Let's-a-go! Mario-filmens premiär sker två dagar tidigare i Sverige

Robot
Let's-a-go! Mario-filmens premiär sker två dagar tidigare i Sverige

En såna där omvänd försening.

#Film, #Super-mario-bros


Medlem

Det kan vara en dålig sak. Sverige är en test marknad för film. Världspremiärer är upp till en vecka tidigare här för att se om det är värt att trycka upp flera filmrullar för projektorerna. Flopp så görs inte det. Flipp så jobbas det på. AMC som äger SF bestämmer det.

Medlem

Biopremiärer i Sverige är ju alltid på onsdagar, det gör ju att vi ofta få se dom tidigare.
Varför vet jag inte. När jag tänker på det, är det inte ofta jag personligen går på bio under fre-lör, brukar bli typ alla andra dagar.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det kan vara en dålig sak. Sverige är en test marknad för film. Världspremiärer är upp till en vecka tidigare här för att se om det är värt att trycka upp flera filmrullar för projektorerna. Flopp så görs inte det. Flipp så jobbas det på. AMC som äger SF bestämmer det.

I princip inga biofilmer görs på rullar. Möjligtvis att dom kommer på hårddiskar, men majoriteten nuförtiden laddas ned.

Skribent
Skrivet av Håkan:

Biopremiärer i Sverige är ju alltid på onsdagar, det gör ju att vi ofta få se dom tidigare.
Varför vet jag inte. När jag tänker på det, är det inte ofta jag personligen går på bio under fre-lör, brukar bli typ alla andra dagar.

Det här är sant. Frågan är ju varför det blivit just onsdag som är premiärdag? Måste ju finnas en anledning till att det blivit så i början.

Är det för att svenskar går på krogen på fredagarna?


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Vet någon när biljetterna släpps? Senast jag var på en biopremiär minns jag inte ens (kan ha varit Star Wars Episod 3, och höll på att somna) men här finns ett premiärsug.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vet någon när biljetterna släpps? Senast jag var på en biopremiär minns jag inte ens (kan ha varit Star Wars Episod 3, och höll på att somna) men här finns ett premiärsug.

Menar du att du inte varit på bio sen 2005???

och jag tyckte jag var dålig på biobesök hahaha


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Johan Lorentzon:

Menar du att du inte varit på bio sen 2005???

och jag tyckte jag var dålig på biobesök hahaha

Nu läste du nog lite snabbt! Jag menar premiär.

Gillar bio skarpt, men sedan flyttlasset gick till Mariefred har det varit dåligt med biobesök. Men! Nu när jag jobbar inne i storstaden är planen att gå på betydligt mer bio. Har en liten bioklubb (antalet medlemmar: en) där planen är att i snitt klämma en film i månaden. Missade dock i februari. Två i mars? Kanske.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu läste du nog lite snabbt! Jag menar premiär.

Gillar bio skarpt, men sedan flyttlasset gick till Mariefred har det varit dåligt med biobesök. Men! Nu när jag jobbar inne i storstaden är planen att gå på betydligt mer bio. Har en liten bioklubb (antalet medlemmar: en) där planen är att i snitt klämma en film i månaden. Missade dock i februari. Två i mars? Kanske.

Haha tänkte väl, varit sjukt imponerad annars.


signatur

"Writer and Fighter"

dyb
Medlem

7e April är Långfredag. Kan det ha något att göra med saken?

Medlem

Sverige är ju ett av ett gäng länder som konsekvent alltid får premiärer minst 2 dagar före på alla "större" Hollywood rullar. Har hört lite olika anledningar, men ser ingen anledning att klaga

Medlem

Vägrar se den på Svenska, Svenska dubbningar idag är så cringe.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Håkan:

I princip inga biofilmer görs på rullar. Möjligtvis att dom kommer på hårddiskar, men majoriteten nuförtiden laddas ned.

Precis, det var läääänge sen filmer kom på rullar som mountades på projektorer för att sen visas. Nu för tiden har biograferna mer serverliknande apparater där de betalar för licenser att visa filmer de betalar för och som laddas ned för att sen kunna visas. Vi är liksom inte kvar på 60-talet haha.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vet någon när biljetterna släpps? Senast jag var på en biopremiär minns jag inte ens (kan ha varit Star Wars Episod 3, och höll på att somna) men här finns ett premiärsug.

"Vanligtvis släpper vi helgens biljetter på onsdagar. Biljetter till premiären kan i bland släppas med lite längre framförhållning. Information för om varje veckas biljettsläpp och premiärer hittar du på måndagar på filmstaden.se/nyheter. Den informationen gäller enbart biljetter till kommande premiärer. " - Filmstaden.

Så lite luddigt. Ska hålla utkik!


signatur
Medlem
Skrivet av Håkan:

I princip inga biofilmer görs på rullar. Möjligtvis att dom kommer på hårddiskar, men majoriteten nuförtiden laddas ned.

Samma princip gäller dock. De måste ju väga ettorna och nollorna innan de kokar dem och sedan sortera dem i rätt ordning innan de sänder dem över slangarna. Sånt tar tid.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Vägrar se den på Svenska, Svenska dubbningar idag är så cringe.

Har du lista på vilka röstskådespelare det är som är med i dubben? Har inte lyckats hitta något
Blir nog att kolla på premiären med grabben, han är taggad

mvh

Redaktör
Ponny
Skrivet av Lenk:

"Vanligtvis släpper vi helgens biljetter på onsdagar. Biljetter till premiären kan i bland släppas med lite längre framförhållning. Information för om varje veckas biljettsläpp och premiärer hittar du på måndagar på filmstaden.se/nyheter. Den informationen gäller enbart biljetter till kommande premiärer. " - Filmstaden.

Så lite luddigt. Ska hålla utkik!

Tack! Utkik ska hållas. 👀


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Samma princip gäller dock. De måste ju väga ettorna och nollorna innan de kokar dem och sedan sortera dem i rätt ordning innan de sänder dem över slangarna. Sånt tar tid.

Nej, digitala licenser för filmer förhandlas och distribueras väldigt snabbt. Sverige är också en väldigt liten marknad som knappast styr vad som visas i övriga Europa eller USA. Vi är dock en köpstark nation där i alla fall storfilmer går bra men vi är också teknik-kunniga och kan pirata filmer om vi behöver vänta för länge. Vet inte om det sista är någonting som argumenterar för oss direkt men det kan mycket väl vara en orsak.

Chefredaktör
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack! Utkik ska hållas. 👀

Känns som vi borde kunna flexa våra FZ-muskler och bli inbjudna till nån slags förhandsvisning...?

Redaktör
Ponny

💪💪💪 Gillar hur du tänker!


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar