Netflix bild-teasar nästa Witcher-säsong – den "sista", enligt en del fans

Robot
Netflix bild-teasar nästa Witcher-säsong – den "sista", enligt en del fans

Kommer sluta titta när Henry Cavill lämnar serien.

#netflix, #the-witcher


Medlem

Jag kommer inte ens att se nästa säsong. Det är fasansfullt hur mycket serien har rasat i kvalitet sedan första säsongen. Vi sträckkollade alla avsnitt på en kväll och nynnade på "Toss a coin to your Witcher" i flera månader efteråt, men jag kan inte minnas nåt bra alls från säsong två. Det är som att producenterna försöker speedrunna Game of Thrones-effekten och förvandla guld till skit så fort de bara kan.

Gör er själva en tjänst och låna böckerna på biblioteket istället, om spelen gav mersmak.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Bryr mig inte nämnvärt om vem som spelar huvudrollen, så länge det blir bra utfört. Serien har än så länge varit riktigt bra, så ser fram emot säsong 3 och framtida säsonger, om de fortsätter i samma anda.

Skrivet av Pjotor:

. Vi sträckkollade alla avsnitt på en kväll och nynnade på "Toss a coin to your Witcher" i flera månader efteråt, men jag kan inte minnas nåt bra alls från säsong tre.

Inte direkt konstigt om du inte minns något från säsong 3, då serien enbart pågått i två säsonger. Det är säsong 3 som visas nu i sommar.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag kommer inte ens att se nästa säsong. Det är fasansfullt hur mycket serien har rasat i kvalitet sedan första säsongen. Vi sträckkollade alla avsnitt på en kväll och nynnade på "Toss a coin to your Witcher" i flera månader efteråt, men jag kan inte minnas nåt bra alls från säsong tre. Det är som att producenterna försöker speedrunna Game of Thrones-effekten och förvandla guld till skit så fort de bara kan.

Gör er själva en tjänst och låna böckerna på biblioteket istället, om spelen gav mersmak.

Tycker Kristofer Hivju var smått fantastisk och minnesvärd som Nivellan i andra säsongen, men utöver det sliter jag med att minnas något annat, men det är inte ovanligt för mig.

Kommer se på nästa säsong och den efter, för jag är väldigt nyfiken på hur det kommer bli och jag gillar faktiskt serien. Är väl lite sunk cost fallacy involverat i det beslutet ibland, men det kan jag unna mig 😆

Medlem

Klart man älskar Henry men jag tänker i alla fall ge den nya killen en chans.

Medlem

Orkade inte ens se klart säsong 2, tycker inte den var speciellt bra faktiskt.

Medlem
Skrivet av matt76:

Bryr mig inte nämnvärt om vem som spelar huvudrollen, så länge det blir bra utfört. Serien har än så länge varit riktigt bra, så ser fram emot säsong 3 och framtida säsonger, om de fortsätter i samma anda.

Inte direkt konstigt om du inte minns något från säsong 3, då serien enbart pågått i två säsonger. Det är säsong 3 som visas nu i sommar.

D'oh. Tyrckfel.

Skrivet av Kyraal:

Tycker Kristofer Hivju var smått fantastisk och minnesvärd som Nivellan i andra säsongen, men utöver det sliter jag med att minnas något annat, men det är inte ovanligt för mig.

Kommer se på nästa säsong och den efter, för jag är väldigt nyfiken på hur det kommer bli och jag gillar faktiskt serien. Är väl lite sunk cost fallacy involverat i det beslutet ibland, men det kan jag unna mig 😆

Det har du rätt i! Kändes nästan som Nivellens berättelse inte fick plats i första säsongen, för det höll så mycket högre kvalitet än påföljande avsnitt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Avstängd

Hade man följt böckerna så hade detta varit en 10/10-show. Men eftersom Netflix måste anpassa allt till den "moderna publiken" så blir allting mediokert som bäst.

Medlem

Tyckte varken S1 eller S2 var speciellt bra. Kanske OK om man hade tråkigt och ville möla i sig en chipspåse innan läggdags.. typ.
Henry gjorde dock Geralt riktigt bra. Synd att Netflix inte kunde bättre.
Jag kommer nog inte se S3.

Medlem

Känns som det här debakklet skulle kunna vara en efterväxt av ett fenomen jag tror mig uppfattat...

