Blizzard om Diablo IV-köerna: finns där för att skydda spelet

Robot
Blizzard om Diablo IV-köerna: finns där för att skydda spelet

Tror dock på kortare köer vid release.

#diablo-iv


Testpilot

Det är väldigt bra att man idag är mycket mer transparent med dessa saker, för det finns ett väldigt stort missförstånd bland spelare om vad som sker och hur man löser det hela...

Praktexempel på detta var kring lansering av New World, där det var köer upp emot 18 timmar eller i vissa fall längre på vissa servrar. Här var man extremt tydlig från AGS sida att det är inte bara att starta fler servrar.

Mycket av kötiden handlade om den begräsning man satt på antalet maxspelare per server, hur det skulle förstöra balansen om för många spelare var inne samtidigt på en given server. De hade kort sagt satt maxtaket runt 2 000 samtida spelare per server och allt därefter var balanserat kring just det beslutet (spawn rate på saker, world-PvP:n, factions mm).

Och de förklarade även varför man inte bara startade fler nya servrar då: Det tog upp emot flera dagar att konfigurera en server så att allt fungerade korrekt, det var inte bara att trycka på en knapp som hette "Add new server", utan mycket manuell handpåläggning krävdes för att saker skulle fungera korrekt bakom kulisserna (t.ex. så att folk inte blev av med sin loot p.g.a. databas-problem).

Uttalande till varför det är kö borde ärligt talat sitta klistrat inne på första landningssidan i spelet medan man sitter i kön, en stor fet och rödmarkerad text som lyder "Why are you in queue?", som sedan leder till en artikel från spelutvecklaren som beskriver lite mer vad det är som (mest troligen) sker på deras sida just nu.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Jag tror på 5+ timmar kö denna helg. Lär ju vara 10x fler spelare som vill in.

Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Det är väldigt bra att man idag är mycket mer transparent med dessa saker, för det finns ett väldigt stort missförstånd bland spelare om vad som sker och hur man löser det hela...

Praktexempel på detta var kring lansering av New World, där det var köer upp emot 18 timmar eller i vissa fall längre på vissa servrar. Här var man extremt tydlig från AGS sida att det är inte bara att starta fler servrar.

Mycket av kötiden handlade om den begräsning man satt på antalet maxspelare per server, hur det skulle förstöra balansen om för många spelare var inne samtidigt på en given server. De hade kort sagt satt maxtaket runt 2 000 samtida spelare per server och allt därefter var balanserat kring just det beslutet (spawn rate på saker, world-PvP:n, factions mm).

Och de förklarade även varför man inte bara startade fler nya servrar då: Det tog upp emot flera dagar att konfigurera en server så att allt fungerade korrekt, det var inte bara att trycka på en knapp som hette "Add new server", utan mycket manuell handpåläggning krävdes för att saker skulle fungera korrekt bakom kulisserna (t.ex. så att folk inte blev av med sin loot p.g.a. databas-problem).

Uttalande till varför det är kö borde ärligt talat sitta klistrat inne på första landningssidan i spelet medan man sitter i kön, en stor fet och rödmarkerad text som lyder "Why are you in queue?", som sedan leder till en artikel från spelutvecklaren som beskriver lite mer vad det är som (mest troligen) sker på deras sida just nu.

Jag håller med om mycket du säger men new world var antagligen det sämsta exempel du kunde nämna

Medlem

För mig låter det som att dom inte tänker fixa kö systemet så vi får leva med det. Ett stort företag som dom borde kunna lösa det.

Att köpa ett spel för 800kr och sen inte kunna spela är galet.

Medlem

Alltid detta tjöt om köer vid stora släpp av online spel

Medlem

Tydligen öppen beta till helgen (xbox) 👍


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Har man inget bättre för sig så kan man ju sitta i dessa köer eller vara smart och vänta ett par dagar och spela


signatur

IDKFA

Medlem

På ett sätt önskar man att det fanns offline-mode...
Ja jo 6juni är inbokat för kösittning och om man har tur hinner man med o spela lite oxå. Förhoppningvis hinner man spela igenom det mesta så största spelsuget försvinner till 16&18juni-helgen då har man inte tid o spela, då blir det Metallica i göteborg

Avstängd

Fattar inte riktigt grejen med: "The world is burning, and why that's a good thing" som så många företag och journalister ska försvara alla tillkortakommanden med.

Medlem

Jobbigt för alla dessa små indieföretag med låg omsättning och få anställda!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Testpilot
Skrivet av fejksson:

Jag håller med om mycket du säger men new world var antagligen det sämsta exempel du kunde nämna

New World är enligt mig ett väldigt bra exempel att nämna!

Problematiken kring argumentet "just add more servers" blir väldigt tydligt när företag (i detta fall AGS) går ut och förklarar "nej, det är inte bara att lägga till fler servrar". Sedan varför det inte går är ett särskilt problem för just titeln i fråga. Varför jag anser att just AGS med NW är ett såpass bra exempel är för att kötiderna var på den extrema sidan, men möttes upp av väldigt bra respons från utvecklarna om varför det ser ut som det gör.

I slutändan är principen densamma oavsett spel:
Det är inte bara att "lägga till mer servrar". Desto tydligare och detaljerat denna information kan förmedlas, desto bättre.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

New World är enligt mig ett väldigt bra exempel att nämna!

Problematiken kring argumentet "just add more servers" blir väldigt tydligt när företag (i detta fall AGS) går ut och förklarar "nej, det är inte bara att lägga till fler servrar". Sedan varför det inte går är ett särskilt problem för just titeln i fråga. Varför jag anser att just AGS med NW är ett såpass bra exempel är för att kötiderna var på den extrema sidan, men möttes upp av väldigt bra respons från utvecklarna om varför det ser ut som det gör.

I slutändan är principen densamma oavsett spel:
Det är inte bara att "lägga till mer servrar". Desto tydligare och detaljerat denna information kan förmedlas, desto bättre.

Det låter som att de hanterade det så bra som var möjligt. Förstår att de inte lade ned resurser på att skapa avancerade automatiska system för servrar och balansering av loot spawnrates etc, för de var nog realistiska nog och visste att det inte skulle finnas behov för det efter release när folk tröttnat på spelet.

Då är det bättre att bara låta spelarna leva med köerna och ge ett intryck av att spelet är det mest populära i världen just då.

Medlem
Skrivet av jehuty:

För mig låter det som att dom inte tänker fixa kö systemet så vi får leva med det. Ett stort företag som dom borde kunna lösa det.

Att köpa ett spel för 800kr och sen inte kunna spela är galet.

Nämn 1 populärt MMO i världshistorien som inte haft köer vid release. Jag kan inte komma på något och då har jag spelat de flesta.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Tydligen öppen beta till helgen (xbox) 👍

Det är öppen beta för "alla" plattformar dvs Xbox, PS och PC plus crossplay så alla kan uppleva samma misär som vi andra betalande upplevde förra fredagen :'D

Medlem
Skrivet av jehuty:

För mig låter det som att dom inte tänker fixa kö systemet så vi får leva med det. Ett stort företag som dom borde kunna lösa det.

Att köpa ett spel för 800kr och sen inte kunna spela är galet.

Håller med.

”Ibland placerar du ut en kö bara för att en viss tjänst – som att skriva till databasen – inte ska överbelastas.”

Fixa fler databaser då?
Jag ger mig på en killgissning när jag säger att Google och Facebook förmodligen har löjligt fler antal användare än diablo, och det verkar ju funka.

Det -går- att lösa, det handlar snarare om att dom inte anser det ekonomiskt rimligt att lösa toppen dom första säg 1-5 dagarna.

Problemet dom sätter sig i, är att dom säger saker som ”förköp spelet och få early beta” samt ”få 4 dagars tidigare access om du köper en dyrare utgåva”.

Då kan man inte sen stå och säga att ”otur, det funkade inte, men vadå, ni skulle se det som en bonus”.

Medlem

Det är lustigt hur spelvärlden fortfarande inte har knäckt gåtan kring load balancing och automatiska tester. Hade deras release pipeline varit helt automatisk och infrastruktur skalbar så hade det gått mycket fortare att sätta upp nya servrar.

Medlem
Skrivet av whoo:

Håller med.

”Ibland placerar du ut en kö bara för att en viss tjänst – som att skriva till databasen – inte ska överbelastas.”

Fixa fler databaser då?
Jag ger mig på en killgissning när jag säger att Google och Facebook förmodligen har löjligt fler antal användare än diablo, och det verkar ju funka.

Det -går- att lösa, det handlar snarare om att dom inte anser det ekonomiskt rimligt att lösa toppen dom första säg 1-5 dagarna.

Problemet dom sätter sig i, är att dom säger saker som ”förköp spelet och få early beta” samt ”få 4 dagars tidigare access om du köper en dyrare utgåva”.

Då kan man inte sen stå och säga att ”otur, det funkade inte, men vadå, ni skulle se det som en bonus”.

Det är inte så något av detta fungerar. Snacka inte om saker du inte förstår.

Man måste säkerhetställe så allt skrivs tills databasen på rätt sätt och det inte blir massa lås och blockeringar eller vill du spela och sen förlora saker från din karaktär til höger och vänster? Eller kanske förlora hela din karaktär efter 40 timmar spelande?

Sluta klaga på saker ni har 0 insikt om

Medlem
Skrivet av jehuty:

För mig låter det som att dom inte tänker fixa kö systemet så vi får leva med det. Ett stort företag som dom borde kunna lösa det.

