Den stora tråden om Diablo IV

Medlem

Jag vill inte gnälla men jag förstår inte varför man får sitt mount så sent? Är galet segt att navigera emellanåt. Jag tycker man borde fått sitt mount redan i första staden.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag vill inte gnälla men jag förstår inte varför man får sitt mount så sent? Är galet segt att navigera emellanåt. Jag tycker man borde fått sitt mount redan i första staden.

Håller med.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare
Skrivet av magma:

Jag vill inte gnälla men jag förstår inte varför man får sitt mount så sent? Är galet segt att navigera emellanåt. Jag tycker man borde fått sitt mount redan i första staden.

Skrivet av Freakon:

Håller med.

Tur ni aldrig spelade vanilla wow, där tog det "lite" längre innan man fick sitt första mount!

Dagens ungdomar alltså! /S

Medlem
Skrivet av Freakon:

Nu är jag runt level 45 med min barbar. Har fått en del grymma legendaries så känner mig rätt så mäktig.

Fick mount igår och det var väldigt skönt. Man bara susar fram och plötsligt känns inte världen lika seg att navigera i.

Har haft några riktigt kul stunder där jag spelat i grupp med randoms. Jäkligt kul när man synkas och kompletterar varandra.

Tyckte att storyn var sådär ett tag men när jag skippade att göra sidogrejor och bara fokuserade på main story så blev det betydligt bättre.

Gillar renowns mycket, det gör att det alltid finns något att göra i alla områden och genom att göra dessa så blir man rikligt belönad i form av främst extra skill points. Dessa gäller för alla ens karaktärer vilket bådar gott inför min nästa karaktär.

Tycker fortfarande att grafiken är riktigt läcker och jag gillar skalan. Det känns stort och episkt.

Musiken är väldigt stämningsfull.

Längtar till endgame.

Instämmer i allt, förutom att jag inte spelat med några randoms Jag är level 50 (necro) och har spelat ut main storyn. Tyckte storyn var riktigt bra, Lilith känns som en den mest spännande antagonisten i något Diablo-spel hittills. Just nu ränner jag runt och gör side quests för att få de där extra skillsen, får ju inga fler nu efter 50 så det är enda sättet att få de där sista passiva som lär göra min build. Sen blir det nog att försöka hitta de dungeons som ger mina aspects, har fortfarande viss gear som är level 20-nånting för att jag inte hittat något bättre och behöver den unika delen (redan extractat och imprintat och det kan bara göras en gång). Är riktigt lyrisk över hur bra jag tycker spelet är

Jag gillar också det här att man låser upp saker åt alla ens karaktärer. När man börjar en ny karaktär kommer man ha flera extra skill points från början och även hästen redan från start vilket är grymt. Tycker dock det var bra att man inte hade hästen från start i första genomspelningen då jag nog hade sprungit förbi mycket då.

Skrivet av magma:

Jag vill inte gnälla men jag förstår inte varför man får sitt mount så sent? Är galet segt att navigera emellanåt. Jag tycker man borde fått sitt mount redan i första staden.

Det är nog just för att man ska tvingas utforska och insupa världen och atmosfären och inte springa förbi saker. När hästen är upplåst så är den det för alla karaktärer, dvs även nya du skapar framåt kommer ha den från start. Det är bara första karaktären som behöver vänta med hästen.

Edit: Tips gällande att navigera är att sätta ut en pin på kartan. Då får du ett guidande streck som visar närmaste vägen dit, vilket kan vara riktigt bra om man ska nånstans man inte utforskat än

Medlem

Mjae, det här med level scaling alltså. Jag är fortsatt inget fan av det och anser väl egentligen att det aldrig gjorts riktigt bra. Tanken med att allt innehåll alltid ska vara relevant och utmanande oavsett vilken ordning en spelare väljer att tackla det i är god men känslan av att bli starkare är en stor del av varför jag spelar den här sortens spel och den försvinner till stor del när världen levlar med dig.

