EU försenar beslutet om Microsofts uppköp av Activision Blizzard

Medlem
Skrivet av fejksson:

Tror MS älskar att bara Call of Duty får uppmärksamhet och det enda spel som dom behöver "offra" genom olika deals med andra aktörer på marknaden

Det är ju det som är så roligt. Som om sony skulle stå eller falla med cod. Folk som tror att det är det kidsen spelar idag? Köp Epic då och få fortnite på köpet. Känner ingen som spelar CoD eller har spela5 det och då har jag nästan enbart gamervänner. Man köper inte ett PS4/5 för CoD direkt. Finns andra spel jag mer definerar med ps som fifa och gow. Älskar om köpet går igenom så jag och mina barn får mer valuta för mina pengar på gamepass. Sony kan gå och gråta någon annanstans. Hade jag haft 65 miljarder hade jag också köpt Blizzard. Bara Candy Crush drar ju in dem pengarna på en halvtimma.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är ju det som är så roligt. Som om sony skulle stå eller falla med cod. Folk som tror att det är det kidsen spelar idag?

Sony menar det, att utan CoD skulle de inte ha råd att finansiera sina andra spel. Tydligen ett extremt viktigt spel för dem.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

På vilket sätt gynnas VI?

Vi blir troligtvis av med Bobby och kan få bättre styrning av ett bolag som äger många kära ipn. Det skulle långsiktigt kunna innebära många bra saker för oss spelare.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Sony menar det, att utan CoD skulle de inte ha råd att finansiera sina andra spel. Tydligen ett extremt viktigt spel för dem.

Finns way mycket viktigare spel för dem. Dom vill ju bara vara fittiga och jävlas för att dom kan som med alla corps... Löljligt enligt mig.

NuZ
Testpilot
Skrivet av miffot:

Ja låt dem köpa det, inte så ms kan göra så mycket med det, dem producerar ändåså inget värt.... I spel väg

Nae för King med Candy crush är ju inte populärt alls. Diablo, Warcraft och Starcraft är ju inte kända IP’n heller lixom 🤷‍♂️


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är ju det som är så roligt. Som om sony skulle stå eller falla med cod. Folk som tror att det är det kidsen spelar idag? Köp Epic då och få fortnite på köpet. Känner ingen som spelar CoD eller har spela5 det och då har jag nästan enbart gamervänner. Man köper inte ett PS4/5 för CoD direkt. Finns andra spel jag mer definerar med ps som fifa och gow. Älskar om köpet går igenom så jag och mina barn får mer valuta för mina pengar på gamepass. Sony kan gå och gråta någon annanstans. Hade jag haft 65 miljarder hade jag också köpt Blizzard. Bara Candy Crush drar ju in dem pengarna på en halvtimma.

Det har varit väldigt många liknande trådar där detta har diskuterats, så det är svårt att förstå att du har missat detta. CoD är ett av Playstations mest sålda spel, varje år, topp 3. Sony publicerar dessa siffror själva så du kan söka på informationen väldigt lätt. Det är en stor del kunder som bara köper CoD och sedan ett sportspel. Dessa kunder spenderar även mycket pengar på mikrotransaktioner. Tittar du på Sonys egna titlar på topplistan; GoW, Spiderman, Horizon Zero Dawn; så ser du spel med dyra utvecklingskostnader och utan mikrotransaktioner. Det finns ingen liknande titel som konkurrerar med CoD. Battlefield är inte i närheten av samma siffror. Kunder bryr sig för mycket för franchise, du ser samma sak inom filmvärlden. Så även om det skulle komma ett nytt bättre spel så skulle kunderna inte vilja lämna en franchise.

Bra konkurrens är när företag tävlar om att skapa bättre produkter; det leder till innovation.
Dålig konkurrens är när företag försöker sabotera för motparten.
Vad Microsoft har gjort nu är splittrat upp den existerande marknaden. Inget nytt har givits till kunderna. Detta är dåligt för oss konsumenterna och bör stoppas.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det har varit väldigt många liknande trådar där detta har diskuterats, så det är svårt att förstå att du har missat detta. CoD är ett av Playstations mest sålda spel, varje år, topp 3. Sony publicerar dessa siffror själva så du kan söka på informationen väldigt lätt. Det är en stor del kunder som bara köper CoD och sedan ett sportspel. Dessa kunder spenderar även mycket pengar på mikrotransaktioner. Tittar du på Sonys egna titlar på topplistan; GoW, Spiderman, Horizon Zero Dawn; så ser du spel med dyra utvecklingskostnader och utan mikrotransaktioner. Det finns ingen liknande titel som konkurrerar med CoD. Battlefield är inte i närheten av samma siffror. Kunder bryr sig för mycket för franchise, du ser samma sak inom filmvärlden. Så även om det skulle komma ett nytt bättre spel så skulle kunderna inte vilja lämna en franchise.

