Blizzard om Diablo IV-köerna: finns där för att skydda spelet

Medlem
Skrivet av Tamazin:

De kan lösa det smidigt, men det är som sagt en fråga om kostnad jämfört med hur mycket de tjänar på det, och de har bestämt att badwillen de får av att ha köer å strul i 1-2v vid release som sedan lugnar ner sig är värt det.

Verkar som att Blizzard struntar i badwill, pengarna rullar kanske likaväl in ändå

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag är också utvecklare och du får det låta som att det är mycket lättare än vad det är. Du kanske ska ringa Blizzard och komma och konsulta hos dem för en bra penning, du som sitter med lösningen.

Behålla sin köplats? En simpel databas som kollas när uniktID senast var inloggad och var det inom 5minuter, låt gå före i kön. Var så god, jag bjuder på den.

Fler servrar? Det är inte som att de i dagsläget kör allt på en server, utan de kör det på många servrar. Så systemet och koden finns så klart redan där, inget som egentligen begränsar det till att bara ha 30 eller 50 eller 100 servrar. Du som utvecklare kan jag tycka borde ha mer koll, men du kanske är en (Wordpress)utvecklare?

Medlem

Det ÄR en ekonomisk fråga. Diablo 4 har inte den budget på serverfronten som den behöver och därför blir det så här. Det _ÄR_ problemet!

Alla som verkligen verkligen verkligen tror att de programmerare och nätverksansvariga på några av de största spelstudios som existerar inte klarar av att skapa och hantera kod för ett kösystem och lägga ut den hanteringen över flera servrar som pratar med varandra räcker upp en hand.

"Åh alla dessa små indieföretag med smal budget och få anställda och därigenom ansträngd kompetens"


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Behålla sin köplats? En simpel databas som kollas när uniktID senast var inloggad och var det inom 5minuter, låt gå före i kön. Var så god, jag bjuder på den.

Fler servrar? Det är inte som att de i dagsläget kör allt på en server, utan de kör det på många servrar. Så systemet och koden finns så klart redan där, inget som egentligen begränsar det till att bara ha 30 eller 50 eller 100 servrar. Du som utvecklare kan jag tycka borde ha mer koll, men du kanske är en (Wordpress)utvecklare?

Arrogans är den värsta egenskapen hos en utvecklare.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag kan ingenting om den tekniska biten, men på "försvarar"-sidan så låter det ju som att det är en omöjlighet att få till en stabil lansering. Ändå verkar det gå jättefint några veckor senare så uppenbarligen fungerar det alldeles utmärkt DÅ. Det jag undrar är hur de inte kan vara förutseende nog att gardera sig mot för många spelare redan från början ifall det inte är pengarna som bromsar?

Blizzard har enorm erfarenhet av spelreleaser, de har ett enormt kapital att röra sig med (även efter Bobbys lön vill jag tro) och de sitter på alla möjligheter till att betatesta serverkapaciteten ordentligt ifall de fortfarande är osäkra på något.
Nu är inget av det någon 100% garanti för att det ska fungera helt felfritt vid release, men det är svårt att inte sita med en sur känsla av att det borde gå att vara bättre förberedd ifall man verkligen var intresserad av det.

För mig så är god kommunikation otroligt viktig när det är massivt strul, då det är fruktansvärt frustrerande när man sitter och väntar på att de ska fixa okända fel, vilka de än är, utan att man vet hur lång tid det kan tänkas ta. Själv kommer jag antagligen vänta med att köpa D4 ett par dagar extra. Jag vill ha en stabil upplevelse den här gången, och jag vill ha mer kött på benen kring deras Battle Pass-modell och in-game Store.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

New World är enligt mig ett väldigt bra exempel att nämna!

Problematiken kring argumentet "just add more servers" blir väldigt tydligt när företag (i detta fall AGS) går ut och förklarar "nej, det är inte bara att lägga till fler servrar". Sedan varför det inte går är ett särskilt problem för just titeln i fråga. Varför jag anser att just AGS med NW är ett såpass bra exempel är för att kötiderna var på den extrema sidan, men möttes upp av väldigt bra respons från utvecklarna om varför det ser ut som det gör.

