Final Fantasy XVI nådde inte Square Enix högsta förväntningar

Robot
Final Fantasy XVI nådde inte Square Enix högsta förväntningar
Skribent

Känns som inget spel når Squenix förväntningar? Sen är det ju bra att inte stanna upp och ha höga mål, men det känns som deras mål inte riktigt speglar verkligheten så bra?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Släpp det till andra plattformar så kanske det säljer mer?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns som inget spel når Squenix förväntningar? Sen är det ju bra att inte stanna upp och ha höga mål, men det känns som deras mål inte riktigt speglar verkligheten så bra?

Håller med. Minns Tomb Raider-rebooten som sålde (kan minnas siffran fel) tre miljoner i ett huj. "Inte bra nog", tyckte Squenix.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Trodde det sades att det var bra siffror för att vara exklusivt ps5


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Square-Enix har ju sagt det här om varenda spel åtminstone sedan Tomb Raider-rebooten för tio år sedan. Är det ingen där borta som förstår konceptet med att anpassa förväntningarna efter tidigare prestationer? "Final Fantasy VII-remaken sålde drygt 5 miljoner på ett par månader så Final Fantasy XVI säljer nog 180 miljoner ex som GTA V"

Medlem

Att göra samma sak om och om igen men förvänta sig andra resultat är definition av vansinne. Square Enix är en 3de part utgivare. Inte en 1a part.

Skribent

Det är någon som missat den gyllene regeln: managing client expectations.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller med. Minns Tomb Raider-rebooten som sålde (kan minnas siffran fel) tre miljoner i ett huj. "Inte bra nog", tyckte Squenix.

Nä, de var ju redo att skrota hela serien för att spelet inte sålde. MS pitchade väl in där för att få 2an på fötter?

Samma med Deus Ex, tyvärr lär vi nog inte få se mer av den serien på ett bra tag nu...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Square Enix ledning når inte heller förväntningarna, så det jämnar ut sig.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Stripe:

Släpp det till andra plattformar så kanske det säljer mer?

Tror inte att det skulle vara samma spel om det släpptes på Switch och på Xbox säljer historiskt JRPG ökänt dåligt.

Medlem

"Rimligt!"


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Square har skrämt bort mängder med potentiella köpare med senaste årens trams och får betala priset nu. Inte ett dugg konstigt.

Medlem

Kanske göra en reboot och göra spelet till ett traditionellt JRPG igen?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns som inget spel når Squenix förväntningar? Sen är det ju bra att inte stanna upp och ha höga mål, men det känns som deras mål inte riktigt speglar verkligheten så bra?

Helt rätt, de har gnällt om låga försäljningar i flera spel nu, memematerial snart.

Medlem

Skaffar det när det kommer på pc.

Medlem

Har gjort 70% av spelet men saknar motivation att spela vidare

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Tror inte att det skulle vara samma spel om det släpptes på Switch och på Xbox säljer historiskt JRPG ökänt dåligt.

Xboxförsäljningen av FFXV stod väl ändå för runt 20% av kopiorna som såldes om jag inte minns fel? Visst att de resterande 80 är på Playstation, men spelet sålde ändå relativt bra. Det var upp på topp 10 på försäljningslistan ett tag också minns jag.

Nu är ju inte det ett traditionellt JRPG, men som jag förstått är inte nya spelet det heller...utan mer actionorienterat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hade nog gått bättre om de släppte spelet till Xbox oxå...

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Xboxförsäljningen av FFXV stod väl ändå för runt 20% av kopiorna som såldes om jag inte minns fel? Visst att de resterande 80 är på Playstation, men spelet sålde ändå relativt bra. Det var upp på topp 10 på försäljningslistan ett tag också minns jag.

Nu är ju inte det ett traditionellt JRPG, men som jag förstått är inte nya spelet det heller...utan mer actionorienterat.

Frågan är om Sonys stöd inte kompenserar för en stor del av att missa upp till 20% försäljning.
Som exempel på 10 miljoner kopior så är 2 miljoner relativt väldigt dåligt samtidigt som dem säkert får mindre hjälp med marknadsföring samt missar pengar för exklusivitet. Säkert mer än bara pengar som dem får hjälp med också. Ifall de släpper på Xbox senare så sjunker också hur mycket dem förlorar och ändå får sälja till super fansen som förmodligen är största kundgruppen på en konsol som inte riktar sig till den typen av spel i vanliga fall. Xbox spel säljer också sämre nu när GP finns, GP fanns väl inte eller var inte lika stort när spelet lanserades.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns som inget spel når Squenix förväntningar? Sen är det ju bra att inte stanna upp och ha höga mål, men det känns som deras mål inte riktigt speglar verkligheten så bra?

Det är väl det klassiska att man förväntar sig att när man gör om en klassisk JRPG serie från ett RPG till ett Actionspel så skall det flöda in en massa nya unga spelare som gillar action spel samtidigt som varumärket skall behålla fansen av serien. Det är tydligt att detta inte hänt.

Skulle vara intressant att se demografin över spelarbasen. Är det actionspelarna som inte strömmat till i den utsträckning de förväntade sig? Eller har deras drastiska förändring av spelserien från RPG till Action skrämt bort gamla fans?

Som andra redan skrivit så visar ju deras handhavande av EIDOS Montreal hur sjukt skruvade förväntningar de har i allmänhet när de sätter profit margins.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Xboxförsäljningen av FFXV stod väl ändå för runt 20% av kopiorna som såldes om jag inte minns fel? Visst att de resterande 80 är på Playstation, men spelet sålde ändå relativt bra. Det var upp på topp 10 på försäljningslistan ett tag också minns jag.

Nu är ju inte det ett traditionellt JRPG, men som jag förstått är inte nya spelet det heller...utan mer actionorienterat.

FFXVI går betydligt längre än FFXV någonsin gjorde när det gäller att ta bort RPG element och ersätta det med ren action. FFXV hade aldrig button mashing knappkombinationer i samma anda som Devil May Cry. Det har FFXVI.

Man kan komma ifrån det genom att offra sina Accessory slots för att använda ringar som gör att du bara behöver mata på två knappar i striderna istället för att tajma olika knappkombinationer, men då offrar du en stor del av loot mekaniken i spelet samt att striderna blir fullständigt neddummade. Du kan köra alla strider med en hand tryckandes på nämnda knappar utan att titta på TVn. Eftersom spelet saknar strategiska element i striderna så blir det alltså inte mycket kvar när man använder ringarna för att ta bort mycket av den button mashing som finns.

Finns många andra bra RPGs med realtime action combat som man kan köra idag som gör detta mycket bättre om man inte vill köra ett rent knappmatande actionspel.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Frågan är om Sonys stöd inte kompenserar för en stor del av att missa upp till 20% försäljning.
Som exempel på 10 miljoner kopior så är 2 miljoner relativt väldigt dåligt samtidigt som dem säkert får mindre hjälp med marknadsföring samt missar pengar för exklusivitet. Säkert mer än bara pengar som dem får hjälp med också. Ifall de släpper på Xbox senare så sjunker också hur mycket dem förlorar och ändå får sälja till super fansen som förmodligen är största kundgruppen på en konsol som inte riktar sig till den typen av spel i vanliga fall. Xbox spel säljer också sämre nu när GP finns, GP fanns väl inte eller var inte lika stort när spelet lanserades.

Ja alltså, det är inget snack om att JRPG-spel säljer sämre på Xbox. Men det började faktiskt vända där med FFXV och det spelet var ju faktiskt tänkt som en exklusiv del av 13 till PS (innan det gjordes om till en egen del). Sen som du säger så lär ju pengarna på bordet som Sony hostat upp nog kompensera för 20%. Samtidigt så sitter de ju nu och säger att försäljningen inte nådde målen och med de extra kopiorna på Xbox hade det kanske nått närmare? Svårt att sia om dock..


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

SE kalkylerade säkert med att alla ps5-ägare skulle köpa typ tre-fyra kopior vardera!

Medlem

det blir mer intäkter när det släpps till PC antar jag. Då lyfter det igen.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja alltså, det är inget snack om att JRPG-spel säljer sämre på Xbox. Men det började faktiskt vända där med FFXV och det spelet var ju faktiskt tänkt som en exklusiv del av 13 till PS (innan det gjordes om till en egen del). Sen som du säger så lär ju pengarna på bordet som Sony hostat upp nog kompensera för 20%. Samtidigt så sitter de ju nu och säger att försäljningen inte nådde målen och med de extra kopiorna på Xbox hade det kanske nått närmare? Svårt att sia om dock..

FF15 skulle ju bli det spelet jagat en väldigt bred publik och introducerat många nya till FF världen, alltså en helt annan ton än FF16.

Jag är lite förvånad över förväntningarna av flera anledningar. Det finns inte lika många PS5 som PS4 i jämförelse när dem släpptes, spelet är för en smalare spelar typ och det verkar ha haft mycket mindre marknadsföring. Det ända som talar för det är att FF15 sålde bra och att det då skulle boosta uppföljare. Dock så uppfattade jag FF15s kritik som mixad och att de behövde typ rädda det med Royal edition.

Xbox gör det också komplicerat med att spelet måste rulla på bra och med samma features till Series S, vilket kan göra det mer komplicerat samt tid eller resurs krävande.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Xboxförsäljningen av FFXV stod väl ändå för runt 20% av kopiorna som såldes om jag inte minns fel? Visst att de resterande 80 är på Playstation, men spelet sålde ändå relativt bra. Det var upp på topp 10 på försäljningslistan ett tag också minns jag.

Kom inte den siffran från Storbritannien som är en av Xbox starkaste marknader?

Räknar man in hela världen lär siffran ligga långt under det.

Gen
Medlem

Kommer en 60fps patch så lär jag nog skaffa det. Testat demot i 30fps men det tar verkligen emot att spela på det viset. Performance mode är ett skämt.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

FF15 skulle ju bli det spelet jagat en väldigt bred publik och introducerat många nya till FF världen, alltså en helt annan ton än FF16.

Jag är lite förvånad över förväntningarna av flera anledningar. Det finns inte lika många PS5 som PS4 i jämförelse när dem släpptes, spelet är för en smalare spelar typ och det verkar ha haft mycket mindre marknadsföring. Det ända som talar för det är att FF15 sålde bra och att det då skulle boosta uppföljare. Dock så uppfattade jag FF15s kritik som mixad och att de behövde typ rädda det med Royal edition.

Xbox gör det också komplicerat med att spelet måste rulla på bra och med samma features till Series S, vilket kan göra det mer komplicerat samt tid eller resurs krävande.

Nu har jag inte spelat 16 alls så jag tänker inte ge mig in och försöka jämföra. Men jo, 15 fick gott och blandat i betyg, framförallt kritik för att spelet inte var helt färdigt. Sista delen kändes otroligt stressad och spelet blev ju inte komplett egentligen förrän allt DLC släppts.

Jag hör dock väldigt blandat om FF16 också bland min vänner. De FF-fans som följd med sen 6an och framåt gillar inte spelet alls och kallar det Final Fantasy Devil May Cry Edition. Sen har vi de som började spela där runt 10an och de är nöjda med spelet. Så baserat på det kan jag helt klart hålla med om att det är märkliga förväntningar de haft på spelet.

Skrivet av Margy:

Kom inte den siffran från Storbritannien som är en av Xbox starkaste marknader?

Räknar man in hela världen lär siffran ligga långt under det.

Så kan det mycket väl vara, men spelet sålde nog rätt bra för att FF-spel ändå på Xbox.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja alltså, det är inget snack om att JRPG-spel säljer sämre på Xbox. Men det började faktiskt vända där med FFXV och det spelet var ju faktiskt tänkt som en exklusiv del av 13 till PS (innan det gjordes om till en egen del). Sen som du säger så lär ju pengarna på bordet som Sony hostat upp nog kompensera för 20%. Samtidigt så sitter de ju nu och säger att försäljningen inte nådde målen och med de extra kopiorna på Xbox hade det kanske nått närmare? Svårt att sia om dock..

Hade det släppts till Xbox och pc direkt så räkna med 1½-2år till under utveckling för spelet.
Så mer utgifter där, ingen marknadsföring hjälp av Sony på samma sätt som nu.

Visst hade spelet sålt bättre om 2 år än nu men dom hade säkert förlorat mer pengar på det sättet

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är om Sonys stöd inte kompenserar för en stor del av att missa upp till 20% försäljning.
Som exempel på 10 miljoner kopior så är 2 miljoner relativt väldigt dåligt samtidigt som dem säkert får mindre hjälp med marknadsföring samt missar pengar för exklusivitet. Säkert mer än bara pengar som dem får hjälp med också. Ifall de släpper på Xbox senare så sjunker också hur mycket dem förlorar och ändå får sälja till super fansen som förmodligen är största kundgruppen på en konsol som inte riktar sig till den typen av spel i vanliga fall. Xbox spel säljer också sämre nu när GP finns, GP fanns väl inte eller var inte lika stort när spelet lanserades.

Inte konstigt, man behöver ju inte köpa spelen på gamepass.. men hur skulle det påverka ett eventuellt släpp av final fantasy på xbox?..

12
Skriv svar