Xbox får ny funktion för att rapportera olämplig röstchatt

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller inte med. Könsord i röstchatten i onlinespel kan jag nog tycka är okej. Det beror ju lite grann på vad det är för sorts spel och klientel. Gillar inte riktigt det här nya med att man ska tassa på tår för alla som tar illa upp av precis exakt allt. Riskerar bli lite som en frikyrklig syjunta...om man förbjuder könsord, ska vi även förbjuda svordomar i allmänhet? Får man häda mot någons religiösa föreskrifter i röstchatten? Gränsdragningen borde istället gå vid rena trakasserier. Låt den lite råa goa grabbiga stämningen vara, den är ju närmast kultur i onlinespel.

Jag är en person som svär mycket. Jag är dock tillräckligt väl uppfostrad för att inte skrika fitta och andra okvädningsord till folk irl eller på nätet.

KoP
Medlem

Bra iniativ. Ingen ska behöva bli behandlad osjysst eller nedsättande i en röstchatt. 👍

Medlem

”Den som ger sig in i leken får leken tåla.”

Är leken att vara ett jävla as? Haha många som verkade nervösa och kränkta i den här tråden…

Medlem

Jag brukar bara ha chatten igång med vänner, sällan det kränks något där. Okända människor är det "Mute" direkt.

Medlem

Fast tyvärr får man ibland spela med folk som är helt hjärndöda och man måste gapa på dom för att det ska hända nått 😂

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Inte så dum idé förstås, men frågan om det kommer missbrukas?
Sen vet man ju aldrig idag vad tech-giganter menar med "safe". Man tänker med tanke på begreppet att det handlar om att rapportera och beivra seriösa hot, grooming eller planer på terrorattacker, men den mer cyniska sidan av mig misstänker att det idag räknas som "unsafe" om någon kallar en f*tta eller k*khuvud i affekt. Man kan ju dock undra hur någons säkerhet blir hotad pga. det...nåväl.

Säkert endast safe om dom gör något åt saken asså bra för spelarna och sen kan Microsoft sälja alla röstmeddelande och tjäna miljoner. Lär inte vara mycket mer som händer förutom alla miljoner Microsoft drar in av att sälja dessa röstmeddelande. Lär i alla fall inte bli sämre.

Medlem

Det är intressant att det tagit såhär lång tid innan företag börjat städa upp lite på nätet. Att det är fullt med hat och folk beter sig sanslöst illa vet ju alla, och rätten att vara anonym spär ju bara på det. (Notera att absoluta majoriteten gör ju inte så).
Tänk va härligt internet hade varit utan anonymitet där folk måste stå för var dom säger 😀 Fast vi hade ju tappat visselblåsare, och folk som säger vilka växter i botaniska i gbg man kan knarka.

Risken är väl att det blir som när jag köpte en sak på tradera, den var dåligt packad så jag gav säljaren 3 i betyg, den satte sig sonika och körde stockholm->varberg, banka på min dörr och började ryta att jag förstört hans liv och han skulle nu förstöra mitt.
Jag hade köpt ett kasettband till en gammal spelkonsoll för 20:- och fodralet var knäckt när det kom fram för han hade tejpat tidningspapper runt... (för mig skulle den in i en samling).

Så det dumma är ju att dessa idioter finns ju även irl, bara att man inte matas med lika många. Jag har i princip slutat spela online för kommer man in som nybörjare i fel spel så jäklar va hånad man ofta blir, eller utskälld om det är lagspel. Tar kanske inte illa upp, men det tar ju bort glädje.

Slutsats på wall of text.
Bra initiativ, men det är ju brandsläckning...
Hur påverkar det prestanda om konsollerna/pc rullande ska spara sista 60 sekunder spel?

Medlem

Med tanke på hur mycket jag läst/sett om framförallt kvinnliga spelare som inte bara kallas f*tta utan hotas att våldtas eller till och med mördas så känns detta verkligen minst tio år för sent. Även om det mest är tomma ord är det inte okej att förstöra andras spelupplevelser med hot - om de så må vara tomma. Om du spelar med dina vänner och kallar dem något otrevligt är det väl en sak, det är väl del av eran jargong antar jag och det är emellan er, men när du spelar mot andra okända på nätet ska det väl inte vara så svårt att uppföra sig någorlunda? Klart du kan bli sur över att ha blivit dödad, men då räcker det väl med ett f*ck eller nått och inte mordhot och långa ramsor med okvädesord. Eller om du inte kan hålla dig, muta dig själv bara och kör på. Men om du känner att du måste få ur dig all den aggressionen så skulle jag nog rekommendera en psykolog istället för Xbox Live.

Medlem

Nja, tror inte så många damer mördats via XBox voice chat faktiskt. Det känns lite som berömda She Hulk-monologen som hela världen garvade åt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, tror inte så många damer mördats via XBox voice chat faktiskt. Det känns lite som berömda She Hulk-monologen som hela världen garvade åt.

Inte fysiskt mördade nej, men team-killed in game som mobbing och såväl mordhot som våldtäktshot är något många kvinnliga gamers tyvärr måste stå ut med. Finns betydligt fler Youtube-klipp och artiklar (som denna) om detta så är inte direkt svårt att skaffa sig en uppfattning om hur dålig situationen är för majoriteten av kvinnliga spelare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/woC4hIl5Z7o

https://youtu.be/45zESgXBUwo

Inte fysiskt mördade nej, men team-killed in game som mobbing och såväl mordhot som våldtäktshot är något många kvinnliga gamers tyvärr måste stå ut med. Finns betydligt fler Youtube-klipp och artiklar (som denna) om detta så är inte direkt svårt att skaffa sig en uppfattning om hur dålig situationen är för majoriteten av kvinnliga spelare.

Jag litar inte på anekdotisk bevisning. Det förekommer säkerligen mobbing online, men det är nog snarare på andra plattformar än spel, tänker sociala medier och där är väl mobbing något som båda könen ägnar sig åt. Jag har också blivit team-dödad för att jag varit så dålig på en del spel att somliga då tycker att det är kul att gadda ihop sig mot en och ha ihjäl en för att jag är för trög för att hinna skjuta först
Skulle inte kalla det mobbing dock även om det förstör ens match, det är bara att byta server till en med vettigare folk, frågan om man verkligen behöver förstora upp det till ett enormt akut samhällsproblem, i slutändan så handlar det ändå bara om spel, en form av lek, och man måste väl då acceptera att det finns folk som larvar sig och det är mycket grabbar så det kan bli rätt rått snack osv. "boys will be boys", gammalt talesätt...

Sen går givetvis skarp gräns vid riktiga brott. Men blir lite "löjets skimmer" att blanda två vitt skilda fenomen som team killing (tramsande) och mordhot (lagbrott).

12
Skriv svar