Bra konkurrens är när företag tävlar om att skapa bättre produkter; det leder till innovation.
Dålig konkurrens är när företag försöker sabotera för motparten.
Vad Microsoft har gjort nu är splittrat upp den existerande marknaden. Inget nytt har givits till kunderna. Detta är dåligt för oss konsumenterna och bör stoppas.

Väl skrivet!👍👍

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Bra konkurrens är när företag tävlar om att skapa bättre produkter; det leder till innovation.
Dålig konkurrens är när företag försöker sabotera för motparten.
Vad Microsoft har gjort nu är splittrat upp den existerande marknaden. Inget nytt har givits till kunderna. Detta är dåligt för oss konsumenterna och bör stoppas.

Hur försöker MS sabotera för Sony?
Hur har MS splittrat den existerande marknaden?
Är inte xCloud och Game Pass något nytt för konsumenterna?

Medlem

Den affären kommer göra så mycket bättre för oss konsumenter. För oss på Xbox ca 700:-. I Xbox Game Pass för 99:-/månad. För oss på PC ca 600:-. I PC Game Pass för 99:-/månad. Dem med Nintendo Switch 700:- (eller Super Switch, Switch U). På plattformen sedan Nintendo Wii. PlayStation som vanligt utan krumelurer för 700:-. Varenda Streaming tjänst har fått ett kontrakt. Vad de kostar per månad.

Tänkte om Microsoft hade haft igång Google Stadia i 6 månader till hade den tjänsten också fått ett 10 års kontrakt, obs: ironi.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Hur försöker MS sabotera för Sony?
Hur har MS splittrat den existerande marknaden?
Är inte xCloud och Game Pass något nytt för konsumenterna?

Senua hellblade är ett exempel på ett spel som har splittrat den existerade markanden. Kan göra en kvalificerad gissning att starfield hade kommit till ps5 om det inte var för uppköpet av zenimax. Ingen av ovanstående srudioköp har givit några nya spel till xbox, endast tagit vort från Sony. Alltså splittra och sabotera.

Gamepass är ett digitalt hyrsystem, på obestämd hyrtid. Jag skulle säga att prenumerationer är orsaken till den dåliga filmåldern vi lever i. Gamepass kommer göra samma sak för spel.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vi blir troligtvis av med Bobby och kan få bättre styrning av ett bolag som äger många kära ipn. Det skulle långsiktigt kunna innebära många bra saker för oss spelare.

Det är väl det då. Kan iof hända att jag tycker hela karusellen är mer fascinerande än spelen Acti/Blizz släpper. Dishonored 1 var fantastisk dock.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Xbox game pass får man ju ändå säga var en riktig hit.
Och hur man valde att satsa på bakåtkompatibilitet, istället för att sälja om spelen till fullpris som vissa andra gör
Också de som började med remasters för att tex fps boosta gamla spel.
De satsade ensamt på tillbehör för personer med funktionsnedsättning.
Tycker allt de gjort en hel del.

Jo men nog kan jag förstå att Xbox satsat på det här med Gamepass och vara generösa med bakåtkompatibilitet, de har ju ändå inga spel folk är villiga betala fullpris för, så klart det då är en "bra deal" att lägga upp spel som State of Decay på Gamepass, och något riktigt legacy-utbud av klassiska titlar har de ju inte heller på samma sätt som Nintendo och Sony, så de kan ändå inte riktigt göra business på gamla spel.

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Senua hellblade är ett exempel på ett spel som har splittrat den existerade markanden. Kan göra en kvalificerad gissning att starfield hade kommit till ps5 om det inte var för uppköpet av zenimax. Ingen av ovanstående srudioköp har givit några nya spel till xbox, endast tagit vort från Sony. Alltså splittra och sabotera.

Gamepass är ett digitalt hyrsystem, på obestämd hyrtid. Jag skulle säga att prenumerationer är orsaken till den dåliga filmåldern vi lever i. Gamepass kommer göra samma sak för spel.

