Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem

Jag tycker väl att serien är okej. Den går att se på men den känns ganska seg större delen av tiden. Känns som att ingenting händer ibland.

Jag har inte spelat spelet, kommer förmodligen aldrig att göra det, men jag hade gärna sett mer action med de infekterade. Just nu känns det som att varje avsnitt bygger upp för en säsong två snarare än att något vettigt sker.

signatur

Halo kompis!

Medlem

Imponerad av att det är så många som förstör en serie genom att kolla ett avsnitt varje vecka. Jag ska börja kolla nästa fredag o då bränner jag av hela serien i ett svep typ inget i mellan

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Gillar den mycket men kanske inte värd all hype den fått 7/10 skulle jag säga, kanske en åtta.. Helt klart sevärd. Kanske den bästa film/serie med handling från ett spel någonsin om det säger något, finns ju så oerhört mycket skräp i den genren.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Crank:

Imponerad av att det är så många som förstör en serie genom att kolla ett avsnitt varje vecka. Jag ska börja kolla nästa fredag o då bränner jag av hela serien i ett svep typ inget i mellan

Tycker den fungerar utmärkt med ett avsnitt i veckan. Håller med om vissa andra serier men tror jag skulle blivit "övermätt" på denna om jag såg alla episoder i ett sträck.

signatur

9070 XT
9800X3D

KoP
Medlem
Skrivet av Crank:

Förstör hur då? Som uppväxt under 80/90-talet innan streaming så var det oftast så man fick avnjuta en tv-serie. Man fick snällt vänta en vecka innan ett nytt avsnitt sändes.

Och med det sagt så är det absolut inget fel med det, då har man ju någon att se fram emot varje gråtrist Måndag. ╮(′~‵〞)╭

Skribent
Skrivet av KoP:

Förstör hur då? Som uppväxt under 80/90-talet innan streaming så var det oftast så man fick avnjuta en tv-serie. Man fick snällt vänta en vecka innan ett nytt avsnitt sändes.

Och med det sagt så är det absolut inget fel med det, då har man ju någon att se fram emot varje gråtrist Måndag. ╮(′~‵〞)╭

Gillar också möjligheten att kunna diskutera avsnitten med mina vänner. Är så svårt när allt släpps samtidigt, då kan alla vara på olika avsnitt.

signatur

"Writer and Fighter"

Moderator
Skrivet av Crank:

Skrivet av Johan Lorentzon:

Gillar också möjligheten att kunna diskutera avsnitten med mina vänner. Är så svårt när allt släpps samtidigt, då kan alla vara på olika avsnitt.

Jag tycker om att det släpps veckovis. Kul att diskutera med vänner, kika videos på Youtube (för egen del), diskutera i forum så här och annat. När allt släpps på en gång kommer folk vara helt olika långt in i serien vilket gör det svårnavigerat när man vill snacka om det.

Cliffhangers är jobbiga varje vecka men ändå kul så man kan spekulera om vad som händer nästa gång!

Har heller inte tid att se en hel säsong så jävla fort som resten vilket gör det störigt som nämnt ovan

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Så är det absolut! Det var helt annorlunda när man var en liten pöjk och kom till skolan dagen efter något avsnitt utav en serie gått på tv som dom flesta hade tittat på.

Då var det senaste avsnittet det enda man snackade om på skolgården.

Medlem
Skrivet av KoP:

Så är det absolut! Det var helt annorlunda när man var en liten pöjk och kom till skolan dagen efter något avsnitt utav en serie gått på tv som dom flesta hade tittat på.

Då var det senaste avsnittet det enda man snackade om på skolgården.

Fina minnen man fick upp nu 😍

Gällande serien så är jag positivt överraskad. Riktigt jäkla jättebra tycker jag.

signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Crank:

Bara plus med ett avsnitt i veckan. Man har något att se fram emot, och jag tycker jag minns mer än om jag bränner igenom en hel säsong på 1-2 dagar.

Medlem

Hmm jag gillar den, men den levererar en något underlig upplevelse då ju längre serien kommer, desto mer accepterar jag att Bella Ramsey är för annorlunda för att ge Ellie rättvisa. Tyvärr.

Jag vill så gärna att det ska funka men jag tycker inte att det når ända fram. Bella är i mitt tycke in alls lika lätt att tycka om som Ellie. Vissa stunder skiner verkligen Ellie igenom men tyvärr är det mera av motsatsen.

Överlag gläds jag åt serien och ser fram emot varje avsnitt, men den får inte en 10, vill ge den 8 men lutar mer åt 7 atm

Medlem
Skrivet av Crank:

Varför förstör man en serie genom att se den varje vecka? Tycker det kan vara bra så man inte blir spoilad på lunchrasten och att man har något att diskutera med sina arbetskamrater. Sen har man även nåt att se fram emot, jag och min fru har tex dejtnight varje måndag kväll med lite gott att dricka och äta framför tvn...

signatur

1# FZ Troll

Inaktiv
Skrivet av Sarkofag:

Hmm jag gillar den, men den levererar en något underlig upplevelse då ju längre serien kommer, desto mer accepterar jag att Bella Ramsey är för annorlunda för att ge Ellie rättvisa. Tyvärr.

