Har du koll på kaloriräkning/viktnedgång? Se hit!
Skit i alla råd som inte har med kaloriunderskott att höra. Dessa har visserligen viss effekt men är i princip obetydliga i jämförelse med kaloriunderskott. Jag gick ned en massa i vikt utan att äta speciellt nyttigt och näringsrikt. Allt handlar om att äta mindre än vad du gör av med.
This! Jag tränar mycket, men går inte ner i vikt. När jag tränar mindre går jag inte heller ner i vikt. Tränar istället för att må bra och pressa mina tider (gillar att springa). Inser förstås att jag behöver gå ner i vikt för att pressa ytterligare, så senaste veckorna har jag minska lite kaloriintag här och där. Allt för tidigt för att säga något dock.
En Bamseponny av folket
Skit i alla råd som inte har med kaloriunderskott att höra. Dessa har visserligen viss effekt men är i princip obetydliga i jämförelse med kaloriunderskott. Jag gick ned en massa i vikt utan att äta speciellt nyttigt och näringsrikt. Allt handlar om att äta mindre än vad du gör av med.
Lika vettigt som att tipsa om att tjäna mer pengar och slösa mindre till nån som är fattig. Visst, det funkar. Men frågan är hur man når sitt kaloriunderskott.
Lika vettigt som att tipsa om att tjäna mer pengar och slösa mindre till nån som är fattig. Visst, det funkar. Men frågan är hur man når sitt kaloriunderskott.
Du når ditt kaloriunderskott genom att äta mindre än vad du gör av med, det finns inga bra genvägar. Lär dig själv att hantera din hunger och motstå frestelsen att småäta, det är där de allra flesta misslyckas. Folk är så oerhört rädda för att vara hungriga men det är så viktnedgång går till.
Det är lätt att gå i fällor när man börjar göra det för avancerat. Exempelvis kan överdriven träning göra att du tror att du kan äta mer än vad du egentligen gjort av med. Många tror också att vegetarisk kost är bra men inser inte att det finns många kalorifällor även där.
Räkna kalorier och försök ligga på 500 kcal mindre än maintenance (finns bra räkneverktyg på nätet för att ta fram ditt behov) och ha tålamod. Ge det åtminstone två veckor innan du väger dig och se om du fått resultat. Om du inte gått ned i vikt får du se över om du verkligen räknat rätt.
Färdigrätter är faktiskt inte så dumt om du vill få en ganska exakt bild av hur många kalorier du får i dig då det står på förpackningen. Hemlagat är näringsrikt men det är oftast väldigt svårt att räkna kalorierna om du har många ingredienser.
Något du rekommenderar att käka för extra protein eller är det direkt på proteinpulver bara?
Äggvita(Finns att köpa färdigt), fläsk, nöt, fisk, fågel och Grekisk Yoghurt(0% fett) är alla bra källor som jag använder! Proteinpulver tar jag själv c:a 1,25DL (Whey80) varje dag men såklart går det att få i sig all protein från maten! Sen har du ju även protein från grönsaker(bönor och ärtor speciellt) att fylla ut med, inte lika bra upptag som animaliskt men alltid bra att få i sig.
Du har rätt men du tänker fel.
Varierad kost är absolut viktigt då det är många ämnen du bör och ska få i dig för att må bra. Även fast man går ner i vikt vill du inte må som en blöt pappkartong.
Få i er Kalium, Järn, Zink, Magnesium, Omega 3 osv osv helst gärna ifrån diet annars komplettera med kosttillskott.
Äggvita(Finns att köpa färdigt), fläsk, nöt, fisk, fågel och Grekisk Yoghurt(0% fett) är alla bra källor som jag använder! Proteinpulver tar jag själv c:a 1,25DL (Whey80) varje dag men såklart går det att få i sig all protein från maten! Sen har du ju även protein från grönsaker(bönor och ärtor speciellt) att fylla ut med, inte lika bra upptag som animaliskt men alltid bra att få i sig.
Varierad kost är absolut viktigt då det är många ämnen du bör och ska få i dig för att må bra. Även fast man går ner i vikt vill du inte må som en blöt pappkartong.
Få i er Kalium, Järn, Zink, Magnesium, Omega 3 osv osv helst gärna ifrån diet annars komplettera med kosttillskott.
