Spelkompis till dotter 10 år

Medlem
Spelkompis till dotter 10 år

Hej!

Min dotter spelar minecraft och fortnite. Hon har fått för sig att det är pinsamt att säga på skolan att hon spelar och tror att inga andra tjejer gör det. Spel är hennes stora intresse men hon har ingen att dela det med.

Hon skulle gärna vilja ha spelkompisar i samma ålder. Gärna i södra stockholm. Jag försöker uppmuntra och peppa att våga fråga killar och tjejer på skolan men det är motigt.

Medlem

Se upp med sånt, bättre att uppmuntra henne att fråga helt enkelt. Fördelen är att hon övar social förmåga och att möta sina rädslor istället för undvikandebeteende, vilket är superviktigt. Öppet mål för knepiga män det här tyvärr. / Läkarstudent som läst KBT

Medlem
Skrivet av kingzla:

Se upp med sånt, bättre att uppmuntra henne att fråga helt enkelt. Fördelen är att hon övar social förmåga och att möta sina rädslor istället för undvikandebeteende, vilket är superviktigt. Öppet mål för knepiga män det här tyvärr. / Läkarstudent som läst KBT

Bra poäng angående undvikandebeteende och håller verkligen med. Det ena behöver inte utesluta det andra kanske. Angående knepiga män måste man såklart hålla koll på vem det är på andra sidan. Som i alla sammanhang behöver man som föräldrar vara närvarande.

Medlem

Kolla om det finns några lokala *seriösa* föreningar/företag/organisationer som anordnar event (typ mindre LAN över dagen eller bara prova på-grejer, gärna inriktat på yngre och/eller tjejer), det kan vara en bra och tryggare miljö att träffa likasinnade i. @kingzla har tyvärr en poäng i att det är förenat med en del riktigt tråkiga risker att leta online. Samtidigt kan det vara svårt att i den åldern aktivt vara kontaktsökande, inte minst när det kommer till saker som kan kännas lite ovanliga, både för en själv och/eller för sådana man kommer i kontakt med i ex. skolan... det är fasen inte lätt. Det finns tyvärr risker med det också (jag minns mycket väl hur otroligt lätt det var att bli utstött och mobbad för att man hade ovanliga intressen i grundskolan, det var inte lätt att vara en av bokstavligen 2-3, i klassen med 25 ungar, som överhuvudtaget hade något datorintresse).

I en storstad bör det finnas lite sånt, och det kanske gör tröskeln lite lättare att ta sig över då de som är där åtminstone delar intresset och det blir lite mer förutsättningslöst. Tänker mig att typ Tekniska museet kan ha sådant ibland, de hade ju rätt stort spelfokus högst upp när jag var där i somras. Annars kanske lokala spelcaféer typ Inferno Online kör den typen av evenemang nån gång? Men det finns säkerligen flera som har något som kanske kan locka och passa er! Lycka till!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kolla om det finns några lokala *seriösa* föreningar/företag/organisationer som anordnar event (typ mindre LAN över dagen eller bara prova på-grejer, gärna inriktat på yngre och/eller tjejer), det kan vara en bra och tryggare miljö att träffa likasinnade i. @kingzla har tyvärr en poäng i att det är förenat med en del riktigt tråkiga risker att leta online. Samtidigt kan det vara svårt att i den åldern aktivt vara kontaktsökande, inte minst när det kommer till saker som kan kännas lite ovanliga, både för en själv och/eller för sådana man kommer i kontakt med i ex. skolan... det är fasen inte lätt. Det finns tyvärr risker med det också (jag minns mycket väl hur otroligt lätt det var att bli utstött och mobbad för att man hade ovanliga intressen i grundskolan, det var inte lätt att vara en av bokstavligen 2-3, i klassen med 25 ungar, som överhuvudtaget hade något datorintresse).

I en storstad bör det finnas lite sånt, och det kanske gör tröskeln lite lättare att ta sig över då de som är där åtminstone delar intresset och det blir lite mer förutsättningslöst. Tänker mig att typ Tekniska museet kan ha sådant ibland, de hade ju rätt stort spelfokus högst upp när jag var där i somras. Annars kanske lokala spelcaféer typ Inferno Online kör den typen av evenemang nån gång? Men det finns säkerligen flera som har något som kanske kan locka och passa er! Lycka till!

Tack för jättebra tips! Ska kolla vad som kan finnas. Får mig också en tankeställare av det här med risker med att träffas online. Ska se om det finns evenemang och dyl istället. Tack!

sts
Medlem
Skrivet av Solkatt400:

Hej!

Min dotter spelar minecraft och fortnite. Hon har fått för sig att det är pinsamt att säga på skolan att hon spelar och tror att inga andra tjejer gör det. Spel är hennes stora intresse men hon har ingen att dela det med.

Hon skulle gärna vilja ha spelkompisar i samma ålder. Gärna i södra stockholm. Jag försöker uppmuntra och peppa att våga fråga killar och tjejer på skolan men det är motigt.

Fortnite? Aldrig tittat på det, men det är väl battleroyale, jag tänker typ PUBG? Fixar hon det i den åldern?

Medlem
Skrivet av Solkatt400:

Hej!

Min dotter spelar [...]. Hon har fått för sig att det är pinsamt att säga på skolan att hon spelar och tror att inga andra tjejer gör det.

Been there. Alltså exakt detta. Nu har min dotter hunnit fylla 17 år och börjat tvåan på gymnasiet så detta är inte längre aktuellt för mig men varifrån kommer denna uppfattning bland flickor att det är pinsamt att säga att de spelar och de tror att inga andra gör det? Och hur mycket man som förälder än försäkrar att så ej är fallet så tror dottern (såklart) inte på det för att hon vet bäst själv (såklart).

RHK
Medlem

Väldigt tråkigt att det här fortfarande är en grej.
Har tyvärr ingen dotter så kan inte hjälpa med kompis.

Har studerat datorspelsutveckling för en drygt 10 år sedan på DSV och redan då fanns det en del tjejer på programmet, skulle hoppas det ser bättre ut nu men vågar inte lova. Min tanke var att du skulle kunna höra med Studentkåren DISK https://disk.su.se/ om de kan hjälpa er komma i kontakt med några tjejer som studerar där och skulle kunna ordna något studiebesök på spelprogrammet?

Medlem

Har en grabb på snart 9 år som spelar minecraft men även börjat testat fortnite. Kan kolla med honom om du vill. Bäst är väl att peppa henne att fråga i skolan men tills dess att hon får modet kan de ju testa att lira ihop om min grabb vill.

Vi bor i Solna så det är inte direkt södra stockholm dock.

Medlem

Är detta 1993 eller 2023?

Dessa idéer skall inte behöva existera i en tid när snart alla generationer spelar från vaggan till graven, och motbevisen ligger en Googlesökning bort. Själv spelade jag inte som tonåring, eftersom jag fått för mig att nästan bara småbarn spelar. Även om jag redan då visste att det fanns vuxna som spelar, orkade jag inte ständigt påminna andra om det.

Skribent

Finns andra trådar med liknande ämne. Kanske har någon lycka där?

Det här är väl den med mest inlägg, men den har något år på nacken. Sök annars på "spelkompis" eller liknande så hittar du.
https://www.fz.se/forum/trad/439170-fortnite-kompis-till-sone...

Sedan så för att citera före detta FZ-redaktör Joakim Bennet:

"Superbra om barn får ny spelkompisar! Men som alltid - kolla alltid vem som är på andra sidan en kontaktförfrågan! Ta ert vuxenansvar."
#4208836

1
Skriv svar