I slutändan är principen densamma oavsett spel:
Det är inte bara att "lägga till mer servrar". Desto tydligare och detaljerat denna information kan förmedlas, desto bättre.

Problemet med New World var att de underskattade mängden spelare. Här måste ju någon har totalt missat att rapportera antal pre-sales och eventuella analys av kommande på dagen till avdelningen som hanterade infrastrukturen.

Va det 1500 per server och alla servrar tog slut direkt och runt 8000-15000 i kö per server?

Visst att man inte kan dra upp nya servrar direkt bara, men att låta folk köa för man misslyckas göra en ordentligt utredning på antal spelare vid släpp för mig ett totalt hjärnsläpp.

Testpilot
Skrivet av stiivn:

Problemet med New World var att de underskattade mängden spelare. Här måste ju någon har totalt missat att rapportera antal pre-sales och eventuella analys av kommande på dagen till avdelningen som hanterade infrastrukturen.

Va det 1500 per server och alla servrar tog slut direkt och runt 8000-15000 i kö per server?

Visst att man inte kan dra upp nya servrar direkt bara, men att låta folk köa för man misslyckas göra en ordentligt utredning på antal spelare vid släpp för mig ett totalt hjärnsläpp.

Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet, men om inte minnet totalt sviker mig så rörde det sig om flera hundra procent fler spelare vid lansering än vad man planerade för. Deras lead dev(?) pratade om att spelet vore en braksuccé med 100tn spelare, vilket med facit i hand vida överskreds (peak count: ca 900tn).

Den absolut största majoriteten av spelare var folk som köpte på lanseringsdagen, så fanns noll möjlighet att göra en korrekt estimering kring antalet spelare och således hur många servrar som behövdes. Detta hjälptes inte av att stora streamers som Asmongold och fextralife bestämde sig för att spela också, influencers som innan visat praktiskt noll intresse för spelet men som fick allt att explodera.

Nu låter det som att jag försvarar AGS, men så är inte fallet alls utan handlar mer om att ge en korrekt avbild av händelseförloppet. Lanseringen för just NW gick allt annat än planerat och faktorerna till varför var många, det går inte att förneka att mycket var utanför deras kontroll.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Arrogans är den värsta egenskapen hos en utvecklare.

Näst efter inkompetens, förstås.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Behålla sin köplats? En simpel databas som kollas när uniktID senast var inloggad och var det inom 5minuter, låt gå före i kön. Var så god, jag bjuder på den.

Fler servrar? Det är inte som att de i dagsläget kör allt på en server, utan de kör det på många servrar. Så systemet och koden finns så klart redan där, inget som egentligen begränsar det till att bara ha 30 eller 50 eller 100 servrar. Du som utvecklare kan jag tycka borde ha mer koll, men du kanske är en (Wordpress)utvecklare?

Om du tror det är bara att lägga in mer servrar för att fixa problem så har du verkligen inte jobbat inom någon större it verksamhet

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det är inte så något av detta fungerar. Snacka inte om saker du inte förstår.

Man måste säkerhetställe så allt skrivs tills databasen på rätt sätt och det inte blir massa lås och blockeringar eller vill du spela och sen förlora saker från din karaktär til höger och vänster? Eller kanske förlora hela din karaktär efter 40 timmar spelande?

Sluta klaga på saker ni har 0 insikt om

Herregud. Du menar att det bara är 1 server och 1 databas för hela kittet?
Jag står fast vid att det skulle gå att skala oändligt men att man vid nått tillfälle får ta ett beslut om vad som är rimligt.

Det kommer visa sig ikväll. Det lär vara 10x antalet spelare ikväll mot för en vecka sen, så med din logik så lär det bli 10x köerna.

Medlem
Skrivet av whoo:

Herregud. Du menar att det bara är 1 server och 1 databas för hela kittet?
Jag står fast vid att det skulle gå att skala oändligt men att man vid nått tillfälle får ta ett beslut om vad som är rimligt.

Det kommer visa sig ikväll. Det lär vara 10x antalet spelare ikväll mot för en vecka sen, så med din logik så lär det bli 10x köerna.

Nej det är flera servrar med lastbalansering. Men lösningen är inte alltid lägga in flera servrar
Det är inte så enkelt

Medlem
Skrivet av Karmak:

Om du tror det är bara att lägga in mer servrar för att fixa problem så har du verkligen inte jobbat inom någon större it verksamhet

I praktiken är det det. De har redan systemet där för att hantera vad, 100 servrar, vad skiljer det då om det skulle vara 200 eller 300 eller 1000 servrar? Inte mycket.
Men sedan att MBA personerna som räknat på det och kommit fram till att det är en ekonomisk förlust är en annan femma, så om det är det du syftar på att det är svårt så visst, då är det praktiskt taget omöjligt. Men tekniskt är det relativt simpelt.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Nej det är flera servrar med lastbalansering. Men lösningen är inte alltid lägga in flera servrar
Det är inte så enkelt

Nej det kommer väl en brytpunkt tillslut, men det går ju. Hur menar du annars att dom ska kunna ta hand om spelarna ikväll? Vi får se vad som händer om 8 timmar
Jag gissar helt enkelt på att dom inte brände på allt dom kunde förra fredagen, det var väl därför dom kör i flera helger. Det finns garanterat mer kapacitet att tillgå ikväll.

Redan förra helgen löst det ju sig. På fredag kväll hade jag runt 90 minuter kö, resten av helgen stod jag aldrig i längre kö än 5 minuter.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

I praktiken är det det. De har redan systemet där för att hantera vad, 100 servrar, vad skiljer det då om det skulle vara 200 eller 300 eller 1000 servrar? Inte mycket.
Men sedan att MBA personerna som räknat på det och kommit fram till att det är en ekonomisk förlust är en annan femma, så om det är det du syftar på att det är svårt så visst, då är det praktiskt taget omöjligt. Men tekniskt är det relativt simpelt.

men det fixar inte felet om det inte är prestandaproblem som orsakar det

Så om du skulle fått in incident från kund att deras system går segt och det bara laddar hela tiden
Du ser servrarna använder 80-100% proc
du sätter upp dubbelt så många servrar
De nya servrarna omedelbart använder 80-100% proc och problemet de har är inte löst
Du dubblar och samma sak händer igen och igen.. här har du förmodlingen fått sparken av chefen och han ber dig dra åt helvete och hitta annat jobb

Medlem
Skrivet av whoo:

Nej det kommer väl en brytpunkt tillslut, men det går ju. Hur menar du annars att dom ska kunna ta hand om spelarna ikväll? Vi får se vad som händer om 8 timmar
Jag gissar helt enkelt på att dom inte brände på allt dom kunde förra fredagen, det var väl därför dom kör i flera helger. Det finns garanterat mer kapacitet att tillgå ikväll.

Redan förra helgen löst det ju sig. På fredag kväll hade jag runt 90 minuter kö, resten av helgen stod jag aldrig i längre kö än 5 minuter.

De har en kö för att inte ta död på sin servermiljö.
Så de släpper in folk i vågor och kollar över sin miljö hur den fungerar. Ibland kanske de ser ja här behövs det nog mer servrar och då sätter de upp. Ibland kanske de ser oj när vi har såhär många användare så ballar denna tjänsten ur och läcker minne. Vi måste debugga koden och patcha problemet. Här skulle inte fler servrar hjälpt hur många 100000000000 de skulle satt upp

Medlem
Skrivet av Karmak:

men det fixar inte felet om det inte är prestandaproblem som orsakar det

Så om du skulle fått in incident från kund att deras system går segt och det bara laddar hela tiden
Du ser servrarna använder 80-100% proc
du sätter upp dubbelt så många servrar
De nya servrarna omedelbart använder 80-100% proc och problemet de har är inte löst
Du dubblar och samma sak händer igen och igen.. här har du förmodlingen fått sparken av chefen och han ber dig dra åt helvete och hitta annat jobb

Men om det ÄR prestandaproblem som är orsaken, så fixar det problemet.
Om det fungerar fint när det är 1k användare är inne (som de exempelvis har kört när de testat internt å friends&family etc.), men sedan fungerar skit vid 5k användare, ja då avhjälper det problemet.

Men visst, det är ju sånt de gör sådana här stresstester för att se, så jag skyller inte på dem så mycket nu under stresstesterna. Problemet är att det kommer kvarstå sedan när det går live också, som det alltid gör vid alla releaser.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Men om det ÄR prestandaproblem som är orsaken, så fixar det problemet.
Om det fungerar fint när det är 1k användare är inne (som de exempelvis har kört när de testat internt å friends&family etc.), men sedan fungerar skit vid 5k användare, ja då avhjälper det problemet.

Men visst, det är ju sånt de gör sådana här stresstester för att se, så jag skyller inte på dem så mycket nu under stresstesterna. Problemet är att det kommer kvarstå sedan när det går live också, som det alltid gör vid alla releaser.

Om användarna ökar massor mellan testerna så kan de mycket väl uppstå nya problem som man inte såg innan
bara för att en tjänst eller databaskonfiguration man skapat kan ta hand dom 10000 användare så kan det gå åt helvete när det är 100000 användare och man ser problem som man måste fixa. Det fixas inte med fler servrar

Medlem

Allt är inte svart eller vitt. Blir intressant hur det fungerar i helgen, förra helgen löste dom problemen snabbt, inget att klaga på där tycker jag.

Medlem

Jag kan alltså testa den här betan nu i helgen på min xbox. Nån reklam dök up på startsidan när jag startade xbox i morse. Är det ens värt att försöka spela? Ni som spelar eller spelat? Kommer man ens in?.

Medlem
Skrivet av denza:

Jag kan alltså testa den här betan nu i helgen på min xbox. Nån reklam dök up på startsidan när jag startade xbox i morse. Är det ens värt att försöka spela? Ni som spelar eller spelat? Kommer man ens in?.

Kommer säkert vara köer idag, speciellt direkt när de börjar släppa in folk och kanske några server problem
Men gissar det kommer gå bra på lördag/söndag/måndag

Så bestäm själv om du vill hänga på låset eller vänta till lördag

Medlem

Herregud, det var som mest 120 minuter kö i fredags kväll, åt middag och såg lite Netflix med tjejen. Sen spelade jag i många timmar med endast lite lagg och rubberbanding, inte spelförstörande och mest i städer.

Var kanske en kvarts kö igår och har haft totalt en disconnect med typ 5 minuters kö efter det.

De har hanterat den här öppna betan hur bra som helst. Otroligt mycket bättre än alla wow-släpp jag har erfarit.
Dessutom var det aktuella meddelanden i launchern om hur läget såg ut och vad de gjorde åt det för stunden.

Är inte särskilt orolig inför släppet faktiskt, lite kö och krascher får man räkna med vid dag ett. Är toleransen låg för sådant så finns alltid alternativet att vänta en vecka.

Medlem

Jag tycker iallafall att det är suveränt att Tamazin här har en enkel lösning på ett problem utvecklare inte lyckats eller iallafall valt att inte lösa sedan typ EverQuest 1999.

Nu behöver vi bara se till att dem ser detta och tar kontakt så slipper vi detta framöver.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Jag tycker iallafall att det är suveränt att Tamazin här har en enkel lösning på ett problem utvecklare inte lyckats eller iallafall valt att inte lösa sedan typ EverQuest 1999.

Nu behöver vi bara se till att dem ser detta och tar kontakt så slipper vi detta framöver.

Precis. Har lirat MMO sen 2000, allt från Tibia, Lineage och WoW och har nog aldrig varit med om en smooth release där det inte varit köer eller disconnects! Hade varit underbart om de fanns någon som honom som kan lösa problemen i framtiden;)

12
Skriv svar