Tar du multivitamin och Omega 3 behöver din kost inte vara speciellt varierad alls då du ofta får i dig det du behöver utan att fundera så mycket. Många har testat carnivore diet (bara kött och djurprodukter) och mått kung både fysiskt och psykiskt. Jag har inte testat den ännu men planerar att göra det om ett par veckor.
Det enda viktiga kostråd jag kan ge är att ge upp det tillsatta sockret. Läsk, godis osv. gör dig både fet och trött. Juicer och smoothies är lika onyttiga som Coca-Cola när det gäller kalorier och socker. Men som sagt, det handlar ju bara om kalorier in och kalorier ut. Om du har kaloribudget för en Fanta kan du absolut dricka den. Problemet är ofta att sockriga livsmedel innehåller så många kalorier att det bästa är att avstå från dem helt.
Läste på styrkelabbets hemsida lite och tonfisk låg i topp på protein per 100g, men jag ser inte att så många tipsar om detta när man kollar runt på nätet. Någon aning om varför, är det priset kanske?
Grekisk youghurt är ju smidigt, det ska jag börja plocka in i min kost tänkte jag.
Tar du multivitamin och Omega 3 behöver din kost inte vara speciellt varierad alls då du ofta får i dig det du behöver utan att fundera så mycket. Många har testat carnivore diet (bara kött och djurprodukter) och mått kung både fysiskt och psykiskt. Jag har inte testat den ännu men planerar att göra det om ett par veckor.
Det enda viktiga kostråd jag kan ge är att ge upp det tillsatta sockret. Läsk, godis osv. gör dig både fet och trött. Juicer och smoothies är lika onyttiga som Coca-Cola när det gäller kalorier och socker.
Läsk dricker jag i princip endast vid Jul och påsk. Vi kör loka crush eller vatten här hemma men har faktiskt inte koll på vad det innehåller exakt.
Helgerna är det som kommer stöka till det för mig, iaf när det gäller räknandet av kalorier. Skall göra pizza i helgen tex och ser inte fram emot att räkna av alla toppings, mjöl osv. Men har ändå tänkt att helgerna kommer bli en del fusk, iaf lördag. Idag håller jag igen lite med kalorierna för att parera kvällens intag då vi skall hämta libanesiskt och där jag ingen chans att räkna av exakt utan får uppskatta.
Läsk dricker jag i princip endast vid Jul och påsk. Vi kör loka crush eller vatten här hemma men har faktiskt inte koll på vad det innehåller exakt.
Helgerna är det som kommer stöka till det för mig, iaf när det gäller räknandet av kalorier. Skall göra pizza i helgen tex och ser inte fram emot att räkna av alla toppings, mjöl osv. Men har ändå tänkt att helgerna kommer bli en del fusk, iaf lördag. Idag håller jag igen lite med kalorierna för att parera kvällens intag då vi skall hämta libanesiskt och där jag ingen chans att räkna av exakt utan får uppskatta.
Jag unnar mig också fet och god mat emellanåt. Igår åt jag en kebabtallrik med pommes till lunch (trots deff) och jag njöt för fullt. Tricket är då att inte äta någon stor middag på kvällen utan kanske bara något litet. Då går du fortfarande minus på kalorifronten.
Läste på styrkelabbets hemsida lite och tonfisk låg i topp på protein per 100g, men jag ser inte att så många tipsar om detta när man kollar runt på nätet. Någon aning om varför, är det priset kanske?
Grekisk youghurt är ju smidigt, det ska jag börja plocka in i min kost tänkte jag.
Är inget större fan av det, så för mig är det en smaksak Men kör påt om du vill såklart! Vet att många brukar få en hizzyfit över att det är mycket mikroplast i det(som typ all fisk). Själv äter jag allmänt mindre utav fisk då jag inte är speciellt förtjust i det men till och ifrån så 'tvingar' jag i mig det!
Grekisk Yoghurt är magi, gott som det är och kan även smaksättas med allt mellan himmel och jord!
Du når ditt kaloriunderskott genom att äta mindre än vad du gör av med, det finns inga bra genvägar. Lär dig själv att hantera din hunger och motstå frestelsen att småäta, det är där de allra flesta misslyckas. Folk är så oerhört rädda för att vara hungriga men det är så viktnedgång går till.
Det är lätt att gå i fällor när man börjar göra det för avancerat. Exempelvis kan överdriven träning göra att du tror att du kan äta mer än vad du egentligen gjort av med. Många tror också att vegetarisk kost är bra men inser inte att det finns många kalorifällor även där.
Räkna kalorier och försök ligga på 500 kcal mindre än maintenance (finns bra räkneverktyg på nätet för att ta fram ditt behov) och ha tålamod. Ge det åtminstone två veckor innan du väger dig och se om du fått resultat. Om du inte gått ned i vikt får du se över om du verkligen räknat rätt.
Färdigrätter är faktiskt inte så dumt om du vill få en ganska exakt bild av hur många kalorier du får i dig då det står på förpackningen. Hemlagat är näringsrikt men det är oftast väldigt svårt att räkna kalorierna om du har många ingredienser.
Nej, du behöver inte gå hungrig om du äter mättande mat. Det som är poängen. Du behöver inte lida när du går ner i vikt.
Under det nämner du tips som jag skrev i mina tidigare inlägg, så jag håller såklart med.
Färdigrätter är ofta väldigt processade och ger inte samma mättnad som mat med riktiga råvaror.
Det är väl för att det kostar en del. Tonfisk är riktigt bra. Alla så kallade lean meats är bra. Fläskfilé, kyckling osv.
Många bra tips i tråden men jag är dö' trött just nu så vet inte om jag missat om någon skrivit det jag skriver men du kan gå ner i vikt och samtidigt lägga på dig muskler, dvs förlora fett och bygga muskler samtidigt, håll mellan 1,6g-2,2g protein per kilo du väger(tex 1,8 x vikt) och matcha det med ett kaloriunderskott så slipper du börja helt från noll.
Var en rultig jävel själv för många år sedan och när jag då kom upp i 130kg så kände jag att nog fick vara nog och gick ner till 81kg och idiotiskt nog gjorde jag det väldigt fort och det gav alla möjliga negativa effekter och en av dom var då att mina muskler var mer eller mindre på "noll" då jag knappt åt och tränade totala arslet av mig. Att bygga upp sig därifrån är en jääävla pers vill jag lova.
Min poäng är att du bör hålla igång musklerna(dvs få i dig rätt proteinmängd) samtidigt som du förlorar ditt fett, annars blir saker ännu mer jobbigt och det är sådant som sätter käppar i folks resa till bättre hälsa.
Hoppas något av det jag skriver är förståbart, orkar inte ens korrekturläsa just nu haha! Nu äre rakt i bingen! Gnatt på er!
EDIT:
Vet inte om du skojar, men det finns knappt några omfattande vetenskapliga studier bakom det i relation till viktminskning och vad som finns visar inkonsekventa resultat.
Balanserad diet, sömn och träning är det som behövs och kom ihåg gott folk, det ska ta tid. Ta det från en idiot som förlorade en jävla massa vikt väldigt snabbt, det är rakt av skadligt.
Det där med proteinet är en sån sjuk överdrift om du inte är body builder på elitnivå och tar massa steroider.
IDKFA
Det där med proteinet är en sån sjuk överdrift om du inte är body builder på elitnivå och tar massa steroider.
Beror helt på person dock. Jag gymmar 3-5 ggr i veckan (brukade vara 7ggr i veckan innan barn och hus) och har de senaste 10 åren käkat 2g protein per kilo, så runt 200g protein per dag. Alltid gett väldigt bra resultat och funkat för mig, får dessutom käka mycket gött kött, kyckling osv. Man behöver testa sig fram men att säga att protein, som är den viktigaste byggstenen i musklerna är en överdrift blir ett missvisande påstående.
Om du tränar regelbundet är det precis vad du bör ligga emellan. Annars är dagliga rekommenderade intaget 0,8g per kilo kroppsvikt.
Ett tips som jag har kört med en längre tid:
Då jag reser landet runt i mitt yrke och sover på hotell så foodpreppar jag alltid innan.
Hotellen har ett kylskåp som gäster kan låna vilket är tacksamt.
Och det med färdigrätter, ibland köper jag en box med nudlar och kyckling på ex Willys för 30 spänn och de ligger runt 400 kcal villet är helt ok.
Beror helt på person dock. Jag gymmar 3-5 ggr i veckan (brukade vara 7ggr i veckan innan barn och hus) och har de senaste 10 åren käkat 2g protein per kilo, så runt 200g protein per dag. Alltid gett väldigt bra resultat och funkat för mig, får dessutom käka mycket gött kött, kyckling osv. Man behöver testa sig fram men att säga att protein, som är den viktigaste byggstenen i musklerna är en överdrift blir ett missvisande påstående.
Det är missvisande att säga 2g per kilo till någon som väger 100kg otränad. Man kan räkna på gram per kg, men det måste man göra utifrån "lean bodymass".
Sen är det en viss hets över intaget protein det behövs för vanligt folk som tränar på gymmet.
Finns hur mycket studier som helst som pekar på att allt över 1g per kg är meningslöst, det där med 2-3g per kg är ju bara en vandrande myt av bro science på gymmet.
Lite i ämnet https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24092765/
IDKFA
Det är missvisande att säga 2g per kilo till någon som väger 100kg otränad. Man kan räkna på gram per kg, men det måste man göra utifrån "lean bodymass".
Sen är det en viss hets över intaget protein det behövs för vanligt folk som tränar på gymmet.
Finns hur mycket studier som helst som pekar på att allt över 1g per kg är meningslöst, det där med 2-3g per kg är ju bara en vandrande myt av bro science på gymmet.
Lite i ämnet https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24092765/
Absolut är det de. Det beror ju helt på hur personens kroppskomposition är i dagsläget, tidigare erfarenhet av högt/lågt proteinintag, träningsvana osv osv. För mig är det dock inte meningslöst och har funkat hur bra som helst, sen är det också viktigt att gå på en diet som funkar för varje enskild person. jag har alltid föredragit (och fått bäst resultat) av att köra high carb, high protein, low fat både under diet och bulk medans detta inte hade funkat alls för andra.
Absolut är det de. Det beror ju helt på hur personens kroppskomposition är i dagsläget, tidigare erfarenhet av högt/lågt proteinintag, träningsvana osv osv. För mig är det dock inte meningslöst och har funkat hur bra som helst, sen är det också viktigt att gå på en diet som funkar för varje enskild person. jag har alltid föredragit (och fått bäst resultat) av att köra high carb, high protein, low fat både under diet och bulk medans detta inte hade funkat alls för andra.
Om du läser hela studien så kommer du se att du har både rätt och fel, högt proteinintag (över 1g per kg) är det väldigt få människor som får någon fördel av, du måste träna på elitnivå för att kunna tillgodose det extra intaget.
Därför tror jag att TS inte behöver bry sig nämnvärt med att räkna protein.
Jag själv tränar minst 5 dagar i veckan jag dricker för visso protein shakes, men det är mest för att jag är vegetarian och slarvar med baljväxterna.
IDKFA
En liten uppdatering då!
Lagt om kosten lite och adderat fullkornsgröt, grekisk youghurt, tonfisk till min vardagliga kost för att få upp proteinintaget lite mer, ligger fortfarande lite lite lågt där. Sen har det fuskats i helgen men jag har försökt tänka mig för mer bara och inte överäta mat, godis och alkohol. Helgerna kommer vara svårare att räkna då man äter ute eller borta hos vänner tex, men så får det vara helt enkelt. Ligger oftast under 2000 kalorier även med dom nya tilläggen av livsmedel, oftast runt 1700-1800 kalorier.
Ett exempel på en normal dag: Felix pytt veggo, youghurt, tonfisk, lingongrova, torksrygg, gröt, potatis, olivolja, kaviar, ketchup, kaffe = 1873 kalorier. Allt vägt.
Kolh: 180,62g
Fett: 59,29g
Protein: 143,09g
Dagar och vikt:
Fre 11e 90kg
Lör 12e 90,5kg
Sön 13e 91,4kg
Mån 14e 90,3kg
Tis 15e 90kg
Ons 16e 89,8kg
Tors 17e 89,4kg
Fre 18e 89,2kg.
Tränat nästan varje dag, styrketräning mixat med cardio. Ska dra ner lite på cardion eller iaf köra lite lugnare kommande vecka för att se om jag fortsätter nå ungefär samma mål.
En liten uppdatering då!
Lagt om kosten lite och adderat fullkornsgröt, grekisk youghurt, tonfisk till min vardagliga kost för att få upp proteinintaget lite mer, ligger fortfarande lite lite lågt där. Sen har det fuskats i helgen men jag har försökt tänka mig för mer bara och inte överäta mat, godis och alkohol. Helgerna kommer vara svårare att räkna då man äter ute eller borta hos vänner tex, men så får det vara helt enkelt. Ligger oftast under 2000 kalorier även med dom nya tilläggen av livsmedel, oftast runt 1700-1800 kalorier.
Ett exempel på en normal dag: Felix pytt veggo, youghurt, tonfisk, lingongrova, torksrygg, gröt, potatis, olivolja, kaviar, ketchup, kaffe = 1873 kalorier. Allt vägt.
Kolh: 180,62g
Fett: 59,29g
Protein: 143,09g
Dagar och vikt:
Fre 11e 90kg
Lör 12e 90,5kg
Sön 13e 91,4kg
Mån 14e 90,3kg
Tis 15e 90kg
Ons 16e 89,8kg
Tors 17e 89,4kg
Fre 18e 89,2kg.
Tränat nästan varje dag, styrketräning mixat med cardio. Ska dra ner lite på cardion eller iaf köra lite lugnare kommande vecka för att se om jag fortsätter nå ungefär samma mål.
Snyggt jobbat!
Om du gillar mycket sås och sånt så kan jag rekommendera Ajvar, mycket lite kalorier och smakar väldigt gott!
IDKFA
Snyggt jobbat!
Om du gillar mycket sås och sånt så kan jag rekommendera Ajvar, mycket lite kalorier och smakar väldigt gott!
Ajvar skriver jag upp, tack för tipset!
Kom ihåg att du kommer vara trött och svag så allting kommer vara extra tufft just nu. Något många glömmer. Din kropp svälter just nu och kommer inte lägga all fokus på att bygga muskler eller ge dig energi. Många ser det som ett sprinter lopp och går in i dietväggen alldeles för tidigt.
Kom ihåg att du kommer vara trött och svag så allting kommer vara extra tufft just nu. Något många glömmer. Din kropp svälter just nu och kommer inte lägga all fokus på att bygga muskler eller ge dig energi. Många ser det som ett sprinter lopp och går in i dietväggen alldeles för tidigt.
Det är det som är så märkligt, känner mig piggare än vad jag gjort på evigheter nu när jag lagt om kosten med mellanmål osv. Bara varit hungrig någon gång på kvällen ibland. Känner mig även stark på gymmet och har massor av energi, än så länge.
Som jag skrivit tidigare så känns det inte som att jag ligger på kaloriunderskott rent fysiskt, men jag går ju ner i vikt fortsatt så nästa vecka blir intressant!
Om du stannar upp och träffar på en platå (vilket du kommer att göra) så var konsekvent då, öka inte träningsdosen utan lägg om kosten då den är viktigare att justera i detta specifika fall.
Precis så tänkte jag göra, typ minska lunch/middag med 1/3 till att börja och se om det räcker då dessa oftast är mest kaloritunga.
Det är det som är så märkligt, känner mig piggare än vad jag gjort på evigheter nu när jag lagt om kosten med mellanmål osv. Bara varit hungrig någon gång på kvällen ibland. Känner mig även stark på gymmet och har massor av energi, än så länge.
Som jag skrivit tidigare så känns det inte som att jag ligger på kaloriunderskott rent fysiskt, men jag går ju ner i vikt fortsatt så nästa vecka blir intressant!
Skönt! När man går ned i vikn använder man ju förvisso reserverna i form av muskler och fett så det beror på från individ till individ och ens metabolism. Kötta på
Ännu vecka har gått!
Mothugg denna vecka, legat på 89kg i princip hela veckan och vikten i morse låg på 88.9kg, så lite stiltje. Antar att det är pga att jag inte kört lika mycket cardio som veckan innan, så får dra ner på kalorierna lite till nästa vecka eller öka på cardion igen.
Jag snittar 1700-1800 kalorier om dagen och skall sikta på 1500-1600 nästa vecka. Även försöka bättra mig nu i helgen, det är där jag hämtar hem mest kalorier.
Men det är ändå minus i vikt, om man skall se på det positivt.
Ännu en fredag!
En bättre helg i ryggen rent kalorimässigt, minskat lunch/middagsportionerna lite, dragit av 1/3 ca och även börjat med proteinpulver för att komma upp i en rimlig nivå av protein. Annars har jag tränat på som vanligt, 3-4 gympass och 1-2 lugna cardiopass.
Vågen imorse stod på 86,9.
Lägger med min viktkurva sedan start. Man kan inte ladda upp bilder här på FZ direkt lr?
https://drive.google.com/file/d/1oNYo4QgFEM1PF5vmuonhaTFPu1hK...