Varför kan bara vissa utvecklare nu släppa färdiga spel?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ok, men det var inte som med Cyberpunk och Jedi Survivor, man kunde spela en stund, sen var man tvungen att ladda ner fucking 40 GB eller 100 GB för att kunna spela vidare?

Jag minns inte cyberpunk hade sådana game breaking bugg att det inte gick att spela. Hade väll redan fått patchen kanske.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag minns inte cyberpunk hade sådana game breaking bugg att det inte gick att spela. Hade väll redan fått patchen kanske.

Jag minns bara att jag spelade nån timme, sen när jag skulle spela igen så var jag tvungen att ladda ner 40 fucking GB. Folk sa att spelet kraschade hela tiden på PS4. Jag spelade hela spelet (som är stort och långt, det är inget spel som är över på 5 timmar) på PS4 (vanliga) och det kraschade inte en enda gång. När jag köpte Jedi Survivor så spelade jag också nån timme. Sen skulle jag spela igen och då var jag tvungen att ladda ner 100 fucking GB. Jag gillar när skivan bara är en nyckel till resten av spelet. Då kände jag att jag tappade lusten, tyckte inte spelet var kul ändå. Och det kostade 700 kr.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag minns bara att jag spelade nån timme, sen när jag skulle spela igen så var jag tvungen att ladda ner 40 fucking GB. Folk sa att spelet kraschade hela tiden på PS4. Jag spelade hela spelet (som är stort och långt, det är inget spel som är över på 5 timmar) på PS4 (vanliga) och det kraschade inte en enda gång. När jag köpte Jedi Survivor så spelade jag också nån timme. Sen skulle jag spela igen och då var jag tvungen att ladda ner 100 fucking GB. Jag gillar när skivan bara är en nyckel till resten av spelet. Då kände jag att jag tappade lusten, tyckte inte spelet var kul ändå. Och det kostade 700 kr.

Ja det är stora patchar.
Jag spelade spelet på PC men ps4/Xb1 versionen var väl rejält trasigt därav stora patchar.
Var väll därför det fungerade bra för att du fick patchen.
Du kan ju undvika patchar genom att gå offline, stor risk att du inte får bösta upplevelsen då 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är stora patchar.
Jag spelade spelet på PC men ps4/Xb1 versionen var väl rejält trasigt därav stora patchar.
Var väll därför det fungerade bra för att du fick patchen.
Du kan ju undvika patchar genom att gå offline, stor risk att du inte får bösta upplevelsen då 😅

Jag spelar alltid offline. Har för mig att folk sa det kraschade hela tiden på PS4 efter den stora updaten (är inte 100 på det)

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag spelar alltid offline. Har för mig att folk sa det kraschade hela tiden på PS4 efter den stora updaten (är inte 100 på det)

Jag menar inte spela utan att du går offline med konsolen då slipper du ju ladda ner patchar. Kan du sätta igång nedladdning efter du spelat ist.
Men får man inte på playstation välja om man ska uppdatera direkt eller senare nör det släpps en patch?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag menar inte spela utan att du går offline med konsolen då slipper du ju ladda ner patchar. Kan du sätta igång nedladdning efter du spelat ist.
Men får man inte på playstation välja om man ska uppdatera direkt eller senare nör det släpps en patch?

Jo, det har du rätt i. Men vissa spel kräver jätteupdates för att man ska kunna spela vidare (Cyberpunk, Jedi Survivor)
Där jag har konsolerna så finns det inte fiber, så det är seeg uppkoppling (mobilt bredband) Tar evigheter att ladda ner såna updates.

phi
Medlem

MVP ut -> pengar in -> profit -> patcha ibland -> påbörja nästa MVP -> pengar in -> profit -> patcha ibland -> repetera.

Medlem

Det är tyvärr så spelbranschen ser ut nu, och jag tycker det var roligare förut.

Medlem

Alltså, det är ju en fråga med många många lager.

Först och främst är ju spel idag väldigt mycket mer tekniskt avancerade än förr i tiden, och varje ny animering, spelarval eller hörn på kartan innebär en ny faktor som kan bli en bugg.

Att arbetsgrupperna blivit större och har fler som kan titta igenom spelet behöver inte nödvändigtvis göra det arbetet lättare, det är ju inte sällan i den typen av arbete att olika personer ovetandes skriver saker på olika sätt där skillnaderna motsäger varandra, eller där en tidig work-around innebär oväntade följdeffekter senare i programmeringen. Klassiskt är ju att man för att spara beräkningskapacitet skriver kod så att den bara simulerar det vi vill uppnå. Counter Strike är ett väldigt bra exempel på det där det blivit en del i att vara bra på spelet att förstår hur det är programmerat. Förutbestämda spraypatternas där kulorna har en förutbestämd spridning är ju ett sätt att spara processorkraft. Att kulorna inte skjuts ur vapnet utan ur ögonen är ett annat. (Ni som spelat CS har säkert märkt att man ibland blir dödad av någon som du bara kan se huvudet på, och det är för att spelet är programmerat så att kulorna skjuts ur din point of view så att programmet inte behöver beräkna både vad du ser och vad vapnet kan se)

Om ni läser boken Jurassic Park så bygger ju en stor del av förvirringen i parken på just det. Där har en person skrivit en kod som ska hjälpa djurskötarna säkerställa dinosauriernas hälsa. Grunduppgiften är lätt. Vi vet hur många dinosaurier vi placerat ut i parken. Programmet räknar antalet dinosaurier och kollar det mot antalet som ska finnas. Om antalet blir samma lever alla dinosaurier och allt är frid och fröjd. Längre fram bestämmer sig säkerhetsteamet för att bygga vidare på det programmet för att räkna antalet dinosaurier i parken. Men ursprungskoden är bara skriven för att kolla mot antalet förväntade dinosaurier, så det slutar räkna när det uppnår den siffran, så trots att dinosaurierna börjat föröka sig i parken så tror säkerhetspersonalen att de har koll på alla dinosaurier.

Det är med andra ord väldigt lätt hänt att kod som bygger på kod inte riktigt synkar perfekt med vad ursprungskoden gör.

Det säger ju sig självt att när vi idag förväntar oss en hitbox som är exakt där animationen är, så blir t ex kollisionssimuleringarna mycket tyngre och känsligare, och det är mycket lättare hänt att en kroppsdel inte är där den förväntas vara och att nästa simulering får in fel värde. Eller att en decimal har avrundats tidigt i processen, och sedan längre fram så görs en beräkning på det avrundade värdet och det ger ett annat resultat än det borde ge. (Det händer mig rätt ofta i mitt jobb faktiskt, att vi ritar hus som är ganska långt ifrån kartans origo, och att modeleringsprogrammen avrundar koordinaterna vilket gör att väggar kan komma några centimeter fel sen.)

Sen är ju de ekonomiska förutsättningarna betydligt annorlunda. Ett AAA spel idag har ju en budget som ett spel för 20 år sedan bara kunde drömma om. Med så mycket pengar investerat så blir ju aktieägare och andra intressenter väldigt måna om att inte ligga ute med investeringen för länge. T ex så rapporteras ju Cyberpunk 2077 ha kostat 174 miljoner dollar att utveckla. Säg att julen närmar sig och man är medvetna om att det är dålig köpkraft i Januari och februari, så innebär en missad jul-launch flera miljoner dollar i ökade utgifter och uteblivna intäkter.

Sen upplever jag att förväntningarna från spelare är lite orimliga också. På reddit blev det ju nästan upprorsstämning när CDPR skjöt upp releasen av Cyberpunk andra gången.

TL;DR

Spelen är mer avancerade vilket gör dem svårare att programmera och varje kod som bygger på annan kod blir lite mer benägen att bugga eller ge fel resultat. De ekonomiska insatserna är enorma och varje försening kostar hutlösa mängder pengar. Spelare är ganska "bortskämda" och har svårt att acceptera förseningar.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Ja, det har blivit big business på ett annat sätt med spel nu. Förr var det lite skämmigt att spela, nu spelar "alla".
Vi ser ju baksidan med det nu.

Medlem

Folk som har levt länge nog för att komma ihåg spelen från iaf 80-talet och 90-talet har generellt glömt bort hur buggiga dom kunde vara, eller så såg dom det inte som buggar då (till skillnad från hur medvetna dom är som spelare idag).
Men troligtvis har dom "glömt bort" 85-90% av alla spel som släpptes under dom årtiondena och har inte med dom i sin jämförelse med idag. Det som det jämförs med är guldkornen.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Ibland blir jag lite förvånad, speciellt i fallet av Payday3 just nu, matchmaking är mer eller mindre trasigt osv, i ett spel som förväntas mjölka DLC i flera år framöver så borde väll first impressions vara sjukt viktigt. borde vara värt att delaya det ett litet tag för att i längden tjäna mer.

