Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem

3 spelnyheter som kan vara intressanta.

Ny bana till plpulära Walkabout Mini Golf släppt.
Upside town

_____

Nytt flygspel utannonserat för PSVR2.
Aces of Thunder

_____

Population: One blir free to play


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns det något spel till PSVR2 där en spelare har VR headsetet och en eller fler spelare kör med handkontroller och spelar mot varandra?

Medlem
Skrivet av Matjon:

Finns det något spel till PSVR2 där en spelare har VR headsetet och en eller fler spelare kör med handkontroller och spelar mot varandra?

Moss spelen kan du spela så. Jag har hoppat in och hjälpt barnen ibland. Fungerar riktigt bra, det är bara att greppa en extra handkontroll och spela.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Moss spelen kan du spela så. Jag har hoppat in och hjälpt barnen ibland. Fungerar riktigt bra, det är bara att greppa en extra handkontroll och spela.

Är Moss spelen bra? Kollat några videos och är lite tveksam, men dom får fina betyg i allfall. Står i valet o kvalet mellan Moss och The last Clockwinder


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skrivet av Crank:

Är Moss spelen bra? Kollat några videos och är lite tveksam, men dom får fina betyg i allfall. Står i valet o kvalet mellan Moss och The last Clockwinder

Första Moss är ett av de absolut bästa VR-spelen enligt mig. Inte spelat tvåan.

Medlem
Skrivet av Crank:

Är Moss spelen bra? Kollat några videos och är lite tveksam, men dom får fina betyg i allfall. Står i valet o kvalet mellan Moss och The last Clockwinder

Jag spelade första Moss på PSVR och det var väl mysigt och ok pussel. Men hamnar inte i nån topp 20-lista över mina VR-favoriter.
The Last Clockwinder har varit på önskelistan länge.

Medlem
Skrivet av Crank:

Är Moss spelen bra? Kollat några videos och är lite tveksam, men dom får fina betyg i allfall. Står i valet o kvalet mellan Moss och The last Clockwinder

De är suveräna, helmysiga. Köp paketet med båda. Jag har köpt Moss tre gånger nu; fysiskt till PSVR, därefter digitalt till Quest 2 och nu även till PSVR2.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Crank:

Är Moss spelen bra? Kollat några videos och är lite tveksam, men dom får fina betyg i allfall. Står i valet o kvalet mellan Moss och The last Clockwinder

Jag tycker Moss är jättebra. Varje rum är som ett litet diorama där du ska hjälpa musen vidare och det är väldigt snyggt gjort. Men ungarna har mest fastnat för Cosmonious High så jag får nog spela det själv.

Medlem

Blev precis klar med RE8 i VR på PSVR2. Habilt 4/5-spel i vanliga fall men vilket jävla pang 5/5 i VR. Länge sedan jag kände sådan genuin spelglädje.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Waliant:

Blev precis klar med RE8 i VR på PSVR2. Habilt 4/5-spel i vanliga fall men vilket jävla pang 5/5 i VR. Länge sedan jag kände sådan genuin spelglädje.

Jag har spelat igenom ca en tredjedel skulle jag tro ca 8 timmars speltid. Håller med om att det är riktigt bra och ett måste ifall man köper ett vr kit. Enda nackdelen är att vissa grejer kan vara löjligt svåra men tur det finns internet o youtube när man kör fast.

Ska bli skoj med RE4 VR när det släpps också


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Waliant:

Blev precis klar med RE8 i VR på PSVR2. Habilt 4/5-spel i vanliga fall men vilket jävla pang 5/5 i VR. Länge sedan jag kände sådan genuin spelglädje.

Kan inget annat än att hålla med.
Jag har inte spelat Re Village tidigare utan jag väntade på VR-modden till PC och sen skippade jag det också (kört tidigare spel med VR-mod) för att vänta på PSVR2 versionen. Vilket spel det var, perfekt Vr implementering till ett pankaks spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Half Life Episode 1 är släppt idag för VR.