Jag vill så gärna att det ska funka men jag tycker inte att det når ända fram. Bella är i mitt tycke in alls lika lätt att tycka om som Ellie. Vissa stunder skiner verkligen Ellie igenom men tyvärr är det mera av motsatsen.

Överlag gläds jag åt serien och ser fram emot varje avsnitt, men den får inte en 10, vill ge den 8 men lutar mer åt 7 atm

För mig är det tvärtom med Bellie Ramsey att jag hade jävligt svårt i början men ca 3-4 avsnitt in var det done deal, inga problem längre. Men jag har samtidigt förståelse för er som har svårt för henne som Ellie.

Medlem

8e avsnittet, fan vad bra!! Bästa hittills.

Vad tycker ni? Nu får de äntligen ihop det. Gillar hur Joel och Ellie blir väldigt lika varandra.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean

Bra avsnitt, det åttonde. De klämde in väldigt mycket där, det blev nästan lite stressigt, och höll sig imponerande trogna spelet. David fungerade bra, även om jag föredrar spelversionen. Och kul att se Troy!

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Blir mindre och mindre engagerad ju längre serien går, händer på tok för lite och tycker inte om tjejen som spelar Elie.

Medlem

Fortsatt bra avsnitt, även om man redan vet vad som kommer hända efter flera genomspelningar.

Skribent
Skrivet av lonian:

8e avsnittet, fan vad bra!! Bästa hittills.

Vad tycker ni? Nu får de äntligen ihop det. Gillar hur Joel och Ellie blir väldigt lika varandra.

Det var ett bra avsnitt, men jag tycker personligen att hela den delen av spelet borde fått mer utrymme - det blev helt enkelt för stressigt. Lite mer tid hade gett obehagskänslorna möjlighet att växa på sig ännu mer och då hade också utdelningen känts mer förlösande, nu blev lite för mycket på samma gång.

Medlem

8e: Tycker Scott Shepherd är riktigt bra i sin kombination av att vara fullständigt galen och ändå däremellan visar sidor som vaggar in en
Bra avsnitt igen!

Medlem

Jag fullkomligt älskar det lugna tempot serien har, förstår att tiktok-generationen får myror i brallorna att det inte är hårdkokt action 24/7 i serien.

signatur

IDKFA

Medlem

Tycker om tempot jag också, även om avsnitten gärna fått vara 10-20 minuter längre varje vecka. Blir lite för högt tempo i handlingen stundtals, speciellt andra halvan av avsnittet denna vecka.

Hade det här varit TWD hade Ellie och Joel bott med prästens gäng i en säsong innan något hade uppdagats.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Tycker om tempot jag också, även om avsnitten gärna fått vara 10-20 minuter längre varje vecka. Blir lite för högt tempo i handlingen stundtals, speciellt andra halvan av avsnittet denna vecka.

Hade det här varit TWD hade Ellie och Joel bott med prästens gäng i en säsong innan något hade uppdagats.

Det var typ det sämsta med TWD, att varje säsong var samma sak, etablera sig i grupp, något är konstigt, översprungna av Zombies.

Men ja, senaste avsnittet hade kunna avhandlas på två avsnitt kanske.

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det var typ det sämsta med TWD, att varje säsong var samma sak, etablera sig i grupp, något är konstigt, översprungna av Zombies.

Men ja, senaste avsnittet hade kunna avhandlas på två avsnitt kanske.

Håller med. Menade att TWD blev olidligt på grund av det extremt låga tempot kombinerat med ointressanta konflikter inom gruppen för att fylla ut tiden.

I den bemärkelsen gillar jag att TLOU håller sig nära spelet i tempo. Finns inget behov av att skapa krystade konflikter mellan människor när handlingen inte står och stampar.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Håller med. Menade att TWD blev olidligt på grund av det extremt låga tempot kombinerat med ointressanta konflikter inom gruppen för att fylla ut tiden.

I den bemärkelsen gillar jag att TLOU håller sig nära spelet i tempo. Finns inget behov av att skapa krystade konflikter mellan människor när handlingen inte står och stampar.

