetets oled paneler.
Inget gamebreaking men kanske inte så bra som man hade trott/hoppats. Beror lite på vad man har för tidigare erfarenheter


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej man kan inte ändra sånt. Inte på Playstation iaf.
Det ser sämre ut på plattskärm än det gör i headsetet.
Men Re village har en del "problem". Elöer rättare sagt inte spelet utan hur Sony tänkt att "konsol vr" ska fungera + headsetets oled paneler.
Inget gamebreaking men kanske inte så bra som man hade trott/hoppats. Beror lite på vad man har för tidigare erfarenheter

Vad då för problem? Och hur tänker Sony att konsol-VR ska fungera?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad då för problem? Och hur tänker Sony att konsol-VR ska fungera?

Utvecklare som gör spel för PSVR2 kan välja att rendera spelen i 60, 90 eller 120fps.
Tunga spel som inte klarar av native 90 väljer man att rendera i konstant 60fps.
Då används reprojection som gör att varannan frame är en "fake frame" så det blir 120.
Detta orsakar att det kan upplevas suddigt nästan som motion blur.
På PCVR & Quest fungerar det annorlunda har jag förstått. då körs grafikkortet vad det kan och när det inte orkar så hoppar en fake frame in när det behövs. Det kan man märka just tillfälligt men inte på samma sätt som på Playstation när det går konstant i 60fps.

Detta kanske inte är nån game breaking deal men det kan spä på illamående och åksjuka hos vissa om man inte är försiktig.

Spel som kan renderas native 90 och 120 fps kommer inte lida av detta på PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Var på väg att ge dig PS5 och VR2. Men avvaktar nu till du skaffat jobb och pengar. Säg till när du är redo.

Okej skaffar jobb inom 1 vecka förhoppningsvis skickar du det på posten då?!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Utvecklare som gör spel för PSVR2 kan välja att rendera spelen i 60, 90 eller 120fps.
Tunga spel som inte klarar av native 90 väljer man att rendera i konstant 60fps.
Då används reprojection som gör att varannan frame är en "fake frame" så det blir 120.
Detta orsakar att det kan upplevas suddigt nästan som motion blur.
På PCVR & Quest fungerar det annorlunda har jag förstått. då körs grafikkortet vad det kan och när det inte orkar så hoppar en fake frame in när det behövs. Det kan man märka just tillfälligt men inte på samma sätt som på Playstation när det går konstant i 60fps.

Detta kanske inte är nån game breaking deal men det kan spä på illamående och åksjuka hos vissa om man inte är försiktig.

Spel som kan renderas native 90 och 120 fps kommer inte lida av detta på PSVR2

Okej. Bra förklaring. Tack.

Synd att höra för motion blur är bland det värsta jag vet.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur mycket kan man justera grafikinställningar i ett VR-spel egentligen? Kan man styra upplösning, sätta av/på AA, AF, ställa in globalt ljus, skuggor, partikeleffekter och allt sånt?

Och kanske viktigast av allt, texturkvalitet? Kikade lite på VR Resident Evil Village på Youtube men texturerna ser ju ut som PS3-kvalitet typ.

Driver du eller? Village var utan tvekan ett av dom bästa spelen jag sett när det var ny releasat på Xbox One X. Var speechless, intro villagen när man börjar spelet där. Fast ja, jag satt på Oled 4k HDR så kanske det gjorde skillnad?

En fråga, vilka spel tycker du ser bra ut, referens för dig?

Medlem

Körde i nästan två timmar. Pricksäkerheten i shooting range är mycket bättre än i vanliga spelet, inte helt oväntat kanske. Var lite snopen att ingenting synkades mellan den vanliga sparfilen, får börja om på noll igen. Inte hela världen men hade sett fram mot iaf en infinite ammo puffra för att mota skräcken. Tog mig till första sparpunkten och det var tur att jag redan spelat igenom det en gång. Hade inte varit kul att gå runt och inte veta vad som händer när allting är så nära. Blastade en lycan med hagelbössan och det kändes riktigt gött

Har bara ett problem, vissa textrutor när jag plockar upp saker i världen "synkas" inte, dvs bilderna i linserna ligger över varandra. Har provat justera fram och tillbaka, skruva på hjulet men fick inte till det. Får prova köra inställningarna igen.