Där vissa projekt som började lite under radarn, som inte av utgivaren (Netflix i det här fallet) var kanske "prioriterat"...
När det visar sig att den här produktionen är en hit - då vaknar dom exekutiva producenterna/cheferna till liv, och tar över kontrollen från den tidigare 'kreativa staben', som gjorde det till en hit.

Då dom antagligen inte var några storlirare inflytelsemässigt, så knuffas dom undan nu när den här produktionen blir en "prioritet" för utgivaren.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Apersson:

Hade man följt böckerna så hade detta varit en 10/10-show. Men eftersom Netflix måste anpassa allt till den "moderna publiken" så blir allting mediokert som bäst.

Äh - "föjt böckerna".. Jävla fån åben-trams detta.
Dom har med massor från böckerna - vad menar du, kronologiskt?
Kronologiskt så börjar ju böckerna med en samling short stories, bara... Och vissa av dom finns med i TV-serien.

Det intressanta är väl hurvida dom får med mycket av det som utmärker dels böckerna, sen spelen, det tyckte jag dom lyckades med.
I någon mån kanske dom gluttat lite väl mycket på böckerna, I kronologin... Vilket kunde bli lite luddigt.
Hursomhelst - om man gillar böckerna och/eller spelen så kände iaf jag att man hade anledning att förvänta sig något bra mycket sämre än det som blev, när man hörde det skulle bli Netflix-serie.

Vad är det ifrån böckerna som du saknar? Jag frågar för att jag känner på mig att du inte har något speciellt bra svar på det, och stånkar på om "böckerna" mest för att försöka verka OG.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Säsong två var riktigt kass, det kändes som en klyschig amerikansk fantasy-såpa, rentutav töntig emellanåt. Kvaliteten är helt enkelt för låg och det handlar inte om att manuset frångår böckerna för mig. Det måste ju ändå vara OK att bearbeta materialet för att visa det i ett annat format. Problemet är att det görs så dåligt och utan respekt för källmaterialet. Dessutom tycker jag mig märka att bl a regi, produktionsdesign och skådespeleri blivit sämre.

Att Cavill slutar tror jag handlar om att en mix av olika saker och det är svårt att veta exakt vad, men om jag får gissa så är det för att serien helt enkelt är för dålig och att han inte fått ett tillräckligt bra erbjudande för vidare säsonger. Netflix lär ha dragit åt svångremmen för budgeten. Den lär krympa år för år, tills serien läggs ned.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Äh - "föjt böckerna".. Jävla fån åben-trams detta.
Dom har med massor från böckerna - vad menar du, kronologiskt?
Kronologiskt så börjar ju böckerna med en samling short stories, bara... Och vissa av dom finns med i TV-serien.

Det intressanta är väl hurvida dom får med mycket av det som utmärker dels böckerna, sen spelen, det tyckte jag dom lyckades med.
I någon mån kanske dom gluttat lite väl mycket på böckerna, I kronologin... Vilket kunde bli lite luddigt.
Hursomhelst - om man gillar böckerna och/eller spelen så kände iaf jag att man hade anledning att förvänta sig något bra mycket sämre än det som blev, när man hörde det skulle bli Netflix-serie.

Vad är det ifrån böckerna som du saknar? Jag frågar för att jag känner på mig att du inte har något speciellt bra svar på det, och stånkar på om "böckerna" mest för att försöka verka OG.

Jag vet inte om jag saknar så mycket från böckerna än. Det är snarare så att det lagts till en massa knasigheter samt gjorts ändringar.

Exempel på knasigheter som lagts till:
-Cintra blir Xin'trea, d.v.s. något slags flyktingläger för alver. Nilfgaard har inte direkt såna planer i böckerna.
-Var kommer de här monoliterna från? de existerade verkligen inte i böckerna.

Några exempel på ändringar som inte blev bra:
-Brokilondelen i säsong ett hade varit bättre om den varit som i böckerna.
-Eskiel förvandlas till en byse och dör.
-Alverna i Dol Blathanna säggs flera gånger förtryckas av Calanthe, trots att dalen ligger mellan Aedirn och de Blå bergen och således en bra bit från Cintra.
-Yennefer springer runt och kan inte trolla samt rövar bort Ciri för att åter kunna trolla.

Jag tittar trots detta på serien och tycker den är ok. Den hade dock kunnat vara väldigt mycket bättre om de följt ursprungsmaterialet bättre.

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Äh - "föjt böckerna".. Jävla fån åben-trams detta.
Dom har med massor från böckerna - vad menar du, kronologiskt?
Kronologiskt så börjar ju böckerna med en samling short stories, bara... Och vissa av dom finns med i TV-serien.

Det intressanta är väl hurvida dom får med mycket av det som utmärker dels böckerna, sen spelen, det tyckte jag dom lyckades med.
I någon mån kanske dom gluttat lite väl mycket på böckerna, I kronologin... Vilket kunde bli lite luddigt.
Hursomhelst - om man gillar böckerna och/eller spelen så kände iaf jag att man hade anledning att förvänta sig något bra mycket sämre än det som blev, när man hörde det skulle bli Netflix-serie.

Vad är det ifrån böckerna som du saknar? Jag frågar för att jag känner på mig att du inte har något speciellt bra svar på det, och stånkar på om "böckerna" mest för att försöka verka OG.

Om du hade läst böckerna och sett senaste säsongen så skulle du aldrig ställa en sådan fråga. Det räcker med att peka på hur man dödade av Eskiel eftersom det är som om man i den uppkommande Harry Potter-serien dödar av Neville Longbottom i första säsongen.

Medlem

Antar att jag är ensam om att tycka att säsong två var bättre än den första, som var ganska rörig att hänga med i.
Ser fram mot del 3. Jag kommer även kolla in 4an men blir det inte bra så stänger jag nog av.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Apersson:

Om du hade läst böckerna och sett senaste säsongen så skulle du aldrig ställa en sådan fråga. Det räcker med att peka på hur man dödade av Eskiel eftersom det är som om man i den uppkommande Harry Potter-serien dödar av Neville Longbottom i första säsongen.

Inte sett sässong 2.
Jag bajserade mitt uttalande på sässong 1.
Med det sagt så köper jag inte direkt kritik som baseras i att den inte följer lixom... Hur relationer utvecklas osv osv i böckerna.
Berättelser och världar som skildras i nya medium, måste fungera på nya sätt och innehålla nya saker relativt till ursprungsmediet.
När jag hör att något jag gillar ska tolkas i ett nytt medium så är min förhoppning att det ska vara andligt ärligt gäntemot originalet.
Det tyckte jag iaf (Säsong 1, då) var. Jag tyckte det kändes som att den säsongen TV i mångt och mycket verkade fatta och rätt schysst representera det som jag tyckte var fetast i böckerna och i spelen.


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Inte sett sässong 2.
Jag bajserade mitt uttalande på sässong 1.
Med det sagt så köper jag inte direkt kritik som baseras i att den inte följer lixom... Hur relationer utvecklas osv osv i böckerna.
Berättelser och världar som skildras i nya medium, måste fungera på nya sätt och innehålla nya saker relativt till ursprungsmediet.
När jag hör att något jag gillar ska tolkas i ett nytt medium så är min förhoppning att det ska vara andligt ärligt gäntemot originalet.
Det tyckte jag iaf (Säsong 1, då) var. Jag tyckte det kändes som att den säsongen TV i mångt och mycket verkade fatta och rätt schysst representera det som jag tyckte var fetast i böckerna och i spelen.

Det är lagligt att tycka olika.

Skrivet av Popski:

Jag vet inte om jag saknar så mycket från böckerna än. Det är snarare så att det lagts till en massa knasigheter samt gjorts ändringar.

Exempel på knasigheter som lagts till:
-Cintra blir Xin'trea, d.v.s. något slags flyktingläger för alver. Nilfgaard har inte direkt såna planer i böckerna.
-Var kommer de här monoliterna från? de existerade verkligen inte i böckerna.

Några exempel på ändringar som inte blev bra:
-Brokilondelen i säsong ett hade varit bättre om den varit som i böckerna.
-Eskiel förvandlas till en byse och dör.
-Alverna i Dol Blathanna säggs flera gånger förtryckas av Calanthe, trots att dalen ligger mellan Aedirn och de Blå bergen och således en bra bit från Cintra.
-Yennefer springer runt och kan inte trolla samt rövar bort Ciri för att åter kunna trolla.

Jag tittar trots detta på serien och tycker den är ok. Den hade dock kunnat vara väldigt mycket bättre om de följt ursprungsmaterialet bättre.

Bra poäng där. Vad många glömmer bort är att manusförfattare också vill skriva böcker, egentligen. Deras ända sätt att få bidra med något kreativt i något TV-projekt är att ändra något som går att ändra, bara för att de kan. Tror inte de tänker ett dugg på kvaliteten, utan: "I The Witcher fick jag minsann hitta på tre egna karaktärer, det ena är ett ekbord, och de andra är två råttor i kloaken."


