EU säger ja till Activision Blizzard-affären

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Ja, utan att vara speciellt insatt uppfattade jag såväl språket som argumenten i CMAs beslut som att befinna sig på en "lägre nivå" än den detaljerade redogörelse vi nu fick från EU. Det kändes nästan lite framhastat och lustigt är ju också att de är ensamma om att ha sagt nej (än så länge, där är väl åtminstone fem stora marknader kvar) medan sju-åtta marknader samt en del påstådda konkurrenter som Nvidia och Nintendo ställer sig positiva till det. Fick direkt känslan av att det är något annat de surar över men man får väl anta att de är mer professionella än så.

De verkar även argumentera efter att folk köper spel via streaming. Som att de tror att Stadia är sättet folk föredrar att streama. De räknar alla som har game pass ultimate som användare av molnet vilket inte heller är sant. De flesta har det för att spela online + game pass. Mycket okunnighet och felaktigheter.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ja fast nu var det inte jag som skulle ha den

Och sen e det där ingen analys om att det inte är bra, endast en åsikt om oro över det

Medlem

Enligt beslutet räcker Microsofts 10-års kontrakt för att göra Activisions titlar tillgängliga på konkurrenters streamingtjänster. Skulle vara intressant att läsa hur exempelvis Nintendo's kontrakt ser ut. Är det bara streaming som gäller eller "bjuder" MS på tradionella installationer tro?

Även intressant att både CMA och EC anser att det inte skadar konkurrensen om MS helt väljer att plocka bort alla ABK-spel från andra konsoler. Det är väl just den frågan de flesta har varit rädda för om man läst artiklar och kommentarer på gamingsidor sen den här affären utannonserades.

signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Härligt att läsa direkt från Florian Mueller.

Väldigt kul att skumma igenom härdsmältan här.

Så Call Of Duty i resten av Europa men inget i Storbritannien. Grattis Storbritannien. Jag förstår varför Premiärministern vill ta ett stort snack med CMA.

Rent teoretiskt skulle affären kunna avslutas nu. Microsoft är så nära nu att väldigt lite kan försena det från att hända.

Skrivet av Freeman79a:

Så Call Of Duty i resten av Europa men inget i Storbritannien. Grattis Storbritannien. Jag förstår varför Premiärministern vill ta ett stort snack med CMA.

Rent teoretiskt skulle affären kunna avslutas nu. Microsoft är så nära nu att väldigt lite kan försena det från att hända.

Fast det har du ju påstått ett väldigt bra tag nu att den är nära och går snart igenom...
Är det inte bättre att du låter det spela ut sej innan du fortsätter utala dej så som du gör.

signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Och inget i USA heller så tror inte dom gör klart något än.

Nu kan ju inte styret i UK göra något då CMA är fristående vilket det ska vara.
Dock så går ju Microsoft med hot att lämna UK helt, vore bra om dom stod på sig och synade Microsoft bluff.

Som sagt tidigare, inte bra när stora företag blir för stora och tror dom kan göra vad dom vill.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Och inget i USA heller så tror inte dom gör klart något än.

Nu kan ju inte styret i UK göra något då CMA är fristående vilket det ska vara.
Dock så går ju Microsoft med hot att lämna UK helt, vore bra om dom stod på sig och synade Microsoft bluff.

Som sagt tidigare, inte bra när stora företag blir för stora och tror dom kan göra vad dom vill.

CMA är en myndighet. Det som skiljer är att det det i UK inte finns en oberoende domstol man kan överklaga till. Vilket du givetvis får tycka är som det ska vara. Men "styret" har rätt att ändra beslut. Jag tror dock inte det kommer hända. Mer troligt är att CAT-tribunalen hittar fel i CMAs beslutsunderlag så de måste revidera sitt beslut.

Men den som väntar får se.

signatur

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

CMA är en myndighet. Det som skiljer är att det det i UK inte finns en oberoende domstol man kan överklaga till. Vilket du givetvis får tycka är som det ska vara. Men "styret" har rätt att ändra beslut. Jag tror dock inte det kommer hända. Mer troligt är att CAT-tribunalen hittar fel i CMAs beslutsunderlag så de måste revidera sitt beslut.

Men den som väntar får se.

Vad ska dom hitta för fel?

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Vad ska dom hitta för fel?

Bl.a. har det kommit reaktioner på att CMA påstår att xcloud står för 70% av marknaden. Detta grundas i att CMA räknade alla game pass användare som cloud-spelare. I så fall kan man hävda att det finns 200 miljoner Amazon Luna spelare. De la även vikt på att Google Stadia gick under pga att CoD inte fanns på tjänsten. Känns som troliga ingångar för slipade advokater att skjuta ner CMA på.

Nu säger jag inte att det måste bli så här utan att om UK godkänner affären så är det nog denna väg som väljs.

Förövrigt så ser jag både för- och nackdelar med affären så för mig gör det inte så mycket. Men det är intressant att följa.

signatur

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Nej det är klart dom inte kan det och det påstod jag inte heller. Men ett land på nästan 70miljoner och den starkaste Xboc marknaden i Europa kanske man inte är beredd på att släppa?

Sen det där med "fristående företag", det tror jag inte alls på. Då hade dom gjort det redan.

Jag är ledsen men du är så långt från att vara objektiv att jag inte ens orkar läsa vad du skriver. Om du försöker vara objektiv så kan vi diskutera.

Blir mer gratis spel på Game Pass,Xcloud och andra molntjänster samt Activision/Blizzard tjänar mer pengar och ingen höjning av spel från Activision/Blizzard så detta köp blir endast positivt 👍🏻❤️

Avstängd
Skrivet av Margy:

Activision har gjort analyser och ser inte att det går att tjäna pengar på att lägga sina spel dag 1 på abonnemangstjänster och gör därför inte detta.

Aktieägarna som äger Activision anser att budet från MS är så pass högt att de personligen tjänar mer pengar på att sälja än att behålla aktierna. Detta har ingenting att göra med om man tror att "Activision" tjänar mer eller mindre efter ett uppköp.

Efter ett uppköp spelar det ingen roll vad Activision anser längre eftersom det är MS som styr skutan och bestämmer om spelen ska dag 1 till Game Pass oavsett om man tjänar mer eller mindre på det.

MS är beredda att ta förluster för att få fler abonnenter till GP.

Men nu har dom gjort det igen och kommit fram till att dom kommer tjäna pengar genom att lägga det dag 1 på Game Pass samt andra molntjänster endast om Microsoft köper dom och nu går med på det endast om Microsoft köper dom och då går med på Game Pass dag 1 👍🏻❤️

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Bl.a. har det kommit reaktioner på att CMA påstår att xcloud står för 70% av marknaden. Detta grundas i att CMA räknade alla game pass användare som cloud-spelare. I så fall kan man hävda att det finns 200 miljoner Amazon Luna spelare. De la även vikt på att Google Stadia gick under pga att CoD inte fanns på tjänsten. Känns som troliga ingångar för slipade advokater att skjuta ner CMA på.

Nu säger jag inte att det måste bli så här utan att om UK godkänner affären så är det nog denna väg som väljs.

Förövrigt så ser jag både för- och nackdelar med affären så för mig gör det inte så mycket. Men det är intressant att följa.

Det dom sagt är att Microsoft äger nu 60-80% utav cloud marknaden i dagsläget och med Activision-Blizzard så skulle dom bli ännu starkare.

CMA har tänkt längre än 10 år vilket inte dom andra gjort.

Vad händer om 10 år om Microsoft äger 95% av all cloud och det är via cloud vi bara kan spela om 10 år.

Jag litar då inte i dagsläget att Microsoft kan bringa bra spel till mig.

Att folk tycker att det är bra att Microsoft får köpa upp marknaden tänker bara kortsiktigt på sin egna plånbok.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Men nu har dom gjort det igen och kommit fram till att dom kommer tjäna pengar genom att lägga det dag 1 på Game Pass samt andra molntjänster endast om Microsoft köper dom och nu går med på det endast om Microsoft köper dom och då går med på Game Pass dag 1 👍🏻❤️

Vet du vad ett uppköp är?

Medlem
Skrivet av jontebula:

Blir mer gratis spel på Game Pass,Xcloud och andra molntjänster samt Activision/Blizzard tjänar mer pengar och ingen höjning av spel från Activision/Blizzard så detta köp blir endast positivt 👍🏻❤️

Så du tror dom tjänar mer pengar om alla spel Activision-Blizzard gör hamnar på gamepass.
Så WoW ska hamna på gamepass och kosta mindre per månad än vad dom får in nu för det.

Samt CoD som säljs i typ 30 miljoner exemplar varje år till full pris.

Så tror du verkligen på det så är det konstigt tycker jag.

Medlem
Skrivet av jontebula:

"Gratis spel", vilken värld lever du i?

Avstängd

Att det kommer bli bättre samma låga pris på Game Pass ingen höjning på spel och fler tjänster får tillgång till fler spel.

Dom bara kommer ta betalt om 10år för samma license som idag måste vara gratis enligt EU så det blir enda skillnaden.

Blir fler gratis spel på Game Pass och gör att Activision/Blizzard kommer dra in mer pengar

Blir bara bättre hos Microsoft. Ser inte varför dom skulle höja priser och sluta med att erbjuda sin licenser. Dom kommer endast ta betalt som då kan leda till att vissa molntjänster inte har råd att köpa license och då blir utan Activision/Blizzard

Sen kanske vi även får lite lägrepriser på Call Of Duty men att dom drar in pengar på att sälja fler DLC till campaign så som i Forza Horizon spelen.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

"Gratis spel", vilken värld lever du i?

Om dom ingår i Game Pass för samma pris som idag så räknar jag dom som gratis som många andra Game Pass användare gör och säger. Vi får Call Of Duty gratis på Game Pass och Xcloud.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Så du tror dom tjänar mer pengar om alla spel Activision-Blizzard gör hamnar på gamepass.
Så WoW ska hamna på gamepass och kosta mindre per månad än vad dom får in nu för det.

Samt CoD som säljs i typ 30 miljoner exemplar varje år till full pris.

Så tror du verkligen på det så är det konstigt tycker jag.

Kan bli som alla andra att cod blir 10% billigare med Game Pass samt Microsoft modell med Game Pass och köp av företag ger ju mer pengar till företaget. Därför nu Activision/Blizzard går med på det eftersom Bobby Kotick sett att dom kommer tjäna mer pengar om Microsoft köper dom och dom ger ut spel på Game Pass och andra molntjänster. 👍🏻❤️

Kan bli att det endast räcker med att ha Game Pass Ultimate så kan man spela wow hur mycket man vill då Microsoft ser att det skulle göra att dom får fler till Game Pass och tjänar mer pengar.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Kan bli som alla andra att cod blir 10% billigare med Game Pass samt Microsoft modell med Game Pass och köp av företag ger ju mer pengar till företaget. Därför nu Activision/Blizzard går med på det eftersom Bobby Kotick sett att dom kommer tjäna mer pengar om Microsoft köper dom och dom ger ut spel på Game Pass och andra molntjänster. 👍🏻❤️

Dom får in pengar till sig som aktieägare och kan gå i pension.
Det betyder inte att företaget kommer få mer pengar in efter detta.

Bobby går med på detta för att slippa åtal samt tjäna ett par hundra miljoner på det.

Om inte Bobby får sparken samma vecka köpet går igenom så kommer det bli massiv kritik.

Fast utan WoW på gamepass så får dom in mer per månad än att ha det på gamepass.
Hur kan du då få att dom tjänar mer på det?

Dock så bryr inte du dig då du bara ser till din plånbok än spel världens bästa.

Så om Microsoft förstör allt vad spel heter under närmaste 10 åren så bryr du dig inte eftersom gratis spel till gamepass.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Om dom ingår i Game Pass för samma pris som idag så räknar jag dom som gratis som många andra Game Pass användare gör och säger. Vi får Call Of Duty gratis på Game Pass och Xcloud.

Det är fel.

Du pratar om MS som att du är religiös, det går inte att diskutera med dig.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Dom får in pengar till sig som aktieägare och kan gå i pension.
Det betyder inte att företaget kommer få mer pengar in efter detta.

Bobby går med på detta för att slippa åtal samt tjäna ett par hundra miljoner på det.

Om inte Bobby får sparken samma vecka köpet går igenom så kommer det bli massiv kritik.

Fast utan WoW på gamepass så får dom in mer per månad än att ha det på gamepass.
Hur kan du då få att dom tjänar mer på det?

Dock så bryr inte du dig då du bara ser till din plånbok än spel världens bästa.

Så om Microsoft förstör allt vad spel heter under närmaste 10 åren så bryr du dig inte eftersom gratis spel till gamepass.

Ser inte alla brister som ni som är emot affären. Kommer endast bli bättre för oss spelare,Microsoft och Activision/Blizzard tjänar mer pengar. Så detta blir endast bra för ALLA. Tror helt ni som är emot har fel och kommer asså inte bli sämre. Även EU m.fl har ju godkänt och tror inte heller det blir sämre utan endast bättre för ALLA

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Det dom sagt är att Microsoft äger nu 60-80% utav cloud marknaden i dagsläget och med Activision-Blizzard så skulle dom bli ännu starkare.

CMA har tänkt längre än 10 år vilket inte dom andra gjort.

Vad händer om 10 år om Microsoft äger 95% av all cloud och det är via cloud vi bara kan spela om 10 år.

Jag litar då inte i dagsläget att Microsoft kan bringa bra spel till mig.

Att folk tycker att det är bra att Microsoft får köpa upp marknaden tänker bara kortsiktigt på sin egna plånbok.

Det är ju just deras siffror på 60-80% som är uppblåsta.

Om de ser i sin spåkula, som du säger, att Microsoft kommer äga 95% av en framtida marknad/värld där det endast går att spela cloudspel då kommer nog deras beslut bli omkullkastat då det är alldeles för spekulativt. Regulatoriska myndigheter måste hålla sig till fakta.

signatur

Avstängd
Skrivet av PFC Hudson:

Om de ser i sin spåkula, som du säger, att Microsoft kommer äga 95% av en framtida marknad/värld där det endast går att spela cloudspel då kommer nog deras beslut bli omkullkastat då det är alldeles för spekulativt. Regulatoriska myndigheter måste hålla sig till fakta.

Händer inte eftersom Microsoft alltid kommet erbjuda licenser enda skillnaden är ju att Microsoft tar betalt för sin license som är gratis i 10år då kan det leda till att inte alla molntjänster har råd betala som då skulle göra Microsoft större annars blir dom ju inte dominerande efter dom ger möjlighet till fler att få tillgång till spelen. Om jag ägde alla spel i hela världen men att vem som fick köpa billig license av mig för att gå dom så betyder det ju inte att jag är dominerande på spel. Jag är bara det om jag låser alla ute och inte säljer några licenser. Är det EU m.fl håller med om och godkänner affären.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast det har du ju påstått ett väldigt bra tag nu att den är nära och går snart igenom...
Är det inte bättre att du låter det spela ut sej innan du fortsätter utala dej så som du gör.

Och det har jag gjort. Nu är det utspelat. Det är klart. Microsoft kan, teoretiskt, börja med pappersarbetet med Activision Blizzard King. Fast tror att det är något de ändå kommer vänta på tills senare.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Händer inte eftersom Microsoft alltid kommet erbjuda licenser enda skillnaden är ju att Microsoft tar betalt för sin license som är gratis i 10år då kan det leda till att inte alla molntjänster har råd betala som då skulle göra Microsoft större annars blir dom ju inte dominerande efter dom ger möjlighet till fler att få tillgång till spelen. Om jag ägde alla spel i hela världen men att vem som fick köpa billig license av mig för att gå dom så betyder det ju inte att jag är dominerande på spel. Jag är bara det om jag låser alla ute och inte säljer några licenser. Är det EU m.fl håller med om och godkänner affären.

Jag hänger inte riktigt med... Vad menar du?

signatur

Skrivet av Freeman79a:

Och det har jag gjort. Nu är det utspelat. Det är klart. Microsoft kan, teoretiskt, börja med pappersarbetet med Activision Blizzard King. Fast tror att det är något de ändå kommer vänta på tills senare.

Varför skall dom vänta med det om det nu e helt 100% klart enligt dej?
Är ju bara korkat att vänta med det då det förlänger tiden!
Menar du att Microsoft är korkade?

signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Fast det är det ju inte, Microsoft har ju själva framfört dessa siffror i din genomgång.

Dom säger att Sony äger 70-80% av konsol marknaden vilket alla vet är falskt då Nintendo inte räknas med där.

Samt att dom har 60-89% av cloud marknaden.
Bara för att den delen utgör kanske 5% av alla spelande så äger dom fortfarande 60-80% av den biten.

I mer takt cloud ökar så kommer ju Microsoft del också öka och speciellt efter dom fått Activision-Blizzard.

Man måste även kolla in i framtiden när det gäller köp och inte bara hur det ser ut nu.

Medlem

CMA har tydligen blivit utfrågade av UK parlamentet idag efter EU´s beslut.

https://www.eurogamer.net/uk-mps-grill-regulator-over-microso...

Avstängd
Skrivet av PFC Hudson:

Jag hänger inte riktigt med... Vad menar du?

Att det myndigheter och EU säger som nu godkänt stämmer. Tror inte på det spelare säger som är emot affären. Kommer fortsätta som idag sen endast bli en licens att betala om 10år

Dessutom kan även wow sluta ta betalt varje mån och istället bytas ut till Game Pass Ultimate har man det får man spela hur mycket man vill. Det kommer ge fler spelare till Game Pass och Microsoft vill öka fler till Game Pass. Så blir bara posetivt. Inga höjningar av Game pass och spel,Inte mer Microtransaktioner och inte höjning av spel. Dom tjänar om 10år på att sälja licenser istället och att fått in fler till Game Pass asså.

Avstängd
Skrivet av blackidus:

CMA har tydligen blivit utfrågade av UK parlamentet idag efter EU´s beslut.

https://www.eurogamer.net/uk-mps-grill-regulator-over-microso...

Så gutt! 👍🏻❤️

Skriv svar