Robot
Pikmin 4

Fantastiskt äventyr där en liten sten är ett stort berg och en trädgård en hel värld.

#pikmin, #pikmin-4


Medlem

Tyvärr så har det blivit ett single player spel. Co-op:en är ett skämt. Alla i familjen är sjukt besvikna på Pikmin 4. De kunde ha skippat 4;an. Alltså, 8 år tog det för att ta fram det här? De kunde ha plankat Pikmin 3 Deluxe. Putsat upp grafiken och sen släppt det som en DLC.

Medlem

Lite småkul att Fredrik hade med stressmomenten som något positivt i 3:an, medan du Johan ser det som något positivt i och med att dom nu är borttagna. 😅

Medlem
Skrivet av darkshippo:

Tyvärr så har det blivit ett single player spel. Co-op:en är ett skämt. Alla i familjen är sjukt besvikna på Pikmin 4. De kunde ha skippat 4;an. Alltså, 8 år tog det för att ta fram det här? De kunde ha plankat Pikmin 3 Deluxe. Putsat upp grafiken och sen släppt det som en DLC.

Tråkigt att det saknas co-op, kan det bero på
att spelet nu är snyggare än del 3 som först utvecklades till Wii-U? Nintendo kanske behövde ”dra ner” på grafiken alldeles för mycket och på så
sätt blev kompromissen för stor? Såg att samarbetsläget först kom till Switch-utgåvan av del 3 och saknades helt i Wii-U utgåvan.

Medlem

Har kört i 10 timmar ungefär, årets näst bästa än så länge, har väldigt roligt med det, förstår att det får fint mottagande överallt.

Skribent

"Spela Pikmin" var en av de tidigaste meningarna jag hörde min brorson säga efter att ha spelat Pikmin 3 en del på Wii U när han hälsade på. Han kunde inte spela det riktigt för han var så liten, men gillade att sitta och peta på pekskärmen på Wii U och bara se vad som hände. Idag har han inget minne alls av det. Det är väl egentligen min enda relation till Pikmin.

Medlem

Känns som ett perfekt hängmattspel. Varför inte ligga ute i trädgården och lira Pikmin liksom 🤩

Redaktör
Ponny
Skrivet av PGR1985:

Lite småkul att Fredrik hade med stressmomenten som något positivt i 3:an, medan du Johan ser det som något positivt i och med att dom nu är borttagna. 😅

Gillar tydligen att plåga mig själv?


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Lite småkul att Fredrik hade med stressmomenten som något positivt i 3:an, medan du Johan ser det som något positivt i och med att dom nu är borttagna. 😅

och såklart har jag rätt! XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker det är grymt synd att de inte har de Skandinaviska språken och finska med.

De missar ju massa unga spelare som kanske är 4-7år och precis börjat läsa svenska (t.ex).

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tycker det är grymt synd att de inte har de Skandinaviska språken och finska med.

De missar ju massa unga spelare som kanske är 4-7år och precis börjat läsa svenska (t.ex).

Detta är inte ett spel som är riktat till barn, visst är det färgglatt och gulligt men det är ganska komplicerat system. Vi provade att köra Pikmin 3 med barnet som då var 5 år, det var alldeles för invecklat. Pikmin känns iofs lite lättare men är ändå hyfsat invecklat med mycket menyer och ganska komplicerad kontroll.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Detta är inte ett spel som är riktat till barn, visst är det färgglatt och gulligt men det är ganska komplicerat system. Vi provade att köra Pikmin 3 med barnet som då var 5 år, det var alldeles för invecklat. Pikmin känns iofs lite lättare men är ändå hyfsat invecklat med mycket menyer och ganska komplicerad kontroll.

Tror du underskattar barn De kan googla när de är 3 år Men men, inte spelat spelet så jag vet inte, men det ser väldigt gulligt ut

Dock förstår jag inte hur det är så få språk i spelen....... De har väl byggt det så att varje språk är i en egen "resource file" som sen spelet använder? Dvs allt de behöver göra är att översätta en massa strängar till specifikt språk........ kan inte vara skitdyrt för sådana företag.

Medlem

Har Tweetat åt alla slags Nintendo men inge svar som förväntat.

Vet inte om man ska försöka få dem att förstå att det finns fler än de som pratar engelska, spanska, franska och tyska......

Nintendo ska ju vara för alla...... kanske man måste rekrytera Greta haha...

Medlem

Nä jag underskattar inte barn, det är nog mer att man underskattar hur invecklade Pikminspelen är. Jag håller för övrigt med om att det hade vart fint med fler språk att välja på. Det har blivit, franska, italienska, tyska och spanska som går att välja på av de europeiska språken, samtidigt förstår man att det inte går att ha alla språk, det är antagligen inte ekonomiskt försvarbart.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag håller för övrigt med om att det hade vart fint med fler språk att välja på. Det har blivit, franska, italienska, tyska och spanska som går att välja på av de europeiska språken, samtidigt förstår man att det inte går att ha alla språk, det är antagligen inte ekonomiskt försvarbart.

Håller inte med. Det är inte så att de måste "skapa en kopia på spelet" som de sen modifierar. Känns bara att de som gör Nintendo-spel kanske lite undermedvetet känner att "ja men de är ju små länder, de kan ju lära sig grannens språk, eller engelska".

Lite så känns det. Låt säga att det finns 10000 fraser i ett spel. En översättare fixar det lätt på en vecka. Vinsten blir ju att fler föräldrar köper spelet för att det, till exempel, stöder svenska. De tappar pengar i mina ögon.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Håller inte med. Det är inte så att de måste "skapa en kopia på spelet" som de sen modifierar. Känns bara att de som gör Nintendo-spel kanske lite undermedvetet känner att "ja men de är ju små länder, de kan ju lära sig grannens språk, eller engelska".

Lite så känns det. Låt säga att det finns 10000 fraser i ett spel. En översättare fixar det lätt på en vecka. Vinsten blir ju att fler föräldrar köper spelet för att det, till exempel, stöder svenska. De tappar pengar i mina ögon.

Du kanske har rätt, jag vet inte riktigt vad det skulle kosta, det skulle ju innebära en mängd länder ändå, jag menar översätter man till norska, svenska, finska och danska så bör man ju också översätta till alla andra språk där de släpper spel i världen. Som sagt, det är inget företagen gör längre, Sony är väl undantaget men jag vet inte om de gör det längre. Har för mig att det fanns svenska i Horizon Forbidden West.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Du kanske har rätt, jag vet inte riktigt vad det skulle kosta, det skulle ju innebära en mängd länder ändå, jag menar översätter man till norska, svenska, finska och danska så bör man ju också översätta till alla andra språk där de släpper spel i världen. Som sagt, det är inget företagen gör längre, Sony är väl undantaget men jag vet inte om de gör det längre. Har för mig att det fanns svenska i Horizon Forbidden West.

Japp! Mer språk åt våra barn Inte bara vi nostalgiska gubbar och gummor som ska njuta av spelen

Super Mario Bros är ju så enkelt så det inte behövs språk. Men jag blev lite "doh!" när jag köpte Animal Crossing till min systerdotter som var 6år vid tillfället och så fanns det inte svenska........ jävlar vilken "värdelös" julklapp....

De börjar ju med engelska i 3e klass nu så när hon tröttnar på Robolox kanske jag introducerar Animal Crossing till henne...... fast man vill inte börja limma fast barn vid skärmen

Skribent
Skrivet av lasseedsvik:

Tror du underskattar barn De kan googla när de är 3 år Men men, inte spelat spelet så jag vet inte, men det ser väldigt gulligt ut

Dock förstår jag inte hur det är så få språk i spelen....... De har väl byggt det så att varje språk är i en egen "resource file" som sen spelet använder? Dvs allt de behöver göra är att översätta en massa strängar till specifikt språk........ kan inte vara skitdyrt för sådana företag.

Samtidigt är det många barn som förstår engelska redan när de är 3-4 år, så de nordiska språken kanske inte behövs här? Min döttrar pratade flytande engelska när de var 7 år och förstod det mest när det var 4. De är heller inga stjärnskott, utan många barn lär sig via youtube och netflix redan i tidig ålder.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

H7r kan det vara "för lätt" enligt Lorentzon när FZ pr3cis nyss hade en artikel om att Myoagimoro sa att Pikmin inte sålt till massorna för att det är svårt och komplext?

Vad besviken jag blir. Jag som tänkte att jag måste skaffa nya Pikmin om det är lite svårt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt är det många barn som förstår engelska redan när de är 3-4 år, så de nordiska språken kanske inte behövs här? Min döttrar pratade flytande engelska när de var 7 år och förstod det mest när det var 4. De är heller inga stjärnskott, utan många barn lär sig via youtube och netflix redan i tidig ålder.

Sant. Men, inte alla är så. Och Nintendo är för alla så det känns lite märkligt att man kan ta Nobels Litteraturspris som 6 åring och sen inte kunna spela Nintendo för att det inte är på svenska.

Du har rätt på ett sätt. Men Nintendo är för alla och ska underlätta det, vilket de inte gör.

EDIT:

Min poäng är att är spelet från 4 år. Ska en 4 årig svensk (t.ex) kunna spela det utan att det är omöjligt att förstå.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tycker det är grymt synd att de inte har de Skandinaviska språken och finska med.

De missar ju massa unga spelare som kanske är 4-7år och precis börjat läsa svenska (t.ex).

Nej, det är cringe med spel på svenska.

Plus att de allra flesta barnen förstår spel och film som är på engelska.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej, det är cringe med spel på svenska.

Plus att de allra flesta barnen förstår spel och film som är på engelska.

"Cringe" är nog det mest pinsamma ord man kan använda.

Så du håller inte med om att barn ska kunna spela Nintendo och förstå hur de ska spela?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Plus att de allra flesta barnen förstår spel och film som är på engelska.

Pratar du om barn 4-7år nu?

Medlem

När det kommer till kunskap i engelska så är det ju väldigt många unga barn som förstår engelska väl i tidig ålder, däremot är kanske läskunnighet inte lika vanligt vid fyra års ålder, då kan man ju å andra sidan inte läsa svenska heller. Sen är väl inte fyra års gränsen menad på så sätt att spelet förväntas kunna handskas av en 4åring utan mer att det är barntillåtet, inget grafisk våldsbrott eller blod mm.

Medlem

Hade varit sweet om det gick att ladda hem "language packs" i efterhand dock.

Men men...... det är som det är

Medlem

Anyways....

Tror vi alla är överens och det blir bara att trampa vatten

Jag tar en öl och fokuserar på nåt annat istället Vill heller inte uppta er tid

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Anyways....

Tror vi alla är överens och det blir bara att trampa vatten

Jag tar en öl och fokuserar på nåt annat istället Vill heller inte uppta er tid

Njut av biran.😊👍

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

H7r kan det vara "för lätt" enligt Lorentzon när FZ pr3cis nyss hade en artikel om att Myoagimoro sa att Pikmin inte sålt till massorna för att det är svårt och komplext?

Vad besviken jag blir. Jag som tänkte att jag måste skaffa nya Pikmin om det är lite svårt.

Som jag förstod det refererade han till de tidigare titlarna och jag kan tycka de är lite svårare än 4an. Med det sagt är väl inga av spelen svåra, men de är mer komplexa än tex Mario Kart. Inte samma pick up and play.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Som jag förstod det refererade han till de tidigare titlarna och jag kan tycka de är lite svårare än 4an. Med det sagt är väl inga av spelen svåra, men de är mer komplexa än tex Mario Kart. Inte samma pick up and play.

Jag tycker alla tidigare Pikminspel är relativt svåra, inte helt lätt att navigera sig och lite pussligt, på ett bra sätt. 4an känns lite mer lätthanterligt, inte alltid lätt men mycket quality of life tillskillnad från de tidigare spelen. Jag är typ 10 timmar in och försöker 100% allt och det är inte helt lätt, sen vill man ju inte att Pikmins ska dö heller, då blir ännu viktigare att tänka till i fighter osv.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

"Cringe" är nog det mest pinsamma ord man kan använda.

Så du håller inte med om att barn ska kunna spela Nintendo och förstå hur de ska spela?

Haha, jag vet att det anses pinsamt använda "cringe". 🫣☺️

Barn måste få spela Nintendo, absolut. Men bara spel för de allra minsta ska vara översatta.


signatur

Memento Mori

123
Skriv svar