Tar spelstudios in spelidéer "utifrån" alls?

Medlem
Tar spelstudios in spelidéer "utifrån" alls?

Svår rubrik att sätta..

Har en spelidé som snurrar runt i huvudet och har haft en längre tid. Vet inte ens hur eller om den skulle gå att "pitcha". Kommer inte göra något åt det, det kommer leva i mitt huvud till döddagar.

Men det har väckt den här frågan. Tar spelstudios in spelidéer "utifrån" alls eller är det insidesidéer som gäller? Har något spel kommit till alls som haft sin ursprung som en tanke hos gemene man /kvinna som inte har jobbat åt någon spelstudio?


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

De vill nog inte ha ideer, de vill ha kompletta koncept till ett spel med story, spelmekaniker, någon ide om hur det ska se ut på skärmen etc. Det är samma sak om du skulle ha en ide till en app/program. Idéer är a dime a dozen, hur app/programmet ska nyttjas är en annan sak och kräver lite mer.

Medlem

Problemet med "idéer" är att även om du har en bra ide så... alltså, har du inga pengar eller kan bygga det själv så blir det svårt. Du kan pitcha en bra idé till ett företag men vad sedan? Vad är planen? Kommer någon ens svara... tar de din idé, vem vet...

Det bästa är att du börjar jobba med spel, sedan arbetar du dig upp i 10 år tills du får möjlighet att KANSKE göra ditt eget spel, eller så gör du det själv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gör det själv, lyssna inte på olyckskorpar som bara får det att låta svårt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En spelidé är knappt värt något överhuvudtaget då det finns ett överflöd av dem och många företag vill inte ha några idéer alls då de inte vill riskera tvister.

Om du vill att spelet blir verklighet så får du antingen göra det själv eller betala någon annan för att utveckla det. Om du gör det själv så behöver du inte nödvändigtvis göra ett komplett spel utan du kan göra en prototyp som du sedan kan försöka sälja in.

Alternativt så kan du försöka sprida idén fritt & brett och hoppas att någon nappar.

Medlem

Jag har också haft en del spelidéer genom åren men många av dom blir aldrig mycket mer än att jag kommer på en cool sak som jag aldrig sett i ett spel som jag skulle vilja se. Ett exempel är ett futuristiskt postapokalyptiskt rollspel där du om du blir allvarligt skada får ersätta förlorade lemmar med robotversioner och istället för medkits använder stamcellsinjektioner för att återställa skadad vävnad. Du skulle givetvis kunna ersätta kroppsdelar självmant också för att få olika fördelar. Men jag kom aldrig mycket längre i "utvecklingen" av det spelet


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Programidé till valfritt TV-bolag: Dragons Den: Gaming Edition... Pitcha spelidéer, och låt professionella spelutvecklare buda.

Chefredaktör
Skrivet av Bennii:

Programidé till valfritt TV-bolag: Dragons Den: Gaming Edition... Pitcha spelidéer, och låt professionella spelutvecklare buda.

JA!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Programidé till valfritt TV-bolag: Dragons Den: Gaming Edition... Pitcha spelidéer, och låt professionella spelutvecklare buda.

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Dragons Den: Stealing Ideas Edition


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Har något spel kommit till alls som haft sin ursprung som en tanke hos gemene man /kvinna som inte har jobbat åt någon spelstudio?

Kan inte tänka på något sådant spel alls. Men om du blir en världsledande filmregissör som Steven Spielberg så kan du dra någon idé som Boom Box.

1
Skriv svar