Okej så du har inget argument överhuvudtaget

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Senua hellblade är ett exempel på ett spel som har splittrat den existerade markanden. Kan göra en kvalificerad gissning att starfield hade kommit till ps5 om det inte var för uppköpet av zenimax. Ingen av ovanstående srudioköp har givit några nya spel till xbox, endast tagit vort från Sony. Alltså splittra och sabotera.

Gamepass är ett digitalt hyrsystem, på obestämd hyrtid. Jag skulle säga att prenumerationer är orsaken till den dåliga filmåldern vi lever i. Gamepass kommer göra samma sak för spel.

Ja det hade kommit till PS5, det hade möjligtvis blivit exklusivt eller tidsexklusivt till PS5 också då enligt rykten så satt Sony och Bethesda i förhandlingar om att göra Starfield PS5 exklusivt, men sen kom Xbox och köpte dem tack och lov. Bethesda spel ska spelas på PC.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ja det hade kommit till PS5, det hade möjligtvis blivit exklusivt eller tidsexklusivt till PS5 också då enligt rykten så satt Sony och Bethesda i förhandlingar om att göra Starfield PS5 exklusivt, men sen kom Xbox och köpte dem tack och lov. Bethesda spel ska spelas på PC.

Tveksam till att det hade blivit exklusivt till PS5. Konsolexklusivt ja, men inte helt exklusivt. Liknande deal som de hade kring Deathloop.

Medlem
Skrivet av robbis:

Öhm här har vi en som inte testat D4 betan hör jag. Det är iaf spelet jag kommer tillbringa mina nästa 3000+ timmar i iaf... Men nä inga spel att hämta från Activision. CoD är ju bara mjölk ändå och Wow, och Starcraft... Små titlar, så undrar varför Sony gnäller!

Nu skrev jag ju ms=Microsoft, svårt läsa ibland.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Okej så du har inget argument överhuvudtaget

Vad är svårt att förstå? Microsoft får inte köpa exklusivitet. Sony får det för de har inte lika mycket pengar. 😁

Medlem

Får säga att jag är lite förvånad att majoriteten av personer verkar vara för exklusivitet nuförtiden. Både de som föredrar Xbox och de som föredrar Playstation. Verkar som flesta helst sett att alla stora utvecklare köps upp av någon av dessa två. Vilket är något jag tror att vi kommer att få se framöver.

Är nästan helt säker på att köpet av Activision/Blizzard kommer gå igenom. Sen kommer Sony såklart försöka göra köp för att konkurrera emot dom. Där t.ex något av Square Enix, FromSoftware eller Capcom känns som logiska uppköp för Sony då de har tidigare samarbeten med dom. Detta lär ju då leda till att Microsoft såklart även vill fortsätta göra uppköp som kanske EA eller något.

Blir iallafall intressant att se hur det blir framöver. Hoppas bara vi fortsätter få se stora AAA spel med väldigt hög kvalite och gärna utan microtransaktioner och annat trams.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Okej så du har inget argument överhuvudtaget

Det är ett relevant exempel. Ninja Theory släppte Hellblade: Senua's Sacrifice år 2017. 2018 köper MS upp studion. Uppföljaren utannonseras som en MS exklusivitet; alltså är spelserien splittrad. Tidigare produkt (Hellblade Senua) får en Next-gen uppdatering, men endast till Microsoft. Så kunderna som äger en PS5 nedprioriteras med en sämre spelupplevelse (lägre fps och lägre upplösning). Detta har hänt, och händer fortfarande. Det är en av riskerna Sony argumenterar MS kommer göra med CoD. Och frågan är vad som kommer hända med spelserierna från Zenimax? Fallout 5? Elder Scroll VI?

Sony köper upp mindre spelstudier och bygger upp nya speltitlar. Skapar något nytt för spelvärlden. Det är konkurrens genom innovation.
Microsoft köper upp existerande spelserier och låser in uppföljare som exklusiva, detta är spel som hade hamnat på Xbox vilket som, inget nytt har givit till konsumenterna. Det är konkurrens genom sabotage.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Senua hellblade är ett exempel på ett spel som har splittrat den existerade markanden. Kan göra en kvalificerad gissning att starfield hade kommit till ps5 om det inte var för uppköpet av zenimax. Ingen av ovanstående srudioköp har givit några nya spel till xbox, endast tagit vort från Sony. Alltså splittra och sabotera.

