Framtidens grafik! Unreal Engine 5 demonstrerar ansiktsanimationer i Hellblade II

Robot
Framtidens grafik! Unreal Engine 5 demonstrerar ansiktsanimationer i Hellblade II
Medlem

Alldeles för överdrivna munrörelser som tillsammans med de löjligt stora ögonen mest gav Gollum-vibbar.

Medlem

Rent tekniskt är det ett underverk och kan säkert användas till god effekt, men just här så var det lite väl mycket uncanny valley.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alldeles för överdrivna munrörelser som tillsammans med de löjligt stora ögonen mest gav Gollum-vibbar.

Ah men det är väl mer hennes föräldrars fel?

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Alldeles för överdrivna munrörelser som tillsammans med de löjligt stora ögonen mest gav Gollum-vibbar.

jösses

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alldeles för överdrivna munrörelser som tillsammans med de löjligt stora ögonen mest gav Gollum-vibbar.

Jag håller helt med.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alldeles för överdrivna munrörelser som tillsammans med de löjligt stora ögonen mest gav Gollum-vibbar.

Det är melodramatiska ansiktsrörelser hon gör, överartikulerat. Men tekniken är häftig.

Jag sitter med PS4 skivan till första spelet, men har inte spelat det än. Förväntade mig en next-gen uppdatering, men det sa Microsoft nej till.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alldeles för överdrivna munrörelser som tillsammans med de löjligt stora ögonen mest gav Gollum-vibbar.

Håller helt med, men detta är på grund av skådespelerskan och inte tekniken. Hon är inte ens en skådespelare till att börja med, var endast en stand-in för rollen.

Medlem

Jag tycker nog ändå att hela Gollum-stilen kan passa karaktären ganska så bra.

Medlem

Ja hon spelar ju en psykisk sjuk spel kararaktär med överdrivna mun rörelser som hör röster. Och sen kan ju inte skådespelaren hjälpa att hon har stora ögon. Hon är ju född så.
Jag Tycker det är fint med storögda kvinnor😍

Medlem

Håller med om att munrörelserna är lite väl överdrivna, men jag har inte spelat det första spelet än så det kanske är mer ett karaktärsdrag.

Dom visade upp ett coolt demo på scenen där hon filmades med en iPhone och ansiktsanimationerna kunde importeras direkt in i UE5 och appliceras på karaktärer. Såg inte perfekt ut, men ändå imponerande.

Medlem

Stängde av streamen när hon började "skådespela", gjorde fysiskt ont. 🤣

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Rent tekniskt är det ett underverk och kan säkert användas till god effekt, men just här så var det lite väl mycket uncanny valley.

För mig är det förbi Uncanny Valley, inte 100% verkligt men inte obehagligt på något sätt heller.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Håller med om att munrörelserna är lite väl överdrivna, men jag har inte spelat det första spelet än så det kanske är mer ett karaktärsdrag.

Dom visade upp ett coolt demo på scenen där hon filmades med en iPhone och ansiktsanimationerna kunde importeras direkt in i UE5 och appliceras på karaktärer. Såg inte perfekt ut, men ändå imponerande.

Instämmer om munnen jag med. Överläppen såg lite fel ut. Annars var det fint.
Man kan ju hoppas att ansiktsanimationer blir extremt lätt att få till i framtiden så mer energi kan läggas på annat lull. Att importera enkelt låter ju toppen.

Ambassadör
Xbox

Tycker att det fångar skådespelaren mycket, mycket väl. Hellblade 2 kommer att bli riktigt fränt! Hoppas naturligtvis på release i höst men är inte helt övertygad om att så blir fallet. Sinnessjukt bra år för Xbox first party om så är fallet dock


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem

Usch, helt klart uncanny valley, är det här framtiden så föredrar jag den lite dummare grafiken.

Medlem

Hahaha, jag älskar de där. Willem Dafoe i denna är helt oslagbar också:

https://www.youtube.com/watch?v=gGgb4OKHfbE

Medlem

Det skulle vara intressant om de hade en sida vid sida. Hon rycker och grimaserar så mycket så det är svårt att se vilka rörelser som är medvetet.

Medlem

Har kört en bit på första spelet vilket jag då tyckte såg mycket snyggt ut, men fy vilket tråkigt spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

KoP
Medlem

Sorry men L.A. Noire gjorde det bättre och det spelet har 12 år på nacken nu.

Väldigt konstigt att tekniken dom tillämpade inte blev normen. Men den kanske var för dyr/komplicerad?

Medlem

Jag fick upp den här videon på Youtube igår. Så om man inte är intresserad av ansiktsanimationer utan mer världsbyggands kan man kolla på den istället. Tycker själv att systemet verkar väldigt spännande.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=pnaKyc3mQVk Känns som denna video var lite mer "jämförelse" hon har helt klart ett väldigt.. artificiellt sätt att uppvisa ilska även irl, känns lite mer Mowgly i Djungelboken ROAR, än ett riktigt nu jävlar, animationen är alltså inte helt off.

eld
Medlem
Skrivet av Komured:

https://www.youtube.com/watch?v=pnaKyc3mQVk Känns som denna video var lite mer "jämförelse" hon har helt klart ett väldigt.. artificiellt sätt att uppvisa ilska även irl, känns lite mer Mowgly i Djungelboken ROAR, än ett riktigt nu jävlar, animationen är alltså inte helt off.

Det är inte samma tech som i Senua 2 har jag för mig, det här är för unreals metahumans och kamera performance capture, de fick låna melina juergens en stund!

Men det visar ju hur hon rör sin mun i verkligheten.

Men som folk redan har sagt, allt verkar spot on, det är hennes performance, allt från munrörelser till jättestora ögon.

Medlem
Skrivet av KoP:

Sorry men L.A. Noire gjorde det bättre och det spelet har 12 år på nacken nu.

Väldigt konstigt att tekniken dom tillämpade inte blev normen. Men den kanske var för dyr/komplicerad?

Handlar nog inte bara om tekniken i sig utan mer hur den används. Hur mycket tid och resurser man är villig att offra att få till det rätt, samt vilka talanger det finns bakom.

Bara kollar på hur GTA IV fortfarande har bättre detaljnivå i många aspekter kontra dagens AAA-titlar. Desamma med Gears of War 1-2 vs moderna Gears. Half-life 2 fysik. Ai i FEAR.

De flesta av dessa gamla spel har med dagens mått ganska simpel teknik bakom sig men det som fanns var oftast betydligt mer polerat och applicerades mycket bättre.

Spel som HL Alex och RDR2 hör till undantagen idag. Resten av dagens AAA-titlar har främst bara yta med väldigt lite substans och djup i sig.

Gnällkuk

Förstår verkligen inte hur folk bara totalgnäller på det här. Det är ju tekniken i sig, hur extremt fort de gjorde detta och hur bra det blev på typ 10s. De visade ju efteråt hur man kan justera saker i efterhand för att göra det bättre. Tekniken är fortfarande riktigt imponerande, men folk bölar om att det inte ser lika bra ut som ett spel efter release.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av KoP:

Sorry men L.A. Noire gjorde det bättre och det spelet har 12 år på nacken nu.

Väldigt konstigt att tekniken dom tillämpade inte blev normen. Men den kanske var för dyr/komplicerad?

Det som gjorde det möjligt var att det var direkta inspelningar av huvudet för varenda animation, nackdelarna var:

Tar jättemycket plats, och då pratar vi om de lågupplösta ansiktena på den tiden.
Svårt att återskapa realistiska shaders för ansiktet, allt är ju ett filmklipp.
Svårt att manipulera animationerna i efterhand
Svårt att ändra strukturen på modellen eftersom det redan är inspelad data.

Personerna var tvungna att sitta helt still i en stol för att agera ut sina scener:

Fördelarna var:

De fick med precis allting som de spelade in, vartenda detalj som kom med i upplösningen.

Det var sjukt imponerande på sin tid, men det var begränsat jämfört med riggade ansikten för framtiden.

.

Det är ju inte helt bortkastad teknologi, fotogrammatri är ju något av det mest välanvända inom spel.
Se La Noire's ansikten som fotogrammatri-modeller i ett filmklipp.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förstår verkligen inte hur folk bara totalgnäller på det här. Det är ju tekniken i sig, hur extremt fort de gjorde detta och hur bra det blev på typ 10s. De visade ju efteråt hur man kan justera saker i efterhand för att göra det bättre. Tekniken är fortfarande riktigt imponerande, men folk bölar om att det inte ser lika bra ut som ett spel efter release.

Värre är väl de som klagar på hennes utseende. Håller med dig, det är ett teknikdemo och bör dömas efter det.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förstår verkligen inte hur folk bara totalgnäller på det här. Det är ju tekniken i sig, hur extremt fort de gjorde detta och hur bra det blev på typ 10s. De visade ju efteråt hur man kan justera saker i efterhand för att göra det bättre. Tekniken är fortfarande riktigt imponerande, men folk bölar om att det inte ser lika bra ut som ett spel efter release.

Ja jag håller med dig. Och i första spelet gör spel karaktären emellan åt dessa överdrivna ansikts rörelser. Det är så spelutvecklarna skapat henne att hon ska vara. Hon har en psykisk sjukdom.
Man kan tro att dom som gnäller inte har spelat första spelet när de gnäller på överdrivna ansikts animationerna denna demo visar.

Medlem

Hon är ju bara obehaglig. Och överspelar komiskt mycket.

Så muppig premiss i det här spelet, schizofren superhjältetjej på vikingatiden. Hur hittar man ens på sånt?

Kommer floppa. Det kan ju inte bara vara jag som blir avtänd på hela spelet enbart för att huvudkaraktären är så fel (sen hade ettan en massa andra brister också).


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar