Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ser ut som man drog tillbaka den igen pga buggar

Ajdå, det är inte bra. Jag fick den efter att jag stängde ner BG3 igår, men så att något rullades ut nu direkt.

Moderator
Skrivet av NordhNet:

Ser ut som man drog tillbaka den igen pga buggar

Skrivet av Fulci:

Ajdå, det är inte bra. Jag fick den efter att jag stängde ner BG3 igår, men så att något rullades ut nu direkt.

Vilket suger. Tappade en del progress då jag spelade efter det där släpptes...

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Helt otroligt roligt spel.
Dock är det lite svårt för en som inte kan d&d världen.
En sak jag inte riktigt förstått är hur man blir starkare. Exempelvis så har jag hittat lite olika stavar till en magiker. Och alla stavar visar 0-7dmg men eftersom jag aldrig slår med staven så är det ju ointressant. Så ska man bara på "extra abilityn" man väljer stav mm?

Verkar vara liknande med armorn att om en chest ger än viss sak så spelar det ingen roll om det är light eller heavy ?

Medlem
Skrivet av Ralf:

En sak jag inte riktigt förstått är hur man blir starkare. Exempelvis så har jag hittat lite olika stavar till en magiker. Och alla stavar visar 0-7dmg men eftersom jag aldrig slår med staven så är det ju ointressant. Så ska man bara på "extra abilityn" man väljer stav mm?

Verkar vara liknande med armorn att om en chest ger än viss sak så spelar det ingen roll om det är light eller heavy ?

Nu är jag verkligen inge duktig på detta men tips med magiker som inte använder Light armour är att använda magic armour och sen att ha en sköld till staven då får du +2 armour.

Sen har väl light, medium och heavy med dexterity rolls att göra, alltså hur lätt man har att genomföra dodge.

Men återigen jag är inget proffs på detta så säkert någon som kan förklara bättre.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Angående stav till magiker, så är det rätt, bara de magiska förmågorna är vettiga att tänka på. En attackspell från nivån som kallas "cantrip" är normalt bättre att attackera med när man inte vill kasta någon högre spell. Cantrip kan man kasta hur många gånger som helst.

När det gäller armor så är det två saker: Vad är klassen tränad att klara för rustning, och sen en balans mellan AC (armor class) på rustningen och hur mycket DEX (dexterity värdet) bonus den tillåter. Har man en bra medium som tillåter mer i DEX bonus kan det vara bättre för en fighter som har +1/+2 i DEX bonus, än att gå över till en heavy som inte tillåter någon DEX bonus alls. Men har man en karaktär utan DEX bonus (dvs 11 eller lägre), så är det alltid AC värdet på rustningen som man går efter.

Sen finns barbarer som får bonus från både DEX och CON på AC så länge de inte har någon armor alls (dvs clothing). Där får man hitta det som ger bäst AC baserat på flera faktorer. Jag hittade en bracer (gloves slotten) som gav +2AC vilket var toppen för barbaren. Senare i spelet lyckades jag köpa en clothing som hade inbyggd magi och ökade STR med +2 (max 20) vilket var perfekt för min barbar.

I slutändan är det bara att ta på sig rustningen och se om AC ökar, minskar eller är samma.

Dödgrävaren

Nu ville man spela lite, men eftersom jag spelade på den patchade versionen de rollbackade så är mina saves inte längra kompatibla, så nu får man vänta på en patch istället. Suger rätt hårt, så nu blir det Brotato istället.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Nu ville man spela lite, men eftersom jag spelade på den patchade versionen de rollbackade så är mina saves inte längra kompatibla, så nu får man vänta på en patch istället. Suger rätt hårt, så nu blir det Brotato istället.

Trist, såg det hände för uberpwnage2.0 också. :/

Dödgrävaren
Skrivet av Fulci:

Trist, såg det hände för uberpwnage2.0 också. :/

Det är aningen irriterande när det är ett spel man verkligen vill spela.
Men det är ju en dag imorgon också... en arbetsdag. *gråt*

Medlem

Är det bara jag som får lite ångest av att skapa en karaktär som man ska leva med i hundratals timmar?

Köpte spelet igår, men kom inte förbi karaktärseditorn. Har inte spelat D&D på papper på 30 år, så mekaniken är dunkel för mig. Och jag vill inte missa en massa rolig spelmekanik på ett dåligt val innan spelet ens har börjat.

Partybaserade spel brukar det här spela mindre roll, eftersom man kan komplettera med det som behövs. Brukar ofta bygga ranger-typ av karaktärer, men minns att jag fastnade någonstans i BG2 enhanced där man blir separerad från gruppen, och min ranger var väldigt dåligt rustad att ta hand om en massa magiker i inomhusmiljö…

Några tips?

Medlem
Skrivet av Baver:

Några tips?

Känner också ofta så därför är alltid den första karaktären jag skapar i ett stort rollspel en throwaway gubbe/gumma i den stil jag tror mig vilja spela så kör jag tio-tov timmar och efter det skapar jag en ny, med mer kött på benen så jag inte behöver lida lika mycket alla kvarvarande timmar.

Ibland skippar jag dock karaktärs editorn och väljer en färdiggjord så har jag sparat lite mer tid för att sedan lägga den tiden på vad jag vill spela med senare.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem
Skrivet av Baver:

Är det bara jag som får lite ångest av att skapa en karaktär som man ska leva med i hundratals timmar?

Köpte spelet igår, men kom inte förbi karaktärseditorn. Har inte spelat D&D på papper på 30 år, så mekaniken är dunkel för mig. Och jag vill inte missa en massa rolig spelmekanik på ett dåligt val innan spelet ens har börjat.

Partybaserade spel brukar det här spela mindre roll, eftersom man kan komplettera med det som behövs. Brukar ofta bygga ranger-typ av karaktärer, men minns att jag fastnade någonstans i BG2 enhanced där man blir separerad från gruppen, och min ranger var väldigt dåligt rustad att ta hand om en massa magiker i inomhusmiljö…

Några tips?

Känner igen mig i det du skriver. Jag är inne på min fjärde karaktär och känner att nu har jag minsann hittat vad jag vill spela som, som passar min spelstil och den känsla jag vill ha när jag utforskar. Man får ge det lite tid och "våga" avbryta och starta om med en ny karaktär om man känner att något är off. Det ska ju vara kul också!

Moderator
Skrivet av Baver:

Några tips?

Du kan respecca. Så blir du trött på din karaktär eller en av dina följeslagare så är det bara att göra om dem Dock inte utseendet och ras, men klass går!

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Känner också ofta så därför är alltid den första karaktären jag skapar i ett stort rollspel en throwaway gubbe/gumma i den stil jag tror mig vilja spela så kör jag tio-tov timmar och efter det skapar jag en ny, med mer kött på benen så jag inte behöver lida lika mycket alla kvarvarande timmar.

Ibland skippar jag dock karaktärs editorn och väljer en färdiggjord så har jag sparat lite mer tid för att sedan lägga den tiden på vad jag vill spela med senare.

Det är ingen dum ide faktiskt …

Medlem

Jag gillade Akt 1. Tyckte dock det påminde lite för mycket om Divinity 2. Kartan och Storyn var bra men inget superimponerande.
Akt 2 däremot. Nu jäklar händer det grejer. Bättre på alla plan. Älskar det verkligen

Medlem

Jag kör igenom med Xena the warriorprincess . Fighter med 20 i styrka + Haste tar kål på allting, har inte behövt save-scumma mer än ett par gånger pga klantiga misstag som att avsluta move på kanten av ett stup etc

Medlem
Skrivet av dawnpatrolss:

Jag kör igenom med Xena the warriorprincess . Fighter med 20 i styrka + Haste tar kål på allting, har inte behövt save-scumma mer än ett par gånger pga klantiga misstag som att avsluta move på kanten av ett stup etc

Antar att du kör Bless spellen också, har för mig den ger 1d4 assist på attacker och save slag. Jag poppar den varje strid och håller cleric i bakgrunden.

Medlem

Tydligen har spelet blivit så populärt att en del rika amerikaner verkligen vill ha samlingsutgåvan. Priserna på Ebay för den ligger från $1000 upp till $2000. Samlingsutgåvan sålde för €260 ursprungligen.

https://www.gamesradar.com/baldurs-gate-3-collectors-editions...

Medlem
Skrivet av CptEight:

Känner igen mig i det du skriver. Jag är inne på min fjärde karaktär och känner att nu har jag minsann hittat vad jag vill spela som, som passar min spelstil och den känsla jag vill ha när jag utforskar. Man får ge det lite tid och "våga" avbryta och starta om med en ny karaktär om man känner att något är off. Det ska ju vara kul också!

Det är väldigt enkelt att respecca sin karaktär (byta klass eller bara göra om sina level ups ifall man känner att man valde en dålig feat), så att hålla på att börja om, om och om igen, är helt onödigt. Såvida du inte gjorde något val som du ångrar, typ valde fel sida i en konflikt.

Moderator
Skrivet av Rafner:

Det är väldigt enkelt att respecca sin karaktär (byta klass eller bara göra om sina level ups ifall man känner att man valde en dålig feat), så att hålla på att börja om, om och om igen, är helt onödigt. Såvida du inte gjorde något val som du ångrar, typ valde fel sida i en konflikt.

Jag stöder dock idén om flera olika karaktärer istället för respec!

För mig känns det otroligt taktlöst av Larian att bygga in respec i BG3. Det funkar i Divinity, men känns som en MMORPG-mekanik som hamnat fel i BG3.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

För mig känns det otroligt taktlöst av Larian att bygga in respec i BG3. Det funkar i Divinity, men känns som en MMORPG-mekanik som hamnat fel i BG3.

Varför? Hade ju varit pest att behöva börja om bara för att man inte gillar sin klass.

Geeks Gaming
Skrivet av Wakkaah:

Kan inte säga att jag är för eller emot direkt men blev också väldigt förvånad över att möjligheten fanns!
Kändes av någon anledning märkligt i just BG3

Tor
Medlem

Sitter här i valet och kvalet kring att spela the dark urge med en "god" karaktär första vändan, någon som provat? Är det att rekommendera? Vända två lär vara väldigt avlägset, kanske om något år tidigast med den mängden speltid jag har att avvara just nu.

Medlem
Skrivet av Tor:

Sitter här i valet och kvalet kring att spela the dark urge med en "god" karaktär första vändan, någon som provat? Är det att rekommendera? Vända två lär vara väldigt avlägset, kanske om något år tidigast med den mängden speltid jag har att avvara just nu.

Jag råkade ut för samma sak, valde Dark Urge första karaktären utan att förstå innebörden. Kan tycka att dom borde slängt på en varning för den som inte Googlat innan.

Slutade med att jag började om med ny karaktär, tror charmen med Urge är att ge efter för elakheten

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Vet inte... Tycker det känns lite förlegat att inte ha en respec-funktion i ett modernt rollspel. Så till vida att det inte är ett icke-klass-baserat spel som typ Witcher eller Elder Scrolls där man ändå kan få tillgång till det mesta om man bara spelar tillräckligt mycket.

I BG3 går det ju att fucka upp sin karaktär rätt grovt om man är ny inom DnD med alla feats, ability scores, skills och multi-classing-alternativ. Går nog även om man har lite koll. Hade bara varit oändligt drygt om man kände att man måste börja om efter 20-30 timmar för att man inte har suttit och planerat sin karaktär minutiöst innan man började spela.

Är väl kanske främst ett problem för oss föräldrar som redan har nog svårt att hitta tid att spela.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Vet inte... Tycker det känns lite förlegat att inte ha en respec-funktion i ett modernt rollspel. Så till vida att det inte är ett icke-klass-baserat spel som typ Witcher eller Elder Scrolls där man ändå kan få tillgång till det mesta om man bara spelar tillräckligt mycket.

I BG3 går det ju att fucka upp sin karaktär rätt grovt om man är ny inom DnD med alla feats, ability scores, skills och multi-classing-alternativ. Går nog även om man har lite koll. Hade bara varit oändligt drygt om man kände att man måste börja om efter 20-30 timmar för att man inte har suttit och planerat sin karaktär minutiöst innan man började spela.

Är väl kanske främst ett problem för oss föräldrar som redan har nog svårt att hitta tid att spela.

Håller med . Det är en modernisering. Spel idag riktar sig till en mycket bredare målgrupp än för 20-30 år sedan, och kan med fördel vara lite mindre hard-core, tätare save points etc. Vill man inte använda respec så går det bra att ignorera den.

Medlem

Sugen på att skaffa detta men osäker om jag ska göra det på pc eller ps5, föredrar pc.

Någon kunnig som kan svara om spelet kommer flyta bra på följande:

Intel(R) Core(TM) i5-10400F CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz
16gb RAM
NVIDIA GeForce RTX 3070

ingen plan på att uppgradera nu.

Geeks Gaming
Skrivet av wololo:

Sugen på att skaffa detta men osäker om jag ska göra det på pc eller ps5, föredrar pc.

16gb RAM
NVIDIA GeForce RTX 3070

Du kommer inte ha några större problem

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du kommer inte ha några större problem

Tack min vän, då är helgen fixad

Medlem
Skrivet av wololo:

16gb RAM
NVIDIA GeForce RTX 3070

Spelet flyter bra på mitt drygt 7 år gamla Gtx 1070 så du kan nog vara lugn..

Medlem

Bara för mig spelet verkar ta länge och längre tid att starta? Har en snabb gaming-PC så tror inte det är hårdvaran, bara att uppstartstiden verkar eskalera hela tiden. Skulle tro det är runt 2-3 minuter eller nåt nu

Skriv svar