Gamepass är ett digitalt hyrsystem, på obestämd hyrtid. Jag skulle säga att prenumerationer är orsaken till den dåliga filmåldern vi lever i. Gamepass kommer göra samma sak för spel.

Hellblade 2 är ett perfekt exempel på hur mycket snyggare och bättre spel de kan göra med Microsofts ekonomiska muskler och expertis.
Ninja Theory kommer garanterat göra fler spel och bli större än vad de kunnat på egen hand.

Medlem
Skrivet av Du_d3:

Hellblade 2 är ett perfekt exempel på hur mycket snyggare och bättre spel de kan göra med Microsofts ekonomiska muskler och expertis.
Ninja Theory kommer garanterat göra fler spel och bli större än vad de kunnat på egen hand.

Hur vet vi att Hellblade 2 är bättre? Det finns ju inte ens ett lanseringsdatum ännu om jag inte missat nåt.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Du vet att Sony köpte Naughty Dog? Du vet att Sony köpte Guerilla Games? Listan är lång. Microsoft är inte ensamma när det kommer till uppköp av studior. De producerar konsoler, de köper rättigheter för att få exklusivitet till sin konsol. De "skapar" inte sina "bra spel själva", oftast.

Det är så den marknaden fungerar.

Båda de köpen skedde för nästan 2 decennier sedan. Det väl ändå en rätt stor skillnad att springa och köpa Cod/IW år 2003 från en ny studio som verkar ha något på gång till att gå och köpa den helt enormt etablerade kolossen det är idag. Jag tycker i alla fall det ger en bitter eftersmak att MS springer runt och köper IP:n i toppform som Doom och sedan låser in det till sin plattform och börjar kalla det sitt eget, som om man uppnått något mer än att dra undan mattan för de som njutit av IP:t på tex Playstation.

Jag säger inte att Sony inte gör det men Sony har ju också gång på gång investerat i studior för nya IP:n och ibland köpt upp dem när de visat sig kunna prestera, vilket ändå känns helt legit. I vissa fall har man inte velat/kunnat köpa utan bara haft kontrakt, exempelvis BloodBorne från From Software. Det bubblar liksom inte upp särskilt mycket nytt och imponerande på AAA-fronten från MS mer än att de köper.

Avstängd
Skrivet av zyrien:

Sony har skapat de mest fantastiska konsolspelen de senaste decenniet, fan ska man blanda in Microsoftskiten i det för? Det är bara riktigt dumt.

Om man inte kan skapa bra spel själva så måste man köpa upp allt. If you can't beat them, buy them.

Tror det är smartast att köpa upp studios för att snabbt få ut spel på Game Pass och Xcloud. Därför Microsoft nu gör det då Sony blockerar. Bygga upp studios tar flera år ju. Kan dom göra sen ju.

Och dom vet att spelarna vill ha Activision/Blizzard på Xcloud och Game Pass. Sedan drar dom hem vinsten på mobil spel snabbt. Är ju gutt få Call Of Duty varje år gratis i Xcloud och senare Diablo IV

Medlem

Numera verkar det inte som om MS kommer satsa på exklusivitet. Utan att Sony ser till att de hamnar i exkludering.
CoD är ju, om avtalet går igenom, tänkt att komma på Nintendos konsoler också.
och i och med avtal med flera streaming tjänster samt att Gaben inte kände att han behövde ett avtal för steam utan litar på MS, så kommer ju i alla fall CoD på fler ställen än tidigare.

Sony har blivit erbjudna ett avtal på 12 år, jämfört med alla andra som fick 10, samt att avtalet är bättre än det de har med Activision just nu.

Nintendo håller hårt på exklusiviteter, Sony lika så. MS.... inte lika mycket.

Avstängd
Skrivet av Veonz:

Får säga att jag är lite förvånad att majoriteten av personer verkar vara för exklusivitet nuförtiden. Både de som föredrar Xbox och de som föredrar Playstation. Verkar som flesta helst sett att alla stora utvecklare köps upp av någon av dessa två. Vilket är något jag tror att vi kommer att få se framöver.

Är nästan helt säker på att köpet av Activision/Blizzard kommer gå igenom. Sen kommer Sony såklart försöka göra köp för att konkurrera emot dom. Där t.ex något av Square Enix, FromSoftware eller Capcom känns som logiska uppköp för Sony då de har tidigare samarbeten med dom. Detta lär ju då leda till att Microsoft såklart även vill fortsätta göra uppköp som kanske EA eller något.