Hur kan ni tycka TWD är sämre än detta?? Till och med rådjuren är bättre i the walking dead, se själva - https://www.youtube.com/watch?v=KPxTVJWkbX4

Medlem

jag gillar serien, men har märkt att jag har får ha en hel del överseende med saker som kändes någolunda trovärdiga i spelet, men som av nån anledning känns väldigt krystade i en "verklig" setting.

det har väl att göra med att jag är långt mycket mer van att tillämpa suspension of disbelief när det gäller spel än med tv-serier och film.

scenen i åttonde avsnittet där

kanibal-pedon går fram till ellies bur och börjar sliska om att dom två kan skapa en framtid tillsammans osv. kändes helt sjukt overklig i serien, objektivt sett. var fan kom det ifrån liksom? dom träffades för mindre än en dag sedan, och han börjar redan drömma om dom två som ett par som ska styra en stad tillsammans. av nån anledning hade jag inte alls samma reaktion på den scenen i spelet, för jag har tydligen mer överseende för krystad spel-writing

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Jonas Vågström:

Det var ett bra avsnitt, men jag tycker personligen att hela den delen av spelet borde fått mer utrymme - det blev helt enkelt för stressigt. Lite mer tid hade gett obehagskänslorna möjlighet att växa på sig ännu mer och då hade också utdelningen känts mer förlösande, nu blev lite för mycket på samma gång.

Håller med. Det var alldeles för stressat tempo i det senaste avsnittet vilket även gjorde en del detaljer svårköpta, som @quadratis nämner ovan. Hade gott kunnat sprida ut detta avsnitt över det föregående och detta samt komprimerat storylinen i föregående avsnitt till ett längre intro, likt de gjort tidigare.

Med det sagt var det ändå ett rätt vasst avsnitt i övrigt, tyckte jag.

Moderator

I stort tycker jag att säsongen är för kort. De behöver inte dra ut på det som med The Walking Dead, men jag hade gärna sett 12-14 avsnitt istället så vi faktiskt kan få suga på karamellen mer. "Fillers" som avsnitt 3 hade inte heller då känts som att den snor dyrbar tid.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Jonas Vågström:

Skrivet av Mikael Berg:

Håller med. Det var alldeles för stressat tempo i det senaste avsnittet vilket även gjorde en del detaljer svårköpta, som @quadratis nämner ovan. Hade gott kunnat sprida ut detta avsnitt över det föregående och detta samt komprimerat storylinen i föregående avsnitt till ett längre intro, likt de gjort tidigare.

Med det sagt var det ändå ett rätt vasst avsnitt i övrigt, tyckte jag.

Helt klart ett bra avsnitt, men oron jag hade om att serien skulle bli stressad i slutet när de började göra sidoavsnitten verkar vara befogad. Senaste avsnittet känns helt klart stressat för att hinna med saker. Det är förstås inte i närheten av vad slutet i GOT blev, men allt känns väldigt komprimerat. Jag tror dock detta hade gått att lösa med lite längre avsnitt eller bara ett till avsnitt på säsongen. Pacingen i serien blir också lite off då du har sidoavsnitten (som jag för övrigt älskar för vad de är) med ett väldigt lugnt tempo och sen när de kommer till huvudstoryn så stressar de på för att hinna med.

Nåväl, på ett vis blir det lite nitpicking för serien är väldigt bra så det handlar väl mer om min önskan att den hade kunnat bli ÄNNU bättre. Sen får man inte glömma att den är baserad på ett TV-spel och det är första gången någon lyckats göra något så här bra runt allas vår favorit-media. Nu har vi inte fått se säsongsavslutningen än, men för mig är serien långt över förväntan.

signatur

"Writer and Fighter"

Geeks Gaming
Skrivet av uberpwnage2.0:

I stort tycker jag att säsongen är för kort. De behöver inte dra ut på det som med The Walking Dead, men jag hade gärna sett 12-14 avsnitt istället så vi faktiskt kan få suga på karamellen mer. "Fillers" som avsnitt 3 hade inte heller då känts som att den snor dyrbar tid.

Ja verkligen! Jag gissar på att det var någon sorts kompromiss för att HBO(?) varit för rädda att committa för mycket av sin tid/pengar på projektet.
12 avsnitt hade nog varit perfekt där 3 var ”fillers” och resten fått mer utrymme att utveckla relationen mellan karaktärerna samt se Ellies förfall mer detaljerat.

Nåja, inte dåligt på något vis men hade kunnat vara mer matigt
Säsong 2 kan man ju hoppas blir matigare. Ska bli kul att se alla skita på sig ännu mer med tanke på hur en del reagerat på denna säsongen 😂

Medlem

Det är nåt som skaver för mig. Började se serien i fredags och har nu sett sex avsnitt.
Jag fullkomligt älskade spelet och tyckte väl att de första avsnitten var bra, avsnitt tre var ju ett otroligt bra avsnitt men som kanske borde ha varit ett bonus avsnitt, för allvarligt, att lägga ett helt avsnitt av nio på det där, snacka om filler.
Men nu sitter jag har och har sett avsnitt fyra till sex och tänker väl mest: Jahopp, jo men, ja… jo men serien är väl ”bra”.. men.. jag får inte alls samma känsla som när jag spelade spelet och just nu är detta som en i mängden av alla andra ”zombie” serier

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Skriv svar