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Jag fick en av meningarna till att Ciri, Yennefer och Geralt (alla tre) skulle spelas av Henry Cavill, inte konstigt han lägger av tänkte jag!
(kom nyss hem från jobbet, bänkad i soffan)

I vilket fall så blir kommande säsong den sista för min del.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag kommer inte ens att se nästa säsong. Det är fasansfullt hur mycket serien har rasat i kvalitet sedan första säsongen. Vi sträckkollade alla avsnitt på en kväll och nynnade på "Toss a coin to your Witcher" i flera månader efteråt, men jag kan inte minnas nåt bra alls från säsong två. Det är som att producenterna försöker speedrunna Game of Thrones-effekten och förvandla guld till skit så fort de bara kan.

Gör er själva en tjänst och låna böckerna på biblioteket istället, om spelen gav mersmak.

Enda jag minns från säsong 2 var första avsnittet och lechen scenen. Tyckte designen på lechen monstret var så jävla bra gjort och så dödar dom den med nåt annat styggt monster som inte alls var lika tilltalande. Säsong 2 var ganska ruttet och jag förstår varför Henry lämnar.

Medlem

Det är över för den här serien. Det kan nog komma en säsong 4 men som kommer ha usla tittarsiffror efter Cavills exit. Blir väldigt förvånad om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bra poäng där. Vad många glömmer bort är att manusförfattare också vill skriva böcker, egentligen. Deras ända sätt att få bidra med något kreativt i något TV-projekt är att ändra något som går att ändra, bara för att de kan. Tror inte de tänker ett dugg på kvaliteten, utan: "I The Witcher fick jag minsann hitta på tre egna karaktärer, det ena är ett ekbord, och de andra är två råttor i kloaken."

Tror du är något på spåret här och det är för mig som tycker att böckerna är något av det bästa som skrivits, så oerhört trist. Alla ändringar känns poänglösa och som de förstört mer än de tillfört. För att dra en aktuell paralell kan vi titta på the last of us serien. Där tillförde enligt mig ändringarna för det mesta något och förhöjde upplevelsen, anpassat för ett annat medium. Det fanns en tanke och en poäng bakom det mesta. Här i witcher slaktar man källmaterialet utan anledning. Tycker fortfarande trots allt att serien är helt ok och stundtals riktigt bra. Älskar man fantasy kan man inte vara för kräsen..

Medlem

Orkade inte ens se klart säsong 1... det är för rörigt hela historien.

Medlem

Det är ju så värdelöst så det finns inte, att byta skådespelare mitt i en serie. Jag hade nog varit rätt skeptisk mot Liam som Geralt ifall han spelat rollen istället för Henry från början, men jag hade åtminstone gett honom en chans. Nu är det ju mest en mäh!-känsla över det hela.
Misstänker att jag kommer se säsong 3 ändå, ifall den inte är för dålig, men nöjet över att se serien känns ju näst intill som bortblåst. Och vad tusan menar de med "en hjältes avsked"? Ett behind-the-scenes i slutet där han blir överöst med tacktal och blommor? Nåja, det blir väl vad det blir.

Skrivet av showerguy:

Orkade inte ens se klart säsong 1... det är för rörigt hela historien.

Synd, för den första säsongen var ändå bra, speciellt med tanke på att de gör något vettigt av en samling fristående noveller. Just slutet är ju då alla pusselbitar faller på plats.

Medlem
Skrivet av Bf1942:

Tror du är något på spåret här och det är för mig som tycker att böckerna är något av det bästa som skrivits, så oerhört trist. Alla ändringar känns poänglösa och som de förstört mer än de tillfört. För att dra en aktuell paralell kan vi titta på the last of us serien. Där tillförde enligt mig ändringarna för det mesta något och förhöjde upplevelsen, anpassat för ett annat medium. Det fanns en tanke och en poäng bakom det mesta. Här i witcher slaktar man källmaterialet utan anledning. Tycker fortfarande trots allt att serien är helt ok och stundtals riktigt bra. Älskar man fantasy kan man inte vara för kräsen..

The Last Of Us är ett mycket bra exempel på en lyckad översättning från annat medium är orginal.

Medlem

Henry har in en intervju sagt att han inte gillar utvecklingen i serien och att de tar sig för stora friheter och inte respekterar källmaterialet.

phi
Medlem

Jag har förträngt att Witcher finns som serie.

1
Skriv svar