Baldur's Gate 3 till Xbox i år – men utan split-screen på Series S

Medlem
Skrivet av omgponies:

Fast nu handlar det inte om att spelet ska släppas till Series S utan att den versionen kommer att sakna en viss funktion. Alternativet hade varit att släppa det utan split-screen co-op till Xbox konsolerna men det hade ju då drabbat Series X änvändarna negativt. Hade det varit bättre?

Mitt inlägg handlade mer om framtida spel, det börjar som en liten kompromiss men kan sluta med att hela spel inte släpps på Series S. Om alternativet är att spelet inte skulle släppas alls så är det helt klart värt att offra split-screen på Series S. Det bevisar ju dock att kritikerna hade rätt och att Series S kan komma att att ställa till mer problem i framtiden.

Moderator | Testpilot
Skrivet av laban005:

Folk borde inte förstå... Microsoft borde förstå att man inte lovar såna saker i början av en ny konsolgeneration, alla är inte lika insatta som oss men blir lovade samma saker.

I samma veva kan man ju säga att folk mest troligen inte vet vad de lovat heller i och med att de inte är lika insatta som oss. Och därtill borde man då kunna förstå att en budget version inte kan förväntas vara lika bra som premium-varianten

OT:

Det hade väl hänt för eller senare. Även om jag förstår och köper att en budget version av en konsol är bra för många känns det som att många bara lider av det ändå med utvecklingsprobelm, och saknade features som vi ser nu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

I samma veva kan man ju säga att folk mest troligen inte vet vad de lovat heller i och med att de inte är lika insatta som oss. Och därtill borde man då kunna förstå att en budget version inte kan förväntas vara lika bra som premium-varianten

OT:

Det hade väl hänt för eller senare. Även om jag förstår och köper att en budget version av en konsol är bra för många känns det som att många bara lider av det ändå med utvecklingsprobelm, och saknade features som vi ser nu.

Möjligt men det spelar egentligen ingen roll, lova inte saker som man inte kan hålla, det kan bita en i arslet. Sen tycker ju jag personligen att det är en skam att den finns för att den antagligen håller mycket spelutveckling framåt.

Medlem

Kändes ganska väntat, men ändå stort då det öppnar upp för andra utvecklare att göra likadant. Xbox Series S var förmodligen anledningen till att Halo Infinite aldrig fick split screen.

It's not a lake, it's an ocean

Detta är ett indirekt medgivande från Microsoft att Series S inte pallar vissa spel. Tre år tog det och generationen är enligt Phil Spencer bara "i slutet av början" Dock är det ju ett bra beslut, det vore katastrofdåligt om Xbox gick miste om Baldur's Gate III p.g.a. ren envishet och paragrafrytteri.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det är konstigt att dom inte kunde göra det för Halo som många ville ha split screen i och som dom lovade att det skulle ha. Rätt dålig ide att släppa Series S och sen låta den styra vad den kraftigare versionen får klara av.

Skribent
Skrivet av Alienshade:

Det är konstigt att dom inte kunde göra det för Halo som många ville ha split screen i och som dom lovade att det skulle ha. Rätt dålig ide att släppa Series S och sen låta den styra vad den kraftigare versionen får klara av.

I Halos fall så släpptes ju det spelet på Xbox One också. Så tror mer det var den som satte stopp där än Series S. Men jo, jag tycker att har de olika konsoler i S och X så borde det vara tillåtet att de skiljer sig åt rent funktionsmässigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Snacka om att Phil Spencer varit katastrof för Xbox. Kanske bra för Microsoft och deras digitala ekosystem för att de ej bryr sig vart du befinner dig i det, men för just Xbox, katastrof.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Då är det viktigt att det kommuniceras ut på ett bra sätt. Sen är just online spel ganska långt ner på listan över funktioner som de skulle skippa då de kan tjäna grova pengar där genom mikrotransaktioner. Just split-screen co-op är en vettig funktion att begränsa då det dels är krävande samtidigt som det är en funktion som många inte använder överhuvudtaget.

Fast nu handlar det inte om att spelet ska släppas till Series S utan att den versionen kommer att sakna en viss funktion. Alternativet hade varit att släppa det utan split-screen co-op till Xbox konsolerna men det hade ju då drabbat Series X änvändarna negativt. Hade det varit bättre?

Problemet med split-screen är att det likt fläskig grafik är en resurskrävande funktion och det är precis där Series S ligger efter. Baldurs Gate 3 design gör det dessutom mer krävande. När man spelar co-op så kan man vara på olika ställen i världen. Det innebär att konsolen måste ha två olika områden i minnet samtidigt och jag tror att det är där problemet ligger. Series S har för lite minne och minnesbandbredd för att klara av det. Sen lägg till att man behöver rendera två vyer samtidigt även om det är med en halverad upplösning så blir det lätt problem. Detta problem finns inte om man kör co-op online då respektive konsol kan då ansvara för sitt område. Förhoppningsvis så löser Larian detta och patchar in split-screen co-op i framtiden.

Menar du att split-screen, från ett konsument- och marknadsföringsperspektiv, anses handla om grafik och inte en funktion?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Ambassadör
Xbox
Skrivet av bronie:

Kändes ganska väntat, men ändå stort då det öppnar upp för andra utvecklare att göra likadant. Xbox Series S var förmodligen anledningen till att Halo Infinite aldrig fick split screen.

Känns mer troligt att det är Xbox One som spökar i Halo Infinite's fall då det är ett cross-gen spel.

Halo Infinite har för övrigt splitscreen-stöd i MP, men inte co-op campaign.

OT: Tycker inte att det gör något att budgetkonsolen saknar vissa features i en del spel. Lite som att ingen förväntar sig att kunna docka en Switch Lite eller köra raytracing på en potatis-PC.


signatur

Jump in.

Medlem

Hoff fick sån ångest av att gilla min series s när jag läste denna tråden så jag beställde en series x idag 🙈ha en bra helg alla därute och inne 🤘🤓

Medlem

Tycker jättemycket om min Series S. Perfekt för indie och min backlog. Har ändå i stort sett tappat intresset helt för AAA.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Menar du att split-screen, från ett konsument- och marknadsföringsperspektiv, anses handla om grafik och inte en funktion?

Nej, jag menar att orsaken till att Series S har sämre grafik och att Series S blir utan split-screen co-op är densamma. Båda är för resurskrävande för Series S.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Nej, jag menar att orsaken till att Series S har sämre grafik och att Series S blir utan split-screen co-op är densamma. Båda är för resurskrävande för Series S.

Men det jag kritiserar är att Microsoft nu de facto falskeligen har marknadsfört sin konsol genom att säga att funktionaliteten ska vara densamma på båda konsolerna. Ifall du inte motsäger att split-screen är en funktion, mer än det är grafik för konsumenterna som marknadsföringen har vänt sig till, på vilket sätt relaterar ditt argument till min kritik? Jag förstår inte varför jag ska acceptera det som relevant.

Series S-köparna har blivit snörpta på kanske denna generationens lokala co-op med i särklass högst produktionsvärde. Hur många hade, med den vetskapen med sig, lagt de tusenlapparna på en Series X eller en PS5:a istället?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

tur och turordningsbaserat t om

IDAG, fattade jag hur galet jag skrev hahaha. Har gått och nött i bakhuvudet på mig sedan jag såg ditt svar! Suck, trög man kan vara ibland! xD

12
Skriv svar