Medlem
Skrivet av pinky:

Körde i nästan två timmar. Pricksäkerheten i shooting range är mycket bättre än i vanliga spelet, inte helt oväntat kanske. Var lite snopen att ingenting synkades mellan den vanliga sparfilen, får börja om på noll igen. Inte hela världen men hade sett fram mot iaf en infinite ammo puffra för att mota skräcken. Tog mig till första sparpunkten och det var tur att jag redan spelat igenom det en gång. Hade inte varit kul att gå runt och inte veta vad som händer när allting är så nära. Blastade en lycan med hagelbössan och det kändes riktigt gött

Har bara ett problem, vissa textrutor när jag plockar upp saker i världen "synkas" inte, dvs bilderna i linserna ligger över varandra. Har provat justera fram och tillbaka, skruva på hjulet men fick inte till det. Får prova köra inställningarna igen.

Märkte också nått konstigt med textrutor innan jag avslutade.
Men jag höll på mixtra mycket, stänga av på spelet h0lla på med inställningar i ps5an och av på headsetet.
En omkalibrering av headsetets läge + eye trackig fixar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Driver du eller? Village var utan tvekan ett av dom bästa spelen jag sett när det var ny releasat på Xbox One X. Var speechless, intro villagen när man börjar spelet där. Fast ja, jag satt på Oled 4k HDR så kanske det gjorde skillnad?

En fråga, vilka spel tycker du ser bra ut, referens för dig?

Titta på någon video på Youtube. Resident Evil Village VR-version ser inte ut som spelet gjorde på XBox One. Alla 3D-modelller är enklare och det är lågupplösta texturer. Precis som Skyrim och Fallout 4 i sina VR-versioner kördes på låga inställningar med PS3-grafik.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Titta på någon video på Youtube. Resident Evil Village VR-version ser inte ut som spelet gjorde på XBox One. Alla 3D-modelller är enklare och det är lågupplösta texturer. Precis som Skyrim och Fallout 4 i sina VR-versioner kördes på låga inställningar med PS3-grafik.

Det blir skillnad om du ser en film på youtube eller liknande som är i VR i jämförelse om du ser VR med egna ögon. Även om spelet är i typ 4 nyanser och ser trist ut i 2D så ser det helt annorlunda ut i 360 grader.
Det går enbart att upplevas med ett virtuellt Headset. Pröva innan du ratar det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Såg på Digital Foundry, de körde ju någe spel som hade höga detaljer/texturer där man tittade men i periferin va det låg inställningar, precis som i verkligheten ju. Va perfekt eyetracking, vet inte om alla spel är så men låter ju skitbra för att kunna kräma ut mer prestanda.

Har inte Resident Evil så oxå?

Medlem

Kan ju inte påstå att det ser ut som PS3-grafik i psvr2.

Avstängd

Jo jag har en ursäkt. Jag äger inget vr-headset och har inte för avsikt att köpa ett heller. Har varvat RE Village flera gånger och betvivlar att VR-funktionen gör det värt att betala 7000 kr

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Jo jag har en ursäkt. Jag äger inget vr-headset och har inte för avsikt att köpa ett heller. Har varvat RE Village flera gånger och betvivlar att VR-funktionen gör det värt att betala 7000 kr

VR ger ju en helt annan immersion än vanlig 2d bild. Om du är sån person som gillar immersion så är ju VR headset lätt värt 7000 kr. Men ja det säger ju sig själv man är ingen casual gamer om man lägger ner såna slantar. Själv suttit lite i PS4, VR1 och spelat RE7, det känns legit som man är på plats i spelet. Bland dom där zombie bönderna vid matbordet, riktigt inbjudande! Visst upplösningen och det är inte det bästa därför jag ser fram emot dagen men skaffat ps5 och VR2, se hur mkt bättre det är.