Fastnade på en specifik dungeon i den första zonen (T2) då bossen visade sig inte linjera speciellt bra med min klass och build. Detta var på level 17. I dag återvände jag starkare, iförd bättre rustning, ett bättre vapen i hand och förmågorna finslipade till en ny nivå. Jag var level 24 och världen månde bäva för mig. Med spänst i stegen äntrade jag den mörka hålan men strax därefter fick jag rusa därifrån med svansen mellan benen, obarmhärtigt pryglad på ett vis mitt sju levlar yngre jag aldrig tvingades uppleva.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tur ni aldrig spelade vanilla wow, där tog det "lite" längre innan man fick sitt första mount!

Dagens ungdomar alltså! /S

Jag spelade vanilla WoW extremt mycket. Där kändes det rimligare och mer givande att vänta till level 40 för en mount. Helt annat tempo i spelet och man hade ett annat mindset då än nu.

En viss väntan köper jag i Diablo 4 också, men den är för lång som det är nu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kört färdigt main idag, och gillade faktiskt storyn skarpt. Blev färdig med lvl 45 sorc.

Lilith är en riktigt bra karaktär och hon har ingen motsvarighet i Diablo enligt mig. Om man ser till spelet fram till slutet av main story så är det en stark 4/5.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tur ni aldrig spelade vanilla wow, där tog det "lite" längre innan man fick sitt första mount!

Dagens ungdomar alltså! /S

Eller hur! Den allra första man kunde köpa, slöhästen, hade man ju iaf i regel ekonomin klar för direkt när man dingade. Att farma fram 1000g till sitt första snabbmount var inget skämt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Mjae, det här med level scaling alltså. Jag är fortsatt inget fan av det och anser väl egentligen att det aldrig gjorts riktigt bra. Tanken med att allt innehåll alltid ska vara relevant och utmanande oavsett vilken ordning en spelare väljer att tackla det i är god men känslan av att bli starkare är en stor del av varför jag spelar den här sortens spel och den försvinner till stor del när världen levlar med dig.

Fastnade på en specifik dungeon i den första zonen (T2) då bossen visade sig inte linjera speciellt bra med min klass och build. Detta var på level 17. I dag återvände jag starkare, iförd bättre rustning, ett bättre vapen i hand och förmågorna finslipade till en ny nivå. Jag var level 24 och världen månde bäva för mig. Med spänst i stegen äntrade jag den mörka hålan men strax därefter fick jag rusa därifrån med svansen mellan benen, obarmhärtigt pryglad på ett vis mitt sju levlar yngre jag aldrig tvingades uppleva.

Instämmer till fullo, och tack för skrattet!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skribent

Någon som sitter på den ultimata speccen för en glad necromancer?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Riktigt snyggt spel på 85" tv:n. 😁

Medlem

Försöker hitta en nice build till rogue som är ranged. Hade en hyfsad build med en basic skill,forceful arrow? sen rapid fire, caltrops, poison imbuement, arrow rain och att caltroops har en chans o droppa grenades o stun.

Igår försökte jag bygga om allt till nåt ja såg i någon guide med studsande pilar och grejjer o 3 specifika aspects man ska skaffa o så.
Asdrygt har en dungeon till för o låsa upp den 3e aspecten som ska göra att när pilarna studsar så kan pilarna dubbleras så man kan öka dps output.
Problemet som dykt upp igår när ja började få paragon points har jag ingen aning om hur det funkar då ja inte är så inne i diablo världen.
Ska leta efter guide imorgon när ja är ledig.

Medlem

På den sjätte dagen av den sjätte månaden, i den sjätte timmen, börjar äventyret mot helvetets portar...

Om det nu är dit man ska i det här spelet (vem bryr sig om story egentligen 😆). Nu ska här köttas demoner och lootas epixxx!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Någon som sitter på den ultimata speccen för en glad necromancer?

Ultimat vet jag inte, men jag kör:
Supernatural blight 5/5
-hewed flesh 3/3
Blighted corpse explosion 5/5
-grim harvest 3/3
-fueled by death 3/3
-skeletal warrior mastery 3/3
Abbhorrent Decrepify 1/5
-skeletal mage mastery 3/3
-deaths reach 3/3
-reapers pursuit 1/3
-gloom 3/3
-terror 3/3
-crippling darkness 1/3
Supreme Army of The dead
-bonded in essence 3/3
-deaths defense 3/3
Shadowblight

Jagar de sista skill pointsen från renown nu för lite sista touch. Kanske byter nån passiv mot den som ger fortify för lite bättre survivability. Darkness och minions (äkta necro enligt mig med minions). Har även två poäng i base skill, men används inte. Får essense av corpse explosion samt skeletal priests (när jag använder corpses). Decrepify används för att minska cooldown på Army of The dead och shadow ger aoe med dot. Skeletten gör med skada än väntat.

Legendarys just nu:
+2 skeletal warrior
+2 skeletal mage
+damage när Skeletten är vid liv
+core dmg vid likätande
+dmg efter shadowblight
+dmg based on primary resource
+essence vid crowd control
+dmg när jag står stilla
+armor on damage
+ chans för blood orb vid likätande

Några ska nog bytas ut så småningom. Sen gear som ger + till skills, +3 till corpse explosion, +2 till blight. Letar mer.

Kör enligt: blight och Decrepify på fienderna direkt. Sen corpse explosion så fort lik börjar poppa upp. Skeletal priests var 5e sekund för heal till skeletten. Army of The dead om skeletten dött eller om det kommer elit. Golems aktiva för att dra in fienderna om det är många, så min aoe cc kan dräpa alla.
Körde med reapers innan för att få fler lik, men får så många ändå att jag nu kör skirmishers vilket känns roligare då de gör mkt mer skada. Shadow mages och bone golem.

Gillar spelstilen som tusan, lite squishy ibland om jag blir fokuserad av fienderna bara. Jobbar på det, har en del gammal gear osv som bör bytas ut när jag låst upp aspekterna till codex osv. Har klarat ut main story med den och är lvl 50 och precis börjar med paragon board.

Skribent
Skrivet av Kalliban:

Ultimat vet jag inte, men jag kör:
Supernatural blight 5/5
-hewed flesh 3/3
Blighted corpse explosion 5/5
-grim harvest 3/3
-fueled by death 3/3
-skeletal warrior mastery 3/3
Abbhorrent Decrepify 1/5
-skeletal mage mastery 3/3
-deaths reach 3/3
-reapers pursuit 1/3
-gloom 3/3
-terror 3/3
-crippling darkness 1/3
Supreme Army of The dead
-bonded in essence 3/3
-deaths defense 3/3
Shadowblight

Jagar de sista skill pointsen från renown nu för lite sista touch. Kanske byter nån passiv mot den som ger fortify för lite bättre survivability. Darkness och minions (äkta necro enligt mig med minions). Har även två poäng i base skill, men används inte. Får essense av corpse explosion samt skeletal priests (när jag använder corpses). Decrepify används för att minska cooldown på Army of The dead och shadow ger aoe med dot. Skeletten gör med skada än väntat.

Legendarys just nu:
+2 skeletal warrior
+2 skeletal mage
+damage när Skeletten är vid liv
+core dmg vid likätande
+dmg efter shadowblight
+dmg based on primary resource
+essence vid crowd control
+dmg när jag står stilla
+armor on damage
+ chans för blood orb vid likätande

Några ska nog bytas ut så småningom. Sen gear som ger + till skills, +3 till corpse explosion, +2 till blight. Letar mer.

Kör enligt: blight och Decrepify på fienderna direkt. Sen corpse explosion så fort lik börjar poppa upp. Skeletal priests var 5e sekund för heal till skeletten. Army of The dead om skeletten dött eller om det kommer elit. Golems aktiva för att dra in fienderna om det är många, så min aoe cc kan dräpa alla.
Körde med reapers innan för att få fler lik, men får så många ändå att jag nu kör skirmishers vilket känns roligare då de gör mkt mer skada. Shadow mages och bone golem.

Gillar spelstilen som tusan, lite squishy ibland om jag blir fokuserad av fienderna bara. Jobbar på det, har en del gammal gear osv som bör bytas ut när jag låst upp aspekterna till codex osv. Har klarat ut main story med den och är lvl 50 och precis börjar med paragon board.

Testar den! Tack


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Hum, är inte spelet väldigt rent och fint för att vara en påstådd återgång till det mörka, råa och grymma? Jag har vid ett par tillfällen rockat runt i menyerna för att se om jag råkat hamna i något low gore-läge men kan inte hitta någon sådan inställning. Vill minnas att både D2 och D3 hade betydligt mer blod och andra kroppsvätskor som prydde golv, väggar och tak efter varje batalj men här i D4 väntar jag mig mest att Mat-Tina eller någon annan kändiskock ska glida in och servera en anrättning på de kliniskt rena kakelplattorna ett par sekunder efter att striderna utkämpats färdigt. Tycker att det förtar lite av känslan när man fyrar av en AoE-explosion och fyra banditer lägger sig ner lugnt, prydligt och fridfullt som om de vore drabbade av narkolepsi och precis fick ett anfall. Eller så minns jag helt fel avseende de andra spelen..

Inaktiv
Skrivet av Ugly_Bob:

Mjae, det här med level scaling alltså. Jag är fortsatt inget fan av det och anser väl egentligen att det aldrig gjorts riktigt bra. Tanken med att allt innehåll alltid ska vara relevant och utmanande oavsett vilken ordning en spelare väljer att tackla det i är god men känslan av att bli starkare är en stor del av varför jag spelar den här sortens spel och den försvinner till stor del när världen levlar med dig.

Fastnade på en specifik dungeon i den första zonen (T2) då bossen visade sig inte linjera speciellt bra med min klass och build. Detta var på level 17. I dag återvände jag starkare, iförd bättre rustning, ett bättre vapen i hand och förmågorna finslipade till en ny nivå. Jag var level 24 och världen månde bäva för mig. Med spänst i stegen äntrade jag den mörka hålan men strax därefter fick jag rusa därifrån med svansen mellan benen, obarmhärtigt pryglad på ett vis mitt sju levlar yngre jag aldrig tvingades uppleva.

En del tycks hylla det men jag håller med dig. Å ena sidan förstår man designern som vill att man ska kunna spela tillsammans, utforska och återanvända. Men det förstör ju progression som du säger och den känslan du får där är ju katastrofal för en spelare som bygger på makt byggnad och starkare karaktär. Det får man därmed inte riktigt en känsla för.

För det gäller ju tydligen även när man grupperar. Hörde någon som var typ lvl 9 som main tankade med andra som var lvl 24.

Medlem

Jag är inte heller något fan av level scaling men kan ändå förstå det, för balansen. Men i Diablo är det väl meningen att öka svårighetsgrad om det är för enkelt? Menar det finns ju ingen anledning till Hard-Tormentifall det kommer fortsätta skala på. Kanske efter lvl 100 dock.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

En del tycks hylla det men jag håller med dig. Å ena sidan förstår man designern som vill att man ska kunna spela tillsammans, utforska och återanvända. Men det förstör ju progression som du säger och den känslan du får där är ju katastrofal för en spelare som bygger på makt byggnad och starkare karaktär. Det får man därmed inte riktigt en känsla för.

För det gäller ju tydligen även när man grupperar. Hörde någon som var typ lvl 9 som main tankade med andra som var lvl 24.

Det där med grupp är briljant. Varje spelare "möter fiender i sin egen nivå". Dvs lvl 9-spelarens fiender är lvl 9 hos sig och lvl 25-spelarens fiender (samma fiender alltså) är lvl 25 hos sig. Jäkligt smart och gör att man alltid kan spela ihop vilket är riktigt kul. Det var ju annars en stor nackdel i tidigare spel där man behövde ha karaktärer i samma nivå för att kunna samarbeta. Nu gör det inget om nån är högre då svårigheten är individuell. Jag älskart!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag är inte heller något fan av level scaling men kan ändå förstå det, för balansen. Men i Diablo är det väl meningen att öka svårighetsgrad om det är för enkelt? Menar det finns ju ingen anledning till Hard-Tormentifall det kommer fortsätta skala på. Kanske efter lvl 100 dock.

Fienderna skalar ju bara med sin level. När man själv går upp får man utöver stats också nya skills som kompletterar varandra och bättre gear osv. Fienderna skalar ju bara med level, inte med ditt gear, så en skillpoint på rätt ställe eller ett nytt item med rätt grejer (ex +skill) kan göra att man går från att dö till att äga. Jag har hittills känt att skalningen är välgjord och utan den hade spelet varit väldigt litet när man nådde endgame om vissa delar av världen var level 20, andra 30 osv. Jag gillar att jag kan hoppa runt var som helst i världen och göra side quests utan att det blir tråkigt enkelt för att man råkar vara för hög level för området. Sen blir man ju "för kraftig" för världen till slut ändå och då låser man upp svårare world tiers för att skala upp fienderna ytterligare, men då droppar även bättre loot och så håller man på så 👌

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Fienderna skalar ju bara med sin level. När man själv går upp får man utöver stats också nya skills som kompletterar varandra och bättre gear osv. Fienderna skalar ju bara med level, inte med ditt gear, så en skillpoint på rätt ställe eller ett nytt item med rätt grejer (ex +skill) kan göra att man går från att dö till att äga. Jag har hittills känt att skalningen är välgjord och utan den hade spelet varit väldigt litet när man nådde endgame om vissa delar av världen var level 20, andra 30 osv. Jag gillar att jag kan hoppa runt var som helst i världen och göra side quests utan att det blir tråkigt enkelt för att man råkar vara för hög level för området. Sen blir man ju "för kraftig" för världen till slut ändå och då låser man upp svårare world tiers för att skala upp fienderna ytterligare, men då droppar även bättre loot och så håller man på så 👌

Dåså, du har förmodligen rätt. Jag är bara i början än.

Spela i grupp låter ju suveränt med!

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Hum, är inte spelet väldigt rent och fint för att vara en påstådd återgång till det mörka, råa och grymma? Jag har vid ett par tillfällen rockat runt i menyerna för att se om jag råkat hamna i något low gore-läge men kan inte hitta någon sådan inställning. Vill minnas att både D2 och D3 hade betydligt mer blod och andra kroppsvätskor som prydde golv, väggar och tak efter varje batalj men här i D4 väntar jag mig mest att Mat-Tina eller någon annan kändiskock ska glida in och servera en anrättning på de kliniskt rena kakelplattorna ett par sekunder efter att striderna utkämpats färdigt. Tycker att det förtar lite av känslan när man fyrar av en AoE-explosion och fyra banditer lägger sig ner lugnt, prydligt och fridfullt som om de vore drabbade av narkolepsi och precis fick ett anfall. Eller så minns jag helt fel avseende de andra spelen..

Håller med. Inte alls samma mörka stämning som i 1 & 2. Inte så imponerad av grafiken hittills.

Medlem

Har provat många olika builds men klarar inte Vhenard med min Barbarian. Det gick från enkelt till vad som känns som omöjligt :/

Medlem

Noooo! Level 29 blev första roguen

Dags för nummer 2!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Är klar med storyn nu. Sista timmen var asfet, riktigt bra. Synd att det inte var den nivån hela vägen, det hade varit väldigt episkt.

Körde Cap dungeon i tier 2 vid level 49 med brorsan som var 47. Det var inga problem så nu kör vi tier 3.

Gillar endgame skarpt än så länge. Massor med saker att göra och det är betydligt fler spelare aktiva än under tiden jag körde storyn.

Älskar att köra i grupp, så jäkla ösigt och mäktigt. Det är superenkelt att joina och att se var alla är och vart de vill gå genom att sätta pins på kartan. Sen är det bara att teleporta till valfri spelare.

Har inte provat PVP ännu men det lär jag göra ikväll.

Har rätt mycket beslutsångest när det droppar nya feta items. Så mycket varianter att välja mellan. Börjar dock att få en bättre bild över min build och då blir det lite lättare att snabbt skumma igenom vad som är värt att behålla eller scrappa/sälja.

Är fortsatt grymt imponerad över hur bra spelet är och hur allt bara funkar. Hatten av Blizzard.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

En del tycks hylla det men jag håller med dig. Å ena sidan förstår man designern som vill att man ska kunna spela tillsammans, utforska och återanvända. Men det förstör ju progression som du säger och den känslan du får där är ju katastrofal för en spelare som bygger på makt byggnad och starkare karaktär. Det får man därmed inte riktigt en känsla för.

För det gäller ju tydligen även när man grupperar. Hörde någon som var typ lvl 9 som main tankade med andra som var lvl 24.

Tack, då blir det inget köp för mig, Level scaling i sådana här spel pajar hela grejen för mig.

Medlem
Skrivet av OBK1:

Tack, då blir det inget köp för mig, Level scaling i sådana här spel pajar hela grejen för mig.

Vad är det du känner försvinner med levelscaling? Känslan av att vara OP gentemot låglevlade fiender?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vad är det du känner försvinner med levelscaling? Känslan av att vara OP gentemot låglevlade fiender?

För min del handlar det om känslan av att ens karaktär utvecklas, vilket för mig är helt nödvändigt när det kommer till RPGs oavsett om de heter Diablo, Final Fantasy, Baldur's Gate, Skyrim eller något annat. Att ställas mot en övermäktig fiende och vända om för att finputsa sina färdigheter, skaffa sig mer erfarenhet och förbättra sin utrustning innan man återvänder för en dos vedergällning är, för mig, högst personligen, något jag gillar med den här sortens spel. En klassisk 'power fantasy' om man så vill. Därför blev jag väldigt besviken när jag fastnade på en dungeonboss, vände om för att återvända sju levlar senare och ha ännu svårare för att besegra honom. Tanken på att Legolars, lvl 250 vältare av världar, levande legend samt folkets hjälte, återvänder hem för att bli skoningslöst ihjälknivad av en 'Bandit Marauder' iförd läderrustning och beväpnad med kökskniv är helt enkelt inget jag gillar. Sett till kommentarerna här och att så pass många spel använder sig av level scaling innebär kanske att jag är i minoritet så det är nog något jag bara får lära mig att leva med

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vad är det du känner försvinner med levelscaling? Känslan av att vara OP gentemot låglevlade fiender?

Jag har kört en del nu och tycker ett problem nu med level scaling är att de aldrig känns så tillfredställande med items osv. som D2. Items blir bara en "ah grönare då väljer jag det" men upplever ännu ingen större förändring. I D2 kunde ett item ändra allt. Och det märktes. Här kan jag gå till en svår dungeon och istället för att levla och komma tillbaka senare så blir de nästan ännu svårare. De är ju rätt otillfredställande på något vis.

Samtidigt fattar jag att de håller liv i saker men kanske skulle de gjort en kombination åtminstone. Varför ens visa level på monster när jag ändå vet att de är samma som mig, alltid. Nåja, största problemet är nog items ändå. Hur lite jag bryr mig om de items som droppas. Det är ju knäppt i ett spel som Diablo att de känns så. Endast unika är intressanta och de jag fått hittills är rätt trista. Fattar inte hur man kan missa detta i ett spel som Diablo.

Jag gillar spelet, men de är märkliga problem som inte borde vara där.

Medlem

Fasen är det bara jag som inte kommer in på ps5 har länkat account till battlenet osv står i que i 15-20 min sen error to connect : code 300022 har startat om ps5 osv men ingen framgång :*

Skriv svar