Vad äter FZ? Mat-tråden!

Medlem

Nudelsallad ikväll. Snabbt, enkelt och många portioner på en gång.

Nudlar, vitkål, köttfärs, zucchini, morot, salladslök. Sås på hoisin, sesamolja, risvinäger, soya, vitlök, ingefära och lite socker.

Toppas med salladslök och rostade sesamfrön.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Sej potatis paprikasås
Salladsärtor

Medlem

Kebabtallrik. Gjorde hemma, Köttet blir bra, vissa bitar är hårda av någon anledning. Pommes blir lite "blöta" efter Airfryern, men smakar okej, såserna (vitlöksås + grill och kebabsås från Felix) är helt okej.

3.5 av 5. Inte rätt konsistens men bra om man inte orkar gå ut. Mycket billigare också, bara 40% av priset för en kebabtallrik på pizzerian.

Medlem

Kom på att jag var hungrig
Så det fick bli hamburgare med ost o bacon stekt lök tomat sallad smörgåsgurka dressing

Medlem

Kycklingkebab med 2 olika vitlökssåser, en vanlig, en chilli. Har ätit kebab (vanlig och kyckling) i 3 dagar nu och det börjar bli tjatigt, men det är gott.

Medlem

Ultimata lazy-ass dinner..... fast försenat då man lirat D4 till 5 på morgonen.

Färdig kyckling taco. Boil-in bag ris. "Peppar-sås" vilket smakar lite sådär. Och romantico-tomater.

Medlem

Snart 40 år gammal gav jag mig i helgen på att göra grillspett för första gången (lägenhetsliv 4 life...)

Grillspett in the making:

Ej ätklara grillspett:

Ätklara grillspett:

Summering: det tog längre tid än vad jag trodde och vissa av den blev kanske aningen brända men på det stora hela är jag ändå ganska nöjd.

Medlem

Dafgårds Lyxlasagne. Det var inget lyxigt med den alls.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

<Uppladdad bildlänk>

För några dagar sedan blev det ramen, glömde bort att jag tog en bild på det.

Nä, nu blev jag hungrig!
Ser riktigt gott ut!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nä, nu blev jag hungrig!
Ser riktigt gott ut!

Haha ja det smakade bra!

Låg energinivå idag, det blir pannkakor till kvällsmat.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Haha ja det smakade bra!

<Uppladdad bildlänk>

Låg energinivå idag, det blir pannkakor till kvällsmat.

Lyx!
Stekta i gjutjärn dessutom! :9

Käkade min tolkning av thai-kyckling:

  • 1 påse fryst kycklingfilé

  • 2 stora lökar

  • 3-4 vitlöksklyftor

  • 2 matskedar Sambal Oelek

  • 1 citronhalva

  • Limeblad

  • Paprika

  • 1 burk Kokosgrädde

  • 4-5 droppar fisksås

  • Citronpeppar, peppar, salt

Sen en tesked chilisås


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Lyx!
Stekta i gjutjärn dessutom! :9

Den gjutjärnspannan är nog det bästa inköpet som gjorts till köket, funkar till nästan allt och med fin värmefördelning


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Haft ett sånt satans sug efter spagetti och köttfärssås under dagen så fick bli det efter jobbet

Medlem
Skrivet av Holonyaa:

Haft ett sånt satans sug efter spagetti och köttfärssås under dagen så fick bli det efter jobbet
<Uppladdad bildlänk>

Såg fint ut det där. Det gläder mig att någon skippar gräddslasket i köttfärssåsen 👍


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Hade lite rester kvar sen midsommar, så fick bli en snabb pyttipanna idag.

Medlem

Testade att göra en liten omelett i ugn igår till frukosten idag men det blev inte så bra. Kommer gå tillbaka till äggröra framöver.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Blev färskpotatis över från igår, så stekte till den tillsammans med två korvar från lokala slakteriet. En rejäl klick bea till det så har man en härlig fredagslunch 😎


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

I dag blev det storkok/långkok som det brukar bli när jag gör spagetti med köttfärssås. Föredrar att göra en rejäl laddning som får puttra i ett par timmar och sedan frysa in det som blir över framför att stressa fram något halvdant en vardagkväll.

En bas med lök, vitlök, morötter och selleri

I med stekt nötfärs och tärnat fläsk

Tomatpuré, lagerblad och en massa kryddor

Kalvfond och rödvin. En halv flaska i såsen och en halv i kocken

Hela tomater och mer kryddor när det börjar koka

Efter ca. tre timmars puttrande är den kompakt och mustig

Mums!

Medlem

Det här är en av mina favorit-trådar!

Blir så imponerad/inspirerad av allt hemlagat men även de som visar billys


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Kummel potatis löjromsås morot paprika squash ärtor spetskål

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

I dag blev det storkok/långkok som det brukar bli när jag gör spagetti med köttfärssås. […]

Kunglig presentation!

Spaghetti och köttfärssås - Royale!

Nu blev jag sugen att pröva att göra en liknande själv!

Hur fick du till den strimlade osten i slutet?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kunglig presentation!

Spaghetti och köttfärssås - Royale!

Nu blev jag sugen att pröva att göra en liknande själv!

Hur fick du till den strimlade osten i slutet?

Gissar på rivjärn

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kunglig presentation!

Spaghetti och köttfärssås - Royale!

Nu blev jag sugen att pröva att göra en liknande själv!

Hur fick du till den strimlade osten i slutet?

Tackar! Just presentationen är väl inget jag la någon som helst kärlek på men receptet smakar åtminstone bra 😁

Osten var en vanlig Parmesan från Coop som revs på den fina sidan av ett gammalt surt rivjärn från IKEA, precis som @Dragonflame nämner. Återkom gärna med ett omdöme om du provar något liknande själv!

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Tackar! Just presentationen är väl inget jag la någon som helst kärlek på men receptet smakar åtminstone bra 😁

Osten var en vanlig Parmesan från Coop som revs på den fina sidan av ett gammalt surt rivjärn från IKEA, precis som @Dragonflame nämner. Återkom gärna med ett omdöme om du provar själv!

Oki! Ska pröva med att fixa något rivjärn och parmesan nästa gång!

Jag lagade en köttfärssås och spaghetti, fast inte lika royale.

Ingredienserna blev vad jag kom över hemma:
- Blandfärs, lök, vitlök, kalvfondue, sambal oelek, krossade tomater, fryst blandsvamp, salt, peppar och muscovadosocker!

Det blev riktigt gott! Fast med lite vin och ost så hade det blivit royale!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Kummel potatis löjromsås morot paprika squash ärtor spetskål
<Uppladdad bildlänk>

Ser fantastiskt gott ut!

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Ser fantastiskt gott ut!

Tackar

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Oki! Ska pröva med att fixa något rivjärn och parmesan nästa gång!

https://i.ibb.co/jHqM1gD/IMG-3147.jpg

Jag lagade en köttfärssås och spaghetti, fast inte lika royale.

Ingredienserna blev vad jag kom över hemma:
- Blandfärs, lök, vitlök, kalvfondue, sambal oelek, krossade tomater, fryst blandsvamp, salt, peppar och muscovadosocker!

Det blev riktigt gott! Fast med lite vin och ost så hade det blivit royale!

Ser fenomenalt gott ut oavsett! En rejäl köttfärssås med pasta går inte av för hackor.

Skrivet av Dragonflame:

Av ren nyfikenhet - var hittar du alla dessa spännande fisksorter? Jag skulle vilja äta mer färsk fisk än vad vi i dag gör men allt jag hittar är sur torsk i frysdisken här på Coop. Mycket av det du uppvisar i tråden här har jag inte ens hört talas om. Eller fiskar du upp dem själv?

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Ser fenomenalt gott ut oavsett! En rejäl köttfärssås med pasta går inte av för hackor.

Av ren nyfikenhet - var hittar du alla dessa spännande fisksorter? Jag skulle vilja äta mer färsk fisk än vad vi i dag gör men allt jag hittar är sur torsk i frysdisken här på Coop. Mycket av det du uppvisar i tråden här har jag inte ens hört talas om. Eller fiskar du upp dem själv?

Fiskebilen
Bor i göteborg så det finns god tillgång till fisk
Några sorter jag köpt från fiskebilen

aborre
kolja
sej
gös
röding
lubb
kummel
vittling
piggvar
rödtunga
rödspätta
slätvar
bergtunga
öring
fjärsing
havskatt
marulk
knot
Kungsfisk
Långa

Medlem

Vafalls? Ingen makrill? Rökt makrill är ju bland det godaste som finns

@Dragonflame med glimt i ögat.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Sista semesterdagen i går, då ville barnen ha pizza för att sörja tillsammans med mig. 90% av gångerna vi äter pizza blir det till att hämta för att spara på tid och energi men i går offrade jag mig på att laga egen.

Barnen ville ha Margherita

Capricciosaish till oss vuxna

Smakade bättre än väntat och dessutom kunde man kosta på sig en flaska vin. Nu blir det tillbaka till jobb och varma mackor, hämtmat och korv med bröd för att få ihop vardagen

Skriv svar