Sjukt dålig release och liksom... always online när man skall spela själv?
Det är som gjort för ett misslyckande.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av waeress:

Folk som har levt länge nog för att komma ihåg spelen från iaf 80-talet och 90-talet har generellt glömt bort hur buggiga dom kunde vara, eller så såg dom det inte som buggar då (till skillnad från hur medvetna dom är som spelare idag).
Men troligtvis har dom "glömt bort" 85-90% av alla spel som släpptes under dom årtiondena och har inte med dom i sin jämförelse med idag. Det som det jämförs med är guldkornen.

Jag började spela regelbundet 1998 men hade spelat lite innan också. Ett av de tidigaste spelen jag spelade mycket var ToeJam & Earl från 1991. När jag köpte Playstation så spelade jag många av de mest kända spelen, samma med PS2 och PS3. Jag hade Dreamcast och några spel till den, och många spel till 360. Jag kan bara komma på två spel som hade problem. Max Payne (PS2) och Tomb Raider: The Last Revelation (DC). Där saknades ett föremål som skulle ligga på golvet i ett rum. Jag kunde alltså inte slutföra spelet.
Max Payne hackade så mycket så det gick inte att varva spelet, då var jag i slutet.
Red Dead Redemption var kul förstås med alla buggar. Det var värre än Cyberpunk

Medlem

Någon blir ju glad när människor köper deras ofärdiga spel. De tror nog att detta är för bra för att vara sant!

Så var det inte förr. Spel till C64an och Amigan höll hög standard. NES likaså. PC likaså. Sen finns det alltid undantag, men cmon. Dagens spel är en katastrof. Varför? Antagligen för att de som gör spelen idag bara har det som ett jobb att göra spel. Förr i tiden så var det en dröm att göra spel och det fanns inga jobbintervjuer och dylikt.

Det var magiskt förr och den magin finns inte idag. Ungdomarna idag missade allt det roliga!

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Någon blir ju glad när människor köper deras ofärdiga spel. De tror nog att detta är för bra för att vara sant!

Så var det inte förr. Spel till C64an och Amigan höll hög standard. NES likaså. PC likaså. Sen finns det alltid undantag, men cmon. Dagens spel är en katastrof. Varför? Antagligen för att de som gör spelen idag bara har det som ett jobb att göra spel. Förr i tiden så var det en dröm att göra spel och det fanns inga jobbintervjuer och dylikt.

Det var magiskt förr och den magin finns inte idag. Ungdomarna idag missade allt det roliga!

Jedi Survivor var skamligt. Såg ut som ett PS3-spel ibland (sämre faktiskt). Var tvungen att kolla om det var PS5 jag hade igång. Men eftersom varumärket är Star Wars så kommer de undan med det. Att vara lata. De kunde inte släppa ett spel som var färdigt. "Jo, det fattas 100 fucking GB, det glömde vi tala om för dig" Pengar tjänar de. Jag betalade 700 spänn. Dyraste spelet jag köpt hittills. Får se om jag köper Spider Man 2, som är ännu dyrare.

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Det var magiskt förr och den magin finns inte idag. Ungdomarna idag missade allt det roliga!

Så känner jag med de första åren när jag köpt Playstation. Vet inte om det är nostalgi, att det var så helt nya upplevelser, eller om det faktiskt var en annan tid när spelen kändes annorlunda då. Jag har inte känt den magin igen. Nu känns det som att man har sett allt.

Medlem

Något som är intressant är ju hur buggar förr i tiden ofta kunde ses som avsiktliga delar idag. Minns t ex Pokemon Blå och Röd där du kunde få 100 av valfritt föremål i ditt inventory genom att tvinga fram en bugg i spelet.

Eller ta Banjo Kazoiee där man velat ha en ”stop and switch” funktion i spelet som Nintendo sa nej till men dör de ändå lämnade flera av elementen kvar i spelet. Fan vad många timmar jag försökte lista ut vad den jävla nyckeln i isen gjorde. (Ni som vet ni vet…)

Att spelen skulle varit mer fullständiga förr tror jag är en väldigt kryddad sanning.


signatur

Heja Blåvitt

12
Skriv svar