Och glada nyheter är att Episode 2 också är på väg, släpps nästa https://store.steampowered.com/app/2177760/HalfLife_2_VR_Mod_...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte Switchback härom dagen. Kunde spela 3min innan åksjukan kom inspringande. Förstörde i princip hela kvällen. Idag funderar jag på att käka en åksjuketablett för att sedan kunna spela lite. Är det en bra idé? Funkar det? Någon som prövat?

Medlem
Skrivet av maq777:

Köpte Switchback härom dagen. Kunde spela 3min innan åksjukan kom inspringande. Förstörde i princip hela kvällen. Idag funderar jag på att käka en åksjuketablett för att sedan kunna spela lite. Är det en bra idé? Funkar det? Någon som prövat?

Ingen aning om det fungerar men jag tycker inte man ska ta tabletter.
Du kommer vänja hjärnan att alltid använda tabletter, kan blinså att du inte kan köra VR utan då.
Lika bra att bara vänja sig, rollercoasters är ganska åksjukeframkallande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning om det fungerar men jag tycker inte man ska ta tabletter.
Du kommer vänja hjärnan att alltid använda tabletter, kan blinså att du inte kan köra VR utan då.
Lika bra att bara vänja sig, rollercoasters är ganska åksjukeframkallande.

Min mamma hälsar att hon gärna vill ha fler moraltanter bland hennes vänner... Men skämt och sidå. Det är bara lördag en gång i veckan. Jag kan inte slösa bort denna kvällen också på att må dåligt. Så bortse från moralaspekten, tror ni det funkar?

Medlem
Skrivet av maq777:

Min mamma hälsar att hon gärna vill ha fler moraltanter bland hennes vänner... Men skämt och sidå. Det är bara lördag en gång i veckan. Jag kan inte slösa bort denna kvällen också på att må dåligt. Så bortse från moralaspekten, tror ni det funkar?

Du kanske kan pröva spela något annat spel än en VR Rail shooter, typ något annat spel där du har kontroll över hur du rör dig.

Diskrepansen mellan spelets rörelse och dina egna ögon och avsaknad av rörelse i innerörats "rörelsesensor" skapar ofta åksjuka. Det är olika från person till person och vissa klarar mer än andra.

Medlem
Skrivet av maq777:

Min mamma hälsar att hon gärna vill ha fler moraltanter bland hennes vänner... Men skämt och sidå. Det är bara lördag en gång i veckan. Jag kan inte slösa bort denna kvällen också på att må dåligt. Så bortse från moralaspekten, tror ni det funkar?

Vaknat på fel sida?
Var inget moralsnack utan risk jag läst om tidigare, samma sak som att försöka pusha sig genom vr åksjuka, kan sluta med att man lättare får åksjuka/aldrig blir av med den.
En fläkt kan hjälpa, prova det före.
Men vem vet du kanske föredrar piller av olika slag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Du kanske kan pröva spela något annat spel än en VR Rail shooter, typ något annat spel där du har kontroll över hur du rör dig.

Diskrepansen mellan spelets rörelse och dina egna ögon och avsaknad av rörelse i innerörats "rörelsesensor" skapar ofta åksjuka. Det är olika från person till person och vissa klarar mer än andra.

Jag har spelat en del andra spel. Gillar både Pistol Whip och Rez Infinite. Båda är typ rail shooters. Inga större problem i dessa. Men just nu vill jag verkligen spela Switchback, så jag efterfrågar tips om hur jag kan mitigera åksjukan.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vaknat på fel sida?
Var inget moralsnack utan risk jag läst om tidigare, samma sak som att försöka pusha sig genom vr åksjuka, kan sluta med att man lättare får åksjuka/aldrig blir av med den.
En fläkt kan hjälpa, prova det före.
Men vem vet du kanske föredrar piller av olika slag

Det är en tuff kamp att vakna varje dag. Men efter lite piller så är man snabbt igång igen...

Fläkt var ändå ett konkret tips. Tack. Nu äger jag tyvärr ingen fläkt, ska se om jag kan göra ett inköp senare. Jag har iofs en AC, men med dagens elpriser är det liksom inte läge att dra igång den.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag har spelat en del andra spel. Gillar både Pistol Whip och Rez Infinite. Båda är typ rail shooters. Inga större problem i dessa. Men just nu vill jag verkligen spela Switchback, så jag efterfrågar tips om hur jag kan mitigera åksjukan.

Enklaste tipset jag har, är att sitta ner om du inte redan gör det och försöka att inte göra hastiga rörelser (svårt med just Switchback förstås

Medlem

Vr där du är förankrad är lindrigare. Lite motsägelsefullt är flatspins i helikoptrar det tuffaste jag upplevt men det är ju för att du inte kan förutse rörelserna.

Åksjukepiller en gång i veckan då behöver man nog lira ett bra tag för att utveckla beroende och det är nog främst ekonomin där man får oroa sig för. Vet inte om det fungerar men jag tror har man anlag för åksjuka så finns det inget direkt botemedel annat än möjligen kirurgiska ingrepp där man pillar med balansorganen i örat eller knipsa av nerver.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning om det fungerar men jag tycker inte man ska ta tabletter.
Du kommer vänja hjärnan att alltid använda tabletter, kan blinså att du inte kan köra VR utan då.
Lika bra att bara vänja sig, rollercoasters är ganska åksjukeframkallande.

Skrivet av maq777:

Det är en tuff kamp att vakna varje dag. Men efter lite piller så är man snabbt igång igen...

Fläkt var ändå ett konkret tips. Tack. Nu äger jag tyvärr ingen fläkt, ska se om jag kan göra ett inköp senare. Jag har iofs en AC, men med dagens elpriser är det liksom inte läge att dra igång den.

En stor del av rörelsesjuka är psykisk. Problemet är inte åksjukan i sig, utan rädslan för åksjukan. I flottan så räcker det med att varna om dåligt väder för att sjömän ska bli sjösjuka; blåsa kuling blir ett trigger-ord (Pavlovs klocka). Individer kräks när det fortfarande är vindstilla och plattvatten, detta kan vara mer än 24h innan ovädret startar.
Åksjukepiller är oftast någon typ av mild sömntablett, men för dessa personer så agerar även pillerna som sockerpiller för placeboeffekten.
Så tar man tabletter varje gång man blir åksjuk så kan tabletterna agera som en snuttefilt (övergångsobjekt). Finns inte övergångsobjektet där en blåsig dag; då blir det panik. Det är vad beroende framkallningen är. En sjöman kan dock inte fly från sjögången, ett VR headset kan man bara ta av sig. Därav så ska man vara sparsam med tabletterna så att man inte utvecklar en rädsla för åksjukan.

Medlem

I veckan släpps The Walking dead saints and sinners chapter 2
För dom med PSVR2 som missat första delen så släpps det som bundle tillsammans bpda delarna. Eller om man redan äger PS4 versionen går det också att uppgradera.

_____

Escape from Tarkow inspirerade Ghost of Tabor släpps också i Early access/closed beta på Steam och Quest 2 (Applab). Möjligt att det kommer till Pico också men har tyvärr ingen koll på den.
PSVR2 repease väntar senare under utvecklingen i kvartal 3.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om ni undrade hur det gick att spela VR på åksjuketabletter. Här kommer en rapport från en åksjuk.

På morgonen tog jag utsatt dos postafen. Jag väntade c:a 1.5h innan jag började spela Switchback. Kände nästan direkt av åksjukan. Men känslan var inte alls lika tydlig eller jobbig som den varit utan medicinering. Utan medicinen hade jag hittiills inte lyckas spela igenom tutorialen. Denna dag lyckades jag spela tutorial + första banan. Tog inte tiden, men det tog säkert 30min totalt. Men sedan kände jag att det var nog. Jag åt lunch och fick ett trängande behov av att lägga mig ner. Sov 1h. Kände mig fortfarande lite dassig. Gick ut, spelade discgolf. Kom hem, åt kvällsmat och började må bättre. Hade en fullt ut fungerande lördagskväll med allt det innebär.

Var det värt det? Nää, Switchback's första bana var tråkig och generisk. Men nu vet jag i det. Kommer fortsätta spela Pistol Whip och Rez utan åksjuka. De är dessutom bra mycket bättre spel.

Summering; Det funkande typ, i alla fall nästan!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Escape from Tarkow inspirerade Ghost of Tabor släpps också i Early access/closed beta på Steam och Quest 2 (Applab). Möjligt att det kommer till Pico också men har tyvärr ingen koll på den.
PSVR2 repease väntar senare under utvecklingen i kvartal 3.

Kul att se att spel som under PSVR1-eran hade klassats som mer nischade PCVR-titlar och aldrig hade haft en chans att komma till PSVR redan nu tar sikte på PSVR2. Bådar gott för framtiden.

Medlem
Skrivet av maq777:

Om ni undrade hur det gick att spela VR på åksjuketabletter. Här kommer en rapport från en åksjuk.

På morgonen tog jag utsatt dos postafen. Jag väntade c:a 1.5h innan jag började spela Switchback. Kände nästan direkt av åksjukan. Men känslan var inte alls lika tydlig eller jobbig som den varit utan medicinering. Utan medicinen hade jag hittiills inte lyckas spela igenom tutorialen. Denna dag lyckades jag spela tutorial + första banan. Tog inte tiden, men det tog säkert 30min totalt. Men sedan kände jag att det var nog. Jag åt lunch och fick ett trängande behov av att lägga mig ner. Sov 1h. Kände mig fortfarande lite dassig. Gick ut, spelade discgolf. Kom hem, åt kvällsmat och började må bättre. Hade en fullt ut fungerande lördagskväll med allt det innebär.

Var det värt det? Nää, Switchback's första bana var tråkig och generisk. Men nu vet jag i det. Kommer fortsätta spela Pistol Whip och Rez utan åksjuka. De är dessutom bra mycket bättre spel.

Summering; Det funkande typ, i alla fall nästan!

Postafen är rätt milda, jag känner knappt av dem. Det dinns tuggummi som heter calma; de försämrar situationen, slöseri med pengar. Sedan finns det receptbelagda lösningar: scopoderm plåster och lergigan. Jag tror inte en läkare skulle skriva ut det för vr spel dock du får koka ihop en lögn.

Men åksjuka suger, det håller i sig några timmar efteråt som du säger. Känns som att vara bakfull. Det är individuellt om det går att vänja sig eller ej

Medlem
Skrivet av anarfox:

Kul att se att spel som under PSVR1-eran hade klassats som mer nischade PCVR-titlar och aldrig hade haft en chans att komma till PSVR redan nu tar sikte på PSVR2. Bådar gott för framtiden.

Jo att vr plattformarna nu följer samma standard eller vad man ska säga bidrar med många fördelar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av maq777:

Köpte Switchback härom dagen. Kunde spela 3min innan åksjukan kom inspringande. Förstörde i princip hela kvällen. Idag funderar jag på att käka en åksjuketablett för att sedan kunna spela lite. Är det en bra idé? Funkar det? Någon som prövat?

Kan bekräfta att åksjuketabletter funkar, dock blir du ju dåsig av dem. Jag tog dem när jag hade ett spel till PSVR jag skulle recensera och det var kräkfaktor 120% varje gång jag startade spelet. Men skulle nog kanske inte börja käka piller för att kunna spela i normala fall...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

PSVR2 Fråga:
Är det någon mer en mig som upplever "Scuba" effekten efter uppdateringen. Alltså mindre FOV. upplever att den blivit mindre? Känns som sony "Gimpat" sin egen produkt.
Finns många trådar om det på Reddit. Verkar vara relaterat till Call of the Mountain. https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11vbltj/i_think_i_can_...
Har någon mer FZ medlemm upplevt detta?

Medlem
Skrivet av John7612:

PSVR2 Fråga:
Är det någon mer en mig som upplever "Scuba" effekten efter uppdateringen. Alltså mindre FOV. upplever att den blivit mindre? Känns som sony "Gimpat" sin egen produkt.
Finns många trådar om det på Reddit. Verkar vara relaterat till Call of the Mountain. https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11vbltj/i_think_i_can_...
Har någon mer FZ medlemm upplevt detta?

Nej, men då har jag inte spelat call of the mountain efter uppdateringen bara Re8 och Switchback.
Det är ingen bugg i själva spelet?
Löst om vissa som råkat ut för konstiga buggar i bla Horizon men inte löst in i vad exakt då det gick som smort för mig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar