Microsoft vinner rond 2 mot FTC - Överklagan avslås

Medlem
Skrivet av Gen:

Och när det är klart så kommer Microsoft att höja priset på GamePass till 800kr i månaden. Besvikna gamers kommer att vilja söka sig någon annan stans men tji fick de då MegaCorp M$ äger allt :>

Skrivet av robbis:

Ja dom började ju redan idag när dom tog bort Game Pass Friends & Family... Från att ha betalat 299 kommer jag nu betala närmare 700

Skrivet av Keneay:

Det fattar ju inte folk här inne hur mycket man än försöker förklara det för dem. Räcker ju med att läsa inläggen i denna tråd och se hur många likes de har för att se hur oförstående orimligt många är och saknar konsekvenstänk.

(Andra bilden tagen härifrån - länken i första bilden)

Friends & Family var från början ett uttalat pilotprojekt med uttalat slutdatum och det har INGENTING med att ABK-affären går igenom nu. Den planeringen skulle vara omöjlig att göra då. Liksom kommer ingen prishöjning på flera hundra procent ske. Eller att Sony och Nintendo kommer gå i konkurs och deras onlinetjänster försvinna. Sluta fåna er. Demokrati, yttrandefrihet och en sund öppen marknad kommer finnas även efter måndagen. Var så säkra. Ni är så överdrivet dramatiska.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Du får passa på att göra den där guld till Gamepass-dealen (om du vet att du vill ha GP framåt). Tre år för ca 1300, då hamnar du på under 40 kronor per månad utslaget.

De ändrade konverteringsförhållandet förra veckan (6 Juli) så de kostar lite mer än så om du vill ha 3 år som tidigare. Dock fortfarande ett billigare i alternativ i slutändan!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fortfarande bättre för gamers om Microsoft lagt dessa pengar på att bygga nya studios eller lyfta mindre studios.
Alla dessa pengar och inga nya spel får Xbox för det på konsolen.

Microsoft har mycket att bevisa att detta är bra för gamers eller inte.

Själv tycker man det är tråkigt att hurra att stora företag blir större på detta viset.

Är det verkligen bättre med 60+ studios? 1 miljard dollar till varje. Jag tror att det skulle bli ramaskri.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

(Andra bilden tagen härifrån - länken i första bilden)

Friends & Family var från början ett uttalat pilotprojekt med uttalat slutdatum och det har INGENTING med att ABK-affären går igenom nu. Den planeringen skulle vara omöjlig att göra då. Liksom kommer ingen prishöjning på flera hundra procent ske. Eller att Sony och Nintendo kommer gå i konkurs och deras onlinetjänster försvinna. Sluta fåna er. Demokrati, yttrandefrihet och en sund öppen marknad kommer finnas även efter måndagen. Var så säkra. Ni är så överdrivet dramatiska.

Nej då, det är du som är överdrivet blåögd som tror att storföretagen vill konsumenternas bästa och inte tror att mindre konkurrens kan bli ett framtida problem både kostnadsmässigt, tillgänglighets mässigt och kvalitetsmässigt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Är det verkligen bättre med 60+ studios? 1 miljard dollar till varje. Jag tror att det skulle bli ramaskri.

Eller 20 st med drygt 3 miljarder dollar till varje? Eller 2 st med 35 miljarder dollar vardera?

Medlem
Skrivet av Keneay:

Nej då, det är du som är överdrivet blåögd som tror att storföretagen vill konsumenternas bästa och inte tror att mindre konkurrens kan bli ett framtida problem både kostnadsmässigt, tillgänglighets mässigt och kvalitetsmässigt.

Jag har aldrig påstått att jag tror företag vill konsumenternas bästa, jag är fullt underförstådd med att de existerar för sin egen skull och inte min. De gör spel, konsoler och tillbehör etc för att tjäna pengar, inte för att de vet att jag blir så glad av det. Men att tro detta är slutet på konkurrensen inom spelindustrin och att priserna kommer öka med hundratals procent per kvartal är bara *facepalm*
Kanske dags att sluta ta kurser i affärsteori i "livets hårda skola" liksom.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Är det verkligen bättre med 60+ studios? 1 miljard dollar till varje. Jag tror att det skulle bli ramaskri.

Har inte sagt 60 studios men Microsoft börjar samla på sig en del studios.
När Activision-Blizzard går igenom har dom 39st.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Du får passa på att göra den där guld till Gamepass-dealen (om du vet att du vill ha GP framåt). Tre år för ca 1300, då hamnar du på under 40 kronor per månad utslaget.

Så jag ska köpa 5 såna då menar du? Ja det har man ju råd med 🤣


signatur

1# FZ Troll

Avstängd

Gutt! 👍🏻❤️

Dom har lösning för CMA att sälja sina rättigheter till Xcloud till telekombolag eller privat aktör och då 100% får godkänt från CMA.

Tror ni då att vi får Activision/Blizzard spel på Xcloud och Game Pass nästa vecka? När Microsoft köpte Bethesda fick vi ju spelen dagen efter som dom flesta vet.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Det var ett så svagt fall från början. FTC sa nej utan att ens ha pratat med Microsoft. FTCs ordförande Lina Khan blev ganska så förödmjukand hos Kongressen också här om dagen. Det var faktiskt lite roligt att se. Hon ville ha en budget ökning på 33%-ish men "actions have consequences" sa en ledamot, det var ett snällt sätt att säga Frak Around Find Out, och det blev en -25% budget istället.

Det är en mycket bra dag för alla som spelar tvspel. Mera spel på flera plattformar.

(Sony har fortfarande inte skrivit på 10 års kontraktet)

Bara att USA domstol kan sin sak och FTC får nu -25% 🤣🤣🤣🤣

Är man så dålig går man ju inte +

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Fortfarande bättre för gamers om Microsoft lagt dessa pengar på att bygga nya studios eller lyfta mindre studios.
Alla dessa pengar och inga nya spel får Xbox för det på konsolen.

Microsoft har mycket att bevisa att detta är bra för gamers eller inte.

Själv tycker man det är tråkigt att hurra att stora företag blir större på detta viset.

Kommer ju nya spel redan 2024 till Xbox och vi vet att det är helt nya spel så är samma sak ju bara att det nu går fortare m.m bättre för Microsoft med snabbare pengar in snabbare tillverkning av spel och fler spel endast till Xbox. Kommer ju minst 2st som Microsoft studios ska ge ut 2024 sedan kommer det 2025. Även Activision har 4 nya IP på g dessa kan bli för endast Xbox vilket då är samma sak som om dom byggt egna studios fast vi nu får dom snabbare då Activision har så många anställda ju.

Jag och många andra tycker att det är bättre Microsoft köper studios istället sedan om 10-20år kan dom bygga upp egna studios om det behövs. Det viktiga är att Microsoft lägger sig i så mycket det bara gå för att leverera så bra spel som möjligt. Så som Microsoft gjort med Starfield.

Avstängd
Skrivet av Hcz:

Vad är det som är så bra med detta? Att fler spel blir inlåsta till Windows / Xbox? Ser inte det som nått bra.
Att MS får mer inflytande på spelmarknaden kommer bara göra det sämre för att få spel att komma till fler plattformar inte bättre.

Varför behöver du fler pkatformar när du kan spela överallt med Game Pass och Xcloud?

Sony har ju låst allt till PlayStation ju nu när dom haft mest inflytande och leder. Så Microsoft är ju mycket bättre eftersom fler kan spela ALLA spel ju. Når ut till fler spelare.

Medlem
Skrivet av robbis:

Så jag ska köpa 5 såna då menar du? Ja det har man ju råd med 🤣

Ja det blir ju mkt billigare än att betala 700 i månaden iaf 👌

Medlem
Skrivet av jontebula:

Gutt! 👍🏻❤️

Dom har lösning för CMA att sälja sina rättigheter till Xcloud till telekombolag eller privat aktör och då 100% får godkänt från CMA.

Tror ni då att vi får Activision/Blizzard spel på Xcloud och Game Pass nästa vecka? När Microsoft köpte Bethesda fick vi ju spelen dagen efter som dom flesta vet.

Oj, gick det verkligen så fort? Tänker ändå att det borde ta någon månad för att få ihop allting? Å andra sidan förbereder de väl allting under tiden de "väntar" på att affären går i lås. Så det är ju mycket möjligt att det går undan den här gången också! Blizzard har ju uttalat motstånd mot att sätta sina spel på Game Pass (för att de tjänar så mycket på spelen ändå) men det är ju ingenting MS behöver ta hänsyn till efter att affären gått igenom och de är nya ägarna. Då bestämmer de själva ju.. Så vi får se!

Medlem
Skrivet av jontebula:

Kommer ju nya spel redan 2024 till Xbox och vi vet att det är helt nya spel så är samma sak ju bara att det nu går fortare m.m bättre för Microsoft med snabbare pengar in snabbare tillverkning av spel och fler spel endast till Xbox. Kommer ju minst 2st som Microsoft studios ska ge ut 2024 sedan kommer det 2025. Även Activision har 4 nya IP på g dessa kan bli för endast Xbox vilket då är samma sak som om dom byggt egna studios fast vi nu får dom snabbare då Activision har så många anställda ju.

Jag och många andra tycker att det är bättre Microsoft köper studios istället sedan om 10-20år kan dom bygga upp egna studios om det behövs. Det viktiga är att Microsoft lägger sig i så mycket det bara gå för att leverera så bra spel som möjligt. Så som Microsoft gjort med Starfield.

Fortfarande inga nya spel som kommer till Xbox då dom redan skulle komma.
Att säga att det är samma sak som om Microsoft byggt egna studios är bara larvigt att säga.

Medlem

SNART GRABBAR, kommer bli gött att få ett avslut på det här


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Nej då dessa är utgivare Microsoft Studios är det samma sak. Dom ber bara sina köpta Studios tillverka istället för sina egna studios ju. Vad jag sett från Sony får dom ju endast samma typ av spel från sina olika egna studios med mer Cinematic mot spelande. Xbox köp av olika spelföretag blir bättre för en bredare typ av spel dom ger ut. Kostar för mycket för en egen studio att chansa ju när samma typ av spel varje år ger mer pengar.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Det fattar ju inte folk här inne hur mycket man än försöker förklara det för dem. Räcker ju med att läsa inläggen i denna tråd och se hur många likes de har för att se hur oförstående orimligt många är och saknar konsekvenstänk.

Första gången jag såg att endast 10 företag äger 80% av matproduktionen undrade jag hur det fick hända. Denna tråd förklarar allt. Hur konsumentvänligt känns det nu när maten är så dyr och företag som Axfood gör rekordvinster?

Avstängd
Skrivet av strangelove:

Första gången jag såg att endast 10 företag äger 80% av matproduktionen undrade hur det fick hända. Denna tråd förklarar allt. Hur konsumentvänligt känns det nu när maten är så dyr och företag som Axfood gör rekordvinster?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0414/0439/9765/files/Food_W...

Kommer aldrig hända inom gaming. Microsoft håller lägre priser samt vi har all rewards vi kan köpa Game Pass Ultimate gratis för 👍🏻❤️

Medlem
Skrivet av jontebula:

Kommer aldrig hända inom gaming. Microsoft håller lägre priser samt vi har all rewards vi kan köpa Game Pass Ultimate gratis för 👍🏻❤️

Hur får du så mycket rewards? Har inte brytt mig om det riktigt men kanske värt att ge det en chans om man får ut flera månader av det.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hur får du så mycket rewards? Har inte brytt mig om det riktigt men kanske värt att ge det en chans om man får ut flera månader av det.

Sök på Bing Desktop och mobil varje dag. Använd sedan Rewards appen på Xbox och farma på den. Det är faktiskt inte så svårt att komma upp i höga poäng. Men ingen normal vuxen kan realistiskt farma på sig gratis game pass år efter år.

Kan även rekommendera Youtube-kanalen Rewards Hunter om du vill ha tips på hur man klarar olika uppdrag.

Avstängd
Skrivet av strangelove:

Sök på Bing Desktop och mobil varje dag. Använd sedan Rewards appen på Xbox och farma på den. Det är faktiskt inte så svårt att komma upp i höga poäng. Men ingen normal vuxen kan realistiskt farma på sig gratis game pass år efter år.

Kan även rekommendera Youtube-kanalen Rewards Hunter om du vill ha tips på hur man klarar olika uppdrag.

Tack för Youtube kanalen. Går in och prenumerera direkt! 👍🏻❤️

Medlem
Skrivet av strangelove:

Första gången jag såg att endast 10 företag äger 80% av matproduktionen undrade jag hur det fick hända. Denna tråd förklarar allt. Hur konsumentvänligt känns det nu när maten är så dyr och företag som Axfood gör rekordvinster?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0414/0439/9765/files/Food_W...

Fast det du inte verkar ta med i beräkningen är att ägandesituationen sett ut sådär sedan typ 60-talet.
Det är inte därför matpriserna är som de är just nu. Istället får du blicka mot terroriststaten/kommunistdiktaturen Ryssland som förstör ett helt land och dess matproduktion - något resten av världen blivit väldigt beroende av - genom sin olagliga invasion i hopp om att få bygga upp det "forna glorifierade Soviet". Turkiet är med och förhandlar fram rutter för att transportera ut mat därifrån för produktion men dick-tatorn Putin vill visa hur mycket han föraktar resten av världen genom att förstöra för det också. Därför är matpriserna som de är nu. Annars hade de varit konstant högre för tiotal år sedan och ökat med hundratals procent redan. Så du kan ta av dig foliehatten och andas ut.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Varför behöver du fler pkatformar när du kan spela överallt med Game Pass och Xcloud?

De flesta gamers har knappast så låga krav på lag, och andra störningar, att de väljer att streama spel om andra valmöjligheter finns. Finns inte en chans att jag spelar CoD via stream om jag kan köpa det till PS5 eller Series S.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Äntligen. Hoppas detta tar slut snart så att Microsoft kan inleda uppköpet av sega, square enix och Ubisoft. Färre aktörer på marknaden är bra för oss konsumenter eftersom det gör att vi får gratis spel på Game pass som kan spelas från Xcloud på valfri plattform. Fler spel till fler gamers helt enkelt.

Fascinerande!.. När någonsin har färre aktörer och en monopolliknande marknad varit bra för oss konsumenter?.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Tack för Youtube kanalen. Går in och prenumerera direkt! 👍🏻❤️

Ingen fara. Den är riktigt bra om man snabbt vill beta av uppdragen. Sen kan man faktiskt hitta några nya favoritspel. Hittade Dishonored så

Skrivet av Gertzy:

Fast det du inte verkar ta med i beräkningen är att ägandesituationen sett ut sådär sedan typ 60-talet.
Det är inte därför matpriserna är som de är just nu. Istället får du blicka mot terroriststaten/kommunistdiktaturen Ryssland som förstör ett helt land och dess matproduktion - något resten av världen blivit väldigt beroende av - genom sin olagliga invasion i hopp om att få bygga upp det "forna glorifierade Soviet". Turkiet är med och förhandlar fram rutter för att transportera ut mat därifrån för produktion men dick-tatorn Putin vill visa hur mycket han föraktar resten av världen genom att förstöra för det också. Därför är matpriserna som de är nu. Annars hade de varit konstant högre för tiotal år sedan och ökat med hundratals procent redan. Så du kan ta av dig foliehatten och andas ut.

Men om piserna har gått upp pga tillgång/ omkostnader... Varför gör bland annat Ica en historisk rekordvinst mitt i prisökningarna...? Och topparna tar glatt emot din och min lön. Ska inte ens svara på Soviet röran... Suck.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Oj, gick det verkligen så fort? Tänker ändå att det borde ta någon månad för att få ihop allting?

När Zenimax/Bethesda blev uppköpta år 2021 så var 20 titlar från deras studios tillgängliga på Game Pass efter 3 dagar (varav flera fanns där redan) och det tog ytterligare 3 månader tills antalet var uppe på 30.

Svårt att uttala sig om det kommer att ske en snabb utrullning eller inte. Är ytterst tveksam att vi kommer få se t.ex. Diablo IV på Game Pass så tätt in på (med tanke på uttalanden från Blizzard).

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fortfarande inga nya spel som kommer till Xbox då dom redan skulle komma.
Att säga att det är samma sak som om Microsoft byggt egna studios är bara larvigt att säga.

Nu vet jag att vi sällan är överens i Playstation-/Xbox-ärenden men jag tycker ändå att detta är en sanning med modifikation. Du skriver ofta och gärna att alla spel Microsoft köpt sig till ändå hade kommit till X-box-plattformen och visst hade säkerligen en majoritet av Bethesdas och Activisions spel kommit till den men frågan är när och i vilken omfattning.

Gällande det första Destiny som utgavs av Activision köpte PlayStation sig till en exklusiv co-op Strike/Dungeon, en exklusiv PvP-map och "a slew of exclusive guns, gear, and ships" som Sony själva beskriver det (https://blog.playstation.com/archive/2014/06/16/destinys-play...)

I Destiny 2, när det utgavs av Activision, köpte PlayStation återigen till sig exklusiva co-op missions, exotiska vapen, skepp och rustningar (https://blog.playstation.com/archive/2018/08/30/heres-the-ful...)

Call of Duty: Modern Warfare (2019) hade ett helt spelläge exklusivt till PlayStation eftersom de pyntat för det och Call of Duty: Black Ops Cold War (2020) hade ett exklusivt Zombie-läge. Sedan 2021 har de även betalat för lättare Battle Pass, mer XP i multiplayer och andra småsaker. Kanske inte regelrätt innehåll men ändå ett annat spel än vad man får på andra plattformar.

Gällande Bethesda köpte PlayStation sig till ett års exklusivitet för både Deathloop och Ghostwire: Tokyo. Det sägs att anledningen till att Microsoft köpte upp Bethesda därefter är att det cirkulerade rykten om att PlayStation även ville sluta en exklusivitetsdeal gällande Starfield. Tidsexklusivitet, exklusivt innehåll eller ett helt exklusivt spel vet jag inget om (https://www.theverge.com/2023/6/23/23771828/microsoft-betheda...). Artikeln menar att Sony ville hålla det borta från Microsofts plattform helt men det verkar inte styrkas med några bevis.

Så för att bemöta det du ofta skriver - är det helt sanningsenligt att påstå att uppköpen är onödiga då spelen ändå kommit till X-box även om Sony gör sitt yttersta för att kastrera och begränsa versionerna som släpps utanför PlayStation-miljön?

Min gissning är helt enkelt att X-box noterade att dessa båda utgivare var mer än villiga att sälja sig till högstbjudande och därför bad pappa Microsoft att låna ut sitt kreditkort och att detta kanske inte hänt i samma utsträckning eller lika hastigt om Sony hade behållit den i byxan (plånboken då). Det är absolut bara min personliga gissning men jag finner det sannolikt att det är Sonys deals här som de facto fick Microsoft att närma sig båda dessa utgivare. De hade trots allt inte gjort några affärer i närheten av den här storleken tidigare, men när det mer ärliga spelet med att köpa sig till exklusiva titlar fick stiga åt sidan för att låta oss konsumenter betala lika mycket för en sämre och/eller senare produkt på en konkurrerande plattform förstår jag om de växlade upp. Det är dumt att peta på en sovande björn, inte minst om den har ett kreditkort med ett par hundra miljarder i fickan.

Avstängd
Skrivet av ninjalulz:

När Zenimax/Bethesda blev uppköpta år 2021 så var 20 titlar från deras studios tillgängliga på Game Pass efter 3 dagar (varav flera fanns där redan) och det tog ytterligare 3 månader tills antalet var uppe på 30.

Svårt att uttala sig om det kommer att ske en snabb utrullning eller inte. Är ytterst tveksam att vi kommer få se t.ex. Diablo IV på Game Pass så tätt in på (med tanke på uttalanden från Blizzard).

Men servrarna är redan online för äldre Call Of Duty hörde jag nyss på Youtube. Så betyder att vi kommer få Call Of Duty typ direkt när dom köpt Activision Blizzard 👍🏻❤️

Så då har jag ju att göra med Campaign fram till Starfield kommet på Xcloud

Medlem
Skrivet av jontebula:

Men servrarna är redan online för äldre Call Of Duty hörde jag nyss på Youtube. Så betyder att vi kommer få Call Of Duty typ direkt när dom köpt Activision Blizzard 👍🏻❤️

Så då har jag ju att göra med Campaign fram till Starfield kommet på Xcloud

Ok såhär, allt du läser på internet är inte sant. Och framförallt så vet inte youtube när servrarna är redo. Det är detta jag menar, herregud vad provocerande när du tar all fakta ur röven och sedan presenterar som äkta.

Själv har jag svårt att se några som helst activionblizzard spel på gamepass inom en snar framtid.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skriv svar