Blir iallafall intressant att se hur det blir framöver. Hoppas bara vi fortsätter få se stora AAA spel med väldigt hög kvalite och gärna utan microtransaktioner och annat trams.

Bättre dom förlänger champain och ger oss en massa DLC så kan standard alone vara gratis på Game Pass och Xcloud.

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Det har varit väldigt många liknande trådar där detta har diskuterats, så det är svårt att förstå att du har missat detta. CoD är ett av Playstations mest sålda spel, varje år, topp 3. Sony publicerar dessa siffror själva så du kan söka på informationen väldigt lätt. Det är en stor del kunder som bara köper CoD och sedan ett sportspel. Dessa kunder spenderar även mycket pengar på mikrotransaktioner. Tittar du på Sonys egna titlar på topplistan; GoW, Spiderman, Horizon Zero Dawn; så ser du spel med dyra utvecklingskostnader och utan mikrotransaktioner. Det finns ingen liknande titel som konkurrerar med CoD. Battlefield är inte i närheten av samma siffror. Kunder bryr sig för mycket för franchise, du ser samma sak inom filmvärlden. Så även om det skulle komma ett nytt bättre spel så skulle kunderna inte vilja lämna en franchise.

Bra konkurrens är när företag tävlar om att skapa bättre produkter; det leder till innovation.
Dålig konkurrens är när företag försöker sabotera för motparten.
Vad Microsoft har gjort nu är splittrat upp den existerande marknaden. Inget nytt har givits till kunderna. Detta är dåligt för oss konsumenterna och bör stoppas.

Får ju cod och lär komma massa nytt på Game Pass och Xcloud. Så får vi vänta med nya studios eftersom uppköp är det bästa för att snabbt få fram fler nya bra spel på Game Pass och Xcloud. Blir så när Sony blockera allt för Cloud tjänster och Game Pass och nu 😪 Sony över att deras blockering inte fungerar när Microsoft istället köper företagen. Är Sony som förstör för alla andra så inget nytt kan hända då dom betalar för att få blockera. Kan inte komma ny konsol m.m från mindre aktör då Sony blockerar dom. Nu kan dom köpa av Microsoft billigt och växa för att sedan bygga nya studios själva om dom vill.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Bättre dom förlänger champain och ger oss en massa DLC så kan standard alone vara gratis på Game Pass och Xcloud.

Vad jag vet så är Game Pass och Xcloud dock inte gratis. Köper man då en DLC, så äger man en DLC till ett spel man måste betala en månadskostnad för att komma åt. Är där inte en risk dom kortar ner kampanjen då och fokuserar på göra DLC istället för det är där pengarna genereras.

Föredrar personligen att spel är helt klara ner de släpps och inte sprids ut över flera DLC. Har inget alls emot Game Pass om det blir så dock, det är en billig tjänst.

Avstängd
Skrivet av Veonz:

Vad jag vet så är Game Pass och Xcloud dock inte gratis. Köper man då en DLC, så äger man en DLC till ett spel man måste betala en månadskostnad för att komma åt. Är där inte en risk dom kortar ner kampanjen då och fokuserar på göra DLC istället för det är där pengarna genereras.

Föredrar personligen att spel är helt klara ner de släpps och inte sprids ut över flera DLC. Har inget alls emot Game Pass om det blir så dock, det är en billig tjänst.

Betalar redan för game pass och alla spel som läggs till är gratis. Så då får vi Call Of Duty och dom tas aldrig bort. Så då blir Call Of Duty gratis

Medlem
Skrivet av jontebula:

Tror det är smartast att köpa upp studios för att snabbt få ut spel på Game Pass och Xcloud. Därför Microsoft nu gör det då Sony blockerar. Bygga upp studios tar flera år ju. Kan dom göra sen ju.

Och dom vet att spelarna vill ha Activision/Blizzard på Xcloud och Game Pass. Sedan drar dom hem vinsten på mobil spel snabbt. Är ju gutt få Call Of Duty varje år gratis i Xcloud och senare Diablo IV

Diablo 4 kommer aldrig bli gratis

Avstängd
Skrivet av Keima:

Diablo 4 kommer aldrig bli gratis

Kommer nog senare efter Microsoft avslutat affären. ALLA first party spel till Game Pass har Phil Spencer sagt. Gissar att dom inte vill göra deal nu och få affären blockerad.

Lär ju komma 6-12mån senare

123
Skriv svar