Dessvärre blir jag lätt motion sick så måste slå på alla accessibility settings som lindrar det. Trodde innan jag köpte VR att det bara var mesar som blev det men icke, känner hur det vänder sig i magen, haha. Men det går att undvika bara man vet vad man blir det av.

Blev iaf mindblown första gången jag drog på mig VR brillorna och testade lite. Wipeout är jävligt sick på PS4 VR också. Man måste typ testa VR innan man kan avfärda det (om man aldrig testat vr innan) så man vet vad det handlar om istället för att se youtube videos

VR har ju andra uses också istället för ett spel, tex finns det många bra youtube videos man kan se på. VR är definitivt ingen gimmick iaf som typ kinect och andra såna där satsningar i tidigare gens. Ser VR som ett komplement till PS:et. Kan tex kolla in olika locations i världen innan man drar dit eller om man ej varit där (bara ett exempel)

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

VR ger ju en helt annan immersion än vanlig 2d bild. Om du är sån person som gillar immersion så är ju VR headset lätt värt 7000 kr. Men ja det säger ju sig själv man är ingen casual gamer om man lägger ner såna slantar. Själv suttit lite i PS4, VR1 och spelat RE7, det känns legit som man är på plats i spelet. Bland dom där zombie bönderna vid matbordet, riktigt inbjudande! Visst upplösningen och det är inte det bästa därför jag ser fram emot dagen men skaffat ps5 och VR2, se hur mkt bättre det är.

Dessvärre blir jag lätt motion sick så måste slå på alla accessibility settings som lindrar det. Trodde innan jag köpte VR att det bara var mesar som blev det men icke, känner hur det vänder sig i magen, haha. Men det går att undvika bara man vet vad man blir det av.

Blev iaf mindblown första gången jag drog på mig VR brillorna och testade lite. Wipeout är jävligt sick på PS4 VR också. Man måste typ testa VR innan man kan avfärda det (om man aldrig testat vr innan) så man vet vad det handlar om istället för att se youtube videos

VR har ju andra uses också istället för ett spel, tex finns det många bra youtube videos man kan se på. VR är definitivt ingen gimmick iaf som typ kinect och andra såna där satsningar i tidigare gens. Ser VR som ett komplement till PS:et. Kan tex kolla in olika locations i världen innan man drar dit eller om man ej varit där (bara ett exempel)

Vill lägga till att VR i multiplayer blir nå helt annat också oavsett om det är PvP, Coop eller bara social hangout


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Utvecklare som gör spel för PSVR2 kan välja att rendera spelen i 60, 90 eller 120fps.
Tunga spel som inte klarar av native 90 väljer man att rendera i konstant 60fps.
Då används reprojection som gör att varannan frame är en "fake frame" så det blir 120.
Detta orsakar att det kan upplevas suddigt nästan som motion blur.
På PCVR & Quest fungerar det annorlunda har jag förstått. då körs grafikkortet vad det kan och när det inte orkar så hoppar en fake frame in när det behövs. Det kan man märka just tillfälligt men inte på samma sätt som på Playstation när det går konstant i 60fps.

Detta kanske inte är nån game breaking deal men det kan spä på illamående och åksjuka hos vissa om man inte är försiktig.

Spel som kan renderas native 90 och 120 fps kommer inte lida av detta på PSVR2

Blir inte direkt förvånad att man kan uppnå bättre upplevelse på en pc med exempelvis ett rtx 4090 kort.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Blir inte direkt förvånad att man kan uppnå bättre upplevelse på en pc med exempelvis ett rtx 4090 kort.

Ja... det ter sig ganska naturligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar