Naughty Dog släpper patch till kritiserade The Last of Us på pc

Robot
Naughty Dog släpper patch till kritiserade The Last of Us på pc

Hotfix ska boosta stabilitet och prestanda.

#the-last-of-us-part-i


Medlem

Det är ju bra, väntar nog ett tag innan köp

Medlem

Tycker det är konstigt att spel som redan är "färdigt" och bara ska portas dras med så mycket problem.

Medlem

Tråkigt. Såg fram emot att visa detta för sambon som älskade serien men blir väl att avvakta eller spela igenom gamla versionen!

ND förlorar lite tillit när dom skjuter upp release för att optimera... aj aj aj

Medlem

Har bättre prestanda på första versionen. Denna drog ner min fps med typ 5 och introducerade även kamera-jutter. Turen är dock med mig då jag har haft noll kraschar och får 60-80 fps i alla fall, helt klart spelbart. Har aldrig kört det innan men jag förstår att folk gillar det; riktigt bra och kul!

Medlem
Skrivet av jehuty:

Tycker det är konstigt att spel som redan är "färdigt" och bara ska portas dras med så mycket problem.

Jag kan tänka mig att det faktiskt kan vara svårare att porta ett spel som specifikt är gjort för ett enda system - "funkar det så funkar det" vilket det kanske inte gör på en PC.

Om spelet använder sig av Unreal eller någon annan motor som finns till "alla" format lär det vara enklare att porta. Samma sak om spelet först skapas för flera konsolformat för att sedan portas till PC.

Om programmerarna använder "tricks" som fungerar på PS5 kanske det inte finns någon direkt motsvarighet på PC.

Jag minns på C64-tiden när spel och demon ibland använde diverse tricks för att få fram någon effekt och sedan kunde det komma en ny hårdvarurevision där man fixat någon bugg och så slutade effekterna att fungera.

Medlem

alltså denna löser lite av problemen. Samtidigt så sätter dom in crash rapport nu för att vi ska leka beta testare.

Min crashar vartannat ibland efter 5 minuter samt efter 40min.
Den är mera stabil dock i 4k och får upp fps till 60fps nu mot 30-40fps.

Men crashar vartannat. Gjort alla fixar innan och efter löser inte detta.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Tycker det är konstigt att spel som redan är "färdigt" och bara ska portas dras med så mycket problem.

Ja det är ju nästan som att det svårare att optimera ett spel till tiotusentals olika kombinationer av komponenter med hundratals olika versioner av drivrutiner än att optimera till en konsol
Jag killgissar bara. Kan vara så att jag tänker helt fel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag kan tänka mig att det faktiskt kan vara svårare att porta ett spel som specifikt är gjort för ett enda system - "funkar det så funkar det" vilket det kanske inte gör på en PC.

Om spelet använder sig av Unreal eller någon annan motor som finns till "alla" format lär det vara enklare att porta. Samma sak om spelet först skapas för flera konsolformat för att sedan portas till PC.

Om programmerarna använder "tricks" som fungerar på PS5 kanske det inte finns någon direkt motsvarighet på PC.

Jag minns på C64-tiden när spel och demon ibland använde diverse tricks för att få fram någon effekt och sedan kunde det komma en ny hårdvarurevision där man fixat någon bugg och så slutade effekterna att fungera.

Du har nog rätt i det du säger men remaken till PS5 borde vara enklare att porta då Ps5 arkitekturen är lika en PC. Jag vet att porta tex ett PS2 spel kan vara ett helvete för att då är det som att översätta ett annat språk till ett annat och det är inte alltid lätt.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Du har nog rätt i det du säger men remaken till PS5 borde vara enklare att porta då Ps5 arkitekturen är lika en PC. Jag vet att porta tex ett PS2 spel kan vara ett helvete för att då är det som att översätta ett annat språk till ett annat och det är inte alltid lätt.

Jag kan inte garantera att det jag skriver nedan stämmer, så någon kunnigare får kliva in och rätta till om det behövs.

Playstation har 16Gb VRAM (gemensamt ram och vram). En dator har RAM och VRAM separerat och VRAM är oftast lägre; 8GB VRAM eller mindre. PS5 utnyttjar även snabba lagringsmedia på 5,5GB/s för att snabbt föra över data till VRAM. Medans läs och skrivhastighet på lagringsmedia inte är en prestanda parameter på PC. Många PC användare sitter till och med med hårddiskar. Därav behöver en PC genomföra pre cache shaders, vilket man nu kan genomför redan i menysystemet; det är jättebra. Det är det som ställer det höga kravet på RAM för PC (16GB RAM rekommenderat eller upp till 32GB RAM för ultra). PC behöver alltså kompensera med mer RAM eftersom de har lägre läs och skrivhastighet och mindre VRAM.

Nu tror jag att den stora bromsklossen under lanseringen har varit att den senaste versionen av oodle innehåller en bugg. Så pre-cache shader kan inte laddas in ordentligt; det kan ta över 1h. Det gör att folk startar spelet utan pre-cache shader, det gör spelet ospelbart. Så hotfixen är att man går tillbaka till en äldre version av oodle.

Playstation använder tricks för att hämta prestanda på andra sett än en PC. Det är inte direkt översättbart. Och det är därför man inte kan direkt jämföra PS5 prestanda med en PC GPU.

Som sagt så kan det vara några pinsamma fel i det jag precis skrev.

Lustigt hur spelet beter sig stänger jag av FSR så körs spelet bättre går ibland ner till 59 fps sen går de upp till 70 ca sen ner igen. Om man kör spelet på Max inställningar


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Har bara testat på min gml dator (i7 4790k, RTX 2060, 32 GB RAM) men måste säga att jag är besviken på Naughty Dog. Inte så mycket på själva spelet utan på att de kan leverera (eller inte) en så pass otestad produkt och ändå ta 639 kronor för det (aldrig tidigare betalat så mycket för ett spel).

Det tog 2 timmar att ens starta spelet (shaders....). Sen kraschade det 3 ggr under prologue:n. 1080p medium settings och fps:en är "all over the place" pendlar mellan 25 - 60 fps beronde på scen. Med DLSS på. Dualsense effekterna knappt märkbara. Fattar inte varför folk är så lyriska över haptic feedback, kanske är det bättre på PS5?

Visst det är snyggt. Men som exempel är Death Stranding ännu snyggare och flyter på som smör på samma dator - 60 fps låst, high settings, DLSS på.

Så, Naugthy Dog, ni är inte längre världens bästa spelutvecklare. Tveksamt om ni ens är bland topp 5. Nej, detta var lågvattenmärke.

Medlem

Otroligt, det sämsta jag någonsin upplevt. Hur fan kan man släppa något sådant här?? Så besviken.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Patchen fixar ingenting.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Skandal, skriv om det FZ.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Trodde det räckte med TV-serien? Som jag älskade, älskade orginal spelet men det här var det värsta jag varit med om, hur i helvete kan man släppa något så ofärdigt? Att förstöra all legacy? Fattar inte. Varför förstöra allt? Var de så jäkla pressade att släppa på rätt datum? Det här kommer hur som straffa sig.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av A1200G:

Har bara testat på min gml dator (i7 4790k, RTX 2060, 32 GB RAM) men måste säga att jag är besviken på Naughty Dog. Inte så mycket på själva spelet utan på att de kan leverera (eller inte) en så pass otestad produkt och ändå ta 639 kronor för det (aldrig tidigare betalat så mycket för ett spel).

Det tog 2 timmar att ens starta spelet (shaders....). Sen kraschade det 3 ggr under prologue:n. 1080p medium settings och fps:en är "all over the place" pendlar mellan 25 - 60 fps beronde på scen. Med DLSS på. Dualsense effekterna knappt märkbara. Fattar inte varför folk är så lyriska över haptic feedback, kanske är det bättre på PS5?

Visst det är snyggt. Men som exempel är Death Stranding ännu snyggare och flyter på som smör på samma dator - 60 fps låst, high settings, DLSS på.

Så, Naugthy Dog, ni är inte längre världens bästa spelutvecklare. Tveksamt om ni ens är bland topp 5. Nej, detta var lågvattenmärke.

De gjorde en CD Project Red miss, verkar det som. Hmm, kanske köper Death Stranding nu när jag hör bra saker om det. Spelade det lite på min ps4 som jag sen sålde tyvärr.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Inaktiv
Skrivet av alias:

Otroligt, det sämsta jag någonsin upplevt. Hur fan kan man släppa något sådant här?? Så besviken.

Skrivet av alias:

Patchen fixar ingenting.

Skrivet av alias:

Skandal, skriv om det FZ.

Skrivet av alias:

Trodde det räckte med TV-serien? Som jag älskade, älskade orginal spelet men det här var det värsta jag varit med om, hur i helvete kan man släppa något så ofärdigt? Att förstöra all legacy? Fattar inte. Varför förstöra allt? Var de så jäkla pressade att släppa på rätt datum? Det här kommer hur som straffa sig.

Du behöver inte skriva massa inlägg i rad inom några minuters intervall. Finns en redigeringfunktion om du vill lägga till något mindre. Det är så dom flesta forum fungerar.

Förstår att du är upprörd men detta är tekniska problem med spelet och det kommer åtgärdas även om jag tycker att det borde ha stannat längre i kvalitetskontrollen. Finns gott om spel som lanserats i väldigt dåligt skick (säg hej till No Man's Sky, Cyberpunk 2077, Assassin's Creed Unity och Fallout 76) men fixas med tiden.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Har bara testat på min gml dator (i7 4790k, RTX 2060, 32 GB RAM) men måste säga att jag är besviken på Naughty Dog. Inte så mycket på själva spelet utan på att de kan leverera (eller inte) en så pass otestad produkt och ändå ta 639 kronor för det (aldrig tidigare betalat så mycket för ett spel).

Det tog 2 timmar att ens starta spelet (shaders....). Sen kraschade det 3 ggr under prologue:n. 1080p medium settings och fps:en är "all over the place" pendlar mellan 25 - 60 fps beronde på scen. Med DLSS på. Dualsense effekterna knappt märkbara. Fattar inte varför folk är så lyriska över haptic feedback, kanske är det bättre på PS5?

Visst det är snyggt. Men som exempel är Death Stranding ännu snyggare och flyter på som smör på samma dator - 60 fps låst, high settings, DLSS på.

Så, Naugthy Dog, ni är inte längre världens bästa spelutvecklare. Tveksamt om ni ens är bland topp 5. Nej, detta var lågvattenmärke.

Även fast du har en helt okej dator så ligger komponenterna under rekommenderad hårdvara. Jag antar att RTX 2060 har 6GB VRAM? rekommenderat är 8GB. Jag har samma 4790k processor i min server, men den är från 2014, det är en 9 år gammal CPU. Minimikravet för last of us (720p och 30fps) är en 4770k vilket är väldigt snarlik din 4790k. Så tyvärr är nog din dator för klen för medium preset och 1080p

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Du behöver inte skriva massa inlägg i rad inom några minuters intervall. Finns en redigeringfunktion om du vill lägga till något mindre. Det är så dom flesta forum fungerar.

Förstår att du är upprörd men detta är tekniska problem med spelet och det kommer åtgärdas även om jag tycker att det borde ha stannat längre i kvalitetskontrollen. Finns gott om spel som lanserats i väldigt dåligt skick (säg hej till No Man's Sky, Cyberpunk 2077, Assassin's Creed Unity och Fallout 76) men fixas med tiden.

Jag förstår, ledsen för det. Tycker ändå det här är en smärre skandal. Sälja något som är så trasigt.


signatur

7900XTX
7800X3D

1
Skriv svar