Att köpa ett spel för 800kr och sen inte kunna spela är galet.

Nja detta stämmer ju inte riktigt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Trams och åter trams, är bara en fråga om en ekonomisk kalkyl där deras MBAs har kommit fram till att det är inte så mycket badwill mot företaget att det är mycket köer de första 1-3-5-7-14dagarna av spelet, att de förlorar på det ekonomiskt jämfört med att skaffa fler servrar i 2-4v tillfälligt.

Vad jag också stör mig på (bortförklara den här då?!) är att om de nu bestämt måste envisas med köer, varför då inte koppla ihop mitt unika ID med någon grace-period-lista, dvs om mitt spel krashar för det är buggigt, om det är när jag sitter i kön eller precis kommit in, låt mig då hamna först i kön om jag försöker logga in igen. Finns ju ingen rimlighet i att man ska sitta tiotals-hundratals minuter i kö, för att tillslut komma in och spelet krashar direkt och du får ställa dig sist i kön igen. Ge mig en 5min graceperiod att återansluta done and done, hur jäkla svårt kan det vara?

Sedan att det bara inte är att slänga upp fler servrar, då har ni (år 2023) kodat extremt dumt/dåligt. Klart som korvspad det bara ska vara att slänga upp fler servrar, framförallt i ett simplare spel som Diablo4, men även i MMOn som exempelvis får leva med att det initialt blir flera världar som sedan får merge:as ihop efter någon vecka/månad.
Det har gjorts flertal gånger när spelarantalet minskar och de merge:ar ihop servrar så det är inte ett problem och att på förhand ha med det i åtanket att de via några få knapptryckningar (och behöva öppna plånboken lite) för att starta upp fler servrar är kanske inte något man kan förvänta sig av ett indie spel, men nog fasen från en av världens, genom tiderna, största spelutvecklare.

Nej, det är ren å skär snålhelt och av MBAs väl kalkylerat beslut, inget annat.

Medlem

Chansen för att få testa de andra klasserna denna vecka känns rätt små.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Trams och åter trams, är bara en fråga om en ekonomisk kalkyl där deras MBAs har kommit fram till att det är inte så mycket badwill mot företaget att det är mycket köer de första 1-3-5-7-14dagarna av spelet, att de förlorar på det ekonomiskt jämfört med att skaffa fler servrar i 2-4v tillfälligt.

Vad jag också stör mig på (bortförklara den här då?!) är att om de nu bestämt måste envisas med köer, varför då inte koppla ihop mitt unika ID med någon grace-period-lista, dvs om mitt spel krashar för det är buggigt, om det är när jag sitter i kön eller precis kommit in, låt mig då hamna först i kön om jag försöker logga in igen. Finns ju ingen rimlighet i att man ska sitta tiotals-hundratals minuter i kö, för att tillslut komma in och spelet krashar direkt och du får ställa dig sist i kön igen. Ge mig en 5min graceperiod att återansluta done and done, hur jäkla svårt kan det vara?

Sedan att det bara inte är att slänga upp fler servrar, då har ni (år 2023) kodat extremt dumt/dåligt. Klart som korvspad det bara ska vara att slänga upp fler servrar, framförallt i ett simplare spel som Diablo4, men även i MMOn som exempelvis får leva med att det initialt blir flera världar som sedan får merge:as ihop efter någon vecka/månad.
Det har gjorts flertal gånger när spelarantalet minskar och de merge:ar ihop servrar så det är inte ett problem och att på förhand ha med det i åtanket att de via några få knapptryckningar (och behöva öppna plånboken lite) för att starta upp fler servrar är kanske inte något man kan förvänta sig av ett indie spel, men nog fasen från en av världens, genom tiderna, största spelutvecklare.

Nej, det är ren å skär snålhelt och av MBAs väl kalkylerat beslut, inget annat.

Vänta med att spela tills det lugnat ner sig eller spela inte alls. Hur svårt är de. Jävla gnäll. Gillar du inte hur de jobbar så får du väl bojkotta då. Mindre kö för oss andra:)
Detta är ingeting nytt precis. Säg ett populärt MMO som inte haft serverproblem första dagarna?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Vänta med att spela tills det lugnat ner sig eller spela inte alls. Hur svårt är de. Jävla gnäll. Gillar du inte hur de jobbar så får du väl bojkotta då. Mindre kö för oss andra:)
Detta är ingeting nytt precis. Säg ett populärt MMO som inte haft serverproblem första dagarna?

Eller så kan man välja att inte godkänna trivial snålhet och yttra sin åsikt kring det.
Att det inte är nytt/ovanligt betyder inte att det är bra och något vi som kunder ska fortsätta att godta, framförallt inte idag när det inte är så jäkla krångligt att lösa problemet.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Eller så kan man välja att inte godkänna trivial snålhet och yttra sin åsikt kring det.
Att det inte är nytt/ovanligt betyder inte att det är bra och något vi som kunder ska fortsätta att godta, framförallt inte idag när det inte är så jäkla krångligt att lösa problemet.

