Priset för Diablo IV:s battle pass avtäckt, expansioner lär komma

Medlem
Skrivet av jocksson:

Vet inte vad jag tycker om "rullande content". Det är för lite tid för att göra ny content rättvisa. Typ 5 nya quester i befintlig värld ser jag inte som ny content. Eller en ny dungeon. Har hellre ett halvår/år mellan content och lite maffigare än en massa småuppdateringar. Vilket det låter som att det kommer bli eftersom en säsong är tre månader.

Hur mycket spelglädje hinner man utveckla på tre månader!?

Du kan ju strunta i säsongerna och invänta expansionerna.

Medlem

25 dollar och FOMO är en vinnande kombination

Medlem

Fungerar det som i Diablo 3 säsongerna, att man måste göra en ny karaktär för att spela säsongs-content?

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Säger personerna som ens accepterar battlepass + shop i ett 700 kr spel där kosmetika är viktigt.

Ja lixom... Man får fan bestämma sig för hur man vill ha betalt för spelet.

Blizzard har valt allihopa.

Det känns så jävla mobilspel detta, när halva spelet handlar om att mjölka stålar.
Det är inte spel, det är pengautvinningsmaskiner.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fjolsson:

Och där kom första avvikelsen från tidigare sagt, det ska bara vara kosmetika som säljs men nu kommer det också säljas exp booster, det är bara att vänta tills något annat också säljs så är hela Immortal kakan tillbaka.

Det har man väl inte gjort? Majoriteten kommer uppenbarligen vara cosmetics och resten kan du ju finna genom att bara spela eftersom det är bokstavligen en free tier. Att jämföra det med Immortal där nästan hela spelet byggdes runt MTX till den grad att man nästan var tvungen att köpa dem går ju inte.

Skrivet av anon_332538:

Säger personerna som ens accepterar battlepass + shop i ett 700 kr spel där kosmetika är viktigt. Det här med att det "bara" är kosmetiska håller inte längre. Vi vet alla vad folk gör för att se bra ut. Låt oss inte ljuga.

Suck... Om vi säger så här. Det är inget som kommer påverka din spelupplevelse något nämnbart. Om du inte vill använda MTX.. gör det då inte? Det är ju inte värre än t.ex. i CS GO eller COD.

Skrivet av yoggi:

Jag verkligen avskyr dagens modeller med battlepass, season etc.
Ren dynga.
Ge mig 90-talet tillbaka

Du menar då 99% av spelen släpptes och sedan blev lämnade att dö?

Skrivet av Ribcage:

Vem säger att de inte stänger ner spelet för alla som inte betalar extra?? Blizzard, jaha okej.

Vänta va?!

Skrivet av Anton Q:

Ja lixom... Man får fan bestämma sig för hur man vill ha betalt för spelet.

Blizzard har valt allihopa.

Det känns så jävla mobilspel detta, när halva spelet handlar om att mjölka stålar.
Det är inte spel, det är pengautvinningsmaskiner.

Låter som herrn aldrig spelat ett mobilspel..

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Snart behöver man en kandidatexamen för att förstå MTX-systemen. Nej tack

Skrivet av Fjolsson:

Och där kom första avvikelsen från tidigare sagt, det ska bara vara kosmetika som säljs men nu kommer det också säljas exp booster, det är bara att vänta tills något annat också säljs så är hela Immortal kakan tillbaka.

Helt sjukt vad onödigt invecklat ett sånt här system görs, med största sannolikhet inte av misstag heller.

Att man som spelare måste sätta sig in i alla dessa, egentligen för själva spelen, helt orelevanta system bara för att kunna spela ett "modernt" spel i dagsläget är tragiskt och det gäller inte enbart AB och/eller Diablo då såklart. Snart mer levlande av diverse system i in-game butikerna och menyerna än i själva spelen.

Gillar för övrigt inte in-game butiken med kosmetiska saker heller, men hade kunnat leva med den om dom hade nöjt sig där. Fattar inte hur folk kan vara ok med Battle Pass och XP boosts i ett sånt här spel, gratis eller ej spelar ingen roll för min del.

Medlem
Skrivet av psiko:

https://www.youtube.com/watch?v=Z31N2eyS7hw

Helt sjukt vad onödigt invecklat ett sånt här system görs, med största sannolikhet inte av misstag heller.

Att man som spelare måste sätta sig in i alla dessa, egentligen för själva spelen, helt orelevanta system bara för att kunna spela ett "modernt" spel i dagsläget är tragiskt och det gäller inte enbart AB och/eller Diablo då såklart. Snart mer levlande av diverse system i in-game butikerna och menyerna än i själva spelen.

Gillar för övrigt inte in-game butiken med kosmetiska saker heller, men hade kunnat leva med den om dom hade nöjt sig där. Fattar inte hur folk kan vara ok med Battle Pass och XP boosts i ett sånt här spel, gratis eller ej spelar ingen roll för min del.

För att det kräver inget annat än du spelar spelet? De flesta är faktiskt inte så maniskt brydda som vissa är när det kommer till MTX eftersom det i praktiken har väldigt lite påverkan på just dem.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Det har man väl inte gjort? Majoriteten kommer uppenbarligen vara cosmetics och resten kan du ju finna genom att bara spela eftersom det är bokstavligen en free tier. Att jämföra det med Immortal där nästan hela spelet byggdes runt MTX till den grad att man nästan var tvungen att köpa dem går ju inte.

Suck... Om vi säger så här. Det är inget som kommer påverka din spelupplevelse något nämnbart. Om du inte vill använda MTX.. gör det då inte? Det är ju inte värre än t.ex. i CS GO eller COD.

Du menar då 99% av spelen släpptes och sedan blev lämnade att dö?

Vänta va?!

Låter som herrn aldrig spelat ett mobilspel..

Jo i typ 10 minuter efter vilka jag ville ta livet av mig.
Mobilspel är inte spel.
Blir spel-spel som mobilspel.. Då finns inte spel längre


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Fungerar det som i Diablo 3 säsongerna, att man måste göra en ny karaktär för att spela säsongs-content?

Ja det måste man. Man kan dock skippa kampanjen efter man klarat den om man vill direkt in i season content samt att season content kräver att kampanjen klarats för att man ska få tillgång.

  • Unlocks under seasons är account bound så du kan använda det på dina andra karaktärer även om de inte är season karaktärer.

  • Season content kommer inte vara en fortsättning på storyn utan ha en story arc som finns där för att förklara den tillfälliga spelmekanik som kommer med Season och sedan försvinner efter den är klar. Resten av content är i den vanliga öppna världen samt att många season targets kan du fixa under tiden du kör igenom kampanjen om du väljer att göra det igen.

  • Man behöver inte göra alla objectives för att klara ett chapter i Season, till skillnad från D3.

  • Season content beräknas vara 75 timmar om man väljer att göra allt.

  • Som en del av gratis tiers i Season så tjänar du även Ashes. Dessa kan användas till att låsa upp season boosts som du själv väljer. Tex mer exp och snabbare levlande. Dessa boosts funkar dock endast under seasons på en season character. Så det kommer inte ta lika lång tid att köra upp en karaktär under Seasons som när du kör en vanlig karaktär. Kommer göra det enklare att hinna med det man vill göra i en season på dessa 3 månader.

  • Ashes har även ett level krav så inte folk skall kunna köpa tier skips och fixa alla bonusar direkt i början.

Medlem

Jesus christ.

800kr för insläpp och sedan skall du betala i månaden, såklart helt frivilligt. Men om du inte gör det så använder vi kraftfulla ångesttriggande metoder emot en population som visar tecken på mer ångest än tidigare generationer!

Activision gör sitt för samhället alltså.

Låter som ett fantastiskt spel, gjort för spelare, av spelare, för att avnjutas. Handlar inget om att cashgrabba in perpetuum eller så. Nejdå.

Attans, Jag var inställd på att lira 4 dagar tidigare och från och med 2 juni. Blir till och ändra semesterplanerna med kort varsel!

Medlem
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Attans, Jag var inställd på att lira 4 dagar tidigare och från och med 2 juni. Blir till och ändra semesterplanerna med kort varsel!

Vad menar du, varför ska du ändra planerna?

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Vänta va?!

Jag driver bara med den typen av kommentarer. En ovanför min skrev liknande.

Skrivet av Kalliban:

Vad menar du, varför ska du ändra planerna?

Läste i artikeln att releasen nu är 6 juni från att tidigare ha varit 2 juni. Jag tolkar det fel kanske.

Medlem
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Läste i artikeln att releasen nu är 6 juni från att tidigare ha varit 2 juni. Jag tolkar det fel kanske.

Releasen har alltid varit 6e juni Däremot om man köper digital delux så får man tillgång 4 dagar tidigare, dvs den 2a. Så dina planer är helt rimliga om du köpt minst digital delux-varianten.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja det måste man. Man kan dock skippa kampanjen efter man klarat den om man vill direkt in i season content samt att season content kräver att kampanjen klarats för att man ska få tillgång.

  • Unlocks under seasons är account bound så du kan använda det på dina andra karaktärer även om de inte är season karaktärer.

  • Season content kommer inte vara en fortsättning på storyn utan ha en story arc som finns där för att förklara den tillfälliga spelmekanik som kommer med Season och sedan försvinner efter den är klar. Resten av content är i den vanliga öppna världen samt att många season targets kan du fixa under tiden du kör igenom kampanjen om du väljer att göra det igen.

  • Man behöver inte göra alla objectives för att klara ett chapter i Season, till skillnad från D3.

https://i.imgur.com/tANCgwb.png

  • Season content beräknas vara 75 timmar om man väljer att göra allt.

  • Som en del av gratis tiers i Season så tjänar du även Ashes. Dessa kan användas till att låsa upp season boosts som du själv väljer. Tex mer exp och snabbare levlande. Dessa boosts funkar dock endast under seasons på en season character. Så det kommer inte ta lika lång tid att köra upp en karaktär under Seasons som när du kör en vanlig karaktär. Kommer göra det enklare att hinna med det man vill göra i en season på dessa 3 månader.

  • Ashes har även ett level krav så inte folk skall kunna köpa tier skips och fixa alla bonusar direkt i början.

https://i.imgur.com/Xyl6j8c.png

Men vad händer om jag är level 10 men har bara 6 levlar på battle passet? Det är ju minimum 8 levlar i battle pass för att kunna få buffen? Men om jag betalat 25 dollar för att få hur många levlar det nu är så betyder ju det att jag bara kan boosta mig förbi det som en "f2p" spelare inte uppnått för att få en del utav buffen snabbare?

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Men vad händer om jag är level 10 men har bara 6 levlar på battle passet? Det är ju minimum 8 levlar i battle pass för att kunna få buffen? Men om jag betalat 25 dollar för att få hur många levlar det nu är så betyder ju det att jag bara kan boosta mig förbi det som en "f2p" spelare inte uppnått för att få en del utav buffen snabbare?

Du får väl prova första säsongen och se om det ens är möjligt. Med tanke på att battle passet går upp i level bara av att döda monster så misstänker jag att man kommer ha nått dit när man är level 10, kanske går om man aktivt anstränger sig att inte göra det dock.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja det måste man. Man kan dock skippa kampanjen efter man klarat den om man vill direkt in i season content samt att season content kräver att kampanjen klarats för att man ska få tillgång.

  • Unlocks under seasons är account bound så du kan använda det på dina andra karaktärer även om de inte är season karaktärer.

  • Season content kommer inte vara en fortsättning på storyn utan ha en story arc som finns där för att förklara den tillfälliga spelmekanik som kommer med Season och sedan försvinner efter den är klar. Resten av content är i den vanliga öppna världen samt att många season targets kan du fixa under tiden du kör igenom kampanjen om du väljer att göra det igen.

  • Man behöver inte göra alla objectives för att klara ett chapter i Season, till skillnad från D3.

https://i.imgur.com/tANCgwb.png

  • Season content beräknas vara 75 timmar om man väljer att göra allt.

  • Som en del av gratis tiers i Season så tjänar du även Ashes. Dessa kan användas till att låsa upp season boosts som du själv väljer. Tex mer exp och snabbare levlande. Dessa boosts funkar dock endast under seasons på en season character. Så det kommer inte ta lika lång tid att köra upp en karaktär under Seasons som när du kör en vanlig karaktär. Kommer göra det enklare att hinna med det man vill göra i en season på dessa 3 månader.

  • Ashes har även ett level krav så inte folk skall kunna köpa tier skips och fixa alla bonusar direkt i början.

https://i.imgur.com/Xyl6j8c.png

Tack och bock

Medlem

Jag kan bara inte vara den enda som skrattr åt folk med betalskins?


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag kan bara inte vara den enda som skrattr åt folk med betalskins?

Då bidrar de till nöje för dig med, fantastiskt! 😁

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi har ju dock fått se exempel på vad gear i spelet kommer se ut, både i shoppen och det som finns som loot. Många gånger tyckte jag det man kunde få genom att spela såg snyggare ut

Jag accepterar det för att det inte gör mig något. Enda gången jag stört mig på modellen är Guild Wars 2 där nästan all typ av gear (innan max level i alla fall) såg extremt tråkig ut och man blev "tvungen" att betala. Har verkligen inte fått känslan av det i Diablo IV. Såg riktigt grym ut i betan.

I en perfekt värld hade man bara betalat 800 kr och inget mer och allt ingick, men så ser inte världen inte ut idag. Det vi får känns som en okej kompromiss för att spelet fortsätter att underhållas med nytt innehåll säsong efter säsong, som då också är valfri att köpa Det är som sagt bara betal-skinen som man missar, allt annat får du ju; med undantag för expansioner som jag misstänker kommer kosta också.

Så märkligt resonemang. Kolla på Terraria. Man köper det en gång, får ALL framtida content och uppdateringar helt gratis. Gör de ett bra spel så kommer NYA spelare varje år som i sin tur köper spelet och genererar intäckter. Att försvara battlepass i ett spel som kostar 700 kronor är hjärndött rent ut sagt. Hade det varit gratis hade det varit en sak.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Snaggle:

Så märkligt resonemang. Kolla på Terraria. Man köper det en gång, får ALL framtida content och uppdateringar helt gratis. Gör de ett bra spel så kommer NYA spelare varje år som i sin tur köper spelet och genererar intäckter. Att försvara battlepass i ett spel som kostar 700 kronor är hjärndött rent ut sagt. Hade det varit gratis hade det varit en sak.

Jag försvarar ju dock inte battlepass, så sätt inte ord i mun på mig Läs det jag skriver och försök förstå innebörden och vad jag menar istället för att bilda din egna uppfattning av det

Terraria är ett mycket mindre spel i storlek och mindre komplicerat, och där behöver de inte betala för att hålla uppe servarna och infrastrukturen, så att jämföra Diablo IV med det spelet känns väldigt långsökt. Igen det är inget försvar av Battlepass, utan mer en förklaring och förståelse från min sida varför de gör som de gör. Bästa hade varit om man bara fick allt med ett köp

Jag anser själv att battlepass inte är något större beskymmer, och jag har även nämnt att jag gärna hade sett att det är som många här på FZ kommenterar att allt ska ingå - bara att det inte är ett stort nog problem för att jag inte ska se fram emot spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag försvarar ju dock inte battlepass, så sätt inte ord i mun på mig Läs det jag skriver och försök förstå innebörden och vad jag menar istället för att bilda din egna uppfattning av det

Terraria är ett mycket mindre spel i storlek och mindre komplicerat, och där behöver de inte betala för att hålla uppe servarna och infrastrukturen, så att jämföra Diablo IV med det spelet känns väldigt långsökt. Igen det är inget försvar av Battlepass, utan mer en förklaring och förståelse från min sida varför de gör som de gör. Bästa hade varit om man bara fick allt med ett köp

Jag anser själv att battlepass inte är något större beskymmer, och jag har även nämnt att jag gärna hade sett att det är som många här på FZ kommenterar att allt ska ingå - bara att det inte är ett stort nog problem för att jag inte ska se fram emot spelet.

Kostar också typ 1/15. Servrar har man haft råd med i alla tider, varför skulle man inte ha det nu?

Diablo 3 har sålt mer än 30 miljoner exemplar. Det skulle bli 24 miljarder i intäckt för Diablo 4. Behövs verkligen inte battlepass utöver det.

Typ Warzone förstår man eftersom det är helt gratis i övrigt.

Men ja förlåt, var inget påhopp på dej som person🙂

Moderator | Testpilot
Skrivet av Snaggle:

Kostar också typ 1/15. Servrar har man haft råd med i alla tider, varför skulle man inte ha det nu?

Diablo 3 har sålt mer än 30 miljoner exemplar. Det skulle bli 24 miljarder i intäckt för Diablo 4. Behövs verkligen inte battlepass utöver det.

Typ Warzone förstår man eftersom det är helt gratis i övrigt.

Men ja förlåt, var inget påhopp på dej som person🙂

Servrar kostar fortfarande. Det är inget som bara växer på träd Personalkostnaderna kostar också om de vill försöka ge oss mer spännande innehåll och större och mer intressanta säsonger än vad D3 innehåll, som oftast bara var ett par (i mitt tycke) tråkiga skins; med visa undantag. Expansioner ska ju också komma, där det bara kom en expansion till D3.

Igen, jag hade föredragit om det bara var basspelet man betalade för. För egen del är ett battlepass överkomligt. Det kommer finna så mycket gear ändå att jag personligen inte kommer bry mig om något i butiken som kostar, då hittar jag något annat coolt istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Älskar tårarna från alla casuals.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Älskar tårarna från alla casuals.

Helt vansinnigt vad 0.0000000000001% av folk kan tycka & uttrycka sig, som inte ens ska spela spelet med helt fel/dåliga anledningar.

Spelet är inte P2W, det är vad gamers har strävat efter i många år genom att klaga/inte köpa spel(en).

Inte ens någon form av Token som i WOW ska finnas i D4.

Allt är cosmetics. Perfekt. Som det ska vara, om det nu ska finnas en shop.

12
Skriv svar