Är du spelutvecklare? Har du full koll på det fungerar? Känns som om de hade kunnat lösa de smidigt så hade de gjort det. Kolla New World och Lost Ark. De förlorade garanterat hundratusentals spelare på grund av köerna.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Är du spelutvecklare? Har du full koll på det fungerar? Känns som om de hade kunnat lösa de smidigt så hade de gjort det. Kolla New World och Lost Ark. De förlorade garanterat hundratusentals spelare på grund av köerna.

Ja, jag är (spel-)utvecklare och ja, jag vet hur man hade kunnat skapa ett system som man snabbt kan spinna upp fler instanser av (spel-)servrar för att hantera en högre belastning. För övrigt är det inget unikt för spel utan det är en tjänst i någon form med mycket användare.
Är du själv utvecklare?

De kan lösa det smidigt, men det är som sagt en fråga om kostnad jämfört med hur mycket de tjänar på det, och de har bestämt att badwillen de får av att ha köer å strul i 1-2v vid release som sedan lugnar ner sig är värt det.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Ja, jag är (spel-)utvecklare och ja, jag vet hur man hade kunnat skapa ett system som man snabbt kan spinna upp fler instanser av (spel-)servrar för att hantera en högre belastning. För övrigt är det inget unikt för spel utan det är en tjänst i någon form med mycket användare.
Är du själv utvecklare?

De kan lösa det smidigt, men det är som sagt en fråga om kostnad jämfört med hur mycket de tjänar på det, och de har bestämt att badwillen de får av att ha köer å strul i 1-2v vid release som sedan lugnar ner sig är värt det.

Nej, jag är inte spelutvecklare så därför jag inte kan uttala mig om det är lätt för dem eller inte.
Har dock svårt att tro att det är enbart badwill när vissa spel förlorat 30-40% av sin spelarbas på grund av såna här saker. Lost Ark till exempel som är mest färskt i minnet. Hade de inte strulat så mycket för dem så hade jag personligen spelat 3x mer än vad jag gjorde. Jag tröttnade för att jag behövde börja om på en annan server. Hade jag kunnat fortsätta på min main smärtfritt och sluppit spela om allt så hade jag säkerligen fortsatt. Tror det finns många många som gjorde som jag. Folk som gillade spelet men som tröttnade för att man spelade om samma 40-100h.

Medlem

Om det går att ha 1 server vid launch, varför går inte 2? 5? 10 i reserv? Naturligtvis enbart en kostnadsfråga och ingenting annat.

Medlem
Skrivet av jehuty:

För mig låter det som att dom inte tänker fixa kö systemet så vi får leva med det. Ett stort företag som dom borde kunna lösa det.

Att köpa ett spel för 800kr och sen inte kunna spela är galet.

Det är hela poängen, det är inget som ska "fixas" utan det är såhär det fungerar by design.

Skrivet av whoo:

Fixa fler databaser då?
Jag ger mig på en killgissning när jag säger att Google och Facebook förmodligen har löjligt fler antal användare än diablo, och det verkar ju funka.

Det -går- att lösa, det handlar snarare om att dom inte anser det ekonomiskt rimligt att lösa toppen dom första säg 1-5 dagarna.

Så varför klaga om det sedan verkar som att du ändå förstår argumentet? Skillnaden är att FB och Google har en hyfsat jämn ström av användare och inloggningar och är inget som releasas på ett specifikt utsatt klockslag, där det antagligen är 500% fler som ska in samtidigt än vad det kommer att vara efter bara någon vecka.

Att utöka servrar kostar enormt mycket pengar och det är inte mer än logiskt att de inte spränger massa pengar på fler servrar bara för att lilla leif ska kunna logga in snabbare de 3 första dagarna. Det stabiliserar sig alltid ändå.

Medlem

Aja fram med kudde kön lär va blää

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Ja, jag är (spel-)utvecklare och ja, jag vet hur man hade kunnat skapa ett system som man snabbt kan spinna upp fler instanser av (spel-)servrar för att hantera en högre belastning. För övrigt är det inget unikt för spel utan det är en tjänst i någon form med mycket användare.
Är du själv utvecklare?

De kan lösa det smidigt, men det är som sagt en fråga om kostnad jämfört med hur mycket de tjänar på det, och de har bestämt att badwillen de får av att ha köer å strul i 1-2v vid release som sedan lugnar ner sig är värt det.

Jag är också utvecklare och du får det låta som att det är mycket lättare än vad det är. Du kanske ska ringa Blizzard och komma och konsulta hos dem för en bra penning, du som sitter med lösningen.


signatur

IDKFA

12
Skriv svar